220/380 motor in driehoek draait links of rechts

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-04 04:08
Beetje vreemde titel maar goed.
Ik heb hier een naaimachine deze motor zou op 380 moeten draaien. Op de motor staat 220/380.
Heb deze in driehoek aangesloten (dus U met X , V met Y en W met Z doorverbonden) Er komen dus 6 draden uit de motor.. U V W Zijn verbonden met L1 , L2 en L3 (R1 S2 T3) en aarde met aarde :P.

Nu is het vreemde dat de motor de ene keer links omdraait (De goede kant want dan naait hij gewoon zoals het moet) En de andere keer draait hij rechts om (De verkeerde kant dus waardoor alle draden in de war komen.) Wat heb ik fout gedaan?
Als ik alles in ster aansluit dan start de motor nie eens om... Dan hoor ik hem alleen maar brommen.
Als ik de fases doormeet met de aarde dan heb ik 220v , 220v en 83 v. Mijn 380(400 volt) aansluiting heeft 4 polen (zo'n rode stekker..) 3 fases en 1 aarde..

Wie kan mij helpen? Of weet wat ik fout doe?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

volgens mij is dat vrij normaal als je kijkt naar de werking van een 3fasige motor
Wikipedia: Driefasige asynchrone motor
Ook bekend als draaistroommotor.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 05-07-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51

Onbekend

...

Ik denk dat er een draad niet is aangesloten.

Edit:
arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:27:
Als ik de fases doormeet met de aarde dan heb ik 220v , 220v en 83 v. Mijn 380(400 volt) aansluiting heeft 4 polen (zo'n rode stekker..) 3 fases en 1 aarde..
Wat zijn de spanningen onderling? Dus niet meten naar de aarde.

[ Voor 76% gewijzigd door Onbekend op 05-07-2009 22:33 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260170

wat meet je over de fasen onderling?
daarmee bedoel ik tussen fase 1 en 2, 2 en 3 en 1 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet niet naar aarde meten, maar naar nul, en onderling

als je motor 2 kanten op draaid (extra bijgeluid ?) mist er waarchijnlijk een fase, of is er een spoel stuk
maar begin eerst eens je aansluiting te controleren of di ook daadwerkeijklijk 3fasen is
Onbekend schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:31:
Ik denk dat er een draad niet is aangesloten.
een driefasen motor heeft doorgaans geen nul nodig

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 05-07-2009 22:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Ik heb dus geen Nul draad. Maar 3 fases en een aarde uit de WCD.
Als ik de fases onderling meet heb ik 380 volt

Edit: Er is geen extra bijgeluid, de motor draait opzich redelijk stil als hij opgestart is.

[ Voor 30% gewijzigd door arievh op 05-07-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:35:
Ik heb dus geen Nul draad. Maar 3 fases en een aarde uit de WCD.
Als ik de fases onderling meet heb ik 380 volt

Edit: Er is geen extra bijgeluid, de motor draait opzich redelijk stil als hij opgestart is.
meet de spoelen van de motor eens door ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe heb je de motor verder aangesloten? aangezien je zegt dat er 6 draden uit de motor komen.
Zit er nog iets van een schakeling voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

fish schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:33:
[...]

een driefasen motor heeft doorgaans geen nul nodig
Ik heb het niet over een nul gehad.
Soms wordt de derde spoel aan een condensator aangesloten om een faseverschuiving te verkrijgen om de motor een bepaalde richting op te laten draaien.
Eigenlijk kan een motor prima op twee fasen lopen. Als die derde spoel niet is aangesloten is de richting niet gedefiniëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Er zit een aan/uit schakelaar op.
Die heb ik ook doorgemeten en die verbind de U met L1 en de V met L2 en W met L 3 en de aarde met aarde.

Edit: Op het dekseltje waar onder de draden zitten die uit de motor komen staat ook een tekening hierop staat de sterschakeling en de driehoek schakeling. Ster staat hier op als : X Y Z met elkaar verbinden en de driehoek schakeling de U met de X en de V met de Y en de W met de Z.

[ Voor 50% gewijzigd door arievh op 05-07-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met de steinmetz schakeling kun je een motor ook met 1 fase laten lopen, idd in combinatie met een condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:41:
Er zit een aan/uit schakelaar op.
Die heb ik ook doorgemeten en die verbind de U met L1 en de V met L2 en W met L 3 en de aarde met aarde.
er komen zoals je zegt 6 kabels uit de motor, zitten deze bij de schakelaar met elkaar verbonden? dan zou er bij de schakelaar de driehoek van de motor zitten.

Zoals hierboven reeds gemeld zou ik ook even de spoelen doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Onbekend schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:40:
[...]

Ik heb het niet over een nul gehad.
Soms wordt de derde spoel aan een condensator aangesloten om een faseverschuiving te verkrijgen om de motor een bepaalde richting op te laten draaien.
Eigenlijk kan een motor prima op twee fasen lopen. Als die derde spoel niet is aangesloten is de richting niet gedefiniëerd.
is toch wel even handig om te vermelden welke draad je dan mist

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Misschien een beetje een N00B vraag maar wat bedoel je met de spoelen doormeten? Wat moet ik meten dan en hoe? :o -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op ohmse stand de spoelen doormeten, als je geen of bijna geen weerstand meet is t mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Anoniem: 260170 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:44:
[...]

er komen zoals je zegt 6 kabels uit de motor, zitten deze bij de schakelaar met elkaar verbonden? dan zou er bij de schakelaar de driehoek van de motor zitten.

Zoals hierboven reeds gemeld zou ik ook even de spoelen doormeten.
Bij de schakelaar zitten deze niet met elkaar verbonden. Als ik de schakelaar op de "aan" stand zet is de verbinding als volgt: U met L1 en de V met L2 en W met L 3

[ Voor 0% gewijzigd door arievh op 05-07-2009 22:52 . Reden: massive typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Anoniem: 260170 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:48:
op ohmse stand de spoelen doormeten, als je geen of bijna geen weerstand meet is t mis
Ow zo ja.. Duh stom van me haha... Zal morgen maar ff kijken, hoop niet dat ik weer eens opgelicht ben.. Heb dat ding net gekocht.... Vreemde was ook dat er een Perilixstekker op zat:S en hij stond op de motor in sterschakeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 09:00
Draai je soms niet gewoon de stekker om? Of is het een stekker met aardingspen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
blubbers schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:51:
Draai je soms niet gewoon de stekker om? Of is het een stekker met aardingspen?
Stekker is met aardingspen.. Ook al laat ik de stekker er in en laat de motor even draaien.. Doe hem daarna uit en probeer daarna weer dan is het vaak dat hij opeens weer de verkeerde kant op draait.. Zeer lastig aangezien ik bezig ben om de spanning van de spoelen (spoelgaren voor het naaien) bij te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21

Bjorker

Cadillacs rule!

Als er op de motor 220/380 staat dan moet deze aangesloten worden in ster!
Je meet op 1 van de fasen maar 83V tov aarde, dus je moet het probleem zoeken in je voedingsspanning. (zekering / draad los / ed)

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Heb jij thuis 380V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Bjorker schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:55:
Je meet op 1 van de fasen maar 83V tov aarde, dus je moet het probleem zoeken in je voedingsspanning. (zekering / draad los / ed)
Thuis heb je toch 230V? Dan moet hij in driehoek anders gaat het vermogen nog eens 3x dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Bjorker schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:55:
Dit is niet alleen op deze locatie zo.. Als ik op een ander adres dezelfde WCD doormeet heb ik dezelfde waardes.. Of is het in Friesland weer anders als de rest van Nederland :s
Heb overigens daar ook meerdere aansluitingen. Ook zo'n "oude"zwarte grote ovale stekker met 3 van die pennen naast elkaar.. Als ik die doormeet.. Is het ook het zelfde.. Heb helemaal achter in de loods wel 1 stekker met 5 pennen (ook een rode) deze kan ik echter niet gebruiken omdat deze veel te verweg staat van de machine.. Dat moet ik 100 meter kabel leggen.. das een beetje veel...

Edit: Het gaat hier om een bedrijfspand met 380(400) volt aansluitingen en om een industrienaaimachine voor het "zware" werk (10 dubbel leder bijv.)

[ Voor 7% gewijzigd door arievh op 05-07-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker

Bjorker

Cadillacs rule!

Wie ik?
Nee, maar ik werk er dagelijks mee.

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ok srry ik begrijp dat je 380V hebt. Dan sluit je deze aan in ster anders gaan de spoelen doorbranden.

Als er over één spoel veel minder spanning gaat vloeien betekend dit dat deze een grotere weerstand heeft, deze kan dus stuk zijn. Maar dan zou het nog steeds raar zijn dat hij van richting veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker

Bjorker

Cadillacs rule!

arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:58:
[...]

Dit is niet alleen op deze locatie zo.. Als ik op een ander adres dezelfde WCD doormeet heb ik dezelfde waardes.. Of is het in Friesland weer anders als de rest van Nederland :s
Heb overigens daar ook meerdere aansluitingen. Ook zo'n "oude"zwarte grote ovale stekker met 3 van die pennen naast elkaar.. Als ik die doormeet.. Is het ook het zelfde.. Heb helemaal achter in de loods wel 1 stekker met 5 pennen (ook een rode) deze kan ik echter niet gebruiken omdat deze veel te verweg staat van de machine.. Dat moet ik 100 meter kabel leggen.. das een beetje veel...

Edit: Het gaat hier om een bedrijfspand met 380(400) volt aansluitingen en om een industrienaaimachine voor het "zware" werk (10 dubbel leder bijv.)
Nee hoor, ook in Friesland horen alle 3 de fasen 230V tov aarde te zijn.
Ik zou je (hoofd)groepenkast maar eens controleren/doormeten, want dit is echt niet goed.

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
blubbers schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:00:
Ok srry ik begrijp dat je 380V hebt. Dan sluit je deze aan in driehoek anders gaan de spoelen doorbranden.

Als er over één spoel veel minder spanning gaat vloeien betekend dit dat deze een grotere weerstand heeft, deze kan dus stuk zijn. Maar dan zou het nog steeds raar zijn dat hij van richting veranderd.
Ja maar het is dus zo dat uit de WCD uit 1 fase dus minder spanning komt.. En dit is dus niet alleen op adres zo maar ook op andere locaties in de buurt... Het is toch zo dat 220 volt * wortel 3 = 380 volt :s Hier lijkt het dus wel 220+220+84 ipv 220+220+220 :s:S:s of ben ik nu gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker

Bjorker

Cadillacs rule!

Voor de duidelijkheid:

Motorplaatje 220/380 : Aansluiten in STER (spoelspanning =220V)
Motorplaatje 380/660 : Aansluiten in Driehoek (spoelspanning =380V)

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Bjorker schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:02:
[...]

