Voortaan een lijstje met komende BBG-systemen

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
De ergernis heb ik al wat langer, maar laat ik er nu maar eens een draadje over opstarten.

Waarom wordt er niet voordat de BBG-discussiedraadjes worden opgestart eerst een samenvatting gegeven met welke systemen allemaal in de nieuwe BBG gaan komen?

Zo waren een aantal mensen, waaronder ik, bezig met het budget/basissysteem. Wij hadden gezien de prijzen op een gegeven moment het idee om het budgetsysteem gewoon zo goedkoop mogelijk te maken, zonder dat je de pc veel slechter maakt. Daar zijn we dus een tijdje mee bezig geweest.
En wat lees ik tot mijn verbazing vandaag:

"[BBG] Special: ultra budget/ studentenbak juli 2009"

Dan is het onzinnig om ook het normale budgetsysteem zo goedkoop mogelijk te maken.
Sowieso vind ik het ultrabudget/studentenbank na de komst van het budgetsysteem in (ik meen) de laatste BBG een beetje overbodig. Maar goed: als wij dit van te voren weten, dan kunnen we hier rekening mee houden.

Graag dus voortaan een lijstje van welke systemen we mogen verwachten...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Leuk had hier ook al een DM over gestuurd naar GENETX.

Mijn idee was zoiets:
Volgens mij wordt het nu wat overdreven met al die systemen er is nu bijna voor elke 5 euro wel een systeem te vinden het overzicht gaat nu wel wat weg imo. ;)

Van mij mag er wel weer eens overnieuw worden begonnen, met bijvoorbeeld een:

Budget/office systeem: ~350 euro

Budget game systeem ~450 euro
Mainstream game systeem ~650 euro
High end game systeem ~1200 euro

HTPC/multimedia PC

Workstation

Server/energie zuinige server

Want nu hebben we bijvoorbeeld een budget en ultra budget systeem die bijna geen verschil hebben alleen een goedkopere monitor en dat kan een beetje tweaker die wat wil besparen ook wel zelf uitzoeken. ;)
En dan kan er nog wel eens een special tussen door maar dan moet die niet een normaal systeem voor de voeten lopen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Quacka
Precies. En dat gebeurt dus nu wel.

Op zich vind ik de huidige indeling vrij goed.
Maar als je dus al standaard een budgetsysteem maakt, dan hoef je geen studentenbak meer te maken.

Gebruik de specials dan echt voor speciale dingen.
Zoals vorige keer de heel zuinige homeserver.

Deze keer had een goedkope homeserver gekozen kunnen worden.
Of een speciale pc voor audiofielen onder ons.
Of iets anders wat verzonnen kan worden.

Het lijkt wel een beetje of er niet over nagedacht wordt.

• Quacka
hopelijk kan morgen iemand van de redactie reageren...

Over het lijstje en over het nut van een studentenbak naast het budgetsysteem...

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
(jarig!)
Ik twijfelde zelf ook over het nut van een ultra-budgetbak maar vond het gezien de tijd van het jaar (in meerder opzichten) wel een uitdaging om nog 100 euro van het budget af te snoepen en te kijken hoe ver je dan kan komen. Als we een echt cheapo-special doen moet het nu, dacht ik zo.

Een lijstje van specials lijkt me een heel goed idee. De afgelopen jaren zijn de specials een beetje vastgeroest maar we hoeven ons wmb helemaal niet te houden aan de systemen die we in het verleden als special hebben bestempeld.

Mijn voorstel: we maken hier een lijst en publiceren een maand voor de nieuwe BBG een poll en het systeem met de meeste stemmen wordt de volgende special. Dan weten jullie ook meteen wat je kunt verwachten.

