Toon posts:

E8400 tempraturen lijken mij vrijhoog (48/49 graden idle)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Mijn probleem is het volgende ik heb een:
Asus P5K/EPU, met een E8400 en een Xigmatek Dark Knight koeler,
Tevens zit er achter een 120mm fan die lucht er uitblaast en voor een 120mm die er inblaast (dit is ook daadwerkelijk zo)

En de tempratuur schommelt idle rond de 48/49 graden en stress op 60/63

Ik doe niet aan overclocken. Ik heb koelpasta gebruikt van Artic Silver S5, en aangebracht zoals het hoort. netjes uitgestreken(was een dopertje ongeveer zo groot).

Mijn kamer tempratuur is 22graden (airco met vochtuitstoot!)

Normaal gesproken zou de idle tempratuur toch veel lager moeten liggen?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:13
Het valt enigzins nog mee, de temps zijn niet schrikbarend hoog.
Je zou als je ze lager wilt hebben, kunnen kijken of de airflow wel goed is, of er veel stof in zit, en of de koeler wel goed bevestigd is. Is je grafische kaart passief gekoeld? Dat kan ook veel schelen voor de temp in de kast, omdat de warme lucht dus naar boven naar je CPU gaat.

Waarmee lees je de temps uit? Probeer eens Coretemp.

Zucht...

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
je kan wel stellen dat dat te warm is ja, idle word mijn xeon 3110 (xeon broertje van de 8400 verder identiek) word onder een cooler master tx3 maar 26 graden.

weet je zeker dat de koeler goed gemonteerd is? voel anders eens aan het koelelement of deze ook warm word.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 20:35
SgtElPotato schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:04:
Het valt enigzins nog mee, de temps zijn niet schrikbarend hoog.
Je zou als je ze lager wilt hebben, kunnen kijken of de airflow wel goed is, of er veel stof in zit, en of de koeler wel goed bevestigd is. Is je grafische kaart passief gekoeld? Dat kan ook veel schelen voor de temp in de kast, omdat de warme lucht dus naar boven naar je CPU gaat.

Waarmee lees je de temps uit? Probeer eens Coretemp.
Is bekend probleem bij de E8400 en volgens mij ook andere E8500 series, dat de temps niet helemaal kloppen. check google maar eens. Realtemp is ook een oplossing.

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Hey Prakkie, ik had precies het zelfde probleem..
En mijn probleem is inmiddels opgelost.
Hier is het topic van mij:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358545

Ten eerste even kijken naar de hoeveelheid stof in je kast, kijk ook naar je airflow. Als dat goed is zou je naar je Voltage op je CPU (Vcore) kunnen kijken.Deze staat meestal op Auto.

Bij het opstarten ga je naar de BIOS. Daar heb je waarschijnlijk een optie met de naam''PC health status'' of iets in die term. Waar je alle temperaturen/voltages kan zien. Bekijk daar je CPU voltage.
Dan ga je naar het scherm waar je de voltages van je CPU kan instellen.

Stel je voltage een tiende lager in. Dus staat hij nu op 1.35, dan zet je hem op 1.25.
Daarna sla je het allemaal op,start je computer, en test hem op zijn stabiliteit door hem onder full load te zetten. Dit kan met verschillende programma's bijv Prime95.

Houd ook je temperaturen bij: bijvoorbeeld met Realtemp, PCwizard of Coretemp.
Het is handig meerdere programma's even te hebben; zo kan je zien als elke programma ongeveer het zelfde aan geeft, dan weet je zeker dat je temps kloppen.

Wanneer het allemaal goed loopt, zijn je temps waarschijnlijk ook lager. Wanneer het niet goed loopt ga je je Vcore minder laag zetten, let wel dat je hem niet hoger gaat zetten dan hij standaard al was. Dit zal alleen maar meer hitte opleveren.

Succes, ik ben benieuwd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 12:09 ]

