Toon posts:

E8400 - te warm (CNPS9700)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, ik ben hier nieuw op het forum en kom gelijk binnen vallen met een vrij lastige vraag.
Althans dat denk ik O-) Misschien is hij voor jullie wel simpel..

Om te beginnen, Ik heb net een geheel nieuwe pc samen gesteld dus hier volgt het hele systeem:

CPU: E8400 (E0)
CPU Koeler: Zalman CNPS 9700 LED
MEM: 4094MB RAM OCZ Reaper (1066MHZ)
GPU: XFX GTX260 XT Extreme editie in SLI (2x)
MOBO: eVGA nForce 780i SLI FTW
PSU: Corsair HX1000W (1000watt)
KAST: Antec nine hundred

Van te voren: stof kan worden uitgesloten: alles is nieuw. Airflow zou goed moeten zijn: bedrading netjes weg gewerkt en natuurlijk al die fans in die antec kast die netjes hun werk doen. Alle temperaturen zijn gemeten met zowel Realtemp, PC Wizard, Coretemp & SpeedFan en deze gaven alles op een graad na het zelfde aan. (TJmax @ 100graad) & de kamer temp schat ik rond de 30 graad.

Het probleem: Toen mijn pc net in elkaar zat gebruikte ik nog een stock koeler van intel die jullie allemaal denk ik wel kennen. De temperaturen waren toen als volgt: Kamer temp rond de 30 graden.

@ idle
CPU Temp: 45.
Core #1: 39 ~ 40.
Core#2 39 ~ 40.

NOTE: de CPU werkte toen op 2Ghz, omdat er nog een optie in de bios aan stond die stroom bespaarde :+ wanneer mijn pc op 3GHZ ging werken (dat deed hij wanneer hij load kreeg) dan stond hij al vrij snel op de 65 graad: CPU temp. De cores waren +- 55.

Dus gisteren op een lan party even snel naar de winkel gefietst en een zalman CNPS9700 opgehaald :*) Waarmee alles wel verbeterde: Nu kan ik rustig op 3GHZ draaien, de temps zijn dan op: Kamer temp rond de 30 graden.

@ idle
CPU Temp: 43.5.
Core #1: 36 ~ 37.
Core#2 36 ~ 37.

En @ Full load (alles +- 10graden warmer dan idle zoals jullie zien)
CPU Temp: 54
Core #1: 46 ~ 47.
Core#2 46 ~ 47.

Die temps dus op een vaste 3GHZ met de CNPS9700 koeler.

Toen heb ik wat zitten spelen met het spulletje, en zo ging het van 3GHZ naar 3,3GHZ.. en toen even later naar 3.6GHZ. Op 3.6 zijn mijn temps:

@ idle
CPU Temp: 48
Core #1: 40 ~ 43.
Core#2 40 ~ 43.

En @ Full load
CPU Temp: 70 ~ 72.
Core #1: 60 ~ 65.
Core#2 60 ~ 65.

70 graad is nogal warm. En helaas kom ik er niet echt achter waar het aan ligt.
Ook vindt ik de stock (3GHZ) temps erg warm, oke de kamer temp is dan wel 30 graden, maar in mijn kast zelf is het veel koeler voel ik net.

Op de 3GHZ is mn V core 1.224.
Op 3.6GHZ is de V core 1.344.
Multi = 9.

Als mijn cpu gewoon wat te heet is vindt ik het verder helemaal niet zon probleem. Maar misschien weten jullie hier een oplossing voor, als deze bestaat..
Daarbij vindt ik het ook raar dat mijn CPU temp zelf, hoger is dan de cores.. of klopt dit?

De bios heb ik vandaag geupdate. Dat is het probleem dus niet. :)
Iemand anders had koelpasta op mn koeler gesmeerd, en het bleek dat hij de intel pasta gewoon op mijn CPU had laten zitten. Dit vandaag dus schoon gemaakt, en netjes de bijgeleverde koelpasta van mijn koeler gebruikt en er opgesmeerd. Dit scheelde 3 graad. (die 3 graad heb ik al verwerkt in alle bovengenoemde temperaturen)
Natuurlijk heb ik ook de zoek functie gebruikt, en op google gezocht. maar zoals jullie kunnen zien vond ik het juiste antwoord niet :9

Bedankt voor het lezen, en bedankt voor de komende reacties.
Met vriendelijke groet,
Wilbert

Verwijderd

Probeer is artic cooling max / silver dat heeft een effect van 15 - 20 graden maar dit spul heeft wel tijd nodig om goed te z'n werk te gaan doen succes!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hm, dat zijn redelijk normale temps zo te zien. :)
de lucht in je case is niet veel warmer dan de lucht in je kamer, das positief, dan is je airflow in de case goed.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04

Pathogen

Shoop Da Whoop

met een tiende vcore erbij zijn dit geen rare temperaturen.
Je zou kunnen kijken of je hem stabiel kan krijgen met een lagere vcore.