De voorlopige lijst:
- Godbak
- Energiezuinige thuisserver
- Goedkope thuisserver
- Systeem voor audiofielen

roept u maar! :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik vindt zelf dat er wel wat meer verschillende gamesystemen mogen komen. :)

Budget ~€550:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer AL2016WBsd€ 104,46€ 104,46
1AMD Athlon II X2 250€ 76,85€ 76,85
1Cooler Master Elite 334 Zwart€ 30,30€ 30,30
1Corsair CX400W€ 42,95€ 42,95
1Foxconn A7GM-S€ 57,80€ 57,80
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 43,65€ 43,65
1Labtec Pulse 285 (2.1, 2x 1W, 4W)€ 11,95€ 11,95
1Logitech MX400 Performance Laser Mouse€ 19,95€ 19,95
1Logitech UltraX Premium Keyboard€ 18,04€ 18,04
1Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB€ 42,64€ 42,64
1Samsung SH-S223Q€ 20,30€ 20,30
1Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E€ 80,65€ 80,65
ImporterenTotaal€ 549,54

Mainstream ~€900:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition€ 112,85€ 112,85
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro€ 14,26€ 14,26
1Cooler Master CM 690 Zwart€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master Real Power M620€ 75,90€ 75,90
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 89,-€ 89,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 43,65€ 43,65
1Logitech MX518€ 29,-€ 29,-
1Logitech X-230€ 37,-€ 37,-
1Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB€ 54,-€ 54,-
1Samsung Syncmaster 2233SN€ 135,12€ 135,12
2XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX€ 109,54€ 219,08
ImporterenTotaal€ 908,15

High-end ~€1300:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 206,85€ 206,85
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro€ 14,26€ 14,26
1Cooler Master Gladiator 600 Zwart€ 51,77€ 51,77
1Cooler Master Silent Pro M700€ 91,90€ 91,90
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 25,-€ 25,-
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 89,-€ 89,-
1Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G€ 49,95€ 49,95
1Logitech MX518€ 29,-€ 29,-
1Logitech X-540€ 67,-€ 67,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 69,70€ 69,70
1Samsung Syncmaster 2433BW€ 219,-€ 219,-
2XFX Radeon HD 4890 Black Edition€ 168,40€ 336,80
ImporterenTotaal€ 1.288,57

Uber gamesysteem ~€1800:
Verzin zelf maar wat. :P

AMD Nieuwsdiscussie

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
Olaf schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:26:
Ik twijfelde zelf ook over het nut van een ultra-budgetbak maar vond het gezien de tijd van het jaar (in meerder opzichten) wel een uitdaging om nog 100 euro van het budget af te snoepen en te kijken hoe ver je dan kan komen. Als we een echt cheapo-special doen moet het nu, dacht ik zo.

Een lijstje van specials lijkt me een heel goed idee. De afgelopen jaren zijn de specials een beetje vastgeroest maar we hoeven ons wmb helemaal niet te houden aan de systemen die we in het verleden als special hebben bestempeld.

Mijn voorstel: we maken hier een lijst en publiceren een maand voor de nieuwe BBG een poll en het systeem met de meeste stemmen wordt de volgende special. Dan weten jullie ook meteen wat je kunt verwachten.

De voorlopige lijst:
- Godbak
- Energiezuinige thuisserver
- Goedkope thuisserver
- Systeem voor audiofielen

roept u maar! :)
- Goedkope HTPC (iets voor 400 euro ofzo inelkaar knutselen zodat het een zeer interessant alternatief is voor een hdd recorder)
- Rekenwonder Workstation (2 CPU-systeem)

• Quacka
Gewoon in het algemeen een lijstje:

- budgetpc (tot max 400 euro: liefst goedkoper)

- basis pc (rond de 500 euro)
- basis gamepc € 500-600

- Middenklasse gamepc € 900
- Hogere middenklasse gamepc € 1200
- Highend gamepc € 1700-1800
- Ultra gamepc/godbak € ????