Nee hoor, ook in Friesland horen alle 3 de fasen 230V tov aarde te zijn.
Ik zou je (hoofd)groepenkast maar eens controleren/doormeten, want dit is echt niet goed.
Zoals ik al zei dit is op meerdere locaties zo (dus ook andere adressen...) het ligt dus niet aan de groepen kast want het lijkt me stug dat 3 bedrijven een defecte groepen kast hebben waar alle andere 380 apperatuur wel naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar je gaf aan dat er tussen de fasen zelf wel gewoon netjes 380 staat toen ik met de vraag kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Bjorker schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:05:
Voor de duidelijkheid:

Inderdaad, ik was er naast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ok srry ik begrijp dat je 380V hebt. Dan sluit je deze aan in ster anders gaan de spoelen doorbranden.

als een spoel stuk is is het niet raar, dan ligt het een beetje aan de stand van de rotor, en het tijdstip van inschakelen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Bjorker schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:05:
Voor de duidelijkheid:

Maar het vreemde is dat als ik de motor in ster aansluit dat de motor helemaal niet op start maar alleen bromt, en op de aansluitingskast(je) van de motor staat dat hij in ster kan en in driehoek...
Wat ik wat vreemd vind is dat bij ster de X Y en Z met elkaar zijn doorverbonden zou het dan niet zo zijn dat alle spoelen dan 380 krijgen? en bij driehoek alle spoelen 220 krijgen? (bij mij dan 220 + 220 + 84 :s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:09:
[...]

Maar het vreemde is dat als ik de motor in ster aansluit dat de motor helemaal niet op start maar alleen bromt, en op de aansluitingskast(je) van de motor staat dat hij in ster kan en in driehoek...
Wat ik wat vreemd vind is dat bij ster de X Y en Z met elkaar zijn doorverbonden zou het dan niet zo zijn dat alle spoelen dan 380 krijgen? en bij driehoek alle spoelen 220 krijgen? (bij mij dan 220 + 220 + 84 :s)?
nee geen bijgeluid ...

probeer hem tijdens het brommen maar eens een slinger te geven ... goeie kans dat hij precies die kant op gaat lopen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker

Bjorker

Cadillacs rule!

arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:05:
[...]

Zoals ik al zei dit is op meerdere locaties zo (dus ook andere adressen...) het ligt dus niet aan de groepen kast want het lijkt me stug dat 3 bedrijven een defecte groepen kast hebben waar alle andere 380 apperatuur wel naar behoren werkt.
En liggen die adressen een beetje bij elkaar in de buurt? Dan zou ik het plaatselijk energiebedrijf hier maar eens snel naar laten kijken, want dan zit het wellicht al fout in het substation.
Nogmaals 83V op 1 van de fasen is NIET normaal (ook niet in Friesland)

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
[...]

Nee de spoelen krijgen bij een goed 380V net elk een spanning van 380/V3 bij ster..

Maar het is raar dat hij niet aanloopt in ster, dat is teken dat de verbindingen niet goed zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door blubbers op 05-07-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

dat was ook gemeten tov aarde .. dat moet ej niet doen, je moet meten tov nul

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Bjorker schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:10:
[...]

En liggen die adressen een beetje bij elkaar in de buurt? Dan zou ik het plaatselijk energiebedrijf hier maar eens snel naar laten kijken, want dan zit het wellicht al fout in het substation.
Nogmaals 83V op 1 van de fasen is NIET normaal (ook niet in Friesland)
UHmm beetje dicht in de buurt? UHmm meerdere locaties in Sneek en heb ook op een locatie in IJLst gemeten.. overal het zelfde...Heb het wel over de fase meten met de aarde draad (Dacht dus eigenlijk dat dit normaal was.. Want heb eigenlijk nooit iets anders gemeten waar ik ook maar was |:( 8)7

Edit: Ook als ik de meterkast door meet zijn de Onderste en de bovenste fase 220 volt en de middelste 84 volt)

[ Voor 7% gewijzigd door arievh op 05-07-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het beste is meten tussen de fase en de nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

aarde is geen stroomvoerende draad, alleen maar een extra stukje veiligheid wanneer een behuizing onder stroom komt te staan, of tegen rfi

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
fish schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:12:
[...]

dat was ook gemeten tov aarde .. dat moet ej niet doen, je moet meten tov nul
Kan dus niet want er is GEEN nul.(Al een paar keer verteld :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker

Bjorker

Cadillacs rule!

[...]

Nee, in ster is die verbinding van XYZ het virtuele nulpunt (niet aangesloten! maar wel nul) de spanning over elke spoel is dan 220V
Het gaat te ver om de theorie hierachter uit te leggen, maar ik wil je adviseren hier eerst maar eens op te googlen.

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:15:
[...]

Kan dus niet want er is GEEN nul.(Al een paar keer verteld :P)
Tuurlijk is er een nul, het kost mischien een beetje extra moeite.

mits alle spoelen heel zijn, en niet teveel van elkaar afwijken zal het middem van de ster nagenoeg gelijk zijn aan nul

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 05-07-2009 23:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Bjorker schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:16:
[...]

Nee, in ster is die verbinding van XYZ het virtuele nulpunt (niet aangesloten! maar wel nul) de spanning over elke spoel is dan 220V
Het gaat te ver om de theorie hierachter uit te leggen, maar ik wil je adviseren hier eerst maar eens op te googlen.
Ow zo ja! Nee hoef niet te googlen want ik weet het ster plaatje wel uit me hoofd.. Maar snapte die "N" dan niet maar nu je het zegt snap ik hem direct (mijn dank hiervoor!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
fish schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:17:
[...]

Tuurlijk is er een nul, het kost mischien een beetje extra moeite.

mits alle spoelen heel zijn, en niet teveel van elkaar afwijken zal het middem van de ster nagenoeg gelijk zijn aan nul
Ja dan wel ja maar ik had het dus over de WCD doormeten.. En daar kan ik niet meten met de Nul want die komt niet uit de WCD.. Ik dacht dat je dat bedoelde.. Zal morgen wel ff kijken dan...(Ben nu inmiddels thuis want ik ben kapot! LOL(Bloedheet word je van dit geëtter! :P)

Edit: Ben ook geen electriciën, gewoon zelf aangeleerd door proberen, rommelen, lezen op internet enz...

Edit 2: Toen ik de zooi in ster had aangesloten heb ik de motor een draai gegeven maar dan ging hij niet draaien. De motor moet je namelijk via een pedaal in werking zetten, dus als ik r aan zou draaien zou dit niet uit maken, pas wanneer ik het pedaal in trap drukt hij de poelie naar buiten zodat hij gaat draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door arievh op 05-07-2009 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:21:
[...]
Edit: Ben ook geen electriciën, gewoon zelf aangeleerd door proberen, rommelen, lezen op internet enz...
geloof me, je zult niet de enigste op de wereld zijn die het op deze manier heeft geleerd :P

edit: @edit2 hierboven, en bij het intrappen van het pedaal en een slinger geven, werkte dat?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 260170 op 05-07-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Anoniem: 260170 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:24:
[...]

geloof me, je zult niet de enigste op de wereld zijn die het op deze manier heeft geleerd :P

edit: @edit2 hierboven, en bij het intrappen van het pedaal en een slinger geven, werkte dat?
Haha daar zat ik idd net ook aan te denken dat het stom van me is dat ik dat niet geprobeerd heb! Maar wel erg lastig als ik dat ding elke keer een slinger moet geven. Ik moet er zelf niet op naaien, want naaien met een naaimachine is niet iets voor mij!
Zal hem morgen in ieder geval weer in Ster zetten en dan nog maar eens kijken, misschien dat dit het hele probleem ook wel is met de spanning van de garen omdat hij nu op 380 per spoel draait en dus eigenlijk veel te hard draait t.o.v. de 220 per spoel... |:( |:( |:(

Edit: Zou het eigenlijk nu wel willen proberen, maar het probleem is dat ik nu thuis al wat drankjes heb geconsumeerd en ik dan met de fiets zou moeten door de regen enzo...

PS: vond de motor ook wel snel warm worden! 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door arievh op 05-07-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat weer veel klok- en klepelverhalen bij enkelen. Versta me niet verkeerd sommigen zitten wel op het juiste spoor.
Het is heel simpel als je er verstand van hebt. Uit je beschrijving maak ik op dat het een 3-fasenmotor is, 220/380V volgens het plaatje. Dat betekent dat hij in ster moet worden aangesloten en beslist niet in driehoek, want dan krijgen de wikkelingen veel te veel spanning. Voor permanent in driehoek zou er 380/660V op moeten staan.
De schakelaar die er voor zit hoeft alleen de fasen te onderbreken. De aardraad laat je nooit via een schakelaar lopen en een nuldraad komt er inderdaad helemaal niet aan te pas.

Je vermeldt dat je een driefasen aansluiting hebt. Prima, dan hoeft er, wat ook ter sprake kwam, op geen enkele manier een aanloopcondensator te worden toegepast
Als zo'n motor goed is draait hij rechtsom bij fasenvolgorde L1, L2 en L3 op U, V, en W, en ZXY als sterpunt, zonder nuldraad. Draairichting omkeren doe je door twee fasen om te wisselen. Meestal is de voeding daarvoor voorzien van een omkeerschakelaar. Op die manier hoort een draaistroommotor heel soepel in beide richtingen te draaien.

Dat je hem niet draaiend krijgt komt doorgaans door het ontbreken van een verbinding. Ik acht het niet uitgesloten dat er al een wikkeling is verbrand, want je vermeldt dat hij stil staat en bromt. Blijven dus twee wikkelingen over, en twee fasen maken samen bij een stil staande motor geen draaiveld. Ze doen dat alleen als je de motor een duwtje in willekeurig in één van beide richtingen geeft. Soms echter krijgt hij afhankelijk hoe het anker staat bij het inschakelen zo’n duwtje, de ene keer rechtsom, de andere keer linksom, precies wat je in de topicstart beschrijft.
Advies: Controleer nog eens goed de verbindingen, maar ik sluit niet uit dat hij al om zeep is.

Tenslotte:
Dit is weer zo’n onderwerp dat geplaatst is onder de rubriek Electronica, waar het helemaal niets daarmee heeft te maken. Niet alle electra is electronica. Helaas is daarvoor in dit forum niet een aparte rubriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Ik ben er dus maar wel ff naar gaan kijken, ben nu net weer thuis.

Zoals ik melde toen ik het ding kocht stond hij in ster.. Simpel aan te sluiten dus. Had ik ook gedaan.. Het enige wat ik hoorde was een brom en 1 keer dat hij bijna een soort van start wou maken (elke keer als ik de strekker er uit had gehaald en er weer in deed een `bijna` start).
Maar omdat op de motor stond dat deze ook in driehoek kon staan heb ik dit ook geprobeerd, dan draait de motor wel, maar zoals al eerder gemeld soms rechtsom en soms linksom.. Verkeerd dus.

Ben nu net alles weer even na gaan lopen en heb de motor weer in ster gezet.. Wederom alleen een brom. Zoals sommige al hebben gezegd zal er wel 1 of meerdere spoelen stuk/defect/doorgrbrand zijn en ben ik opgelicht door de verkoper die mij een werkende machine heeft verkocht waar ik dan ook vanuit ging omdat het niet om een pariculier ging maar een speciaal zaak in naaimachines. Tegenwoordig kun je dan ook zo langzamerhand niemand meer geloven op hun woord.
Spoelen kon ik helaas niet doormeten daar mijn multimeter nog bij mijn ouders ligt en ik deze niet midden in de nacht wakker wil maken om een multimeter. Dus morgen zal ik nog de spoelen doormeten en dan ga ik met de zooi terug naar de verkoper en eis ik een goede motor, en dan maar afwachten of het met een "goede"motor wel allemaal correct werkt (want het naaien met de machine kan zo dus ook niet getest worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017

effe OT: spanning _staat_ over een weerstand, stroom _vloeit_ door een weerstand.

een lagere spanning meten over een weerstand, betekend dat er minder stroom doorvloeit dan door die andere spoelen, of dat de weerstand _kleiner_ is dan die andere (als er dezelfde stroom doorvloeit)
maw: die spoel heeft waarschijnlijk een gebroken draad die kortsluiting maakt naar de aarde en gaat herwikkeld moeten worden.