• CptMeatball
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:08:
...
Ten eerste even kijken naar de hoeveelheid stof in je kast, kijk ook naar je airflow. Als dat goed is zou je naar je Voltage op je CPU (Vcore) kunnen kijken.Deze staat meestal op Auto.
...
Stel je voltage een tiende lager in. Dus staat hij nu op 1.35, dan zet je hem op 1.25.
Daarna sla je het allemaal op,start je computer, en test hem op zijn stabiliteit door hem onder full load te zetten. Dit kan met verschillende programma's bijv Prime95.
...
Houd ook je temperaturen bij: bijvoorbeeld met Realtemp, PCwizard of Coretemp.
Het is handig meerdere programma's even te hebben; zo kan je zien als elke programma ongeveer het zelfde aan geeft, dan weet je zeker dat je temps kloppen.
...
Wanneer het allemaal goed loopt, zijn je temps waarschijnlijk ook lager. Wanneer het niet goed loopt ga je je Vcore minder laag zetten, let wel dat je hem niet hoger gaat zetten dan hij standaard al was. Dit zal alleen maar meer hitte opleveren.
Precies wat ik wilde zeggen. Mijn e8400 loopt op een Asus P5E op 1.12 Volt ipv de auto Vcore vab 1.28. Dat scheelt wel een aantal graden. Toch denk ik niet dat dit het hele probleem is. Probeer je koeler schoon te maken en gelijk al je fans. En je Koeler opnieuw te plaatsen. Werkte voor mij ook :)

Succes, houd ons op de hoogte!

[ Voor 94% gewijzigd door CptMeatball op 07-07-2009 12:15 ]

Mijn V&A Advertenties!

Verwijderd

Topicstarter
Koeler is 100% goed gemonteerd, en hij is volledig stof vrij.

Ik heb speedfan, real temp, Coretemp gebruikt geven allemaal het zelfde aan

De airflow is goed, van voor naar binnen 120mm cpu fan die naar de achterkant blaas, naar een andere 120mm fan die ook naar buitenplaatst

Mijn videokaart is een GT9500 256 DDR3 van Nvidea,

@ Skizzey: Ik ga dat even proberen maar is dit niet van invloed op mijn cpu presaties?

Wat een bijkomend probleem is (maybe ff ander topic voor openen) Als ik b.v. windows 7 instaleer of sommige versie's van Vista 64 Bit, dat hij netjes instaleerd tot hij bij de laatste status is. En ook dus de computer opnieuw opstart het beeld op zwart/grijs gaat.

Verwijderd

Prakkie, als je het voltage van je CPU verlaagd zal het niet gevaarlijk zijn/kwaad kunnen.
Het kan dat je systeem onstabiel wordt, maar dit kan je simpel testen door eerst:

Prime95 te draaien. Dan gaan je cores op full load (100%) draaien en zal je zien wat er gebeurd, als je systeem niet uitvalt of hele rare dingen gaat doen, dan is het goed. Wanneer je prime draait is het wel logies dat hij af en toe even stottert.
Als hij verder netjes door de test komt start je even je zwaarste spel op, bij mij is dat GTA IV. Daar wordt mijn cpu ook aardig belast.. en dan ga je kijken wat er daar gebeurd, als het lekker speelt, en niet opeens op sommige stuk vast loopt; dan zit je goed.

Houd bij alle tests je temperaturen in de gaten, dit is belangrijk. Hier gaat het namelijk om.
Mocht hij dus niet door de tests heen komen dan zet je het voltage iets minder laag..
Maar een tiende is oke om mee te beginnen, mocht je het fout doen door een echt TE laag voltage in te drukken en je pc start niet meer, dan moet je de CMOS resetten, daarna zal alles het weer netjes doen..

Zolang jij het juiste voltage verlaagt komen er geen problemen.
Wil ik je er wel op wijzen dat: bij het CPU voltage, wanneer deze op AUTO staat, en je scrollt daar in die lijst van alle voltages naar onderen, dan kom je altijd eerst grote getallen tegen. Daarmee bedoel ik, let op welke waarde je invoert.. (een tiende lager dus)

Het probleem van je windows / vista 64 bits installaties, weet ik helaas geen antwoord op. sorry.
succes..

edit; om nog even duidelijk te wezen: als je het voltage van je CPU verlaagd, en dit komt stabiel/goed door je testen heen, dan verlies je sowieso geen prestaties. hij draaid namelijk dan nog gewoon altijd netjes op de zelfde clock snelheid, en wanneer hij stroom te kort komt zal hij niet minderen met prestaties, maar juist gaan vastlopen. en daarvoor testen we het spulletje dus ook :)

Edit; Prakkie, ik ben benieuwd als het je is gelukt dus ik wacht rustig af op een reply :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 09:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ben net terug van vakantie en ben het aan het proberen, gek genoeg blijven mijn tempraturen bijna het zelfde hij is 2 graden naar beneden gegaan(maar ook mijn airco staat op 22 graden) dus het blijft een gek probleem.
Misschien zijn mijn sensoren gewoon niet goed, want mij headsink voelt niet warm aan. in speedfan wordt het volgende weer gegeven (CPU: 50 en core 1= 47 core 0=58)

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:45
Gizzy schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:07:
[...]