- Multimediapc
- Familiepc
- Audio pc
- videobewerkingspc

- Goedkope htpc
- Luxe htpc
- Luxe htpc / familie / audio pc (alles in een voor in de huiskamer)
- htpc / zuinige homeserver
- zuinige homeserver
- goedkope homeserver

Van mijn part mag de workstation helemaal sneuvelen. Ik heb zelf het idee dat daar nu niet echt veel mensen echt in geinteresseerd zijn. Daarnaast is het probleem dat de mensen die er wel in geinteresseerd zijn specifieke wensen hebben: daar is geen standaardadvies in te geven.
Dus het lijkt mij het beste om hier dus mee te stoppen. Het adviesdraadje op het forum moet natuurlijk wel blijven.

• Quacka
Nog een extra voor specials (als de ideeen van The Mask en van mij niet aangenomen worden: anders is het zinloos):
- budget gamepc (600 euro)
- basis gamepc (800-1000 euro)

Ik denk dat hier veel vraag naar is.

We moeten ook kijken naar het forum. Na plaatsing van de BBG zie je opeens een zeer grote stroom aan samenstellingen van gamepc's ontstaan. Er moeten dus veel mensen zijn die wachten op de BBG.
Dit zie je bij alle andere samenstellingen veel minder.

• meel2me
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05-2021
Een interessante optie is een geluids-arm systeem.
Of het vermelden van het aantal dB van de huidige systemen.

Wat zijn de onderdelen die hiervoor geschikt zijn er waar kan/moet je rekening mee houden (prijs, warmte bij gebrek aan koeling etc etc).
Een kast met allerlei kleurtjes en lampjes zit ik niet op de wachten, maar een kast die extreem stil is in combinatie met een stille voeding des te meer.
Moet natuurlijk wel een spelletje gespeeld kunnen worden, anders heb ik een probleem met de vrouw (denk aan de Sims).

Huidige PC staat in de woonkamer, maar zodra deze wordt uitgeschakeld dan valt het op......doordat er ineens een geluidsbron wegvalt.
Al verschillende zaken geprobeerd, passief gekoelde voeding, silencer op HD's en andere CPU-koeler.
Nu tijd op een nieuw systeem aan te schaffen.........maar dat valt niet mee met de hoeveelheid aan componenten waar het aantal dB niet of nauwelijks van bekend is.

• -The_Mask-
  • Niet online
meel2me schreef op maandag 06 juli 2009 @ 20:03:
Of het vermelden van het aantal dB van de huidige systemen.
Dan moet je eerst het systeem zelf hebben, want het is niet zo even uit te rekenen en de meeste fans worden temperatuur gestuurd dus kan het bij jouw veel luider zijn dan bij je buurman met hetzelfde systeem.
Of te wel heeft totaal geen nut.
Een stil systeem samenstellen is dan wel te doen natuurlijk. :)

Maar kan iemand van Tweakers nog wat zeggen over het idee van een budget en basis gamesysteem of 1 van de twee kan ook. :)

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 06-07-2009 20:20 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• GENETX
Het grote probleem is eigenlijk dat het nu wel erg huge wordt... Sowieso gaan we al meer spelen met thema's voor bepaalde systemen en bepaalde delen kunnen daar best in terug komen.

In de budget Gamedoos en afgeleiden zie ik weinig, at least, in die vorm. Eigenlijk is dat het Multimedia/familiesysteem al. Helaas zien mensen dat niet echt in, zie ook de BBG Aanschaf topics waar een groot deel eigenlijk op dat systeem neerkomt. Mensen zien "Game" er niet in staan. Misschien dat daar nog eens wat meer duidelijkheid over kan worden gecreëerd.

Verder zie ik zelf ook weinig in het workstation. Men neemt toch wel een doos van Dell of HP in 99% van de gevallen. Het is enkel voor de mensen die thuis flink professioneel aan de slag willen en daarbij willen tweaken. Maar goed, daar laat ik me verder niet uit.

