Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aspire 5738G defect, kan ik mijn geld terugeisen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-08 18:05
Hallo Tweakers,

Afgelopen donderdag heb ik bij Mediamarkt een Acer Aspire 5738G aangeschaft. Deze vertoont echter vanaf het begin al een defect aan de speaker, een ontzettend irritant gekraak (alleen aan de rechterkant, al op zeer laag volume, linkerkant werkt wel naar behoren).

Op de Mediamarkt site staat het volgende:
Heb ik recht op mijn geld terug bij een ondeugdelijk product binnen de garantie?
Als u een product heeft gekocht dat een gebrek vertoont, heeft u geen recht om meteen uw geld terug te eisen. U moet Media Markt altijd in de gelegenheid stellen het product te repareren of te vervangen voor een technisch gelijkwaardig product.

Als Media Markt dit niet binnen een redelijke termijn kan doen, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. Met andere woorden: u heeft recht op uw geld terug als Media Markt uw product niet binnen een redelijk termijn kan herstellen of omruilen.

Ze hebben het hier over de garantieperiode maar ik zit nog binnen 7 dagen. Normaalgesproken zou de laptop natuurlijk gerepareerd kunnen worden, ik verwacht niet dat ze het om willen (ik vrees niet eens kunnen want hij was overal al uitverkocht hoorde ik) ruilen. Ik ga echter op zéér korte termijn het land uit en kom komend jaar niet meer in Nederland. Dus mijn vraag is:

Heb ik bij een defect (DOA) het recht om binnen 7 dagen de aankoopsom terug te eisen?

Ik hoop dat jullie mij hier spoedig een antwoord op kunnen geven gezien de tijd beperkt is.

Alvast bedankt!

Groetjes Michiel

Crucial Ballistix PC8500 (D9GMH) @ 1620,4 MHz || Team Xtreem Dark PC6400 (ProMOS) @ 1460,6 MHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiBe
Bedankt voor jullie snelle reacties en adviezen, ik denk dat ik hier zeker iets aan heb! Vanmiddag ga ik er gelijk even langs en laat uiteraard weten hoe het afgelopen is.

Crucial Ballistix PC8500 (D9GMH) @ 1620,4 MHz || Team Xtreem Dark PC6400 (ProMOS) @ 1460,6 MHz

• MiBe
Hierbij even een verslagje hoe het precies gelopen is.

Gistermiddag ging ik naar Mediamarkt om de laptop dus terug te brengen. Om te zorgen dat hij niet voor reparatie opgestuurd zou worden heb ik buiten het defect gezegd dat het DDR3 op lagere snelheid liep dan de verkoper in de winkel zei (dat was nog waar ook, het liep op 800mhz ipv 1066 wat de verkoper zei, niet dat dit veel uitmaakte maar nu kwam het me wel mooi uit). Het product voldeed dus niet aan wat mij 'beloofd' was. Zoals hierboven ook al aangegeven doen ze bij Mediamarkt niet aan geld terug bij notebooks, ik kreeg dus tegoedbonnen. Bij Mediamarkt waren voor mij echter geen interessante opties dus ik wilde de waardebonnen in geld omzetten, dat heb ik zo gedaan: Ik ging vandaag opnieuw naar Mediamarkt en zocht naar een product van precies dezelfde prijs waarbij ik wel mijn geld terug zou krijgen indien dit achteraf toch niet naar wens bleek te zijn, deze vond ik, namelijk een superdeluxe stereosetje. Ik kreeg een offerte met daarop geniet een kassabon, er stond echter op die kassabon dat het product met de tegoedbonnen gekocht was. Wat ik vervolgens dus gedaan heb is de kassabon van de offerte losgemaakt, en mijn moeder met de offerte en de stereoset naar het Mediamarkt Service Center gestuurd. Ze namen genoegen met de offerte gezien de stempel van Mediamarkt dat het product daar aangekocht was ook op die offerte stond, toen krijg mijn moeder het geld dus in contanten terug waardoor ik nu elders een laptop heb kunnen bestellen.

Al met al is het dus tot een goed einde gekomen.

Nogmaals bedankt voor jullie medewerking in dit topic!