(bij 2 weerstanden in serie vloeit dezelfde strook doorheen beiden, en staat de _hoogste_ spaning over de grootste weerstand U= RxI - bij 2 weerstanden in parallel staat dezelfde spanning over beide weerstanden maar vloeit de _kleinste_ stroom doorheen de grootste weerstand: I = U/R - even je lessen elektriciteit terug opfrissen voordat je dingen gaat verklaren die geheel fout zijn)

ontopic:
Dat ie van richting wisselt is omdat je met slechts 2 volwaardige fasen in een 3-fasige motor geen richting kunt definieren (als je die 3de volwaardige fase niet maakt met eenzelfde spel of met een juiste condensator indien je maar een 2fasige voeding hebt) - of zoals hierboven (in offtopic gedeelte) gezegd: omdat je slechts 2 werkende spoelen hebt, en een derde waar je wrs een oneindige weerstand gaat meten tussen de contacten en een kleine weerstand naar de aarde (waar het bij die andere wel werkende spoelen andersom is: relatief kleine weerstand tussen de contacten en oneindig tussen contactpunt en aarding)

(meet eerst eens je stopcontact door zonder dat de motor er aan hangt - of je dan wel telkens 220v meet tussen elke fase en de aarding ? als je dan ook 83v meet tussen je die ene fase en de aarding is je voeding in je pand ergens fout (die fase hangt deels aan de aarding en je zit met een IT-net als voeding: http://www.pnv.be/IT-net.234.0.html waardoor er geen algemene verliesstroomschakelaar is en het volledige pand _niet_ zonder stroom komt te zitten zodra je ergens een kortsluiting maakt) of die 83V wilt zeggen dat die spoel fout is, en dat je de weerstand van de spoelen moet gaan nameten terwijl die motor is afgekoppeld .... in eerste geval ga je bij zelfde constatering: 220/220/83 tss fasen en aarding de kortsluiting in het pand moeten gaan zoeken: alles 1-voor-1 loskoppelen tot je telkens 220v meet, het laatste afgekoppelde was het dan, in dat laatste is het spoel laten herwikkelen)

met dat je zegt dat je het ook op een andere locatie hebt (en dat versta ik als: in een ander pand, paar km verder op) vermoed ik punt 2: de spoel van die fase is stuk of er is in ieder geval iets mis mee.
(zou je thuis een 3-fase 220/380-aansluiting hebben en die motor daar aansluiten gaat wrs de verliesstroomschakelaar uitvallen)

offtopic:
oh ja: ivm driehoek ster:
kijk even op dit schema en de andere die er net onderstaan:
http://www.schakelschemaboekje.nl/motor039.html#wp1975857

(ster-driehoek is vaak voor aanloop, en niet zozeer om er een andere spanning over te zetten ....)
een 220/380 ster-driehoek motor ga je _niet_ aansluiten op 380/600 tenzij je voorkomt dat die in driehoek kan gezet worden.
(mocht er dan toch iets mislopen en de verzekering komt erachter dat die motor de oorzaak was en dat jij die verkeerd aansloot, ga jij op het matje geroepen worden of kunnen ze wel eens moeilijk gaan doen)

vaak vind je bij een 220/380 ster-driehoek motor het volgende schema in gebruik:
http://www.schakelschemaboekje.nl/motor040.html (vooral info onderaan lezen)
Hiermee wordt de motor opgestart in ster en na aanloop automatisch opgeschakeld naar driehoek.
omschakelen van richting kan je enkel nadat de motor spanningloos is geweest (en dus even is gestopt)
Daarmee ook dat je alle contacten ter beschikking hebt.
(220 om op te starten, 380 om volle bak te draaien - om zo niet te veel stroom te trekken tijdens opstart, of te voorkomen dat je de spoelen 'opsmoort')

(wil je toch 380/600 erop hangen, moet je zorgen dat je slechts 4 contact punten hebt - de u-,v-,w-2 contact samenvoegen tot 1 en daar de nul ophangen en dat je enkel ster - stop - ster kunt schakelen. zodat er max. 380 op de spoelen komt)

edit: TS: damn, ben je me net voor met je reactie, waarin je eigenlijk tot dezelfde conclusie komt: spoel stuk en opgelicht door verkoper :o

en TS: hangt iedereen in de buurt op dezelfde stroomkast en ev. allemaal via een IT-net ?
(zie link hierboven) dan klopt er iets niet in de buurt-kast en bel je best de elektriciteitsleverancier/netbeheerder.

edit 2: techneut: lees je even in op de link dat ik hierboven gaf: ster-driehoek is perfect mogelijk op een 220/380 motor .... je moet die _niet_ aan 380/600 hangen om die in driehoek te mogen hangen.
spanning heeft niets te maken met de spoelen, het is de maximale stroom die erdoor mag stromen die gelimiteert moet worden. en ster is voor aanloop, driehoek voor continu werk...
(zodat het getrokken elektrisch vermogen toch hetzelfde blijft: voor aanloop is een hoger koppel nodig, en dus een hogere stroom, eenmaal in beweging kan een lagere stroom voldoen en schakelt men naar een hogere spanning om het vermogen 'gelijkmatig' te houden. P= UxI - als die motor niet zou starten omdat het te overwinnen koppel groter is dan zijn maximum zou je nog sneller je spoelen opsmoren omdat er 380V over de ohmse weerstand van je spoelen dan staat ipv 'maar' 220V .... en dat is de reden van die ster-driehoek ... niet de spanningen ;) )
(en als je die in driehoek hangt terwijl je bron 380/660 is zet je 660V over je spoelen ... terwijl die niet eens 380V zou aankunnen volgens je uitleg :s)

[ Voor 13% gewijzigd door soulrider op 06-07-2009 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
@soulrider

Je lap tekst ff doorgelezen. Er zit een gewone schakelaar op van aan en uit(maar dan wel voor 3 fasen uiteraard.)
IK heb dus geen ster-driehoek verhaal.

Over het verhaal van de 380 en dan de drie fasen gemeten met de aarde is niet op een paar km afstand. Maar ook in een andere gemeente is Friesland. En ook bij idd een locatie slechts 1 km verderop.
Alle keren meet ik met de aarde 220, 220 en 84 volt zouden dan alle kasten stuk zijn? Overigens werken alle 380 machines naar behoren. Heb zelfs een dikke kraan die 15 ton tilt op 380 en gelukkig heeft deze niet zijn eigen wil zodat hij soms naar beneden en soms naar boven zou gaan (lol?:P).

Zal morgen eens naar elektra groothandel hier in de buurt bellen of dit klopt wat ik meet.
Ik baal in ieder geval wel als een stekker.. Paar dagen aan het "kloten" en uiteindelijk komt het er op neer dat ik gewoon een kat in de zak heb gekocht en dat voor een vors bedrag (Want die industrie naaimachines zijn niet goedkoop)

Edit: Overigens toen ik de machine geplaatst had en nog niet aangesloten had zag ik ook dat er een verkleuring op de motor zat bij de koelgaten (bruine uitslag, zoals bij overhitting en of brand zou ontstaan), maar omdat de verkoper mij verzekerde dat de motor goed was heb ik hier niet verder over na gedacht (maar toch zat het in mijn achterhoofd dat dit wel eens niet kon kloppen).

[ Voor 16% gewijzigd door arievh op 06-07-2009 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
@Soulrider, hoe weet jij dat hij op een IT net zit? Gewoon omdat de diffo niet afspringt?

[ Voor 27% gewijzigd door blubbers op 06-07-2009 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
als je overal direct op het stopcontact 220/220/84 meet tussen de fases en de aarding (dus _zonder_ dat die motor is aangekoppeld), hangt er in ieder geval 1 fase deels aan de aarde, en dan klopt er inderdaad iets niet met het net daar in je buurt...

zekers eens navragen bij bv die elektrawinkel of ook zij dat even kunnen/willen controleren, en als je ergens ook kunt meten tussen een nulleider en die aarding - zoals op die 5polige stekker die je daar ook had, maar die te ver hing om je naaimachine op aan te sluiten - ook eens kijken of je geen te groot verschil tussen die nulleider en de aarding meet. als ik me niet vergis mag dat niet meer zijn dan een 20V, en voor elektronica zelfs liever minder dan 5V.

Vergelijk op diezelfde 5-polige stekker (waar je dus over de 3 fases, de nulleider en de aarding beschikt) alle combinatie's eens door ?
en dan vooral fases tegenover nulleider, fases tegenover aarding en nulleider tegenover aarding.
(je zou dan 6x ongeveer 220V en 1x ongeveer 0V moeten meten)

mocht dat laatst inderdaad toch zo zijn:
koppel ook eens de aarding van je motor _niet_ aan de aarding van het gebouw (die aarding dus even niet aansluiten), en hang dan je voltmeter eens tussen die 2... (en tss je fases en de aarding van je motor)

@Blubbers: omdat dat het enige net is dat zulke fout toelaat zonder idd uit te springen.
al de rest (TT, TN-C, TN-S) springt uit bij zulke fout.
En ook omdat dat het meest gebruikte net is in industriele panden - exact omdat het voorkomt dat bv die takel zonder spanning komt te zitten zodra er kortsluiting ontstaat in bv de koffiezet van de secretaresse: alles blijft doorwerken, je hebt wel spanning op de geaarde onderdelen zitten, en de meter blijft lopen ook al draait er niets ...
TS kan het bedrijf misschien een leuke cent doen besparen als het inderdaad zoiets is en de oorzaak toch in het pand ligt.
daarmee dat ik dat vermoed. (en er quasi zeker van ben)

[ Voor 20% gewijzigd door soulrider op 06-07-2009 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
soulrider schreef op maandag 06 juli 2009 @ 00:51:
als je overal direct op het stopcontact 220/220/84 meet tussen de fases en de aarding (dus _zonder_ dat die motor is aangekoppeld), hangt er in ieder geval 1 fase deels aan de aarde, en dan klopt er inderdaad iets niet met het net daar in je buurt...

zekers eens navragen bij bv die elektrawinkel of ook zij dat even kunnen/willen controleren, en als je ergens ook kunt meten tussen een nulleider en die aarding - zoals op die 5polige stekker die je daar ook had, maar die te ver hing om je naaimachine op aan te sluiten - ook eens kijken of je geen te groot verschil tussen die nulleider en de aarding meet. als ik me niet vergis mag dat niet meer zijn dan een 20V, en voor elektronica zelfs liever minder dan 5V.

