Zin / Onzin van digitaal uit op DVD

Pagina: 1
Acties:

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

Topicstarter
Het volgende vraag ik me af.

Is er verschil in geluid bij dvd spelers indien deze digitaal [optisch] zijn aangesloten op een versterker.
Met andere woorden, de versterker decodeert het geluid.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
In vergelijking met wat? Normale tulpjes? Dan "ja". Coax? Dan "nee".

Nickname does not reflect reality

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ratsja schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:26:
Het volgende vraag ik me af.

Is er verschil in geluid bij dvd spelers indien deze digitaal [optisch] zijn aangesloten op een versterker.
Met andere woorden, de versterker decodeert het geluid.
Ja, _groot_ verschil in vergelijking met analoog aansluiten.

Verder is je topicstart nogal onduidelijk en onvolledig...

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 06-07-2009 14:34 ]

Alles kan stuk.

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
Brad Pitt schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:28:
In vergelijking met wat? Normale tulpjes? Dan "ja". Coax? Dan "nee".
Nee tussen verschillende dvd spelers, van welke prijsklasse dan ook.

• Brad Pitt
ratsja schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:29:
Nee tussen verschillende dvd spelers, van welke prijsklasse dan ook.
Ah, okay, welnu volgens de believers zal er een makkelijk hoorbaar verschil zijn, volgens de wat meer rationele mensen zal dit verschil waarschijnlijk onhoorbaar gering zijn, mits de apparaten gewoon goed zijn.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Digitaal kan zowel optisch of met coax. "Tussen verschillende dvd spelers" is nog steeds niet erg duidelijk. Ik neem aan dat je bedoelt het verschil tussen wel of niet digitaal out (S/PDIF heet het) hebben (of dit nou optisch is of met coax). Gaarne even verduidelijken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is het handig om even te vermelden waarom je deze vraag wil stellen, en wat je zelf al gedaan hebt om een antwoord te vinden. TS is zo wel heel erg mager.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:01:
Misschien is het handig om even te vermelden waarom je deze vraag wil stellen, en wat je zelf al gedaan hebt om een antwoord te vinden. TS is zo wel heel erg mager.
het volgende:

Het viel mij op dat ik eenzelfde DVD in mijn Denon 1600 een ander geluid gaf dan in mijn Pioneer dvr 530.

Beide spelers digitaal uitgestuurd via optisch.

De Denon rechtstreeks, de pioneer via een optische splitter.

Het geluid van de pioneer is veel harder / luider.

Misschien dat hier een eenvoudige verklaring voor is, het lijkt mij sterk dat het de splitter is, want die doet namelijk niks anders dan het signaal langs een goede baan leiden.

• remco_k

remco_k

ratsja schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:10:
[...]
Het geluid van de pioneer is veel harder / luider.
Misschien heeft je Denon DVD-speler een volume regeling die wat gedempt staat?
Of bepaalde instellingen voor het geluid waardoor het zachter gaat. (bitdiepte gelijk aan de Pioneer - als het al instelbaar is?)

Ook kan het zijn dat er door de Denon standaard een ander audiospoor is gekozen. Tenslotte heb je b.v. een los stereo spoor (soms voor elke taal 1) en een los(of losse) DTS spoor(of sporen). Kunnen (grote) verschillen tussen zitten.

Je moet jezelf er dus even van verzekeren dat je appels met appels vergelijkt.
Hetzelfde audiospoor gebruiken en volume regeling op max.

De splitter heeft hier niets mee te maken, tenzij het een hele dure is, met volume regeling oid.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 06-07-2009 15:18 ]

Alles kan stuk.

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:15:
[...]

Misschien heeft je Denon DVD-speler een volume regeling die wat gedempt staat?
Of bepaalde instellingen voor het geluid waardoor het zachter gaat. (bitdiepte gelijk aan de Pioneer - als het al instelbaar is?)

Ook kan het zijn dat er door de Denon standaard een ander audiospoor is gekozen. Tenslotte heb je b.v. een los stereo spoor (soms voor elke taal 1) en een los(of losse) DTS spoor(of sporen). Kunnen (grote) verschillen tussen zitten.

Je moet jezelf er dus even van verzekeren dat je appels met appels vergelijkt.
Hetzelfde audiospoor gebruiken en volume regeling op max.

De splitter heeft hier niets mee te maken, tenzij het een hele dure is, met volume regeling oid.
ze hebben beide dezelfde audiospoor, dit weet ik 100% zeker.

Beide spelers staan op bitstream uit, dus alleen de DAC van de receiver wordt gebruikt.

