Toon posts:

best buy: CAD systemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik bouw (zakelijk) al sinds 1992 systemen. Ik lees er ook nog steeds veel over en probeer altijd te wegen of de investering het doel heiligt.

Nou krijg ik zakelijk nog wel eens aanbiedingen van HP en dergelijken voor 3D CAD systemen. Prijzen tot 4500€ zijn daar geen uitzondering.

als ik de specificaties lees kom ik keer op keer tot de conclusie dat deze prijzen niet recht te praten zijn.

Als de doelgroep voor 3D grafisch design groot genoeg is zou ik jullie oordeel wel een keer willen horen en dit soort systemen eens onder de loep te nemen. (zie ook bijv. HP site http://h10010.www1.hp.com...07907-296721-3211286.html )

Best buy op hoog niveau zal ik maar zeggen. Ik denk dat er wel meer gegadigden zijn die wel eens willen weten hoe dit nou in elkaar steekt.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ben benieuwd wat jij rekent voor 3 jaar onsite garantie inclusief garantie op alle onderdelen. Ik denk dat je daarop erg verkijkt. Met alle respect hoef ik absoluut geen bij elkaar geraapt systeem om serieus CAD werk te doen. Een paar dagen geen Cad computer kan je enorm veel geld kosten.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05

Nakebod

Nope.

Miki schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:12:
Ben benieuwd wat jij rekent voor 3 jaar onsite garantie inclusief garantie op alle onderdelen. Ik denk dat je daarop erg verkijkt. Met alle respect hoef ik absoluut geen bij elkaar geraapt systeem om serieus CAD werk te doen. Een paar dagen geen Cad computer kan je enorm veel geld kosten.
Maar aan de andere kant, als zelfbouw misschien wel de helft kan schelen (Geen idee of dat haalbaar is, een CAD systeem voor ~2500 euro?) en je hebt een bedrijfje met meerdere medewerkers, dan loopt de besparing vrij hard op, waardoor je bijv beter 1 extra systeem nieuw in doos kan laten.

Als BBG special zou het wel een leuk systeempje kunnen zijn, de doelgroep is wel wat kleiner.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Miki
  • Nu online
Nakebod schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:23:
[...]

Maar aan de andere kant, als zelfbouw misschien wel de helft kan schelen (Geen idee of dat haalbaar is, een CAD systeem voor ~2500 euro?) en je hebt een bedrijfje met meerdere medewerkers, dan loopt de besparing vrij hard op, waardoor je bijv beter 1 extra systeem nieuw in doos kan laten.

Als BBG special zou het wel een leuk systeempje kunnen zijn, de doelgroep is wel wat kleiner.
Misschien ben ik iets te kort door de bocht geweest. Ik denk zeker dat je op onderdelen veel goedkoper uit bent. Maar dat is maar een gedeelte van de totale prijs die je voor een workstation betaalt.
De service bestaat voor een deel uit de garanties die al noemde maar ook een bepaalde zekerheid opdat je systeem volledig is door getest op alle onderdelen die erin zitten. Door die hoge priijs kunnen er ook custom-made drivers of microsoft patches meegeleverd worden die een particulier nooit zal zien.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:29
Hoezo? We hebben toch altijd een workstation met een thema :?

Ik heb 2 maanden terug reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2009 - 3d Workstation niet voor niets opgesteld mag ik hopen :+ :Y

Voor dat bedag kun je er overigens 2 kopen. Wat nou service? Gewoon een 2e PC er bij gooien en je kunt ze gelijk omwisselen en doorgaan 8)

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 07-07-2009 09:11 ]

• Miki
  • Nu online
GENETX schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:59:
Hoezo? We hebben toch altijd een workstation met een thema :?

Ik heb 2 maanden terug reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2009 - 3d Workstation niet voor niets opgesteld mag ik hopen :+ :Y

Voor dat bedag kun je er overigens 2 kopen. Wat nou service? Gewoon een 2e PC er bij gooien en je kunt ze gelijk omwisselen en doorgaan 8)
Of je er een tweede van koopt valt nog te bezien. Maar daar gaat het mij niet om, het gaat om een stukje bedrijfszekerheid wat je erbij koopt. Naast de service is ook het systeem goed op elkaar afgestemd incl. driver testing, installatie kosten, levering, garanties. Het is niet geheel fair om een professionele workstation voor de zakelijke markt te vergelijken met een zelf in elkaar gezet systeem en dan te zeggen zie je wel dat je teveel betaalt want zo komt TS wel over. Zo iets heet appels met peren vergelijken :+

Neemt niet weg dat je er een leuke BB van kunt maken, maar de insteek zou dan toch iets genuanceerd moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 07-07-2009 09:54 ]

• GENETX
Helemaal met je eens hoor. Sowieso stellen anderen en ik al een vraagteken bij het workstation in de BBG, juist vanwege dat punt. Voortaan een lijstje met komende BBG-systemen

• Miki
  • Nu online
GENETX schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 09:55:
Helemaal met je eens hoor. Sowieso stellen anderen en ik al een vraagteken bij het workstation in de BBG, juist vanwege dat punt. Voortaan een lijstje met komende BBG-systemen
Dat topic heb helemaal gemist merk ik, excusez-moi

offtopic:
misschien iets voor een topic merge :P

• GENETX
Niks niet mergen, het is een compleet ander onderwerp. Maar kwam toevallig wel in beide ter sprake :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op verzoek van RED naar CSL :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja als je de licenties ziet voor solidworks/andere software en de kosten van de person die er op werkt dan valt de prijs van zo'n machine in het niet. En support en certificatie is ook wat waard..

specs

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:12:
de systemen die we nu hebben lopen kosten rond de 1400 euro (zelf samengesteld door IT afdeling). Het aantal storingen zijn op een hand te tellen. Bovendien "als" er dan al wat ernstigs aan de hand is duurt het vervangen van een systeem ook wel even, dus "hoppie hoppie en weer door" is een illusie.

zelfs al zouden we onze system nog verder oppompen (duurder uitrusten) zeg maar, dan kan ik inderdaad alsnog een complete PC op de plank zetten voor het geval er eens een echt de geest geeft.

verderop las ik ook iets over de kosten voor licenties en zo op de CAD software. Dit staat hier natuurlijk geheel los van. Bedrijfswagens zijn nog veel duurder, maar zo moet je niet met uitgaven omgaan anders mag je dadelijk voor een kladblok ook €50 vragen. Er is niks mis mee om op alle terrein de kosten wel in de hand te houden en er zeker zo nu en dan eens bij stil te staan. Verborgen kosten zijn toch al een erg vervelend fenomeen binnen bedrijven en daar is veel te halen. Vele kleine maken weer een grote.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 19:55 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
zelfs al zouden we onze system nog verder oppompen (duurder uitrusten) zeg maar, dan kan ik inderdaad alsnog een complete PC op de plank zetten voor het geval er eens een echt de geest geeft.
Als ik zo naar de specs van die HP kijk, koop je voor 't zelfde geld ook 2 Dell Precisions met next-day garantie. Wat te denken van een 'gratis' renderbak? (In de doos op een plank zetten is ook zonde... :+)

Is de HP garantie echt zo veel meer waard? Of is het de 'CAD'-tag die ze er aan hangen?
Ik weet het niet, maar ik ben al jaren erg tevreden met de Dell's die we gebruiken.
Voorheen heb ik ook zelf de workstations gebouwd, maar voor die prijs kan ik mijn tijd beter besteden aan tekenwerk en ondersteuning van collega's.
Pagina: 1