Ik weet zeker dat er verschil is tussen de bitstream-uit van verschillende spelers. Ik heb bijvoorbeeld een Onkyo TX-SR 875. Daarvan kan je de DSP's updaten via een speciaal samengestelde .WAV die je op CD brand. De truc is dan dat je je speler aansluit op OPT1
EN dat de speler een
onveranderde bitstream naar de receiver stuurt, zodat de .WAV bit-identiek aankomt.
Mijn CD-speler is een Technics 770A met een M.A.S.H. bitstream oversampler. Wanneer ik die gebruik, dan herkent de Onkyo de .WAV niet, en wordt er dus niets geupdate. Wanneer ik mijn BD30 blu-ray speler gebruik, dan herkent de Onkyo de stream wel als update, en loopt de update prima.
Kortom, sommige spelers hebben snufjes ingebouwd die de bitstream veranderen, voordat die wordt gezonden naar de receiver. Andere spelers hebben dat niet (of je kan ze uitzetten zoals bij de BD30). Met andere woorden: Ja er is verschil, of beter gezegd er kan verschil zijn, tussen de bitstreams van verschillende spelers.
Die gaan sowieso niet over s/pdif, dus optisch of coax maakt in die zin helemaal niet uit. Jee zal HDMI moeten hebben om "de wat sjiekere lossless 7.1 formaten" te laten aankomen. En bovendien bestaan die formaten niet voor regulier
"ouderwets" DVD.
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 08-07-2009 16:52
]