Toon posts:

Vista weergeeft werkelijke geheugen niet, wie helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views

Verwijderd

Topicstarter
goede dag, ik zit met een probleem (waarbij ik de oplossing ook nergens op internet kon vinden)

het gaat om 't volgende. ik ben van XP (32bit) over gestapt op Vista (64bit) ivm geheugen.
het zal wel bekend zijn dat 32 een max capaciteit heeft van 2-3 GB.
maar nu geeft hij in vista aan dat er 2 GB in zit, terwijl ik 1x 4GB kaart in heb zitten

ik las hier op deze site dat je hiervoor 'chipset memory remap' in je bios moet aanzetten.
het probleem is alleen, dat ik die optie niet heb!

enig idee hoe ik hiermee verder kom? - moet ik m'n BIOS updaten oid ? :?

gegroet
p!th

(mochten jullie de nodige specs hebben, vraag het maar, ik weet niet wat belangrijk voor jullie is om te weten :) )

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45
De specs van je moederbord kan zeker helpen.

Verwijderd

Welkom op Tweakers, en dit zijn dingen die je zelf ook had kunnen opzoeken.

Verder gebruik eens CPU-Z of een ander hardware info tooltje om te kijken of het herkent word, wat zie je in de BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb t net opgezocht via CPUZ, als t goed is is het dit:

Manu: MSI
Model: MS-7369 / 1.1
Chipset: NVIDIA nForce 560 REV A3
Southbridge: NVIDIA nForce 560
LPCIO: Winbond W83627DHG

@PaddoSwam>
Ik heb het ook opgezocht, maar zonder goede resultaat helaas

ik ken verder ook niemand die er vanaf weet, en zelf gaat dit ook m'n logica te boven.
dan vraag ik het liever hier na, dan zelf rommelen in BIOS ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 17:10 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Abbadon in "RAM FAQ" hier eens een kijkje.

En kijk ook even of je dimm wel helemaal door het mobo/cpu gesupport wordt. Als die maar met 2GB ervan overweg kan zal je OS nooit meer zien.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[search=memory remapping]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb m helemaal door gelezen

i) 64bits OS
ii) x86 CPU met 64bits instructieset
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten) <--- hier zit bij mij de fout. k heb die hele optie niet
v) 4GB geheugen installeren

moet ik een bios update hiervoor doen? - zoja, hoe? (nooit gedaan, lijkt me ook niet iets om van het internet af te plukken, of wel? :P )
En kijk ook even of je dimm wel helemaal door het mobo/cpu gesupport wordt. Als die maar met 2GB ervan overweg kan zal je OS nooit meer zien.
hier raak ik het alweer kwijt, hoe check ik dat?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 17:19:
[...]

ik heb m helemaal door gelezen

i) 64bits OS
ii) x86 CPU met 64bits instructieset
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten) <--- hier zit bij mij de fout. k heb die hele optie niet
v) 4GB geheugen installeren

hoe kan ik een bios update doen?? (nooit gedaan, lijkt me ook niet iets om van het internet af te plukken, of wel? :P )

[...]

BIOS update >> MSI website
RAM Support table > MSI website

alles staat op internet, echt :) Kan je het niet vinden, dan zoek je niet goed.

https://discord.com/invite/tweakers

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Welke cpu heb je? heb je hier nog niet neergezet
Welk geheugen ondersteund het ding? te vinden op de amd website.

Ik denk dat je cpu gewoon niet overweg kan met 4GB modules.
Tenminste dat als modules te groot zijn en de helft maar herkend wordt is het vaak zo dat de memorycontroller (die zit bij amd in de cpu) de module dus niet aan kan.

edit: Verder kan je wat geheugen ondersteuning van je moederbord (misschien dat die dwars ligt) even kijken in de handleiding van het ding.

[ Voor 32% gewijzigd door job op 06-07-2009 17:30 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

moet ik een bios update hiervoor doen? - zoja, hoe? (nooit gedaan, lijkt me ook niet iets om van het internet af te plukken, of wel? :P )
Hoe je de bios moet flashen is prima in de FAQ te vinden: PMG FAQ
[...]

Kijk hier eens: PMG FAQ

Dat je dingen niet weet is niet erg, maar neem tenminste de moeite in de FAQ te kijken, gezien je vragen daarin gewoon beantwoord staan.

• Saampje1460
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:39
Ik denk dat je moederbord het helaas niet ondersteund.
Want op de Geheugen compatibiliteitslijst van je moederbord is te vinden dat er maximaal 2 GB per module in kan.
Voor de volledige lijst: http://eu.msi.com/uploads/test_report/TR10_1244.pdf

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk denk ik dat het moederbord geen 4GB modules accepteerd. Dit komt uit de handleiding van jouw moederbord, welke overigens terug is te vinden op de MSI website.