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Dat zijn normale temps hoor,

HWmonitor zegt op dit moment bij mij dat de Cores 39 graden zijn bij 2ghz (CPU-Z)
Hij wordt gekoeld met een Cooler Master ICT-D925R-GP, Wat ik zelf zie als de standaard koeler alleen met een 2 keer zo groot koelblok.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie zeer snelle reacties mensen.

@ Analiser22, Ik gebruik nu dus Super thermal grease. Het bijgeleverde spulletje van mijn koeler.
Het is inderdaad in de meeste gevallen zo dat artic silver het werk beter doet.
Maar zou dit echt 15-20graden schelen?
Ik ben niet eigen wijs, dus ik zal het binnen kort proberen. Het het hier niet zo liggen, maar toch om eerlijk te zijn trek ik je antwoord in twijfel.. aangezien mijn cpu eerst ook al heet werd (met de intel troep) en nu dus weer, terwijl die zalman koelpasta volgens 'een snelle zoek op google' toch best goed moet zijn..

Hier las ik trouwens wel dat de koelpasta een week nodig heeft om een soort van betere prestaties te gaan leveren? (las ik zo net via de link :o)

@ Alexander, het zijn temperaturen waar we inderdaad mee kunnen leven. Alleen het is een E8400, die toch echt wel gewoon netjes op 3.6Ghz zou moeten draaien. Het is dan wel bekend dat de ene CPU slechter is dan de ander, maar dan nog.

@ Thrackan, de Vcore staat nu op auto en geeft dus via de auto functie die 1.224 @ 3GHZ.
Ik zal gelijk even kijken wat er gebeurd als ik hem op 1.324 zet met 3GHZ. En ik zal hem ook verlagen, kijken als dat enig effect geeft.

Edit;
@ Axeor & Skilla, Ja het was inderdaad ernstig warm de laatste paar dagen haha. Hier zit ik dan ook nog eens op een zolder kamer.. Dan neem ik aan dat het zo klopt en ik zal gaan kijken nu wat er gebeurd met een lager voltage. En Axeor, ik neem aan dat jij dan ook een E8400 hebt? :)

Bedankt voor die super snelle reacties mensen..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 20:16 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Temps zijn imho inderdaad prima, kamertemp van bijna 30c is pittig hoor, als het straks (winter) weer 20c is, zullen je temps stukken lager zijn. Zoals AlexanderB al zegt, lijkt je airflow ook prima.

En aangezien je TjMax 100c is, zit je ruim binnen de marge (TjMax= 85C --> max. veilige-met-marge temp is ~65C, TjMax = 100 --> max marge temp = 80C).

Arctic Cooling MX2/MX5 pasta is inderdaad zo ongeveer het beste op de markt, maar het zal hoogstens 1 a 2 graden schelen met 13-in-een-dozijn pasta (en absoluut geen 15-20 graden zoals Analiser22 beweert !). Lappen en/of de montage maken veel meer verschil ...

Misschien kun je eens kijken of je je Vcore nog een paar stapjes kunt verlagen terwijl je OC wel stabiel blijft. Enne als ie met een lange burn-in test (OCCT/Prime95) stabiel is, zou ik me niet druk maken over de temp; het is/was uitzonderlijk warm de laatste paar dagen ;)

C4E/SpeedStep kun je met je OC trouwens gewoon aanhouden, scheelt een boel warmte als je CPU idle't zonder het de stabiliteit negatief beinvloedt.

PS: Lees net dat je Vcore op AUTO hebt staan; dat levert altijd te hoge Vcores op, zet 'm handmatig en test op welke Vcore je CPU onder langdurige stress-load stabiel is. Dat zal waarschijnlijk een paar stapjes lager zijn dan met AUTO en kan veel warmte ontwikkeling schelen (vooral merkbaar op hogere snelheden) ...

[ Voor 12% gewijzigd door SKiLLa op 06-07-2009 20:16 . Reden: de PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Skilla, bedankt. En de anderen natuurlijk ook bedankt!!
Ik ga gelijk die auto uit doen, wat voltages uitproberen en een week wachten?

''Een week wachten??" Ja, zalman beweert dat de pasta het pas echt goed gaat doen na een week.. Dit kan ik denk ik zwaar in twijfel nemen? en met een korreltje zout nemen?

