Aspire 5738G defect, kan ik mijn geld terugeisen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:28
Hallo Tweakers,

Afgelopen donderdag heb ik bij Mediamarkt een Acer Aspire 5738G aangeschaft. Deze vertoont echter vanaf het begin al een defect aan de speaker, een ontzettend irritant gekraak (alleen aan de rechterkant, al op zeer laag volume, linkerkant werkt wel naar behoren).

Op de Mediamarkt site staat het volgende:
Heb ik recht op mijn geld terug bij een ondeugdelijk product binnen de garantie?
Als u een product heeft gekocht dat een gebrek vertoont, heeft u geen recht om meteen uw geld terug te eisen. U moet Media Markt altijd in de gelegenheid stellen het product te repareren of te vervangen voor een technisch gelijkwaardig product.

Als Media Markt dit niet binnen een redelijke termijn kan doen, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. Met andere woorden: u heeft recht op uw geld terug als Media Markt uw product niet binnen een redelijk termijn kan herstellen of omruilen.

Ze hebben het hier over de garantieperiode maar ik zit nog binnen 7 dagen. Normaalgesproken zou de laptop natuurlijk gerepareerd kunnen worden, ik verwacht niet dat ze het om willen (ik vrees niet eens kunnen want hij was overal al uitverkocht hoorde ik) ruilen. Ik ga echter op zéér korte termijn het land uit en kom komend jaar niet meer in Nederland. Dus mijn vraag is:

Heb ik bij een defect (DOA) het recht om binnen 7 dagen de aankoopsom terug te eisen?

Ik hoop dat jullie mij hier spoedig een antwoord op kunnen geven gezien de tijd beperkt is.

Alvast bedankt!

Groetjes Michiel

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10
Volgens mij niet, maar je hoort wel direct een vervangend exemplaar te krijgen als het goed is. Bij een online bestelleng had je wel je geld terug kunnen krijgen.

Move CSL -> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zweden schreef op maandag 06 juli 2009 @ 23:31:
Heb ik bij een defect (DOA) het recht om binnen 7 dagen de aankoopsom terug te eisen?
Nee.
Ik hoop dat jullie mij hier spoedig een antwoord op kunnen geven gezien de tijd beperkt is.
Dan kan je beter zo snel mogelijk naar de winkel teruggaan ipv een topic te openen ;) . Geef aan dat het urgent is door je vertrek naar het buitenland, en geef ze de kans om te ruilen.

Echter, je vertrek naar het buitenland is niet iets wat verplichtingen oplegt aan MediaMarkt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53
Het enige recht wat je hebt is recht op reparatie. Vervanging is een gunst, geen verplichting. Gezien het feit dat Acer geen DOA-termijn heeft kan dit een lastig verhaal wordenn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:34
Sommige Mediamarkt vestigingen (individueel geregeld) hebben een regel dat je binnen een bepaalde tijd (ik meen een week of zo) spullen zonder reden kan terugbrengen. Da's dus geen wettelijke regel, maar gewoon coulance van de shop. Uiteraard moet het er nog als nieuw uitzien, hebben ze uitzonderingen, moet de verpakking er nog bij zitten en zo.

Ik heb destijds (jaar of vier geleden denk ik) bij Mediamarkt Utrecht een US Robotics wireless modem/router gekocht. Onding, instabiele software, niet gebruikersvriendelijk en zo - netjes ingepakt, teruggebracht, de argumenten genoemd die ik net opsomde en geld terug.

Ofwel: ga er heen en kijk wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05

Haan

dotnetter

Beste kans is waarschijnlijk om te proberen om een ander model mee te krijgen als het model dat je nu hebt al uitverkocht is. Desnoods een beetje bijbetalen, anders zit je straks in het buitenland met je defecte laptop.. Of je sluit extra garantie af waardoor je ook in het buitenland garantie kan claimen, ik weet alleen niet meer zeker of Acer dat ook aanbiedt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Wat een speculaties hier weer. Ga gewoon naar de algemene voorwaarden:
# Uitgesloten van retour en omruiling zijn:

# a. Prepaid en softwarepakketten.
# b. Licentiegebonden producten.
# c. Navigatieapparatuur.
# d. Desktopcomputers en notebook.
# e. Satelliettuner pakketten en smartcards.
# f. Hygiënische producten.
(niet helemaal de AV maar wel een FAQ)

Je ziet dat je geen recht hebt op omruiling. Dit betekent dat je afhankelijk bent van coulance tav omruiling voor hetzelfde product. Mijn ervaring is dat er binnen twee weken zeer coulant wordt omgegaan met defecten. Gewoon naartoe gaan met de spullen netjes ingepakt (snoeren bij elkaar binden ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09
Waarom zou je uberhaupt je geld terug willen? Ik neem toch aan dat je daar naar toe bent gegaan omdat je die laptop gewoon wilde hebben, wellicht om z'n specs... misschien om z'n prijs maar dat doet er niet toe. Waarom meteen geld terug als het ding niet 100% in orde blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05

Haan

dotnetter

dominator schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 09:41:
Waarom zou je uberhaupt je geld terug willen? Ik neem toch aan dat je daar naar toe bent gegaan omdat je die laptop gewoon wilde hebben, wellicht om z'n specs... misschien om z'n prijs maar dat doet er niet toe. Waarom meteen geld terug als het ding niet 100% in orde blijkt te zijn?
Zoals je had kunnen lezen, gaat de TS binnenkort voor een jaar naar het buitenland, dan is het wat lastiger om de laptop te laten repareren.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie dat ik mijn reactie heb gericht op de standaard retourperiode aangezien dit topic die richting in bewoog. Ik ga nu precies hetzelfde doen als alle mensen boven mij deden tav de omruilperiode (namelijk roepen wat ik denk), dus neem mijn post met een korreltje zout. :P

Ik zou het zeer vreemd vinden als de winkelier gebonden is aan jouw deadline mbt een garantieafhandeling. De winkelier moet het product herstellen binnen een periode die niet bezwaarlijk lang is. Echter moet deze periode wel redelijk zijn. Echter, wanneer jij binnen twee weken het land uit gaat, is dat denk ik geen redelijke reparatietermijn vanuit de kant van de winkelier.

Mijn advies: pak je spullen netjes in, neem de bon mee en neem bewijzen mee dat je op een bepaalde datum weg gaat (tickets en bevestigingen van je verblijf ver weg). Ga vervolgens naar de baas van de computerafdeling en leg je verhaal uit. Stel voor om het product om te ruilen en als het product niet op voorraad is, kijk dan of er een ander product is dat je bevalt. Is dat er, stel dan voor om het product om te ruilen voor dit product. Is er geen geschikt alternatief, vraag dan of ze je het geld kunnen retourneren. Mocht je er niet uitkomen met de betreffende persoon, wees dan stellig (maar beleefd) en vraag naar zijn leidinggevende. Herhaal de zetten tot aan het vragen naar zijn leidinggevende. Dit moet namelijk op te lossen zijn.

Naar mijn idee is je beste aanpak om beleefd maar stellig te blijven. Van tevoren een plan van aanpak te bedenken en je hieraan te houden en neem als uitgangspunt dat je terug komt met een computer en niet met geld. Dat is voor de winkelier een aantrekkelijkere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Bedankt voor jullie snelle reacties en adviezen, ik denk dat ik hier zeker iets aan heb! Vanmiddag ga ik er gelijk even langs en laat uiteraard weten hoe het afgelopen is.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
en? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Hierbij even een verslagje hoe het precies gelopen is.

