Hallo mensen, ik ben hier nieuw op het forum en kom gelijk binnen vallen met een vrij lastige vraag.
Althans dat denk ik
Misschien is hij voor jullie wel simpel..
Om te beginnen, Ik heb net een geheel nieuwe pc samen gesteld dus hier volgt het hele systeem:
CPU: E8400 (E0)
CPU Koeler: Zalman CNPS 9700 LED
MEM: 4094MB RAM OCZ Reaper (1066MHZ)
GPU: XFX GTX260 XT Extreme editie in SLI (2x)
MOBO: eVGA nForce 780i SLI FTW
PSU: Corsair HX1000W (1000watt)
KAST: Antec nine hundred
Van te voren: stof kan worden uitgesloten: alles is nieuw. Airflow zou goed moeten zijn: bedrading netjes weg gewerkt en natuurlijk al die fans in die antec kast die netjes hun werk doen. Alle temperaturen zijn gemeten met zowel Realtemp, PC Wizard, Coretemp & SpeedFan en deze gaven alles op een graad na het zelfde aan. (TJmax @ 100graad) & de kamer temp schat ik rond de 30 graad.
Het probleem: Toen mijn pc net in elkaar zat gebruikte ik nog een stock koeler van intel die jullie allemaal denk ik wel kennen. De temperaturen waren toen als volgt: Kamer temp rond de 30 graden.
@ idle
CPU Temp: 45.
Core #1: 39 ~ 40.
Core#2 39 ~ 40.
NOTE: de CPU werkte toen op 2Ghz, omdat er nog een optie in de bios aan stond die stroom bespaarde
wanneer mijn pc op 3GHZ ging werken (dat deed hij wanneer hij load kreeg) dan stond hij al vrij snel op de 65 graad: CPU temp. De cores waren +- 55.
Dus gisteren op een lan party even snel naar de winkel gefietst en een zalman CNPS9700 opgehaald
Waarmee alles wel verbeterde: Nu kan ik rustig op 3GHZ draaien, de temps zijn dan op: Kamer temp rond de 30 graden.
@ idle
CPU Temp: 43.5.
Core #1: 36 ~ 37.
Core#2 36 ~ 37.
En @ Full load (alles +- 10graden warmer dan idle zoals jullie zien)
CPU Temp: 54
Core #1: 46 ~ 47.
Core#2 46 ~ 47.
Die temps dus op een vaste 3GHZ met de CNPS9700 koeler.
Toen heb ik wat zitten spelen met het spulletje, en zo ging het van 3GHZ naar 3,3GHZ.. en toen even later naar 3.6GHZ. Op 3.6 zijn mijn temps:
@ idle
CPU Temp: 48
Core #1: 40 ~ 43.
Core#2 40 ~ 43.
En @ Full load
CPU Temp: 70 ~ 72.
Core #1: 60 ~ 65.
Core#2 60 ~ 65.
70 graad is nogal warm. En helaas kom ik er niet echt achter waar het aan ligt.
Ook vindt ik de stock (3GHZ) temps erg warm, oke de kamer temp is dan wel 30 graden, maar in mijn kast zelf is het veel koeler voel ik net.
Op de 3GHZ is mn V core 1.224.
Op 3.6GHZ is de V core 1.344.
Multi = 9.
Als mijn cpu gewoon wat te heet is vindt ik het verder helemaal niet zon probleem. Maar misschien weten jullie hier een oplossing voor, als deze bestaat..
Daarbij vindt ik het ook raar dat mijn CPU temp zelf, hoger is dan de cores.. of klopt dit?
De bios heb ik vandaag geupdate. Dat is het probleem dus niet.
Iemand anders had koelpasta op mn koeler gesmeerd, en het bleek dat hij de intel pasta gewoon op mijn CPU had laten zitten. Dit vandaag dus schoon gemaakt, en netjes de bijgeleverde koelpasta van mijn koeler gebruikt en er opgesmeerd. Dit scheelde 3 graad. (die 3 graad heb ik al verwerkt in alle bovengenoemde temperaturen)
Natuurlijk heb ik ook de zoek functie gebruikt, en op google gezocht. maar zoals jullie kunnen zien vond ik het juiste antwoord niet
Bedankt voor het lezen, en bedankt voor de komende reacties.