Ze drukken het uit als ''De pasta werkt gelijk goed vanaf het begin, maar na een week zullen er nog betere prestaties zijn 8)7 ''

EDIT: weet misschien iemand waarom mijn CPU temp altijd hoger is dan mijn core(s) temp(s) ? :>
Ik dacht dat het juist altijd andersom was namelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 20:36 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ja, de meeste pasta's moeten "intrekken". In mijn beleving scheelt dat ongeveer 1C, maar er zijn zoveel factoren die meespelen dat het moeilijk "echt" te bepalen is. Ik weet dat Arctic aanraadt om je PC juist de 1ste 48 uur na het aanbrengen goed te belasten (en dus niet uit te laten). Verder zullen het geen opzienbarende verschillen zijn, dus je moet al die marketing PR met een flinke korrel zout nemen.

Ik zou meteen die AUTO uitdoen (eerst ff kijken welke Vcore je met AUTO op 3.6GHz hebt), dan manueel dat voltage (+1 stapje omhoog) instellen (wegens Vdroop) en dan weer kijken in hoeverre die BIOS setting overeenkomt met de daadwerkelijke Vcore (onder load, in Windows). Daar kan snel 0.05v verschilt in zitten onder load; het Vdroop fenomeen. Dat is volkomen normaal. Vervolgens weet je dus welke BIOS instelling welke 'echte' Vcore oplevert en kun je het eventueel compenseren.

Test de stabiliteit wel degelijk, anders zit je straks met BSODs, freezes en crashes terwijl je b.v. aan het gamen bent. De Wet van Murphy is dan altijd van toepassing ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
kijk eens op http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm
daar staan al 10 heatsinks die beter koelen dan die je nu hebt.
Bijv de Xigmatek HDT-S1283 van 26 euro...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb zonet de Vcore veranderd (alles op 3GHZ)

Hij stond op 1.3 en heb hem naar 1.2 gezet.
In windows draait hij nu idle op 1.128 (CPU: 40, CORE1 35, CORE2 34)
En @ Full load (PRIME95)
CPU temp 48 graad
core1: 43
core2: 42

Al met al denk ik dus dat we het probleem wel gevonden hebben. En dus bedankt :*)
Maar dan zit ik nog met twee dingen die aan me knagen dat is dus dat mijn CPU temp altijd hoger is dan mn core temps, ik denk dus dat het normaal andersom is?
En Vdroop, ik heb Vdroop control in mn bios en hoorde ooit in een filmpje dat het handig is dat gewoon uit te zetten, dan blijft je voltage altijd goed? of heb ik dit verkeerd gehoord en moet het juist aan, zodat je voltage altijd goed blijft? Mijn lijkt de 2e optie beter, maar ik hoor het graag van iemand die het zeker weet _/-\o_

edit; @ thomasf, ik zie niet zo snel hoeveel deze koelers in temperaturen scheelden, misschien zit mijne er dicht bij. Maar anders zou je kunnen stellen dat ik een over-priced koelertje heb gekocht (45 euro) als je dan kijkt naar prijs/prestatie vergeleken met de koeler die jij dan noemt..
Maar is het gek dat ik niet verwacht dat het aan mijn koeler ligt? :P Ik vertrouw er namelijk wel op dat ook deze koeler verder goede prestaties kan leveren. De koeler zelf heb ik nog na gekeken en die is ook echt lekker glad. Ik kan me zelf er super mooi in zien, net een spiegel. Aan mijn cpu kon ik niet ruiken/zien hoe glad hij was :)

Bedankt voor de reacties.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 20:49 . Reden: Zie edit ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb zelf de E8400@3,6 GHz met E0 Stepping.
Heb het nu staan op 1.1 V: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=3829
3 uur lang stress test met Orthos en Prime, geen probleem.
Temperaturen waren redelijk, ik weet niet meer exact wat het was.

Volledig systeem: http://tweakers.net/gallery/sys/19522

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Topicstarter
Hey GoT, ook bedankt voor jou reactie :)
Vraag ik me alleen af als je een optie aan hebt staan in je bios waardoor je CPU ondergeclockt wordt bij geen load? (Intel speedstep, of die ander waarvan ik even de naam niet zo weet) Want je CPU draaid daar bij Cpu-z op 2400Mhz..

En als ik dat dus niet verkeerd zie, zou het ook betekenen dat de bijbehorende 1.080V die Cpu-z aan geeft niet zou kloppen met wanneer je load krijgt omdat dan je Vcore omhoog zal springen.