Gistermiddag ging ik naar Mediamarkt om de laptop dus terug te brengen. Om te zorgen dat hij niet voor reparatie opgestuurd zou worden heb ik buiten het defect gezegd dat het DDR3 op lagere snelheid liep dan de verkoper in de winkel zei (dat was nog waar ook, het liep op 800mhz ipv 1066 wat de verkoper zei, niet dat dit veel uitmaakte maar nu kwam het me wel mooi uit). Het product voldeed dus niet aan wat mij 'beloofd' was. Zoals hierboven ook al aangegeven doen ze bij Mediamarkt niet aan geld terug bij notebooks, ik kreeg dus tegoedbonnen. Bij Mediamarkt waren voor mij echter geen interessante opties dus ik wilde de waardebonnen in geld omzetten, dat heb ik zo gedaan: Ik ging vandaag opnieuw naar Mediamarkt en zocht naar een product van precies dezelfde prijs waarbij ik wel mijn geld terug zou krijgen indien dit achteraf toch niet naar wens bleek te zijn, deze vond ik, namelijk een superdeluxe stereosetje. Ik kreeg een offerte met daarop geniet een kassabon, er stond echter op die kassabon dat het product met de tegoedbonnen gekocht was. Wat ik vervolgens dus gedaan heb is de kassabon van de offerte losgemaakt, en mijn moeder met de offerte en de stereoset naar het Mediamarkt Service Center gestuurd. Ze namen genoegen met de offerte gezien de stempel van Mediamarkt dat het product daar aangekocht was ook op die offerte stond, toen krijg mijn moeder het geld dus in contanten terug waardoor ik nu elders een laptop heb kunnen bestellen.

Al met al is het dus tot een goed einde gekomen.

Nogmaals bedankt voor jullie medewerking in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met als gevolg dat het product een defect heeft wat zij niet gaan testen (aangezien daartoe geen aanleiding is) en de volgende klant dus gedupeerd is.... Top actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20

Barrycade

Through the...

Hulde! Waarom zou je ook niet gewoon de waarheid vertellen......dan had je wellicht gewoon een nieuwe Acer met dezelfde specs gehad. En had de volgende klant niet een kapotte laptop gekregen.

En je fraude actie is ook al zo'n mooi staaltje van de goedheid der mensheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar zodra een winkel jou een keer gaat naaien wel gelijk hier een topic komen maken om uit te huilen he? Beetje walgelijk om zo het systeem te misbruiken. Jij koopt iets, jij weet op dat moment de voorwaarden en als je het er niet mee eens bent dan moet je niks kopen, ipv achteraf de mediamarkt zo op te lichten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zeg, drie niet lezenden hier boven.... Hij heeft en het defect gemeld en het trager draaiende geheugen. Niks mis mee dus.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I stand corrected, hoewel ik het nog niet helemaal eens ben met de manier waarop het is aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:11

paQ

littlejoannes schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:46:

En je fraude actie is ook al zo'n mooi staaltje van de goedheid der mensheid....
pfff
en meteen heet het weer fraude :|

er is niets frauduleus aan.
het heet de mazen vinden.

Belasting ontduiken mag ook niet. ontwijken weer wel.

En dat er straks iemand al dan niet zit opgescheept met deze laptop is net zo'n redenering als dat iemand van de posts hierboven eenzelfde probleem zou hebben en de winkel niet de oplossing geeft die je zou willen.
Dan ben ik benieuwd of die soms géén topic aanmaken ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 12:00
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:39:
Met als gevolg dat het product een defect heeft wat zij niet gaan testen (aangezien daartoe geen aanleiding is) en de volgende klant dus gedupeerd is.... Top actie!
inderdaad media markt kennende staat die nu weer in de winkel en kan het gezeur vanaf het begin af aan weer beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Ik vind het eigenlijk best slim gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FirePuma142 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:35:
Zeg, drie niet lezenden hier boven.... Hij heeft en het defect gemeld en het trager draaiende geheugen. Niks mis mee dus.
Daar is niks mis mee, maar wel wat hij daarna doet. Hij krijgt een tegoedbon, koopt hier iets mee, zorgt dat hij het bewijs van betalen met tegoedbon eraf haalt en vraagt dan zijn geld terug. Sorry maar dat vind ik gewoon een belachelijke manier van handelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Het zal wel binnen de regeltjes van Mediamarkt vallen, anders had ie het natuurlijk niet voor elkaar gekregen.... Maar op de vraag of dat het netjes is kan ik ook alleen maar ontkennend antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Tsurany schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:22:
[...]