Vergelijk op diezelfde 5-polige stekker (waar je dus over de 3 fases, de nulleider en de aarding beschikt) alle combinatie's eens door ?
en dan vooral fases tegenover nulleider, fases tegenover aarding en nulleider tegenover aarding.
(je zou dan 6x ongeveer 220V en 1x ongeveer 0V moeten meten)

mocht dat laatst inderdaad toch zo zijn:
koppel ook eens de aarding van je motor _niet_ aan de aarding van het gebouw (die aarding dus even niet aansluiten), en hang dan je voltmeter eens tussen die 2... (en tss je fases en de aarding van je motor)
Stel er vloeit (220V-84V) naar de grond en je koppelt de aarding af dan blijft de spanning over de behuizing te staan. Dat lijkt me nog al wat gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Ik zal het morgen (vandaag) allemaal eens meten, ben toch wel nieuwsgierig.
En vooral ook de motor. Want deze is denk ik kapot (lijkt me vrijwel zeker, vooral ook omdat ie zo bruin is enzo.....)
Hopen dat die vent van die winkel nog een motor heeft liggen anders gaat het een dure grap worden, er moeten namelijk dingen gemaakt worden met de machine en die kunnen niet wachten . Dan is het dus niet alleen weg gegooid geld voor de machine maar dan komen er nog een hoop andere kosten overheen..

Misschien is me multimeter ook wel in de war .. elke keer gemeten met dezelfde meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Op de andere locatie (niet waar die naaimachine staat) is een 3 dubbele zware verbinding 3 x 75A ipv 3 x 25A wat overigens totaal niet wordt gebruikt... En dus wel extra belastinggeld moet kosten met ingang van dit jaar. Van een 100 euro per jaar extra kosten opeens naar 1800 euro (ongeveer) is best wel een verhoging wat de overheid opeens heeft besloten, dit is ook zo ook al gebruik je nog geen 1 kwh!! (Dit is trouwens wel offtopic :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
@blubbers
nogmaals: spanning vloeit niet: enkel stroom vloeit en dat is enkel als er een sluiting is tussen 2 punten die op een verschillende spanning staan (zoals een fase van 220V en een aarding van 0V of een aarding van 0V en eentje van 136V)
maar door die test komt de aarding van de motor mogelijk wel op een andere spanning te staan dan de aarding van het gebouw/net..

PAS OP: dit voel je zeker ... enkel mbv een multimeter meten, niet met de vingers...

er is nu tussen 1 fase en aarding een spanningsverschil van 84V, dus die aarding staat op 220-84: 136V
(en loopt qua 'fase' gelijk met die fase...)

is de motor wel in orde en is er intern geen kortsluiting, dan 'zweeft' die zijn aarding op 0V en meet je dus iets van 136V tussen aarding van motor en aarding van gebouw.

is die motor niet in orde, en is er intern wel een sluiting tussen een fase draad en diens omhulsel, dan met je wederom een spanning tussen de 2 verschillend van die 136V.

is de aarding van de motor en de aarding van het gebouw in orde, dan meet je 0V tussen beiden
is aarding van motor niet in orde, maar die van het gebouw wel, dan meet je wellicht wederom die 84V

daarmee ook: heeft TS telkens gemeten zonder die motor aan te koppelen, of is het telkens met aangesloten motor en op diens eigen contacten gemeten?

(daarmee ook dat ik dat enkel vraag als test - als die machine in gebruik is _moeten_ die aardingen natuurlijk aan elkaar hangen)

@TS: als je spanningen ook meet op andere locatie's waar die naaimachine niet aangesloten is/was: navraag in die winkel en/of netbeheerder... (en ev. controle met een andere multimeter) dan klopt er iets niet aan het net.
dat je motor niet start kan dan natuurlijk alsnog te wijten zijn aan een slechte spoel, omdat die alsnog kortsluiting maakt naar de aarding (die dan niet 0V is zoals hoort, maar op 136V staat ...)

edit2: en idd; plaatjes loskoppelen dan.
je kan ev. ook alles naar alles doormeten: enkel tussen de contacten van dezelfde spoel mag je iets meten (enkele ohm - ev. tientallen/honderdtallen) al de rest (van contact 1 van spoel 1 naar contact 1 van spoel 2 bv of van spoel-contacten naar massa) moet oneindig zijn. (niet doorverbonden dus)
als het niet zo is: verkoper erop aanspreken.

ps: heb zelf ook industriele machine's geinstalleerd waarbij er soms wat mis was met de aarding van de locatie. soms moeilijk om te vinden waar het misgaat, maar altijd nog moeilijker om dat duidelijk te maken.

@TS: graag gedaan ;)

@agentsmith: daarmee dat we spreken over 220/380, anders spraken we over 230/400 :p :+ oude gewoonte eh
(ik meet bij mij thuis vaak een spanning die schommelt tussen 230 en 240 :s - moet ik ook nog aan kaarten bij netbeheerder, want gloeilampen enzo gaan daardoor veel te snel stuk)

en met dat TS over een takel spreekt en 3fasige naaimachines mag ik aannemen dat ie het over een industrieel pand heeft met echte 3fasige aansluiting en niet over een huishoudelijke aansluiting ;)

de 3 combineren in een 3-fasige motor heeft natuurlijk wel nut, en een multimeter kan alleen maar een spanningsverschil meten tussen 2 punten en niet tussen 3 punten
mss speciale apparatuur die je wel op alle fases (+ev. nulleider en massa) kunt aansluiten en die direct alle verschilspanningen (en fase-verschuivingen) kan opgeven en ev. het zwevend nulpunt kan berekenen van de 3 fases. maar dat nulpunt tussen 3fases echt meten kan geen enkel toestel :+
(trouwens in belgie heb je vaak toch 3 fases die je huis inkomen hoor. zodat je na je verliesstroomschakelaar zelf je stopcontacten/lichten/andere verbruikers kunt verdelen over de verschillende fases.)

[ Voor 57% gewijzigd door soulrider op 06-07-2009 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Gemeten op de WCD zonder dat de motor was aangesloten. Nog niet gemeten op de motor.

Maar ik zal morgen eerst met de ohm meter de spoelen doormeten U met X , V met Y en W met Z
Dan moet ik natuurlijk eerst wel de plaatjes loshalen van de X Y Z (sterschakeling) lijkt me.

Edit: Soulrider, bedankt voor de duidelijke uitleg. En de rest van de mensen die gereageerd hebben natuurlijk ook, ben in ieder geval een stuk wijzer geworden en zal alles na meten en dan tot een conclusie komen.

[ Voor 49% gewijzigd door arievh op 06-07-2009 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Even wat rechtzetten. Allereerst is de gecombineerde spanning van twee fasen in het 230-volt-tijdperk natuurlijk 400 volt. 380 volt is het niet meer sinds er alweer een poos geleden per fase 10 volt bij is gekomen. :) Verder snap ik niet zo goed waarom er over een krachtstroom-aansluiting wordt gesproken als de drie fasen weliswaar in dezelfde motor maar verder afzonderlijk worden benut. Het blijft immers 230 volt. Ter vergelijking: een elektrisch kookstel met perilex-aansluiting werkt ook niet op krachtstroom; beide fasen worden slechts over de warmte-elementen verspreid. Ook hier is het nog steeds gewoon 230 volt.

400 volt krijg je door twee fasen te combineren waarbij eentje als de nul wordt gebruikt. Dat laatste gebeurt bij mijn weten niet meer bij moderne apparaten (als het ooit al is toepast). De drie fasen opgeteld middelen uit en leveren 0 spanning op. Alledrie combineren heeft dus geen zin.

Volgens mij heeft een standaard aansluiting van een woning op het lichtnet twee fasen. Hiermee heeft in principe ieder huishouden standaard de mogelijkheid om van 400 volt gebruik te maken. Of de netbeheerder het leuk vindt als je hiermee gaat experimenteren is natuurlijk een ander verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Dat het nu 230 volt en 400 volt is, dat weet ik maar voor de duidelijkheid heb ik het gewoon op 220 en 380 gehouden dit omdat dit ook op de motor staat.
Overigens is het zo dat het nooit precies 230 volt is en ook niet precies 400 volt.

Je berekenT de 3 fasen dan ook zo:
230 * √3 = 398,36
220 * √3 = 381,05

Overigens is de spanning op het net hier zo'n 223 volt dus bijna 380 :P (386,25 volt)

Eej wacht eens 223 * √2 = 315,37
De 2 fases van 223 volt die ik meet met de aarde en dan de overige fase van c.a. 84 volt.
Als ik die bij elkaar op tel kom ik weer neer op 400 volt. Of ben ik nu helemaal verkeerd aan het "denken".

[ Voor 22% gewijzigd door arievh op 06-07-2009 02:02 . Reden: D's en T's :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
@AgentSmith:
met dat TS spreekt over een takel, aanhaalt dat ie ook beschikt over een rode 5-polige WCD en nu problemen heeft met een naaimachine waarin een 220/380V-motor inzit en waarmee soms 10lagen leder moeten genaaid worden, mogen we aannemen dat we niet spreken over een huishoudelijke situatie en mogen we - alhoewel we in het elektronica (zwakstroom) -subforum zitten - imo toch spreken over sterkstroom ;) )
arievh schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:58:
[...]

effe alles lezen.
(die mensen die het hebben over: _moet_ in ster, voor driehoek heb je 380V/660V nodig: die hebben een klok/klepel-probleem ;) - 380V over de spoel zou niet mogen volgens hen, maar er 660V overzeten zou dan weer wel mogen)

[ Voor 6% gewijzigd door soulrider op 06-07-2009 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

industriele motoren zijn overigens relatief standaard, je hoeft neem ik aan niet perse terug naar die handelaar voor n nieuwe motor op je machine..?

dat van die 84v zou ik inderdaad laten checken, tenzei je ergens iets onwijs verkeerd meet, moet dat niet kunnen en moet dr dus wat gerepareerd worden ergens. (5 polige stekker heeft trouwens fase 1,2,3, 0 en gnd. dus je hebt wel degelijk 0 en gnd, tenzij iemand echt onwijs heeft lopen beunen bij het aanleggen van die WCD.
en weet je zeker dat je niet perongeluk een fase en de 0 ofzo verwisseld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
AlexanderB schreef op maandag 06 juli 2009 @ 02:23:
industriele motoren zijn overigens relatief standaard, je hoeft neem ik aan niet perse terug naar die handelaar voor n nieuwe motor op je machine..?

dat van die 84v zou ik inderdaad laten checken, tenzei je ergens iets onwijs verkeerd meet, moet dat niet kunnen en moet dr dus wat gerepareerd worden ergens. (5 polige stekker heeft trouwens fase 1,2,3, 0 en gnd. dus je hebt wel degelijk 0 en gnd, tenzij iemand echt onwijs heeft lopen beunen bij het aanleggen van die WCD.
en weet je zeker dat je niet perongeluk een fase en de 0 ofzo verwisseld hebt?
Je hebt niet alles gelezen wat ik verteld heb. Het gaat hier om een 4 polige aansluiting dus zonder Nul.
Heb verder op (meer dan 100 meter verder) wel een 5 polige maar ga geen 100den meters kabels leggen en het zou dus ook gewoon met 3 fasen moeten kunnen.

Ik heb de machine gekocht en deze zou werken. Als jij iets in de winkel koopt en het werkt niet ga jij toch ook terug naar de verkoper en niet naar een andere verkoper? Ik ga niet 2 keer betalen voor iets.