- DDR2 memory modules are not interchangeable with DDR and the DDR2
standard is not backwards compatible. You should always install DDR2
memory modules in the DDR2 DIMM slots.
- In Dual-Channel mode, make sure that you install memory modules of the
same type and density in different channel DIMM slots.
- To enable successful system boot-up, always insert the memory modules
into the DIMM1 first.
- Due to the chipset resource deployment, the system density will only be
detected up to 7+GB (not full 8GB) when each DIMM is installed with a 2GB
memory module.

Omdat het moederbord verdeeld over 4 sloten max 8GB aan geheugen accepteerd, maar dit niet volldig kan adresseren, verwacht ik dat 2GB per slot het maximale is wat de chipset aan kan. Verder heb ik nog nie op de HCL gekekenvan dit moederbord, maar dat laat ik aan de TS zelf over. (HCL = Hardware Compatibility List en is terug te vinden op de MSI website voor o.a. processoren en geheugen) Wanner op deze lijst geen 4GB modulen voorkomen, dan mag je er vanuit gaan dat het nietondersteund wordt.

edit: Saampje1460, is dus al zo behulozaam geweest de memory HCL op te snorren. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 06-07-2009 17:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
hmm er staat bij 'MSI live update' Vista niet tussen? - is dat een probleem? of zijn dat slechts de minimum OS eisen ?
Omdat het moederbord verdeeld over 4 sloten max 8GB aan geheugen accepteerd, maar dit niet volldig kan adresseren, verwacht ik dat 2GB per slot het maximale is wat de chipset aan kan.
dat zou best rot zijn, als het zo was.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 17:38 ]

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Dutch_Celt

Jollygood

snelle google: k9n neo-f v3: klik

met links boven ondersteunde geheugen

en eventueel download sectie van msi : klik

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 17:36:
hmm er staat bij 'MSI live update' Vista niet tussen? - is dat een probleem? of zijn dat slechts de minimum OS eisen ?
Als er bij de driver update's/downloads geen Vista genoemd wordt, dan bied MSI hoogst waarschijnlijk geen Vista support voor het moederbord.

edit1: De Liveupdate geeft mogelijk geen Vista weer, maar als je verder op de MSI site kijktzie je wel Vista drivers welke je kan downloaden.

edit2: Overigens P!th je mag zelf ook wel eens wat activer worden en de adresbalk van je browser gebruiken. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 06-07-2009 17:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
haha ik ben echt heel slecht in het updaten van producten :) sorry

laat staan zoeken op de manu's site zelf

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 17:59
Je kijkt beter eerst even in de motherboard manual welke grootte van reepjes dat ie accepteert. Wil je 100% zekerheid, check dan ook even de QVL (qualified vendor list) en de memory tables van het moederbord.

Maar daar ben je nu wat te laat mee ...

Het wil nu net zo zijn, dat je mobo hoogstens 2 GB latjes pakt.

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Celt schreef op maandag 06 juli 2009 @ 17:37:
snelle google: k9n neo-f v3: klik

met links boven ondersteunde geheugen
dat is 'm idd.

en idd er staat kingston bij
en eventueel download sectie van msi : klik
hier ondersteund het dus geen Vista bij, en ik heb ook voorderest geen Vista drivers gezien, zoals hierboven wel is vermeld. ik zal wel helemaal verkeerd zitten te zoeken

ik moet overigens toegeven dat ik t doosje + boekje van de moederbord niet kan vinden thuis, had er enige tijd geleden al flink naar gezocht maar tevergeefs. |:( rest van m'n hardwareboekjes heb ik overigens wel netjes hier liggen :)

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb het hele topic een beetje door gelezen, ik denk dat ik het al wat beter begrijp

het valt dus niet op te lossen door de BIOS te updaten, maar het moederbord zelf?

-edit-
ik snap enkelt het 'DIMM' systeem niet, wat is dat?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 18:27 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je leert niet echt bij van commentaar, of wel? http://lmgtfy.com/?q=DIMM

[ Voor 48% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-07-2009 18:33 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Topicstarter
lol. :)

heb eventjes op wikipedia gekeken. het komt me deels wel bekend voor jah. iig een beetje duidelijker dan voorheen (in context hierboven plaatsend)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:26:
-edit-
ik snap enkelt het 'DIMM' systeem niet, wat is dat?
Neem de RAM FAQ eens goed door, net als de overige FAQs.
De vragen die je hier stelt zijn met een beetje eigen moeite prima terug te vinden in deze FAQs.

Ik ga dit topic sluiten, omdat we op GoT verwachten dat je zelf toch echt wat meer moeite doet om je probleem op te lossen. Als je iets niet weet of snapt is dat niet erg, maar er geen moeite voor doen om erachter te komen of het te gaan snappen is dat wel. En helaas zie ik nu een aantal keer achter elkaar vragen voorbij komen die met minimale eigen inzet prima zelf uit te vinden waren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.