Wel is de vraag naar HTPC's groot. Zeker met het opkomende Themaforum ervoor. Er zijn zal HTPC's te bedenken zoals je al aangaf. Persoonlijk zie ik die het liefste ook iedere editie terugkomen met een bepaald thema.

Maar goed, de NBBG is qua opzet mijn ding, de BBG niet. Dus ik geef enkel mijn 2 centen ;)

Verwijderd

Een htpc special zou inderdaad wel leuk zijn. Ook had ik gedacht aan een zo energiezuinig mogelijk systeem. Of een systeem zonder enige bewegende onderdelen, wat vandaag de dag best haalbaar is :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:56:
Een htpc special zou inderdaad wel leuk zijn. Ook had ik gedacht aan een zo energiezuinig mogelijk systeem. Of een systeem zonder enige bewegende onderdelen, wat vandaag de dag best haalbaar is :)
Of alle twee in 1. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Olaf
(jarig!)
Het gamesysteem wordt meer dan dubbel zo goed bezocht als het workstation, ik denk dat een vast htpc-systeem inderdaad beter zal scoren als de werkstations. Wel kunnen we om de zoveel tijd een workstation als special brengen.

Een budget-gamemachine zie ik niet zo zitten maar er is nog wel wat ruimte onder de huidige 1200 euro van het gewone gamesysteem.

De verschillende soorten homeservers zijn natuurlijk altijd goed en ook een volledig stil systeem is wel aardig.

Wat vinden jullie van een overklok-bak?

• GENETX
Olaf schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:48:
d:)b volstaat ;)

• -The_Mask-
  • Niet online
Olaf schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:48:
In wat van gedachte?

LN2 of vloeibaarhelium koeling of gewoon lucht.
Lucht kunnen de gamesystemen ook en extreem lijkt mij geen animo voor omdat die mensen hetzelf ook wel kunnen samenstellen.
Al is het idee natuurlijk wel leuk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Op zich zou ik ook best eens een H2O koeling thema willen draaien. Wellicht als upgrade voor het high-end gamesysteem of als toepassing bij een OC systeem.

Blijft staan dat de opmerking van Quacka imho valide is. Er is zowel bij de lezer als bij de schrijver behoefte aan een vooraankondiging van de BBG. Ik heb het idee dat dit op het moment vooral vastloopt op bureaucratische gronden (het past niet in een .plan, een redactieblog of een nieuwspost), maar de behoefte blijft.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
Toch mooi hoe een verzoekje uit mond in een discussie over de opzet vande BBG. Ik ben overigens van mening dat termen budget en mainstream niet handig zijn als hoofdkenmerk voor de BBG. Als je vervolgens de budget BBG opent zie je dat de budget pc gewoon een basis PC is (internetten, office of zoals de gemiddelde klant zegt: huis tuin en keuken gebruik).Hetzelfde geld voor mainstream en multimedia. Ik denk dat hier meer een familie pc bedoelt wordt. Kan alles maar blinkt nergens echt in uit. Vanuit die redenatie zou ik dan ook 3 basis catagoriën aan willen raden waar binnen er ruimte is voor budget groepen. Voorbeeld.

Basis Systeem (internetten / Office)
- Low Budget
- Normaal budget

Familie PC (Manusje van alles)
- Normaal budget
- Hoog budget

Game PC (Whats in the name)
- laag budget
- normaal budget
- hoog budget

Volgensmij is bovenstaande veel overzichtelijker en geeft de naam direct aan waarvoor de pc dient, waardoor de focus bij het samenstellen ook beter word.

Voor de specials is er natuurlijk flink veel keus en creativiteit over
- overclock bak
- fotoshop bak
- 3d render bak
- programmeer bak
- thuis server bak
- godbak
- htpc
- upgrade set
- backup set
- energie zuinig ... syteem

[ Voor 1% gewijzigd door Terror op 08-07-2009 16:31 . Reden: Suggestie The Mask toegevoegd ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• -The_Mask-
  • Niet online
Zou ik er nog wel een laag budget game PC bij doen, want daar is echt veel animo voor. :)

Voor de rest ben ik het wel met je eens al zou ik dan wel 2 specials of zo per keer doen, anders komen ze nooit aan de beurt.