Daar is niks mis mee, maar wel wat hij daarna doet. Hij krijgt een tegoedbon, koopt hier iets mee, zorgt dat hij het bewijs van betalen met tegoedbon eraf haalt en vraagt dan zijn geld terug. Sorry maar dat vind ik gewoon een belachelijke manier van handelen.
dus?
per saldo is het resultaat toch gelijk?

Notebooks alleen restitutie in vorm van een ander product
Elk ander product dan een notebook krijg je wél geld retour. (maarja... de koper kwam immers voor een notebook, niet voor 'elk ander product')
dan is de oplossing snel gevonden natuurlijk.

je doet er geen klant mee kwaad. (en het defect was al eerder gemeld)
ik vind het nieteens gek bedacht :) (tricky, maar chapeau)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 09-07-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mektheb schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 12:56:

inderdaad media markt kennende staat die nu weer in de winkel en kan het gezeur vanaf het begin af aan weer beginnen
Let er even op dat ik bij mijn opmerking ervan uit ging dat hij het defect niet had gemeld. Ik werk zelf ook in een winkel en als een klant een product retourneert kijk je naar de zaken die obvious zijn. Daar valt het checken van geluid niet onder. Bij mij in de winkel had je dus ook het product in de schappen zien staan. Ik vind je opmerking erg suggestief en schaar het onder een troll.
paQ schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:40:

dus?
per saldo is het resultaat toch gelijk?

Notebooks alleen restitutie in vorm van een ander product
Elk ander product dan een notebook krijg je wél geld retour. (maarja... de koper kwam immers voor een notebook, niet voor 'elk ander product')
dan is de oplossing snel gevonden natuurlijk.

je doet er geen klant mee kwaad. (en het defect was al eerder gemeld)
ik vind het nieteens gek bedacht :) (tricky, maar chapeau)
Dat is natuurlijk niet waar. Op de bon staat dat ie met cadeaubonnen heeft betaald. Dat staat er niet op zodat ie het product later terug kan brengen en zijn geld terug kan vragen. Naar mijn mening heeft de TS de volgende zaken "fout" gedaan. Let er wel even op dat dit vanuit moreel oogpunt fout is en dat de werkelijke situatie veel genuanceerder ligt:
-de TS retourneert een product op basis van verkeerde verkoopinformatie ipv de werkelijke reden te noemen. Deze reden was niet de werkelijke reden (aanname).
-de TS verruilt de waardebonnen op onrechtmatige wijze voor cash
-de TS stuurt hiervoor zijn moeder naar de winkel. Dit geeft aan dat hij wist dat zijn handelingen niet helemaal zuiver waren (gezien zijn post ga ik hier maar even van uit, dus wederom een aanname)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 22:52
Feit blijft, wettelijk gezien heb je recht op een deugdelijk produkt. Aangezien het defect vanaf begin aanwezig is, en je binnen een redelijke termijn terug bent is er spraken van DOA en dus recht op een vervangend produkt, geen RMA procedure van een aantal weken.
Algemene voorwaarden van de mediamarkt die anders zeggen betekenen niks meer dan een een velletje WC-papier.

Dat de TS nog een hele stunt heeft uitgrhaald om z'n tegoedbonnen te verzilveren vind ik wel een goede grap. Maar feitelijk niet meer dan die recht op had, namelijk een vervangend exemplaar (lijkt mij bij een dozenschuiver als de mediamarkt geen probleem) of als die niet meer voorradig is, zijn geld terug, en geen grappen met tegoedbonnen etc.

Denk eind goed, al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-07 03:01
Die acer 5738G heeft gewoon DDR3 geheugen wat op 1066 MHz draait. Waarschijnlijk ben je in de war met de FSB van de proc die op 800 MHz draait. DDR3 SODIMMs op 800 MHz bestaan niet / zijn niet te koop.

Best dom van de medewerkers dat ze dit niet weten en niet aan je hebben duidelijk kunnen maken. Je hebt recht op een deugdelijk product. Bij een DOA zal het apparaat dan ook uit de voorraad vervangen worden. Termijn verschilt per winkel en bij de MM volgensmij zelfs per vestiging. Normaal is 7 - 14 dagen. Als ze geen vervangend product kunnen leveren moet je je geld terug kunnen krijgen lijkt me. Waardebonnen niet accepteren. Je wilt dat exacte type laptop en geen andere.