En zoals het WCD verhaal is dit op ALLE WCD(ozen) die ik ooit heb gemeten zo. Maar goed daar gaat het nu eigenlijk ook niet over :P

Ik ga op bed ik ben kapot.. Groeten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

soulrider schreef op maandag 06 juli 2009 @ 01:54:
@AgentSmith:
met dat TS spreekt over een takel, aanhaalt dat ie ook beschikt over een rode 5-polige WCD en nu problemen heeft met een naaimachine waarin een 220/380V-motor inzit en waarmee soms 10lagen leder moeten genaaid worden, mogen we aannemen dat we niet spreken over een huishoudelijke situatie en mogen we - alhoewel we in het elektronica (zwakstroom) -subforum zitten - imo toch spreken over sterkstroom ;) )
Je punt? :) Het gaat erom dat er nooit met 400 volt wordt gewerkt, of je nu 1, 2 of 3 fasen tegelijk benut in een apparaat. Daarbij is krachtstroom, of sterkstroom zoals jij het noemt, eigenlijk een erg misleidende naam. Een hogere spanning dan wel het combineren van meerdere fasen van normale spanning gebruik je juist om de stroom, het aantal ampères, binnen de perken te houden. Krachtspanning zou een betere naam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Anoniem: 55563 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 02:48:
[...]

Je punt? :) Het gaat erom dat er nooit met 400 volt wordt gewerkt, of je nu 1, 2 of 3 fasen tegelijk benut in een apparaat. Daarbij is krachtstroom, of sterkstroom zoals jij het noemt, eigenlijk een erg misleidende naam. Een hogere spanning dan wel het combineren van meerdere fasen van normale spanning gebruik je juist om de stroom, het aantal ampères, binnen de perken te houden. Krachtspanning zou een betere naam zijn.
Ben ik het niet mee eens. Je kunt bijv met 230 lasapperaat nooit zo goed lassen als met een 400 volt lasapparaat omdat je bij 230 geen zuivere sinus hebt en met de 400 volt wel. Het is ook de sinus enz enz enz.. Zijn veel voordelen. Hogere amperages(stroom dus) enz. Hogere wattages enz.
Ow ja ik slaap 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

blubbers schreef op maandag 06 juli 2009 @ 00:41:
@Soulrider, hoe weet jij dat hij op een IT net zit? Gewoon omdat de diffo niet afspringt?
Omdat de andere netten een nulgeleider meegeeft. Alleen een IT-net heeft geen nulgeleider.

Ik zit ook aan een IT-net aangesloten en moet eigenlijk ook een probleem oplossen. Er werd een aantal diepvriezers bijgeplaatst en plotseling beginnen de lampen te knipperen. Ik zat op kot (studentenkamer), dan hadden ze maar een beunhaas laten komen. Alles werd op 1 fase gesmeten en klaar? Volgens mij niet. Ik meet 230V, 250+V en ongeveer 50V. Tijd om de netbeheerder eens langs te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

[b][message=32211741,noline]
Als ik alles in ster aansluit dan start de motor nie eens om... Dan hoor ik hem alleen maar brommen.

Wie kan mij helpen? Of weet wat ik fout doe?

Alvast bedankt!
De fase waar je 83V meet 'mist' zijn voeding, draadbreuk of zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
soulrider schreef op maandag 06 juli 2009 @ 01:54:

effe alles lezen.
(die mensen die het hebben over: _moet_ in ster, voor driehoek heb je 380V/660V nodig: die hebben een klok/klepel-probleem ;) - 380V over de spoel zou niet mogen volgens hen, maar er 660V overzeten zou dan weer wel mogen)
Geen klok- en klepel probleem, ik denk dat ik even de bal (of de klepel? ;) ) terug moet kaatsen. Het ging bij die 380/660V om wat er op het plaatje staat, niet dat je hem aansluit op 660V, die spanning bestaat alleen in sommige heel zware industriële netten.
Staat op dat plaatje 220/380V, dan betekent dat simpel dat de wikkelingen gemaakt zijn voor 220V. Dus op een 220/380V net moet hij in ster worden aangesloten, anders krijgen de wikkelingen echt te veel spanning. Een wat zwaardere motor die door middel van een sterdriehoekschakelaar wordt ingeschakeld, en die dus in definitieve bedrijfssituatie 380V op de wikkelingen krijgt, zal dan ook 380/660V op het typeplaatje hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

3 pagina's met onnodige info terwijl op de 1e pagina al het antwoord is gegeven. Er moet een condensator op een 3e spoel geplaatst worden, door de condensator dat er op de 3e spoel een faseverschuiving ontstaan die de draairichting bepaalt:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaforum.nl/files/3_fasemotor.jpg

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

memphis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:55:
3 pagina's met onnodige info terwijl op de 1e pagina al het antwoord is gegeven. Er moet een condensator op een 3e spoel geplaatst worden, door de condensator dat er op de 3e spoel een faseverschuiving ontstaan die de draairichting bepaalt:

[afbeelding]
Volgende keer beter lezen, het gaat hier om een drie fasen motor met 3 fasen voeding,
jouw methode is een 3 fasen motor op 1 fase aansluiten, dat is hier niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
Techneut schreef op maandag 06 juli 2009 @ 09:59:
[...]
Geen klok- en klepel probleem, ik denk dat ik even de bal (of de klepel? ;) ) terug moet kaatsen. Het ging bij die 380/660V om wat er op het plaatje staat, niet dat je hem aansluit op 660V, die spanning bestaat alleen in sommige heel zware industriële netten.
Staat op dat plaatje 220/380V, dan betekent dat simpel dat de wikkelingen gemaakt zijn voor 220V. Dus op een 220/380V net moet hij in ster worden aangesloten, anders krijgen de wikkelingen echt te veel spanning. Een wat zwaardere motor die door middel van een sterdriehoekschakelaar wordt ingeschakeld, en die dus in definitieve bedrijfssituatie 380V op de wikkelingen krijgt, zal dan ook 380/660V op het typeplaatje hebben staan.
echt niet hoor .... en als het op het plaatje staat, betekend dit ook dat die zo mag aangesloten worden ;)

Je kan perfect een motor hebben die 220v/380V op het kenplaatje heeft en die toch ster/driehoek kan/mag/moet geschakeld worden. zoals ik aangaf is niet de spanning maar de maximale stroom door de spoel de bepalende factor. te hoge stroom = te warme spoel = isolatie en/of draad die smelt ...
(en die stroom wordt dan natuurlijk wel weer bepaald door de spanning over de spoel, maar ook door het uit te oefenen koppel/toerental van de motor)

een spoel wordt niet gemaakt voor een maximale spanning, maar voor een maximale stroom.

maar de juiste vermelding op de kenplaat is: driehoek/ster 220v/380v .... (en niet zoals wij hier telkens ster/driehoek 220/380 vermelden) daar ligt het hele punt van discussie denk ik ;-)
misverstand ook al door het late uur.

even een afbeelding erbij om wat duidelijk te maken:
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/8569/geheel013.th.jpg

trouwens een topic met een soortgelijke discussie en soortgelijk spanningsprobleem, met ook een reden waarom dat kan gebeuren: http://www.circuitsonline.net/forum/view/72607
Als het resultaat van de metingen gelijkaardig is aan onderstaand voorbeeld, lijkt me dit te kunnen kloppen:
fase1 - aarde : ~0V
fase2 - aarde : ~230V
fase3 - aarde : ~230V

Dat wil gewoon zeggen dat de wijktransformator geen sterpunt heeft (of het wordt niet gebruikt) en er dus één fase van de drie fasen geaard wordt bij de transfo.
kan zijn dat dit bij TS in de buurt ook is, maar dat die aarding van die ene fase niet volledig in orde is.
hoe dan ook toch even navragen, en alsnog die motor doormetn qua ohmse weerstanden tussen alle contactpunten onderling en de aarding van de motor zelve.
en bij de lokale netbeheerder even navragen hoe het zit met die spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

kun je em niet handmatig ff de goede kant op draaien voordat je de stekker erin doet? zo doe ik dat bij een antieke slijpsteen :) (dus slinger em in de goede rigting en dan de stekker erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Beste mensen.
Het probleem is opgelost.
Motor defect. Voedingkabel op 1 fase ook defect. Dus probleem zat in de bedrading van het pand en de motor had 1 doorgebrande spoel.
Heb nu nieuwe kabels gelegd en heb nu wel 220 , 220 en 220 op de fases (220 volt is dus 230:P)
Andere motor en het gaat als een trein.
De andere locaties hadden dus ook een bedradings probleem (erg vreemd maar waar) alles nu ff vernieuwd en gelukkig werkt het nu!
Bedankt voor alle reacties en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
soulrider schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:49:
[...]

een spoel wordt niet gemaakt voor een maximale spanning, maar voor een maximale stroom.
Een motor is ontworpen voor een gegeven vermogen, en dus zijn stroom en spanning van belang.
maar de juiste vermelding op de kenplaat is: driehoek/ster 220v/380v .... (en niet zoals wij hier telkens ster/driehoek 220/380 vermelden) daar ligt het hele punt van discussie denk ik ;-)
misverstand ook al door het late uur.
Als dat het misverstand is (die volgorde) dan spreek je onbewust je zelf tegen, want dat zou betekenen dat de eerst vermelde spanning (220V) voor driehoekschakeling is, m.a.w. fasespanningen 127V.
Edit; Dat typeplaatje is een beetje moeilijk te lezen, maar met behulp van een loep heb ik het toch ontcijferd. Uiteindelijk vermeldt het wel terdege dat de spanning tussen de wikkeluiteinden 400V is en per wikkeling 230V. Ik denk dat dáár het misverstand ligt Laat dus wat mij betreft die 660V maar buiten beschouwing, want de meesten snappen het niet en blijkbaar wordt een en ander met dezelfde boodschap ook wel eens anders aangegeven...
...kan zijn dat dit bij TS in de buurt ook is, maar dat die aarding van die ene fase niet volledig in orde is.
hoe dan ook toch even navragen, en alsnog die motor doormetn qua ohmse weerstanden tussen alle contactpunten onderling en de aarding van de motor zelve.
en bij de lokale netbeheerder even navragen hoe het zit met die spanningen.
TS meldt dat de motor defect was en dat zijn probleem is opgelost, wikkelingen op fasespanning 230V, dus ster. Bij een niet defecte motor heeft de aarding overigens helemaal niets met een correcte werking te maken, evenmin heeft elke fase een afzonderlijke aarddraad.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 06-07-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arievh schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:22:
Beste mensen.
Het probleem is opgelost.
Motor defect. Voedingkabel op 1 fase ook defect. Dus probleem zat in de bedrading van het pand en de motor had 1 doorgebrande spoel.
Heb nu nieuwe kabels gelegd en heb nu wel 220 , 220 en 220 op de fases (220 volt is dus 230:P)
Andere motor en het gaat als een trein.
De andere locaties hadden dus ook een bedradings probleem (erg vreemd maar waar) alles nu ff vernieuwd en gelukkig werkt het nu!
Bedankt voor alle reacties en tips!
suc6 met het naaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
thanks :P Maar zoals ik al zei...ik gebruik de machine zelf niet haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
rapture schreef op maandag 06 juli 2009 @ 03:53:
[...]
Omdat de andere netten een nulgeleider meegeeft. Alleen een IT-net heeft geen nulgeleider.