Verwijderd

Klinkt als dynamic range compression.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
DRC vindt pas plaats bij het decoderen, daarvoor is het slechts metadata. Het kan misschien zijn hoor, maar dan moet de receiver het decoderen per input kunnen instellen. Of wellicht dat de dvd speler de metadata aanpast (de dialnorm om precies te zijn, dat is een vaste gain). Maar het lijkt me zeer sterk dat ze zo'n functie inbouwen.
Vergelijk eens 2 DTS dvd's en wees er zeker van dat de receiver aangeeft dat het DTS decodeert. Is het verschil er nog steeds?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op maandag 06 juli 2009 @ 20:26:
DRC vindt pas plaats bij het decoderen, daarvoor is het slechts metadata. Het kan misschien zijn hoor, maar dan moet de receiver het decoderen per input kunnen instellen. Of wellicht dat de dvd speler de metadata aanpast (de dialnorm om precies te zijn, dat is een vaste gain). Maar het lijkt me zeer sterk dat ze zo'n functie inbouwen.
Vergelijk eens 2 DTS dvd's en wees er zeker van dat de receiver aangeeft dat het DTS decodeert. Is het verschil er nog steeds?
ik zal dat eens bekijken.
het viel me op bij een 5.1 dolby digital.

DRC kan ik alleen instellen bij de pioneer, maar die staat uit.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp heb je 2 dvd spelers en 1 receiver.

De 2 DVD spelers zouden exact hetzelfde moeten doorgeven. Als er ook maar iets met een Dolby Digital of DTS signaal gebeurt dan werkt het helemaal niet meer. Dus het moet gewoon hetzelfde zijn.

Het enige dat ik nog kan verzinnen is dat je een DVD speler op stereo hebt staan. Dan zou je receiver geen Dolby Digital of DTS moeten aangeven, maar iets zoals stereo,dolby prologic of DTS:neo.

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
Slogra schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:42:
Dus als ik het goed begrijp heb je 2 dvd spelers en 1 receiver.

De 2 DVD spelers zouden exact hetzelfde moeten doorgeven. Als er ook maar iets met een Dolby Digital of DTS signaal gebeurt dan werkt het helemaal niet meer. Dus het moet gewoon hetzelfde zijn.

Het enige dat ik nog kan verzinnen is dat je een DVD speler op stereo hebt staan. Dan zou je receiver geen Dolby Digital of DTS moeten aangeven, maar iets zoals stereo,dolby prologic of DTS:neo.
de receiver geeft in beide gevallen Dolby Digital aan. De decodering vind plaats in de receiver.

Tenzij er onverhoopt een van de spelers zelf decodeert en dat signaal doorspuugt naar de receiver welke er niets mee doet dan alleen weergeven.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Zitten beide spelers tegelijkertijd aangesloten op de receiver, of heb je ze gewisseld. Het kan best zo zijn dat 1 ingang van de versterker minder 'hard' staat dan de ander. Als je de kabels omwisselt, zou het 'probleem' dan mee moeten wisselen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Probeer het eens zelf uit. Als je geen verschil hoort, maak het niets uit. ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een voordeel van optisch is galvanische scheiding.
Verder is het allemaal hetzelfde ;).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
Killer schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 17:24:
Zitten beide spelers tegelijkertijd aangesloten op de receiver, of heb je ze gewisseld. Het kan best zo zijn dat 1 ingang van de versterker minder 'hard' staat dan de ander. Als je de kabels omwisselt, zou het 'probleem' dan mee moeten wisselen.
beide apparaten zijn tegelijk aangesloten.
de denon is direct aan gesloten.
de pioneer via een splitter [dit zou niets uit moeten maken]

• remco_k

remco_k

Oh, dus ze zitten wel allebei op een andere input aangesloten? :?
Doe dat 's niet. Want de kans bestaat dat je receiver daarvoor aparte volume regelingen heeft.

Alles kan stuk.

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
remco_k schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:17:
Oh, dus ze zitten wel allebei op een andere input aangesloten? :?
Doe dat 's niet. Want de kans bestaat dat je receiver daarvoor aparte volume regelingen heeft.
ja ze zitten inderdaad op een andere input aangesloten.
Maar volgens mij is er aan beide inputs niet gerommeld met instellingen, ik zal dat even nazien.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daar lijkt het toch echt wel op :).

Als je ze omwisselt, kun je dat in ieder geval elimineren.

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:25:
Daar lijkt het toch echt wel op :).