Is bekend probleem bij de E8400 en volgens mij ook andere E8500 series, dat de temps niet helemaal kloppen. check google maar eens. Realtemp is ook een oplossing.
xeons worden meestal minder verkocht en als ze verkocht worden moeten ze meestal in servers die echt heel lang mee moeten gaan dus daarom zitten er meestal betere chips in die je beter kan overklokken en minder warm worden dus eigenlijk kan je dat niet met elkaar vergelijken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door merijntjuh op 08-08-2009 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar wie kan mij nog helpen, want wordt er radeloos van!

Verwijderd

Waarom radeloos en waarom een probleem? Het systeem is stabiel en stil genoeg? Levensduur is ook geen probleem bij die temps.

Dus wat is dan precies het probleem, behalve dat je een getalletje ziet dat je niet bevalt?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:41
Ik vind een doperwtje pasta rijkelijk veel.
Ik zou de koeler opnieuw monteren met slechts een rijstkorreltje...

Verwijderd

zetje01 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 03:09:
Ik vind een doperwtje pasta rijkelijk veel.
Ik zou de koeler opnieuw monteren met slechts een rijstkorreltje...
Inderdaad.
Gewoon je koeler opnieuw er op zetten met wat minder pasta.|
en voor montage even je cpu draaien op je koelblok en stevig aandrukken.
daarna netjes monteren. Nog steeds hoge temps kijk dan naar een andere high end
cpu koeler. Maar nogmaals zoals hier voor ook je temps zijn niet echt om zorgen over temaken.

je airco zegt niks over dit verhaal leuk dat die dat allemaal doet.
Dat je in en outake fan heb geloof ik graag dat is bijna standaard bij elke kast.
Echter zitten er wel bij intake fan filter misschien die effe cheke ?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

die temps vallen toch wel mee voor n gewone air cooler? mijn e8400 is veel erger, die wordt 60-65 idle @ stock snelheid onder waterkoeling, ik heb (sterk) het vermoeden dat dr iets mis is met mijn ihs, maar die kan dr niet zomaar vanaf (zit aan de core gelijmd)
jouw temps zijn op zich best netjes, kan altijd beter (opnieuw monteren, minder pasta, etc..) als je 70+ idle had, dan zou ik me wel zorgen gaan maken..

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Via google ben ik er achter gekomen dat de E8XXX series problemen hebben met de tempraturen door het volgende. Het vlak van de proc. is vaak bol. dit is op te lossen door het bekende lappen (LET OP: garantie vervalt)

Mijn tempraturen zijn met 12 graden gedaald dus zeker de moeite waard.

Thanks voor alle hulp

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

de bolheid van veel E8xxx processors valt eigenlijk reuze mee. Wat niet meevalt is dat eigenlijk maar weinig programma's, de temperatuur van deze processors goed weer kan geven. Hoe betrouwbaar je meetwaarden zijn is eigenlijk niet bekend. Zolang je 20 graden onder de TJmax zit, zit je niet in al te grote problemen.

-_-

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Misschien een beetje late reactie, maar dopeerwtje of rijstekorrel is niet de beste methode van toepassen koelpasta. Xigmatek zelf raad aan 2 dunne lijntjes aan te brengen. Zie voor foto bijv: http://benchmarkreviews.c...d=38&limit=1&limitstart=5

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Tilor
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:27:
Hey allemaal,

Via google ben ik er achter gekomen dat de E8XXX series problemen hebben met de tempraturen door het volgende. Het vlak van de proc. is vaak bol. dit is op te lossen door het bekende lappen (LET OP: garantie vervalt)

Mijn tempraturen zijn met 12 graden gedaald dus zeker de moeite waard.

Thanks voor alle hulp
Ik heb ook een E8400 met een goeie CPU Cooler en ik idle op 50 beide cores. Wat bedoel je met lappen?

PC: R7 5800X3D / X570 Aorus Elite / 32GB DDR4 3600MHz / RX 6900 XT

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 15:58
Als je even zoekt Tilor vind je een heel topic over lappen......

K to the KillaZ

• Tilor
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Ja had het ondertussen gevonden mijn excuses

PC: R7 5800X3D / X570 Aorus Elite / 32GB DDR4 3600MHz / RX 6900 XT

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Misschien bios even flashen naar de nieuwste versie, zodat ze zeker goed uitgelezen worden?

btw. e8400 @4.2 ghz 1.23v core's load max 44 en 45 graden met zalman 9700NT
Pagina: 1