Persoonlijk vind ik de geld terug insteek een beetje vaag. Je wil toch een laptop?? Schijnbaar heb je een verkeerde keus gemaakt en durf je daar niet niet voor uit te komen? In dat opzicht kan je voortaan beter in een webwinkel kopen. Dan kan je het gewoon terug sturen. Bij een gewone winkel en zeker de MediaMarkt heb je genoeg mogelijkheden het product uit te proberen om tot een weloverwogen keuze te komen.

Je manier van waardebonnen verzilver vind ik wel creatief, maar je hebt alleen jezelf voor de gek gehouden. Je bent begonnen zonder laptop, hebt een laptop gekocht, die ingewisseld voor waardebonnen, die ingewisseld voor een stereoset welke je weer ingewisseld hebt voor geld. Netto resultaat. Geen laptop, een volle dag kwijt en een paar euro reiskosten armer. Ik kan er alleen maar om lachen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:49:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Op de bon staat dat ie met cadeaubonnen heeft betaald. Dat staat er niet op zodat ie het product later terug kan brengen en zijn geld terug kan vragen. Naar mijn mening heeft de TS de volgende zaken "fout" gedaan. Let er wel even op dat dit vanuit moreel oogpunt fout is en dat de werkelijke situatie veel genuanceerder ligt:
-de TS retourneert een product op basis van verkeerde verkoopinformatie ipv de werkelijke reden te noemen. Deze reden was niet de werkelijke reden (aanname).
-de TS verruilt de waardebonnen op onrechtmatige wijze voor cash
-de TS stuurt hiervoor zijn moeder naar de winkel. Dit geeft aan dat hij wist dat zijn handelingen niet helemaal zuiver waren (gezien zijn post ga ik hier maar even van uit, dus wederom een aanname)
MM verkoopt koper een laptop met andere specificaties dan verkocht
koper wil hierom retourneren maar MM wil de koop niet ongedaan maken

je ziet, alle zaken zijn vanuit meerdere punten te belichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Om te zorgen dat hij niet voor reparatie opgestuurd zou worden heb ik buiten het defect gezegd dat het DDR3 op lagere snelheid liep dan de verkoper in de winkel zei (dat was nog waar ook, het liep op 800mhz ipv 1066 wat de verkoper zei, niet dat dit veel uitmaakte maar nu kwam het me wel mooi uit). Het product voldeed dus niet aan wat mij 'beloofd' was.
Ik durf te beweren dat het product wel degelijk deed wat beloofd was, aangezien dat geheugen wel degelijk op 1066 MHz loopt. Zie ook de 2 links uit mijn post.

[ Voor 3% gewijzigd door Terror op 09-07-2009 14:33 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
paQ schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:29:
[...]

Koper wilde de laptop retourneren omdat hij defect was. Omdat hij bang was vervolgens de laptop x tijd te moeten missen wilde hij het liefst zijn geld terug om zo elders een alternatief te kunnen aanschaffen. Het specificatie argument is er later nog bij gekomen (blijkbaar niet eens terecht) om extra kracht te kunnen zetten om zijn list uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ja dat snap ik wel, maar de reden is gewijzigd en op dat moment dan wel geldig.

offtopic:
ik heb verder weinig verstand van die snelheden, dus of hij nou wel of niet op die snelheid liep staat even los van de methode van retourneren

wat ik wil aangeven is dat je alle verhalen wel kloppend kan maken.
ergo: als je redenen wil vinden waarom een retour NIET geoorloofd is, zul je die altijd vinden.
Het is juist de truuk om hem wél retour te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-07-2009 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

paQ schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:29:

Volgens mij heb ik zelfs aangegeven waar in mijn argumentatie aannames zaten... Zie de reactie van dominator. De specificaties zijn eraan toegevoegd om een wettelijke grond te geven aan het retourneren. Hierbij zijn de feiten wat verdraaid (dit was namelijk niet de grond voor het retour) en achteraf blijkt dat dit nog niet eens klopt ook.