[ Voor 43% gewijzigd door -The_Mask- op 08-07-2009 16:28 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De discussie over de terminologie is al verschillende malen eerder gevoerd. Waar het in het kort op neer komt, is dat verschillende mensen een ander beeld hebben bij termen als 'multimedia', 'high-end', 'mainstream', etc. Het is imho zaak dat er bij elke gehanteerde term uitdrukkelijk vermeld wordt wat deze inhoudt en hoe Tnet er mee omgaat. Tenslotten moet je dan ook nog hopen dat de lezer het hele stuk leest, want het lijkt erop dat sommigen alleen naar de componenten kijken, niet naar het begeleidend verhaal.

• Quacka
Olaf schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:26:

Dit was een heel goed voorstel, maar is dit nu al doorgevoerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Quacka schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:08:
[...]

Dit was een heel goed voorstel, maar is dit nu al doorgevoerd?
Staat gewoon op de FP hoor: poll: Welke special moet de komende BBG krijgen?

• GENETX
Mwoah, die is ook niet helemaal volledig.

Waar ik eerder aan dacht is een mededeling in MED ofzo, dat laast ook iedereen, maar vervuilt de FP niet.

• Quacka
Ik had meer de hoop dat er ergens een lijst zou komen met systemen die in de komende BBG komen.

Nu dus:
- game pc + upgrade naar high
- htpc + upgrade naar game-htpc
- stille pc (als ik de poll mag geloven)
- budget met upgrade naar basispc

En nog meer?

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:01:
Ik vindt zelf dat er wel wat meer verschillende gamesystemen mogen komen. :)

Budget ~€550:

Mainstream ~€900:

High-end ~€1300:

Uber gamesysteem ~€1800:
Vind ik eigenlijk nog steeds, maar dan misschien het uber gamesysteem steeds met een ander thema bijvoorbeeld Eyefinity of zo. Want de huidige (game) BBG's zijn gewoon slecht. Er zijn in het topic voor het samenstellen veel beteren langs geweest. Maar nu is 1 genomen die een thema rood, waardoor de hele essentie van de Best Buy Guide weg is. Er zijn nu namelijk onderdelen genomen die helemaal niet zo best buy zijn.

Ik heb trouwens ook nog wat nieuws om over te zeuren.
Kwam hier: [BBG Aanschaf] Budget- en Basissysteem november 2009 ter sprake ik zie het nut niet van de upgrades. Dus van Budget naar Basis, want je koopt immers toch altijd één van de twee systemen en upgraden naar een ander is imo ook totaal nutteloos.
Aangezien je upgraden normaal gesproken niet binnen enkele weken doet en daarna is het gewoon niet meer relevant omdat het te verouderd is. :p

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 02-11-2009 00:10 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Olaf
(jarig!)
Vroegah was er maar 1 gamesysteem, nu zijn dat er twee waarbij er vorige editie bijvoorbeeld nog een budget gamebak bij zat. Jij wilt dat we standaard vier gamesystemen gaan brengen? 8)7

De upgrades zijn niet bedoeld als upgrade voor de gebruiker; het is meer voortborduren op het bestaande systeem om een nieuw systeem te krijgen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Olaf schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:42:
Vroegah was er maar 1 gamesysteem, nu zijn dat er twee waarbij er vorige editie bijvoorbeeld nog een budget gamebak bij zat. Jij wilt dat we standaard vier gamesystemen gaan brengen? 8)7
Of drie? :p
De upgrades zijn niet bedoeld als upgrade voor de gebruiker; het is meer voortborduren op het bestaande systeem om een nieuw systeem te krijgen.
Ik zie het nut daar niet van, is vaak alleen maar onhandig namelijk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1