• MiBe
Ik zie dat er een aantal dingen niet duidelijk zijn en daardoor kan mijn actie inderdaad verkeerd overkomen, ik zal het daarom even ophelderen:
-De laptop was defect en dit defect heb ik ook gemeld bij het Service Center, als zij het terugplaatsen in de schappen zitten zij fout, niet ik!
-Het DDR3 geheugen is 1066mhz, het werkte echter op 800mhz gezien het moederbord niet hoger ondersteunt. Dit is nergens aan te passen. Ik heb dus niet gelogen en ben verkeerd voorgelicht door de MM werknemer.
-Dat het geheugen niet de reden was van retour klopt, dat was het defect aan de speaker. Gezien de wet/voorwaarden heb ik bij een defect alleen recht op reparatie. Gezien ik op korte termijn (lees: 29 juli) voor een jaar naar het buitenland ben had ik géén tijd voor een reparatie. Omruilen was voor mij prima geweest, dit behoorde echter niet tot de mogelijkheden gezien hij niet meer op vooraad was. De enige optie die overbleef was dus een nieuwe laptop uitzoeken / tegoedbonnen. Mediamarkt had echter geen laptop die voor dezelfde prijs dusdanige prestaties bood en dus zou ik er dan fors op achteruit gaan tenzij ik mijn bonnen om zou zetten in cash en het elders zou bestellen.
-Ik heb inderdaad bewust de bon van de offerte verwijderd omdat hierop duidelijk stond dat het met tegoedbonnen aangekocht was. Dat zij het echter met slechts een offerte terugnemen kwam mij mooi uit, ik zit hier echter niet fout, zij stonden in hun recht het te weigeren. Ik heb er wel over nagedacht dat het op zou vallen als ik het zelf zou doen. Of dit 'netjes' is.... nee dat niet, dat kan ik niet ontkennen. In deze omstandigheden had ik echter weinig keuze.

Ook even voor de duidelijkheid:
-Ik heb de wet niet overtreden.
-Ik heb niet gelogen over de snelheid van het geheugen en ben dus echt verkeerd voorgelicht.
-Het is hoe dan ook mijn geld en door die tegoedbonnen zou ik een stuk minder laptop voor mijn geld krijgen waar ik niet om gevraagd / voor gekozen heb.

• MiBe
quote:
mig29 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:54:
[...]

Ik vraag me alleen af of er via een moreel juiste weg ook geen oplossing was geweest? Bij MM werken volgens mij ook gewoon mensen ;) Je hebt een zeer duidelijk verhaal met een heel duidelijk probleem, waarbij het enige juiste je geld retour zou zijn. Helaas zullen we er nooit achter komen wat hun antwoord zou zijn geweest.
Moreel gezien is het inderdaad geen juiste weg. Ik zat nu echter in de moeilijke situatie omdat ik op dusdanig korte termijn naar het buitenland vertrek. Deze situatie heb ik ook uitgelegd maar ze hebben geweigerd mijn geld terug te geven en bonnen waren de enige optie, daarom heb ik op die op deze manier alsnog in geld omgezet.
quote:
mig29 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:54:
[...]

Overigens vind ik je lijstje een beperkte weergave van de werkelijkheid ;)
Beperkt? Wat wil zou er missen dan? Als er nog iets is dat je wil weten vraag het gerust.
quote:
Terror schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 22:03:
Je hoeft je idd niet te verantwoorden / verdedigen tegenover ons. Probleem is opgelost. Zoals ik al aangaf vind ik het jammer dat het allemaal met een omweg moet. Aangeven wat je wil en waarom is vaak beter. Je bereikt vaak sneller wat je wil. Daarnaast voel ik me er persoonlijk beter bij :)
Het kwam door beperkte informatie anders over dan het daadwerkelijk gegaan is, vandaar even een aanvulling op mijn verhaal. Ik heb het ook aangegeven, maar zoals ik hierboven ook schreef wilde Mediamarkt toen niet meer voor me betekenen dan tegoedbonnen en vonden dat zij er niets mee te maken hadden dat ik naar het buitenland vertrok (is ook wel zo, maar voor mij werd het daarom lastig). Gezien de situatie heb ik zo gehandeld, de reacties in dit topic geven aan dat de meningen erover sterk verdeeld zijn, de een heeft er duidelijk begrip voor, de ander totaal niet (wat ik ook wel begrijp) maar dat mag iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken.

MiBe wijzigde deze reactie 09-07-2009 22:15 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiBe
Heb inmiddels een Packard Bell EasyNote LJ65-CU-014 ontvangen welke mij prima bevalt en een uitstekende vervanger voor de Acer is :) Hij voelt sowieso een stuk degelijker aan en doet betreft uiterlijk naar mijn mening ook niet onder. Ik merk weinig verschil van de T4200 t.o.v. de T6400 die ik eerst had maar merk wel dat hij grafisch een stuk sterker is (4570 i.p.v. G105M).

MiBe wijzigde deze reactie 12-07-2009 21:28 (23%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True