Als je ze omwisselt, kun je dat in ieder geval elimineren.
pff beetje lastig dat omwisselen hoor, ik kan er niet zo best meer bij. Ook en al kabel chaos

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Dat zul je toch moeten doen om uit te vissen of het probleem nu in de versterker zit, of in de DVD spelers

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• remco_k

remco_k

ratsja schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:51:
[...]

pff beetje lastig dat omwisselen hoor, ik kan er niet zo best meer bij. Ook en al kabel chaos
Je mag ze ook bij de DVD spelers omwisselen... Misschien dat dat makkelijker is.

Alles kan stuk.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ratsja schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:51:
[...]

Van zelf een beetje moeite doen om je problemen op te lossen is nog niemand minder geworden ;).

Verder kan wat remco_k zegt ook prima.

• mace
  • Laatst online: 12:57

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 19:06:
Een voordeel van optisch is galvanische scheiding.
Verder is het allemaal hetzelfde ;).
Mwah, de bandbreedte van toslink is wel lager dan coax, dus de wat sjiekere lossless 7.1 formaten gaan niet lekker over toslink.

• Brad Pitt
Maar ook weer niet over één Coaxje hè ;)

Verwijderd

Ik weet zeker dat er verschil is tussen de bitstream-uit van verschillende spelers. Ik heb bijvoorbeeld een Onkyo TX-SR 875. Daarvan kan je de DSP's updaten via een speciaal samengestelde .WAV die je op CD brand. De truc is dan dat je je speler aansluit op OPT1 EN dat de speler een onveranderde bitstream naar de receiver stuurt, zodat de .WAV bit-identiek aankomt.

Mijn CD-speler is een Technics 770A met een M.A.S.H. bitstream oversampler. Wanneer ik die gebruik, dan herkent de Onkyo de .WAV niet, en wordt er dus niets geupdate. Wanneer ik mijn BD30 blu-ray speler gebruik, dan herkent de Onkyo de stream wel als update, en loopt de update prima.

Kortom, sommige spelers hebben snufjes ingebouwd die de bitstream veranderen, voordat die wordt gezonden naar de receiver. Andere spelers hebben dat niet (of je kan ze uitzetten zoals bij de BD30). Met andere woorden: Ja er is verschil, of beter gezegd er kan verschil zijn, tussen de bitstreams van verschillende spelers.
mace schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:40:
[...]

Mwah, de bandbreedte van toslink is wel lager dan coax, dus de wat sjiekere lossless 7.1 formaten gaan niet lekker over toslink.
Die gaan sowieso niet over s/pdif, dus optisch of coax maakt in die zin helemaal niet uit. Jee zal HDMI moeten hebben om "de wat sjiekere lossless 7.1 formaten" te laten aankomen. En bovendien bestaan die formaten niet voor regulier "ouderwets" DVD.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 16:52 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, maar dat komt doordat je speler er bewust aan zit te rommelen. Echter heeft dat geen moer te maken met het transmissiemedium.

Verwijderd

Boudewijn schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:49:
Ja, maar dat komt doordat je speler er bewust aan zit te rommelen. Echter heeft dat geen moer te maken met het transmissiemedium.
Looptijd-correctie, subwoofer-niveau, wel/niet het LFE kanaal inmixen etc. Volgens mij zijn dat instellingen die ook als "metadata" worden meegestuurd, of in ieder geval uitwerken voor de versturing/decodering.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
mace schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:40:
[...]

Het is meer het s/pdif protocol dat het niet toelaat. Via ADAT gaat het namelijk prima met 8 kanalen over precies hetzelfde toslink kabeltje.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:54:
[...]

Looptijd-correctie, subwoofer-niveau, wel/niet het LFE kanaal inmixen etc. Volgens mij zijn dat instellingen die ook als "metadata" worden meegestuurd, of in ieder geval uitwerken voor de versturing/decodering.
Enkel de mixdown van center en surround, de dialnorm en een compressie profiel zijn metadata waar wat mee wordt gedaan bij het decoderen (voor de LFE is er ook geen metadata). De DRC die je bij de pioneer dvd speler kan instellen zal te maken hebben met z'n eigen decoder (analoge 5.1 uitgang), maar zal geen invloed hebben op de digitale uitgang.

Maar het zou inderdaad handig zijn als de boel even wordt aangesloten op dezelfde ingang, anders blijven we maar raden :+

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja goed, maar die metadata is exacht hetzelfde als je die data overstuurt over een fiber als wanneer je het over een coaxiale link doet.

En ja protocol != kabel ;).

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
remco_k schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:22:
[...]

Je mag ze ook bij de DVD spelers omwisselen... Misschien dat dat makkelijker is.
is ook mijn bedoeling :*) , binnenkort even doen dan dus
Pagina: 1