Ik zit ook aan een IT-net aangesloten en moet eigenlijk ook een probleem oplossen. Er werd een aantal diepvriezers bijgeplaatst en plotseling beginnen de lampen te knipperen. Ik zat op kot (studentenkamer), dan hadden ze maar een beunhaas laten komen. Alles werd op 1 fase gesmeten en klaar? Volgens mij niet. Ik meet 230V, 250+V en ongeveer 50V. Tijd om de netbeheerder eens langs te laten komen?
Een it net heeft wel een nulgeleider.

http://www.pnv.be/IT-net.234.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ken het bedrijf achter die link van blubbers niet, ik kan me dus geen mening vormen over de deskundigheid. Maar de schrijver van het gelinkte artikeltje maakt toch wel een uitglijder met:
Voordelen van een IT net:

- De contactspanning is niet gevaarlijk
- .......
- .......
Nooit gehoord kennelijk van capaciteit (condersatorvorming van de leidingen).
Argument geldt dus alleen voor een net met relatief korte leidingen.
Edit: Geen misverstanden dus, de rest klopt gewoon.

En een beetje mierenn....:
Het heet niet nulgeleider, maar nulleider.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 08-07-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Techneut schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:22:
Ik ken het bedrijf achter die link van blubbers niet, ik kan me dus geen mening vormen over de deskundigheid. Maar de schrijver van het gelinkte artikeltje maakt toch wel een uitglijder met:
[...]
Nooit gehoord kennelijk van capaciteit (condersatorvorming van de leidingen).
Argument geldt dus alleen voor een net met relatief korte leidingen.
Edit: Geen misverstanden dus, de rest klopt gewoon.

En een beetje mierenn....:
Het heet niet nulgeleider, maar nulleider.
Daar bedoelen ze mee dat als je de geleider vast neemt dat je de spanning niet voelt omdat de stroom niet naar de aarde naar de bron terug kan vloeien. Je hebt geen krijg omdat er geen aarding is aan de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Beetje raar dat TS z'n probleem helemaal opgelost is en we nu verder keuvelen over iets heel anders. Enfin, zal wel toegestaan worden hoop ik, het gebeurt wel eens vaker..

Ik begrijp juist heel goed wat ze bedoelen! Maar ik bedoelde dat de capaciteiten die de drie fasengeleiders ten opzichte van de aarde vormen een virtueel (geaard) sterpunt maken. Bij een net van geringe omvang blijft inderdaad de aanraakspanning onder de veilige daarvoor gestelde grens, maar is het een nogal uitgestrekt net, met lange kabels, dan is het niet uitgesloten dat de als nog veilig beschouwde aanraakspanning wordt overschreden. Via die parasitaire capaciteiten vloeit er tussen fase en aarde wel terdege een lekstroom.

Denk aan hoog- of middenspanning, b.v. 10 kV. Daar is zelfs helemaal geen sterpunt, simpel omdat de trafowikkelingen in driehoek staan. Toch vormen die capaciteiten daar een levensgevaarlijke aanraakspanning, zefs bij een net van relatief geringe omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
Techneut schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:57:
[...]
Een motor is ontworpen voor een gegeven vermogen, en dus zijn stroom en spanning van belang.
tuurlijk zijn beiden van belang, maar een motor wordt ontwikkeld op _leverbaar_ vermogen en koppel.
alsook het maximaal overwinbaar opstartkoppel. (het uitoefenbaar koppel door een spoel is afhankelijk van de stroom die erdoor vloeit) dus hierdoor kan men de motor dimensioneren qua aantal wikkelingen, aantal spoelen (enkel- of meerpolig per fase), en minimale en maximale stroom. (en daar dan ook dikte van wikkeldraad enzo uit)
[...]
Als dat het misverstand is (die volgorde) dan spreek je onbewust je zelf tegen, want dat zou betekenen dat de eerst vermelde spanning (220V) voor driehoekschakeling is, m.a.w. fasespanningen 127V.
Edit; Dat typeplaatje is een beetje moeilijk te lezen, maar met behulp van een loep heb ik het toch ontcijferd. Uiteindelijk vermeldt het wel terdege dat de spanning tussen de wikkeluiteinden 400V is en per wikkeling 230V. Ik denk dat dáár het misverstand ligt Laat dus wat mij betreft die 660V maar buiten beschouwing, want de meesten snappen het niet en blijkbaar wordt een en ander met dezelfde boodschap ook wel eens anders aangegeven...
ik heb gezegd, wat ik heb gezegd, als je twijfelt, moet je maar opnieuw lezen ....

en dat plaatje meld: spanning per fasekring 230V
(dus tussen de 2 contacten van 1 fase of 1 spoel ... u1 en u2, v1 en v2, w1 en w2 - of hoe de aansluitpunten ook heten)
de spanning per _wikkeling_ (1x rond de spoel kern gegaan) kom je pas te weten als je weet hoevel wikkelingen er zijn per spoel en hoeveel spoelen per 'aansluitkring'. (meerpolige motor misschien eh en dus ook meerdere spoelen - niet maar 3 maar mss wel 6, 9, .... ;) )
en die spanningsval over 1 wikkeling gaat heel klein zijn omdat de ohmse weerstand van dat stukje koperdraad zeer klein is :+

dus ja, daar zit _jouw_ misverstand :p ;) :+
[...]
TS meldt dat de motor defect was en dat zijn probleem is opgelost, wikkelingen op fasespanning 230V, dus ster. Bij een niet defecte motor heeft de aarding overigens helemaal niets met een correcte werking te maken, evenmin heeft elke fase een afzonderlijke aarddraad.
ja even letten op wanneer welke post online is gezet ...zijn post was na mijn post, waarom je mij dan quote en erop wijst dat die aarding niets te maken heeft met de correcte werking is me onbekend dan.

ten tijde van mijn vorige post, werkte die motor niet correct en was de fout nog niet bekend.
door die ohmse weerstanden dan uit te meten kan je vrij snel weten of er ergens een gebroken/opgesmoorde spoel/draad in die motor zit...
en natuurlijk heeft elke fase geen afzonderlijke aarddraad, verklaar ik toch ook nergens ....
maar dat wil jij mij precies wel allemaal in de mond leggen ...

offtopic:
de logica achter het omhs doormeten van een motor om zo een inwendige fout te vinden even met een voorbeeld uitgelegd voor diegene die het niet wilt snappen:
- als ik over spoel 1 en over spoel 2 bv 100 ohm meet, over spoel 3 slechts 50 ohm
en tussen elke contact van spoel 1, 2 en 3 naar de aarding telkens oneindig, dan weet je dat bij spoel 3 de spoel opgesmoord is en de wikkelisolatie (dat laklaagje over de koperdraad) er door is ...
fout gevonden dan.

- meet ik over spoel 1 en over spoel 2 wederom 100 ohm en over spoel 3 een veel grotere weerstand (naar het oneindinge), maar is de meting naar de aarding bij spoel 3 niet oneindig maar bv 50 ohm op 1 van de contacten, dan zit je met een gebroken draad in die 3de spoel, en die draad maakt een contact met het omhulsel van de motor ...
wederom weet je dan waar de fout zit.

- meet ik over spoel 1 en over spoel 2 100 ohm, over spoel 3 oneindig, van elk contact naar aarding ook oneindig maar van een contact van spoel 3 naar een contact van bv spoel 1 wel een ohmse weerstand van bv 50 ohm, (ipv het oneindige dat ie moet zijn) weet je wederom dat spoel 3 een gebroken draad heeft die contact maakt met de wikkelingen van spoel 1...
wederom is de fout bekend
hierdoor weet je ook makkelijker waar de fout te gaan zoeken.
daarmee dat ik dat ohms uitmeten aanraadde _voordat_ bekend was dat de motor stuk was.

en bij een wel werkende motor heeft de aarding er wel iets mee te maken: er is dan geen enkel contact tussen de voeding van die motor en de aarding van die motor ;)
(maw: tussen het elektrisch gedeelte van de motor dat gevoed gaat worden, en het gedeelte dat aan de aarding komt te hangen)

en TS weet te melden dat en zijn voeding niet in orde was: een draad met een probleem in de voeding (het elektrische net), en dat er in zijn motor 1 doorgebrande spoel had.
(daarmee ook dat ik verwees naar dat ene externe topic, omdat het ook daar: voeding _en_ motor was wat de oorzaak was.)

offtopic:
ik wees je in vorige posts ook erop dat er geen of weinig motoren zijn die 380/660v op het kenplaatje vertonen, net omdat zulk voedingsnet ook maar zelden in gebruik is.
quasi alle elektrische motoren zullen 220/380V vertonen, zelfs die in zware machine's zoals cnc-machines die werken met assen of stukken van een paar ton. maar je mag me gerust zulk plaatje vertonen hoor.
(er zijn genoeg voorbeelden vindbaar op het net van motoren die toch 220/380 vertonen op hun kenplaatje en die toch een opstart-schakeling hebben die automatisch een ster/driehoek opstart cyclus doen.... en die daar ook perfect mee werken. (en dus de ene keer 220V over hun spoelen krijgen, en de andere keer 380V ...
daar wees ik op met dat gemekker over dat vermelden van 380/660V.... dat gaat er echt niet opstaan...)

en ja: we blijven idd nog even verder tetteren ;), alhoewel het al is opgelost door al _onze_ tips.
(welke uiteindelijk de oplossing bracht speelt geen rol, als het probleem maar gevonden en opgelost is eh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
soulrider schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:40:
[...]

tuurlijk zijn beiden van belang, maar een motor wordt ontwikkeld op _leverbaar_ vermogen en koppel.
En daarmee dus ook verrekend met rendement het opgenomen vermogen. Het mag duidelijk zijn dat het een gelijk is aan het ander. Koppel laten we even buiten beschouwing, want dat is hier niet aan de orde.
...... hierdoor kan men de motor dimensioneren qua aantal wikkelingen, aantal spoelen (enkel- of meerpolig per fase), en minimale en maximale stroom. (en daar dan ook dikte van wikkeldraad enzo uit)
Helaas haal je hier begrippen door elkaar, je hebt het zoals ik het lees over wikkelingen waar je windingen bedoelt. Een wikkeling is een spoel met n windingen.
ik heb gezegd, wat ik heb gezegd, als je twijfelt, moet je maar opnieuw lezen ....
..
en dat plaatje meld: spanning per fasekring 230V
(dus tussen de 2 contacten van 1 fase of 1 spoel ... u1 en u2, v1 en v2, w1 en w2 - of hoe de aansluitpunten ook heten)
de spanning per _wikkeling
Precies, maar in je verdere betoog haal je opnieuw wikkelingen en windingen doorelkaar. En hoeveel spoelen per fase er zijn doet er niet toe (wel of niet een meerpolige motor). Als je de voorkeur geeft aan het woord spoel, mij best, het gaat uiteindelijk om het geheel dat motor heet en een bepaald vermogen uit het net vraagt dat overeen komt met het gevraagde mechanische vermogen aan het aan te drijven werktuig. Per complete wikkeling (spoel of samenstel van spoelen per fase) vraagt de motor inderdaad 230V in ster dus en dat mag bij die motor niet zomaar worden gewijzigd in 400V door hem in driehoek te schakelen. Bij die nominale spanning hoort de maximale stroom die overeenkomt met het maximale vermogen dat de motor op het schildje vermeldt. Verder is ohmse weerstand helemaal niet van belang. Bij wisselspanning overheerst de reactantie en nog veel meer de tegen e.m.k. tijdens het draaien. Daar heerst zoals jij veronderstelt geen enkel misverstand bij mij.

