tuurlijk zijn beiden van belang, maar een motor wordt ontwikkeld op _leverbaar_ vermogen en koppel.
alsook het maximaal overwinbaar opstartkoppel. (het uitoefenbaar koppel door een spoel is afhankelijk van de stroom die erdoor vloeit) dus hierdoor kan men de motor dimensioneren qua aantal wikkelingen, aantal spoelen (enkel- of meerpolig per fase), en minimale en maximale stroom. (en daar dan ook dikte van wikkeldraad enzo uit)
[...]
Als dat het misverstand is (die volgorde) dan spreek je onbewust je zelf tegen, want dat zou betekenen dat de eerst vermelde spanning (220V) voor driehoekschakeling is, m.a.w. fasespanningen 127V.
Edit; Dat typeplaatje is een beetje moeilijk te lezen, maar met behulp van een loep heb ik het toch ontcijferd. Uiteindelijk vermeldt het wel terdege dat de spanning tussen de wikkeluiteinden 400V is en per wikkeling 230V. Ik denk dat dáár het misverstand ligt Laat dus wat mij betreft die 660V maar buiten beschouwing, want de meesten snappen het niet en blijkbaar wordt een en ander met dezelfde boodschap ook wel eens anders aangegeven...
ik heb gezegd, wat ik heb gezegd, als je twijfelt, moet je maar opnieuw lezen ....
en dat plaatje meld: spanning per
fasekring 230V
(dus tussen de 2 contacten van 1 fase of 1 spoel ... u1 en u2, v1 en v2, w1 en w2 - of hoe de aansluitpunten ook heten)
de spanning per _wikkeling_ (1x rond de spoel kern gegaan) kom je pas te weten als je weet hoevel wikkelingen er zijn per spoel en hoeveel spoelen per 'aansluitkring'. (meerpolige motor misschien eh en dus ook meerdere spoelen - niet maar 3 maar mss wel 6, 9, ....

)
en die spanningsval over 1 wikkeling gaat heel klein zijn omdat de ohmse weerstand van dat stukje koperdraad zeer klein is
dus ja, daar zit _jouw_ misverstand

[...]
TS meldt dat de motor defect was en dat zijn probleem is opgelost, wikkelingen op fasespanning 230V, dus ster. Bij een niet defecte motor heeft de aarding overigens helemaal niets met een correcte werking te maken, evenmin heeft elke fase een afzonderlijke aarddraad.
ja even letten op wanneer welke post online is gezet ...zijn post was na mijn post, waarom je mij dan quote en erop wijst dat die aarding niets te maken heeft met de correcte werking is me onbekend dan.
ten tijde van mijn vorige post, werkte die motor niet correct en was de fout nog niet bekend.
door die ohmse weerstanden dan uit te meten kan je vrij snel weten of er ergens een gebroken/opgesmoorde spoel/draad in die motor zit...
en natuurlijk heeft elke fase geen afzonderlijke aarddraad, verklaar ik toch ook nergens ....
maar dat wil jij mij precies wel allemaal in de mond leggen ...
offtopic:
de logica achter het omhs doormeten van een motor om zo een inwendige fout te vinden even met een voorbeeld uitgelegd voor diegene die het niet wilt snappen:
- als ik over spoel 1 en over spoel 2 bv 100 ohm meet, over spoel 3 slechts 50 ohm
en tussen elke contact van spoel 1, 2 en 3 naar de aarding telkens oneindig, dan weet je dat bij spoel 3 de spoel opgesmoord is en de wikkelisolatie (dat laklaagje over de koperdraad) er door is ...
fout gevonden dan.
- meet ik over spoel 1 en over spoel 2 wederom 100 ohm en over spoel 3 een veel grotere weerstand (naar het oneindinge), maar is de meting naar de aarding bij spoel 3 niet oneindig maar bv 50 ohm op 1 van de contacten, dan zit je met een gebroken draad in die 3de spoel, en die draad maakt een contact met het omhulsel van de motor ...
wederom weet je dan waar de fout zit.
- meet ik over spoel 1 en over spoel 2 100 ohm, over spoel 3 oneindig, van elk contact naar aarding ook oneindig maar van een contact van spoel 3 naar een contact van bv spoel 1 wel een ohmse weerstand van bv 50 ohm, (ipv het oneindige dat ie moet zijn) weet je wederom dat spoel 3 een gebroken draad heeft die contact maakt met de wikkelingen van spoel 1...
wederom is de fout bekend
hierdoor weet je ook makkelijker waar de fout te gaan zoeken.
daarmee dat ik dat ohms uitmeten aanraadde _voordat_ bekend was dat de motor stuk was.
en bij een wel werkende motor heeft de aarding er wel iets mee te maken: er is dan geen enkel contact tussen de voeding van die motor en de aarding van die motor

(maw: tussen het elektrisch gedeelte van de motor dat gevoed gaat worden, en het gedeelte dat aan de aarding komt te hangen)
en TS weet te melden dat en zijn voeding niet in orde was: een draad met een probleem in de voeding (het elektrische net), en dat er in zijn motor 1 doorgebrande spoel had.
(daarmee ook dat ik verwees naar dat ene externe topic, omdat het ook daar: voeding _en_ motor was wat de oorzaak was.)
offtopic:
ik wees je in vorige posts ook erop dat er geen of weinig motoren zijn die 380/660v op het kenplaatje vertonen, net omdat zulk voedingsnet ook maar zelden in gebruik is.
quasi alle elektrische motoren zullen 220/380V vertonen, zelfs die in zware machine's zoals cnc-machines die werken met assen of stukken van een paar ton. maar je mag me gerust zulk plaatje vertonen hoor.
(er zijn genoeg voorbeelden vindbaar op het net van motoren die toch 220/380 vertonen op hun kenplaatje en die toch een opstart-schakeling hebben die automatisch een ster/driehoek opstart cyclus doen.... en die daar ook perfect mee werken. (en dus de ene keer 220V over hun spoelen krijgen, en de andere keer 380V ...
daar wees ik op met dat gemekker over dat vermelden van 380/660V.... dat gaat er echt niet opstaan...)
en ja: we blijven idd nog even verder tetteren

, alhoewel het al is opgelost door al _onze_ tips.
(welke uiteindelijk de oplossing bracht speelt geen rol, als het probleem maar gevonden en opgelost is eh)