Met vriendelijke groet,
Wilbert
Althans dat denk ik
Om te beginnen, Ik heb net een geheel nieuwe pc samen gesteld dus hier volgt het hele systeem:
CPU: E8400 (E0)
CPU Koeler: Zalman CNPS 9700 LED
MEM: 4094MB RAM OCZ Reaper (1066MHZ)
GPU: XFX GTX260 XT Extreme editie in SLI (2x)
MOBO: eVGA nForce 780i SLI FTW
PSU: Corsair HX1000W (1000watt)
KAST: Antec nine hundred
Van te voren: stof kan worden uitgesloten: alles is nieuw. Airflow zou goed moeten zijn: bedrading netjes weg gewerkt en natuurlijk al die fans in die antec kast die netjes hun werk doen. Alle temperaturen zijn gemeten met zowel Realtemp, PC Wizard, Coretemp & SpeedFan en deze gaven alles op een graad na het zelfde aan. (TJmax @ 100graad) & de kamer temp schat ik rond de 30 graad.
Het probleem: Toen mijn pc net in elkaar zat gebruikte ik nog een stock koeler van intel die jullie allemaal denk ik wel kennen. De temperaturen waren toen als volgt: Kamer temp rond de 30 graden.
@ idle
CPU Temp: 45.
Core #1: 39 ~ 40.
Core#2 39 ~ 40.
NOTE: de CPU werkte toen op 2Ghz, omdat er nog een optie in de bios aan stond die stroom bespaarde
Dus gisteren op een lan party even snel naar de winkel gefietst en een zalman CNPS9700 opgehaald
@ idle
CPU Temp: 43.5.
Core #1: 36 ~ 37.
Core#2 36 ~ 37.
En @ Full load (alles +- 10graden warmer dan idle zoals jullie zien)
CPU Temp: 54
Core #1: 46 ~ 47.
Core#2 46 ~ 47.
Die temps dus op een vaste 3GHZ met de CNPS9700 koeler.
Toen heb ik wat zitten spelen met het spulletje, en zo ging het van 3GHZ naar 3,3GHZ.. en toen even later naar 3.6GHZ. Op 3.6 zijn mijn temps:
@ idle
CPU Temp: 48
Core #1: 40 ~ 43.
Core#2 40 ~ 43.
En @ Full load
CPU Temp: 70 ~ 72.
Core #1: 60 ~ 65.
Core#2 60 ~ 65.
70 graad is nogal warm. En helaas kom ik er niet echt achter waar het aan ligt.
Ook vindt ik de stock (3GHZ) temps erg warm, oke de kamer temp is dan wel 30 graden, maar in mijn kast zelf is het veel koeler voel ik net.
Op de 3GHZ is mn V core 1.224.
Op 3.6GHZ is de V core 1.344.
Multi = 9.
Als mijn cpu gewoon wat te heet is vindt ik het verder helemaal niet zon probleem. Maar misschien weten jullie hier een oplossing voor, als deze bestaat..
Daarbij vindt ik het ook raar dat mijn CPU temp zelf, hoger is dan de cores.. of klopt dit?
De bios heb ik vandaag geupdate. Dat is het probleem dus niet.
Iemand anders had koelpasta op mn koeler gesmeerd, en het bleek dat hij de intel pasta gewoon op mijn CPU had laten zitten. Dit vandaag dus schoon gemaakt, en netjes de bijgeleverde koelpasta van mijn koeler gebruikt en er opgesmeerd. Dit scheelde 3 graad. (die 3 graad heb ik al verwerkt in alle bovengenoemde temperaturen)
Natuurlijk heb ik ook de zoek functie gebruikt, en op google gezocht. maar zoals jullie kunnen zien vond ik het juiste antwoord niet
Bedankt voor het lezen, en bedankt voor de komende reacties.
Met vriendelijke groet,
Wilbert