Ik wil hier helemaal niet de moraalridder uithangen, meer de advocaat van de duivel (en dat is in dit geval de moraalridder :P ). Ik denk dat er in dit geval helemaal geen reden was om gewoon open kaart te spelen. Met een beetje mazzel had ie nu zelfs een nieuwe laptop gehad. Het zou immers vreemd zijn om de koop ongedaan te maken op basis van verkeerde specs en dan hetzelfde apparaat te kopen.

Overigens vraag ik mij af wat de regels zijn voor DOA. MM sluit retouren duidelijk uit in de AV. Bij DOA zal het product vervangen worden door een ander exemplaar. Ik vraag mij af of een kleinigheidje als geen voorraad hier verandering in brengt. Anders gesteld, ik denk dat MM in zijn recht staat om hetzelfde product te leveren in een later stadium. In dat geval zijn die cadeaubonnen een nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Reden voor retouneren die geldig is hier, is het defect. Zeer makkelijk aantoonbaar op een service desk. Aanzetten en luisteren. Binnen de DOA periode zal het product omgeruild worden voor eenzelfde type. Klaar. Binnen 30 min ben je weg met een nieuwe laptop.

Laptop niet op voorraard? - geld terug vragen en geen genoegen nemen met een kadobon. Je wilt immers dat exacte type.

Andere reden voor geld terug vragen doet men hoe dan ook moeilijk over. Je kan proberen je geld terug vragen in deze situatie omdat je geen vertrouwen meer hebt in acer. Toen je namelijk over het defect met de buurjongen sprak, welke een expert is op computer gebied, heb je allemaal ramp verhalen over acer gehoord om maar een voorbeeld te noemen.

Vind het gewoon jammer dat het met een list wordt opgelost. Het is een winkel aangelegen om tevreden klanten te hebben, anders komen ze nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Terror schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 15:03:
Reden voor retouneren die geldig is hier, is het defect. Zeer makkelijk aantoonbaar op een service desk. Aanzetten en luisteren. Binnen de DOA periode zal het product omgeruild worden voor eenzelfde type. Klaar. Binnen 30 min ben je weg met een nieuwe laptop.

Laptop niet op voorraard? - geld terug vragen en geen genoegen nemen met een kadobon. Je wilt immers dat exacte type.
Pas even op dat je nu feit en mening niet door elkaar haalt. Ik heb even zitten zoeken en er bestaat voor zover ik weet geen DOA regeling in de wet. Dit valt gewoon onder de garantie. Waar je het over hebt is ontbinden van de koop op basis van het feit dat de verkoper geen voorraad heeft. Die vlieger gaat helaas niet op, omdat de verkoper in de gelegenheid gesteld moet worden om een deugdelijk product te leveren. Dit kan door reparatie of door nogmaals bestellen van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Wettelijk gezien heb je gelijk. MM heeft echter aanvullende algemene voorwaarden welke je daar kan inzien. Over MediaMarkt: http://zakelijk.infonu.nl...e-nr1-in-elektronica.html
Ook als uw product defect is kunt u het binnen 14 dagen ruilen of terug te brengen. In een aantal vestigingen is het alleen mogelijk om te ruilen.
Op die manier is de DOA regeling gelijk getrokken voor elke aankoop. In een reactie op die link heeft iemand het erover dat de ruilen / retouneer optie wettelijk vast ligt als het binnen 3 dagen is. Helaas geen bron...

[ Voor 22% gewijzigd door Terror op 09-07-2009 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reacties kunnen we om die reden dan ook niet zoveel mee. Daarom probeer ik dit soort discussie dus ook expliciet te maken, zodat iemand die deze draad de volgende keer leest precies kan zien wat wel of niet waar is. Overigens vind ik de stelling die je uit dat artikel haalt extreem vaag (ik snap ook niet wie dat artikel heeft geplaatst). Ik denk dat we ons beter op de AV (http://www.mediamarkt.nl/...605&langId=-11&show=terms) kunnen richten ;) Aangezien ze retouren van computers uitsluiten denk ik dat ze in hun recht staan om hem om te ruilen voor een nieuwe of door je een tegoedbon te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Aangezien het product defect is valt het onder garantie. Kopje garantie staat redelijk summier beschreven in die Algemene Voorwaarden die je aanhaalt. Je zou dan ook de aanvullende informatie moeten inzien bij de MM om een conclusie te kunnen trekken.