Edit:
We zouden die 380/660 V verder laten rusten. Ik moest te diep graven om m'n studieboeken electrotechniek van de zolder gemakkelijk te voorschijn te halen, heb daarom om toch even te laten zien dat ik niet uit mijn nekharen klets even via Google gekeken met zoekterm 380/660 V. Willekeurige link:
http://books.google.nl/bo...result&ct=result&resnum=6

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 08-07-2009 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Techneut schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:36:
Beetje raar dat TS z'n probleem helemaal opgelost is en we nu verder keuvelen over iets heel anders. Enfin, zal wel toegestaan worden hoop ik, het gebeurt wel eens vaker..

Ik begrijp juist heel goed wat ze bedoelen! Maar ik bedoelde dat de capaciteiten die de drie fasengeleiders ten opzichte van de aarde vormen een virtueel (geaard) sterpunt maken. Bij een net van geringe omvang blijft inderdaad de aanraakspanning onder de veilige daarvoor gestelde grens, maar is het een nogal uitgestrekt net, met lange kabels, dan is het niet uitgesloten dat de als nog veilig beschouwde aanraakspanning wordt overschreden. Via die parasitaire capaciteiten vloeit er tussen fase en aarde wel terdege een lekstroom.

Denk aan hoog- of middenspanning, b.v. 10 kV. Daar is zelfs helemaal geen sterpunt, simpel omdat de trafowikkelingen in driehoek staan. Toch vormen die capaciteiten daar een levensgevaarlijke aanraakspanning, zefs bij een net van relatief geringe omvang.
IT betekend toch dat de bron (transfo dus) niet geaard is (ik bedoel de wikkelingen) en dat de stroom die door de persoon vloeit als deze een geleider aanraakt niet terug naar de transfo vloeit waardoor er dus geen kring meer is. Je kan dus gewoon de geleider vast nemen, ongeacht de grootte van de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je leest mijn betoog niet dat je hebt geciteerd of je begrijpt het nog niet. Daarin legde ik uit dat je altijd te maken hebt met capaciteiten van de kabels in het net. Die capaciteiten vormen zich in de aders onderling en tussen de drie afzonderlijke aders. Een (vervelende) bijkomende eigenschap van wisselspanning en bij hoogspanning reden om letterlijk helemaal NOOIT aan te raken.
Het vervangingsschema bestaat dan ook simpelweg uit drie in ster staande condensatoren tussen de fasen en aarde. Hoe uitgestrekter het kabelnet, hoe groter die capaciteit en daarmee ook hoe groter die toch wel terdege bij aanraking of aardfout optredende lekstroom die zich via de aarde verdeelt naar de andere twee fasen. Inderdaad niet naar het sterpunt van de voedende trafo, maar dat doet er niet toe, de stroom is er niettemin. De methode is dus alleen maar geschikt voor netten met relatief weinig en korte kabels.
Als je de handboeken er op naleest, vind je ook niet dat die lekstroom bij aanraking er helemaal niet zou zijn, maar slechts zodanig beperkt dat de aanraakspanning beneden de veilige grens van 50V blijft.
Maar nogmaals, mits die totale capaciteit (lees kabellengte) beperkt is.

Edit:
Voorzover mij bekend wordt dit systeem dan ook zelden of nooit gebruikt bij gewone energie-distributienetten (die kunnen wel terdege heel uitgestrekt zijn), maar alleen bij nogal productie gevoelige processen. Een aardfout wordt wel gesignaleerd, maar leidt niet onmiddellijk tot een uitschakeling. Productie kan gewoon doorgaan en reparatie kan dan op een passend tijdstip plaats vinden.
Logisch dat die reparatie wel noodzakelijk is, want een eventuele volgende aardfout kan in een andere fase zitten en een dubbele aardfout is wel kortsluiting c.q. productieproces plat op een heel ongepast tijdstip.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 08-07-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Techneut schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:22:
Je leest mijn betoog niet dat je hebt geciteerd of je begrijpt het nog niet. Daarin legde ik uit dat je altijd te maken hebt met capaciteiten van de kabels in het net. Die capaciteiten vormen zich in de aders onderling en tussen de drie afzonderlijke aders. Een (vervelende) bijkomende eigenschap van wisselspanning en bij hoogspanning reden om letterlijk helemaal NOOIT aan te raken.
Het vervangingsschema bestaat dan ook simpelweg uit drie in ster staande condensatoren tussen de fasen en aarde. Hoe uitgestrekter het kabelnet, hoe groter die capaciteit en daarmee ook hoe groter die toch wel terdege bij aanraking of aardfout optredende lekstroom die zich via de aarde verdeelt naar de andere twee fasen. Inderdaad niet naar het sterpunt van de voedende trafo, maar dat doet er niet toe, de stroom is er niettemin. De methode is dus alleen maar geschikt voor netten met relatief weinig en korte kabels.
Als je de handboeken er op naleest, vind je ook niet dat die lekstroom bij aanraking er helemaal niet zou zijn, maar slechts zodanig beperkt dat de aanraakspanning beneden de veilige grens van 50V blijft.
Maar nogmaals, mits die totale capaciteit (lees kabellengte) beperkt is.
Maar waar vloeit de stroom dan naar toe? Die vloeit toch altijd naar zijn oorsprong, en dat kan de stroom dan toch niet?

Want bij ons op school heb ik gewoon 400V vast genomen zonder dat ik iets voelde. Of is dit enkel bij zeer grote vermogens volgens jou?

[ Voor 4% gewijzigd door blubbers op 08-07-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, heeft niets met al dan niet met grote vermogens te maken. Ga maar eens met blote voeten (niet echt doen (!) maar in gedachten ;) ) op een geleidende vloer staan en doe het dan nog eens. Verklaring? Vrij simpel, je hebt normaliter isolerend schoeisel aan.
Zie verder mijn vorige antwoord aan jou.

Edit:
Op je vraag "Maar waar vloeit de stroom dan naar toe?" is het antwoord tamelijk eenvoudig, nl. via dat door capaciteiten gevormde virtuele sterpunt naar de andere twee fasen.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 09-07-2009 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Techneut schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:44:
Nee, heeft niets met al dan niet met grote vermogens te maken. Ga maar eens met blote voeten (niet echt doen (!) maar in gedachten ;) ) op een geleidende vloer staan en doe het dan nog eens. Verklaring? Vrij simpel, je hebt normaliter isolerend schoeisel aan.
Zie verder mijn vorige antwoord aan jou.

Edit:
Op je vraag "Maar waar vloeit de stroom dan naar toe?" is het antwoord tamelijk eenvoudig, nl. via dat door capaciteiten gevormde virtuele sterpunt naar de andere twee fasen.
Als je in een TT net 400V vast neemt dan mag je blij zijn dat je geen pijn overhoudt, bij een IT net voel je helemaal niets.

En jij zegt dat de stroom terug vloeit naar de andere fasen maar als je enkel 1 geleider vast neemt dan heb je geen kring want de grond is dan geen geleider naar de transfo. Geen kring = geen stroom.

Edit: ik heb je uitleg nog eens gelezen en ik geloof je wel, hoewel ze het ons zo nooit geleerd hebben op school. Maar ik zou graag weten hoe dat je de stroom door je lichaam kan vloeien als het sterpunt van de transfo niet geaard is. Waardoor er dus geen kring is??

[ Voor 12% gewijzigd door blubbers op 09-07-2009 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Die capaciteiten (Je hebt geleiders in een kabel, die hebben een oppervlakte, een afstand tot de aarde en er zit een diëlektricum ertussen. formule) zijn dan impedanties die je kan berekenen met Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/2/b/6/2b676cbfff798c38ea3159a55cfa57aa.png. Er zitten dus impedanties tussen de fasen en de aarde/grond/zand/leem/klei. Als je een fase vastpakt, dan kan er een kring gevormd worden vanuit bv fase 1 door een persoon, via de aarde en via een impedantie kan het naar fase 2 of 3. Om exacter te zijn, heeft Techneut al verteld dat de vervangingsschema met 3 condensatoren een virtueel sterpunt (aarde) aanmaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 09-07-2009 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
rapture schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:26:
Die capaciteiten (Je hebt geleiders in een kabel, die hebben een oppervlakte, een afstand tot de aarde en er zit een diëlektricum ertussen. formule) zijn dan impedanties die je kan berekenen met [afbeelding]. Er zitten dus impedanties tussen de fasen en de aarde/grond/zand/leem/klei. Als je een fase vastpakt, dan kan er een kring gevormd worden vanuit bv fase 1 door een persoon, via de aarde en via een impedantie kan het naar fase 2 of 3. Om exacter te zijn, heeft Techneut al verteld dat de vervangingsschema met 3 condensatoren een virtueel sterpunt (aarde) aanmaakt.
Klopt, zoals op die tekening dat ik liet zien zat er een weerstand tussen het sterpunt en de grond. Maar soms gebeurt het ook dat er helemaal niets is, dus helemaal geen verbinding. Dus dan kan er toch geen stroom gaan vloeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Blubbers, ik geloof dat je het nog steeds niet begrijpt. Dat vastpakken doe je maar met één fase, dus geen 400V maar 230V en op geïsoleerd schoeisel logisch dat je niets voelt. Je zou net zo goed niets voelen als je dit doet bij een wel gewoon geaard net. Je hebt dan nooit een stroomkring. Afgezien van een uiterst klein capacitief stroompje dat sowieso aanwezig zal zijn. Door dat laatste heb je b.v. ook altijd een functionerende spanningszoeker. Daarom haalde ik even de denkbeeldige (!) situatie aan van het met blote voeten op een geleidende vloer staan. Ik raad het je nooit aan, bij welk net dan ook.

Verder lijkt het, ook na rapture z'n prima aanvullende uitleg, alsof je totaal voorbij gaat aan die capaciteiten waardoor je (teken voor je zelf maar eens het vervangingsschema dat we proberen uit te leggen) een stroom krijgt tussen de fasen. Je weet toch mag ik hopen wat condensatoren zijn?

Edit:
Eigenlijk zou deze discussie afgesplitst moeten worden, omdat het hoegenaamd niets met oorspronkelijke onderwerp heeft te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 09-07-2009 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Techneut schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:40:
Blubbers, ik geloof dat je het nog steeds niet begrijpt. Dat vastpakken doe je maar met één fase, dus geen 400V maar 230V en op geïsoleerd schoeisel logisch dat je niets voelt. Je zou net zo goed niets voelen als je dit doet bij een wel gewoon geaard net. Je hebt dan nooit een stroomkring. Afgezien van een uiterst klein capacitief stroompje dat sowieso aanwezig zal zijn. Door dat laatste heb je b.v. ook altijd een functionerende spanningszoeker. Daarom haalde ik even de denkbeeldige (!) situatie aan van het met blote voeten op een geleidende vloer staan. Ik raad het je nooit aan, bij welk net dan ook.

Verder lijkt het, ook na rapture z'n prima aanvullende uitleg, alsof je totaal voorbij gaat aan die capaciteiten waardoor je (teken voor je zelf maar eens het vervangingsschema dat we proberen uit te leggen) een stroom krijgt tussen de fasen. Je weet toch mag ik hopen wat condensatoren zijn?

