Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:06
Ik zit met het volgende, een tijdje terug is mij een 400gb seagate SATA schijf in het dockingstation van het bureau gevallen. Terwijl deze aan stond.
Na een eerste inspectie leek de data nog intact, maar na een scan met HDtune doken er toch wat bad sectors op. Ik heb vervolgens met een bootcd de schijf gecheckt met seatools en deze vond de slechte sectoren en heeft ze 'vevangen' door andere.
Als ik nu opnieuw de scan doe met HDtune blijf ik echter enkele bad sectors zien, nu is mijn vraag of het wel vertrouwd is deze schijf weer te gebruiken? Misschien scant HDtune de fysieke locatie op de disk die op die plek nog steeds slecht is?

HDtune NA gebruiken seatools
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_Romjo-x0jY8/Si1b9XbUGaI/AAAAAAAACVQ/yjyrOXGXpcE/s400/untitled.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Emcee op 06-07-2009 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

SeaTools nog een keer draaien en kijken wat die doet. Mijn ervaring is dat zo'n schijf maar sectoren blijft vervangen keer op keer en dus eigenlijk beter als RMA opgestuurd kan worden en als de garantie afgelopen is gewoon wegsmijten (na eventueel uit elkaar schroeven van de HDD :Y) ).

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 20:24
Het is de vraag of de betreffende sectoren niet meer leesbaar zijn door fysieke beschadiging of door magnetische beschadiging. Gezien jouw geval dat ie van een bureau is gevallen vermoed ik het eerste.

Fysieke beschadigingen hebben nogal eens de neiging om zich uit te breiden. Dit komt doordat de kop in sommige gevallen letterlijk overslaat en daardoor andere beschadigingen veroorzaakt (het 'tikken' van een harde schijf, en dan bedoel ik dus niet de normale zoekgeluiden).

Zijn het magnetische beschadigingen kun je nog een herstelpoging doen met HDD regenerator. Deze hermagnetiseert bepaalde (beschadigde) sectoren waardoor je ze weer gewoon kan gebruiken.

Echter bij beide zou ik er geen belangrijke data meer op zetten. Als je data misbaar is en/of je maakt er regelmatig een backup van zul je de risico's moeten afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:06
Ik zal er nog eens wat programma's op los laten.
RMA zie ik niet zo zitten ook al zit er nog garantie op, neem aan dat ze wel kunnen zien hoe de schijf beschadigd is. Gezien de prijzen van terabyte schijven tegenwoordig ga ik er denk ik niet teveel moeite meer insteken, voor alleen de verzendkosten naar seagate heb ik al weer een paar honderd gigabyte denk ik.
Volgende keer met stofzuigen alle kabels maar wat beter ontwijken (zo is het gebeurt nl :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:53
Emcee schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 00:43:
Ik zal er nog eens wat programma's op los laten.
RMA zie ik niet zo zitten ook al zit er nog garantie op, neem aan dat ze wel kunnen zien hoe de schijf beschadigd is. Gezien de prijzen van terabyte schijven tegenwoordig ga ik er denk ik niet teveel moeite meer insteken, voor alleen de verzendkosten naar seagate heb ik al weer een paar honderd gigabyte denk ik.
Volgende keer met stofzuigen alle kabels maar wat beter ontwijken (zo is het gebeurt nl :P )
vertel mij waar je hardeschijven kan vinden van paar honder gig voor 6,20 dan koop ik ze allemaal op!

en je krijgt gewoon een andere schijf hoor, ze testen 'm even en je krijgt dan direct een andere opgestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Formarteer eens, dan word als goed is de slechte sectoren gemarkeerd en niet meer gebruikt. Wel normaal formateren(niet snel gebruiken).

Anders HDD regenerator gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
jan99999 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:31:
Formarteer eens, dan word als goed is de slechte sectoren gemarkeerd en niet meer gebruikt. Wel normaal formateren(niet snel gebruiken).

Anders HDD regenerator gebruiken.
Lees anders even het topic. Dat wordt al gedaan. Overigens heeft HDD regenerator hetzelfde effect als dat langzaam formatteren. Punt is dat een slechte schijf vaak bad sectors blijft maken, dus los je het probleem niet op.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
consolefreak schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 00:46:
[...]

vertel mij waar je hardeschijven kan vinden van paar honder gig voor 6,20 dan koop ik ze allemaal op!

en je krijgt gewoon een andere schijf hoor, ze testen 'm even en je krijgt dan direct een andere opgestuurd :)
Maar RMA is niet voor het zelf slopen van je disks, maar voor productiefouten. Als je een schijf laat stuiteren kun je kijken of je verzekering het dekt, maar voor de prijs van een hdd zou ik gewoon een nieuwe kopen.
Pagina: 1