De oplossing "nieuwe laptop" is toch een mooi. Ik zie nog steeds niet in waarom de TS persé zijn geld terug prefereert boven een 1 op 1 omruiling van de laptop? TS ging er bijvoorbaat onterecht van uit dat hij een reparatie moest afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Ik zie dat er een aantal dingen niet duidelijk zijn en daardoor kan mijn actie inderdaad verkeerd overkomen, ik zal het daarom even ophelderen:
-De laptop was defect en dit defect heb ik ook gemeld bij het Service Center, als zij het terugplaatsen in de schappen zitten zij fout, niet ik!
-Het DDR3 geheugen is 1066mhz, het werkte echter op 800mhz gezien het moederbord niet hoger ondersteunt. Dit is nergens aan te passen. Ik heb dus niet gelogen en ben verkeerd voorgelicht door de MM werknemer.
-Dat het geheugen niet de reden was van retour klopt, dat was het defect aan de speaker. Gezien de wet/voorwaarden heb ik bij een defect alleen recht op reparatie. Gezien ik op korte termijn (lees: 29 juli) voor een jaar naar het buitenland ben had ik géén tijd voor een reparatie. Omruilen was voor mij prima geweest, dit behoorde echter niet tot de mogelijkheden gezien hij niet meer op vooraad was. De enige optie die overbleef was dus een nieuwe laptop uitzoeken / tegoedbonnen. Mediamarkt had echter geen laptop die voor dezelfde prijs dusdanige prestaties bood en dus zou ik er dan fors op achteruit gaan tenzij ik mijn bonnen om zou zetten in cash en het elders zou bestellen.
-Ik heb inderdaad bewust de bon van de offerte verwijderd omdat hierop duidelijk stond dat het met tegoedbonnen aangekocht was. Dat zij het echter met slechts een offerte terugnemen kwam mij mooi uit, ik zit hier echter niet fout, zij stonden in hun recht het te weigeren. Ik heb er wel over nagedacht dat het op zou vallen als ik het zelf zou doen. Of dit 'netjes' is.... nee dat niet, dat kan ik niet ontkennen. In deze omstandigheden had ik echter weinig keuze.

Ook even voor de duidelijkheid:
-Ik heb de wet niet overtreden.
-Ik heb niet gelogen over de snelheid van het geheugen en ben dus echt verkeerd voorgelicht.
-Het is hoe dan ook mijn geld en door die tegoedbonnen zou ik een stuk minder laptop voor mijn geld krijgen waar ik niet om gevraagd / voor gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zweden schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:42:

Ook even voor de duidelijkheid:
-Ik heb de wet niet overtreden.
-Ik heb niet gelogen over de snelheid van het geheugen en ben dus echt verkeerd voorgelicht.
-Het is hoe dan ook mijn geld en door die tegoedbonnen zou ik een stuk minder laptop voor mijn geld krijgen waar ik niet om gevraagd / voor gekozen heb.
Ik denk dat ook niemand je in het beklaagden bankje neerzet anders dan het morele beklaagden bankje. Laat ik heel duidelijk zijn dat ik het je ook zeker niet misgun. Ik vraag me alleen af of er via een moreel juiste weg ook geen oplossing was geweest? Bij MM werken volgens mij ook gewoon mensen ;) Je hebt een zeer duidelijk verhaal met een heel duidelijk probleem, waarbij het enige juiste je geld retour zou zijn. Helaas zullen we er nooit achter komen wat hun antwoord zou zijn geweest. Tenzij je terug gaat om diezelfde netbook nog een keer te kopen :+

Overigens vind ik je lijstje een beperkte weergave van de werkelijkheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Je hoeft je idd niet te verantwoorden / verdedigen tegenover ons. Probleem is opgelost. Zoals ik al aangaf vind ik het jammer dat het allemaal met een omweg moet. Aangeven wat je wil en waarom is vaak beter. Je bereikt vaak sneller wat je wil. Daarnaast voel ik me er persoonlijk beter bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:54:
[...]