Edit:
Eigenlijk zou deze discussie afgesplitst moeten worden, omdat het hoegenaamd niets met oorspronkelijke onderwerp heeft te maken.
Als jij je vinger in het stopcontact steekt dan voel je toch ook lekker wat stroom vloeien? Je gaat toch niet zeggen dat jij niets voelt? :p

Edit: ik ben net afgestudeerd van het middelbaar elektrische installatietechnieken. Hetgeen wat ze mij geleerd hebben op school spreekt jouw uitleg helemaal tegen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door blubbers op 10-07-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

blubbers schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:43:
[...]

Als jij je vinger in het stopcontact steekt dan voel je toch ook lekker wat stroom vloeien? Je gaat toch niet zeggen dat jij niets voelt? :p

Edit: ik ben net afgestudeerd van het middelbaar electricien. Hetgeen wat ze mij geleerd hebben op school spreekt jouw uitleg helemaal tegen. ;)
Als je niet geïsoleerd staat of beide fasen aanraakt, voel je inderdaad iets. :)
Maar als je én geïsoleerd bent én maximaal 1 fase aanraakt, vloeit er geen stroom omdat het nergens anders naartoe kan.

Bij hoogspanning is het een ander verhaal, want dan krijg je ook te maken met de elektromagnetische velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zolang ik niet aan beide polen kom is er niets aan de hand (aardige woordspeling hier). Pas als je op welke manier dan ook tegelijkertijd ook de nul of aarde aanraakt is het als je de fasedraad aanraakt niet bepaald fijn.

Edit: Je vermeldt dat je net afgestudeerd bent en dat wat je geleerd hebt mijn verhaal tegenspreekt. Niet alle aspecten van de electrotechniek komen echter met die opleiding aan de orde. Zou het niet eerder kunnen zijn dat het (nog) niet in je pakket aan de orde kwam? Ik heb wat langer geleden nl. ook electrotechniek gestudeerd. "Ietsepietsje" verder dan electriciën.

En wat Onbekend noemt bij hoogspanning, meer dan de electromagnetische velden (dat is het ergste niet), zijn het de electrostatische velden. Kortweg ook wel electrische velden genoemd, uitgedrukt in V/m (volt per meter). De naam van deze eenheid drukt precies uit wat het voorstelt, nl. dat het niet gezond is om in een veld te komen met een hoge waarde van V/m.

PS:
Je hebt het aldoor maar over een stroomkring die er moet zijn om bij aanraking iets te voelen. Wel, die stroomkring is er toch ook niet als je alleen maar de fasedraad aanraakt en verder niets?

[ Voor 74% gewijzigd door Techneut op 09-07-2009 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Techneut schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:53:
Zolang ik niet aan beide polen kom is er niets aan de hand (aardige woordspeling hier). Pas als je op welke manier dan ook tegelijkertijd ook de nul of aarde aanraakt is het als je de fasedraad aanraakt niet bepaald fijn.

Edit: Je vermeldt dat je net afgestudeerd bent en dat wat je geleerd hebt mijn verhaal tegenspreekt. Niet alle aspecten van de electrotechniek komen echter met die opleiding aan de orde. Zou het niet eerder kunnen zijn dat het (nog) niet in je pakket aan de orde kwam? Ik heb wat langer geleden nl. ook electrotechniek gestudeerd. "Ietsepietsje" verder dan electriciën.

En wat Onbekend noemt bij hoogspanning, meer dan de electromagnetische velden (dat is het ergste niet), zijn het de electrostatische velden. Kortweg ook wel electrische velden genoemd, uitgedrukt in V/m (volt per meter). De naam van deze eenheid drukt precies uit wat het voorstelt, nl. dat het niet gezond is om in een veld te komen met een hoge waarde van V/m.

PS:
Je hebt het aldoor maar over een stroomkring die er moet zijn om bij aanraking iets te voelen. Wel, die stroomkring is er toch ook niet als je alleen maar de fasedraad aanraakt en verder niets?
Mijn richting noemde elektrische installatietechnieken en daar zat een heel deel van netten in.

Hetgeen wat jij verteld over die condensator vorming klopt wel maar dan nog. Kijk, bij onderstaande afbeelding kan er nog steeds een zeer kleine stroom door je lijf vloeien omdat de weerstand aan de transfo zeer hoog is. Deze wordt gebruikt om elektrisch na te kijken of er een foutstroom is.

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/i1waau.jpg

Maar als je een IT net hebt waar ze helemaal geen aardpunt hebben aangesloten aan het sterpunt. Dan wordt er geen kring gevormd met de fases als een persoon deze zou aanraken.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2aaiik3.jpg

Dat is het enige wat ik wou aantonen. Bij de bovenste figuur klopt het wat jij zegt dat er bij hoog spanning toch nog een gevaar is. maar bij laagspanning is er geen enkel probleem.

Bij mij op school werd altijd de onderste afbeelding gebruikt, daarom denk ik dat we elkaar zo fout verstaan hebben. :)

[ Voor 6% gewijzigd door blubbers op 09-07-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voor alles nog gefelicteerd met het behalen van je diploma. Ik weet natuurlijk niet of je nog verder gaat met b.v. HBO of het hierbij laat en een baan zoekt. Maar ook dan valt er nog heel veel bij te leren met vakopleidingen. Ongetwijfeld zul je dan ooit wat uitgebreider tegen de nu besproken onderwerpen aanlopen.

Beide schema's zijn helemaal correct, maar teken nou toch eens in beide schema's die capaciteiten er bij, dus tussen elke fase en aarde een condensator. Dan zie je meteen hoe een eventuele aanraakstroom loopt. Die capaciteiten negeer je aldoor, maar ze zijn er wel terdege, inderdaad tamelijk gering als het net een beperkte omvang heeft aan kabellengtes (daar is dit net ook voor bedoeld), maar met het toenemen daarvan niet meer te verwaarlozen zijn. Dan bereik je een punt waarvoor dit systeem van aarding niet meer geschikt is. En dan zou ik in beide situaties het geschetste experiment beslist niet aandurven! Maar ook bij een IT-net met wel de juiste omvang zul je onder bepaalde omstandigheden toch wel bij aanraking een geringe kriebel voelen, alleen is deze ongevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De nulgeleider is als een stippellijntje getekend. Er is geen fysieke nulgeleider, maar als de kabels lang genoeg zijn, dan heb je wel een virtueel sterpunt door capacitantie. Zowel tussen de fasen als tussen een fase en de aarde. Dan heb je in je installatie een aarding en je meet ook een potentiaal verschil tussen een fase en de aarde.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pIvsgUQsyrJ2aH4orYpm7Qm9/full.gif
Sobane.be samenvatting

Als je dan met 1kOhm lichaamsweerstand en 1 kOhm impedantie een kring probeert te vormen. Dan heb je 230/2000=115mA. 1000 = 1 / (j 2*pi*50*C) => C = 1 / ( j 2*pi*50*1000) = 1 / (j 100000*pi) = 3,18µF. Stel dat je 50pF/m hebt, dan 3180000/50=63,6km aan kabels in de grond nodig.

Het sluit niet uit dat je transformatorhuisje alleen kabels op palen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Techneut schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:44:
Voor alles nog gefelicteerd met het behalen van je diploma. Ik weet natuurlijk niet of je nog verder gaat met b.v. HBO of het hierbij laat en een baan zoekt. Maar ook dan valt er nog heel veel bij te leren met vakopleidingen. Ongetwijfeld zul je dan ooit wat uitgebreider tegen de nu besproken onderwerpen aanlopen.

Beide schema's zijn helemaal correct, maar teken nou toch eens in beide schema's die capaciteiten er bij, dus tussen elke fase en aarde een condensator. Dan zie je meteen hoe een eventuele aanraakstroom loopt. Die capaciteiten negeer je aldoor, maar ze zijn er wel terdege, inderdaad tamelijk gering als het net een beperkte omvang heeft aan kabellengtes (daar is dit net ook voor bedoeld), maar met het toenemen daarvan niet meer te verwaarlozen zijn. Dan bereik je een punt waarvoor dit systeem van aarding niet meer geschikt is. En dan zou ik in beide situaties het geschetste experiment beslist niet aandurven! Maar ook bij een IT-net met wel de juiste omvang zul je onder bepaalde omstandigheden toch wel bij aanraking een geringe kriebel voelen, alleen is deze ongevaarlijk.
Maar hoe gaat de stroom dan als je maar één fase aanraakt? Bij de tweede tekening maken de fases geen contact met de aarde?

Edit: met uitleg van rapture begin ik het te snappen denk ik. Deze leerstof heb ik nooit gehad in school. :)

Maar hoe komt dan die 'condenstator' in contact met de aarde?

[ Voor 8% gewijzigd door blubbers op 09-07-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een eenvoudige condensator model is 2 platen met een diëlektricum ertussen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/35/Parallel_plate_capacitor.svg/180px-Parallel_plate_capacitor.svg.png
Wikipedia: Capacitor

Een geleider in een kabel kan je als de ene plaat zien, de aarde (zand/leem/klei/...) is de andere plaat en het isolatiemateriaal/mantel is het diëlektricum. Aangezien elke fase even lang (dezelfde "oppervlakte") en even ver van de aarde is, dan heb je 3 capacitanties die even groot zijn. Vanuit de aarde bekeken heb je dus 3 impedanties richting de fasen.

Pak je dan een fase vast, dan heb je een kring via je lichaamsweerstand, aarde en de impedanties richting de andere fasen. Afhankelijk van de tijd (zie grafiek met 3 sinussen) heb je een bepaalde potentiaalverschil tussen bv fase 1 en fase 2, fase 1 en fase 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
rapture schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:17:
Een eenvoudige condensator model is 2 platen met een diëlektricum ertussen.

[afbeelding]
Wikipedia: Capacitor

Een geleider in een kabel kan je als de ene plaat zien, de aarde (zand/leem/klei/...) is de andere plaat en het isolatiemateriaal/mantel is het diëlektricum. Aangezien elke fase even lang (dezelfde "oppervlakte") en even ver van de aarde is, dan heb je 3 capacitanties die even groot zijn. Vanuit de aarde bekeken heb je dus 3 impedanties richting de fasen.

Pak je dan een fase vast, dan heb je een kring via je lichaamsweerstand, aarde en de impedanties richting de andere fasen. Afhankelijk van de tijd (zie grafiek met 3 sinussen) heb je een bepaalde potentiaalverschil tussen bv fase 1 en fase 2, fase 1 en fase 3.
Dus eigenlijk als je 1 fase vastneemt heb je een verbinding met 2 fases?

Edit: als ik het goed begrijp is de persoon dan het diëlektricum? Dan snap ik het.

Edit2: maar hoe maakt de aarde dan verbinding met die impedanties richting de andere fases? Bij mijn tweede figuur dan. Of is dat dat virtueel punt dat jullie bedoelen?

[ Voor 8% gewijzigd door blubbers op 09-07-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je schoenen (zolen) zijn dan even aangenomen als dieelectricum

je zal je verbazen hoeveel schoenen wel goed geleiden. dit is een do not try this at home. ;)
* kijkt naar esd logo op eigen schoenen * laat ik het daar maar helemaal niet mee proberen :X

Iperf

Pagina: 1 2 Laatste