Of zit ik toch verkeerd? :)
Daarbij komt wel dat je een leuk systeem hebt GoT, ook goede foto's :9

Misschien weet jij (of iemand anders!) ook warom het kan dat mijn CPU temp hoger is dan mijn core temps? zoals ik al zei in andere posts denk ik juist dat het andersom moet..

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De sensor genaamd "CPU" zit op een andere plek dan de "Core" sensoren. Bij mij is ie ook altijd hoger, maar ik kijk puur naar de core temps.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus het is dan vrij gewoon dat het zo is kennelijk..
Heb net een Dummy OC van 20% aan gezet. Waardoor mijn CPU op 3.6 ging draaien.
Hij werd toen weer vrij warm, heb ik alle voltages op geschreven, dummy OC uit, zelf alles overgeclockt en de Vcore een tiende lager gezet, werkt perfect op t moment :D

Zie hier!
http://i27.tinypic.com/24qofwk.jpg

Bedankt :*)

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 10:39

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik vind het wel vreemd dat je begin temps zo snel omhoog gingen, bij mijn Mugen 2 nooit echt gemerkt.
Was wel bijna jaloers op je temps @stock vCore.

[ Voor 41% gewijzigd door Amanoo op 07-07-2009 10:34 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hmnja, bij mij is ie 50 idle 60 load op waterkoeling @ stock settings en 1.1v, zonder eist enzo
(waterblock is n EK Supreme LT, AS5, en aan de watertemp ligt het niet)
waarschijnlijk gewoon iets mis met de ihs of de temp sensors (tcase geeft +/- 25 graden minder aan, zou ongeveer gelijk moeten zijn), kan dr weinig aan veranderen hier, misschien dat lappen nog gaat helpen :(

Verwijderd

Topicstarter
Oke succes er mee Alexanderb, mijn cores zijn nu op lage temperatuur doordat ik het voltage heb veranderd. Maar in je sig staat E8400 @ 4.05Ghz, dus ik neem aan dat jij in principe ook geen problemen hebt ? :)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

mwha, dan wordt ie wel bijna 80 graden op 4 ghz. ik krijg em ook niet stabiel op minder dan 1.38v load. (ik snap ook niet hoe mensen 4.2 ghz op 1.2v halen? :S) 80 graden op waterkoeling klopt sowiso geen hol van, mn graka gebruikt minstens 2x zo veel vermogen en die is 35 idle 40 load. (en zit na mn cpu in de waterloop, dus daar zal het niet aan liggen)

waarschijnlijk zijn mn tempsensors stuk (tcase geeft namelijk 35 idle en 49 load aan, klinkt een heel stuk aannemelijker) of is dr iets heel erg mis met mn ihs. ben dr zelf ook nog niet uit, maar niemand kan mij vertellen wat dr aan de hand is.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien eerst je waterkoeling na kijken. Koelt hij de CPU wel goed? Zit hij er wel goed op?
Daarna kan je hem op stock (3Ghz) zetten. Daarna probeer je hem een zo laag mogelijke temperatuur te geven door het voltage aan te passen, wanneer hij uitvalt kan je ook proberen het NB voltage te verhogen hoorde ik. Heb ik zelf ook moeten doen; anders valt mijn pc ook uit met een overgeclockte CPU op een lager voltage. Eenmaal een goede temperatuur zet je hem op 3.1Ghz en kijkt als hij stabiel is; zo niet dan geef je hem weer wat meer stroom (Vcore).. Dan zet je hem op 3.2Ghz loopt hij stabiel? Zo niet; ... etc etc etc

Ik ben niet een pro in overclocken of iets dergelijks. Maar ik weet wel zeker dat dit een goede oplossing kan zijn, en dit is ook nog vrij veilig ook :)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

zit dr echt wel goed op, recht, backplate dr achter, etc..
hij loopt ongeveer 3.5 ghz op stock vcore, en daarna moet de vcore echt hard omhoog. maar dat is dus het punt niet, ik snap niet dat dat ding zulke hoge temps aangeeft onder waterkoeling. tis dus of brakke tempsensors, of dr is iets mis met de ihs. (core i7 OC'd draait onder hetzelfde blok 35 idle en 50 load ofzo, daarom heb ik ook deze gekozen)

binnenkort maar ns lappen, kijken of ie dan betere temps geeft. zo niet.. tja :/

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De Core#1/2 sensors zouden de juiste temp moeten aangeven. De "CPU" sensor wil nog wel eens op een plek zitten die ernstig wordt beinvloed door airflow (ergens bij de socket of zo) waardoor je met waterkoeling daar hele rare temps op meet.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

nee, tis de Tcase sensor, die zit in het midden van de cpu chip, tussen de 2 cores in.
Pagina: 1