Ik vraag me alleen af of er via een moreel juiste weg ook geen oplossing was geweest? Bij MM werken volgens mij ook gewoon mensen ;) Je hebt een zeer duidelijk verhaal met een heel duidelijk probleem, waarbij het enige juiste je geld retour zou zijn. Helaas zullen we er nooit achter komen wat hun antwoord zou zijn geweest.
Moreel gezien is het inderdaad geen juiste weg. Ik zat nu echter in de moeilijke situatie omdat ik op dusdanig korte termijn naar het buitenland vertrek. Deze situatie heb ik ook uitgelegd maar ze hebben geweigerd mijn geld terug te geven en bonnen waren de enige optie, daarom heb ik op die op deze manier alsnog in geld omgezet.
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:54:
[...]

Overigens vind ik je lijstje een beperkte weergave van de werkelijkheid ;)
Beperkt? Wat wil zou er missen dan? Als er nog iets is dat je wil weten vraag het gerust.
Terror schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 22:03:
Je hoeft je idd niet te verantwoorden / verdedigen tegenover ons. Probleem is opgelost. Zoals ik al aangaf vind ik het jammer dat het allemaal met een omweg moet. Aangeven wat je wil en waarom is vaak beter. Je bereikt vaak sneller wat je wil. Daarnaast voel ik me er persoonlijk beter bij :)
Het kwam door beperkte informatie anders over dan het daadwerkelijk gegaan is, vandaar even een aanvulling op mijn verhaal. Ik heb het ook aangegeven, maar zoals ik hierboven ook schreef wilde Mediamarkt toen niet meer voor me betekenen dan tegoedbonnen en vonden dat zij er niets mee te maken hadden dat ik naar het buitenland vertrok (is ook wel zo, maar voor mij werd het daarom lastig). Gezien de situatie heb ik zo gehandeld, de reacties in dit topic geven aan dat de meningen erover sterk verdeeld zijn, de een heeft er duidelijk begrip voor, de ander totaal niet (wat ik ook wel begrijp) maar dat mag iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken.

[ Voor 32% gewijzigd door MiBe op 09-07-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Zweden schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 22:08:
Ik zat nu echter in de moeilijke situatie omdat ik op dusdanig korte termijn naar het buitenland vertrek. Deze situatie heb ik ook uitgelegd maar ze hebben geweigerd mijn geld terug te geven en bonnen waren de enige optie, daarom heb ik op die op deze manier alsnog in geld omgezet.
Moreel/ethisch heb ik eigenlijk geen enkel bezwaar tegen je werkwijze.
- Je hebt je situatie uitgelegd van het tijdstekort, ze weigerden het geld terug te geven (alleen die bonnen).
- Je hebt zelf op creatieve manier, maar volledig binnen de mogelijkheden die MM zelf aanbied alsnog de waarde cash kunnen recupereren. -> je hebt dus zelf je probleem opgelost
- MM heeft er op geen enkele manier schade of nadeel door ondervonden.

Dus desondaks dat het niet de conventionele manier is zoals de intentie van MM, is er wat mij betreft echt geen enkel bezwaar. Let wel dat er ook een stukje geluk bij komt kijken (voor hetzelfde geld nemen ze geen genoegen met die offerte alleen), maar ik vind het slim bedacht en ga dat zeker onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Heb inmiddels een Packard Bell EasyNote LJ65-CU-014 ontvangen welke mij prima bevalt en een uitstekende vervanger voor de Acer is :) Hij voelt sowieso een stuk degelijker aan en doet betreft uiterlijk naar mijn mening ook niet onder. Ik merk weinig verschil van de T4200 t.o.v. de T6400 die ik eerst had maar merk wel dat hij grafisch een stuk sterker is (4570 i.p.v. G105M).

[ Voor 23% gewijzigd door MiBe op 12-07-2009 21:28 ]

Pagina: 1