Toon posts:

3-weg luidspreker; geluid komt vrijwel geheel uit subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte lezer,

Het volgende probleem verbaast mij echt... Ik hoop dat jullie een oplossing hebben!

Ik heb een Marantz SR4003 receiver aangesloten op twee Mordaunt-Short 908i's, een Mordaunt-Short 905i center speaker en een Mordaunt-Short 309i subwoofer. Over ongeveer een week wil ik nog twee 902 speakertjes van de Mordaunt-Short Genie-serie aan de receiver aansluiten, om zodoende ook een surround-effect te kunnen krijgen.

De Marantz SR4003 receiver kan 7 maal 80 Watt leveren en op de achterkant (onder het gedeelte waar je de speakerskabels bevestigt aan de receiver) staat: "Speakers systems: 6-8 Ohms". De impedantie van de 908i's bedraagt (vanzelfsprekend bij beide luidsprekers) 4-8 Ohms.

Het probleem: als ik de receiver aanzet en wil luisteren naar muziek/geluid (van films), dan komt VRIJWEL AL het geluid uit de twee subwoofers van de twee 908i's. De stemmen van zangers komen echt zeer duidelijk uit de subwoofer. Je kunt ze woordelijk verstaan. Dit heb ik echt nog nooit gehoord! Pas als ik de receiver wat harder zet (maar zeker niet op z'n max), dan kan ik heel zacht (als ik mijn hoor tegen de tweeter en de midden-luidsprekers aan houd) wat andere geluiden horen. Maar dan ook echt slechts heel zacht. Dit is al vanaf het begin zo. Ik heb de speakers niet opgeblazen. Het probleem is er als ik slechts de twee 908i's gebruik, als ik de 908i's + de centre speaker gebruik EN als ik de 908i's, de center speakers en de subwoofer gebruik. Ik weet zeker dat de kabels correct zijn aangesloten. Deze kabels zijn geadviseerd door de hieronder behandelde verkoper. De verbinding tussen de receiver en de PS3 (waar ik mijn ORIGINELE en LEGALE CD op afspeel) wordt gelegd door een optische kabel die het al twee jaar perfect doet. Er is eigenlijk geen reden om aan te nemen dat het aan deze kabel ligt, maar het is natuurlijk mogelijk.

Overigens zou ik willen aantekenen dat de verkoper (van een gerenommeerd bedrijf) heeft gezegd dat deze receiver deze combinatie kan draaien. Maar goed, hij sprong er nu ook weer niet een gat in de lucht van en bovendien kan iedereen fouten maken, maar uiteindelijk kwam hij wel duidelijk tot de conclusie dat deze receiver deze combinatie kan draaien.

Mijn vragen zijn dus: hoe kan dit en hoe kan ik het oplossen (waarbij de tweede vraag de belangrijkste is :P). Wie helpt mij uit de brand?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

KJKVU

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2009 09:44 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
Audio setup goed doorlopen? Setup doorlopen met microfoon. Zitten de verbindingsbruggen wel goed aangesloten? Al met de verkoper gesproken.

Waarom sluit je aan de achterzijde straks geen 906i of 904i aan? Laat ik die nou net in de verkoop hebben. :9

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 09:29:
Het probleem: als ik de receiver aanzet en wil luisteren naar muziek/geluid (van films), dan komt VRIJWEL AL het geluid uit de twee subwoofers van de twee 908i's. De stemmen van zangers komen echt zeer duidelijk uit de subwoofer. Je kunt ze woordelijk verstaan. Dit heb ik echt nog nooit gehoord!
Niet overdrijven. Bij dergelijke speakers is het doodnormaal dat de lage en middentonen uit de "subwoofer" komen (en dus prima kunt verstaan). Immers, de tweeter is daar totaal niet voor geschikt. Dus raar is dat niet.
Die "subwoofer" is geen subwoofer maar een lage en midden tonen tonen speaker. (die zomaar tot over de 4 KHz kunnen komen).

Edit: ow wacht, ik zie later pas dat er aan de zijkant een subwoofer zit, dan gaat dit verhaal maar op tot zekere hoogte. Maar je kan daar nog steeds prima middentonen uit horen komen.
Pas als ik de receiver wat harder zet (maar zeker niet op z'n max), dan kan ik heel zacht (als ik mijn hoor tegen de tweeter aan houd) wat andere geluiden horen. Maar dan ook echt slechts heel zacht. Dit is al vanaf het begin zo. Ik heb de speakers niet opgeblazen. Ik weet zeker dat de kabels correct zijn aangesloten.
Ik denk dat je met kabels niet zoveel verkeerd kunt doen. Misschien dat je versterker een bi-amp modus heeft die per ongeluk aanstaat ofzo? Waardoor er alleen maar lage / midden tonen naar de speaker worden gestuurd.
Overigens zou ik willen aantekenen dat mijn verkoper (van een gerenommeerd bedrijf) heeft gezegd dat deze receiver deze combinatie kan draaien.
Dan heeft hij er ook bijgezegd waarom, lijkt me?
Wie helpt mij uit de brand?
Ik denk aan een configuratie foutje in je versterker. (of inderdaad de audio setup verkeerd)
Maar ik sluit ook niet uit dat je de tweeters of scheidingsfilters een keer hebt gesloopt.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 05-07-2009 09:50 ]

Alles kan stuk.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een vraag vooraf: hoe klinkt het totaalgeluid eigenlijk op je normale luisterpositie?

Ik zou die 908i's eens even op een andere versterker aansluiten, misschien heb je zelf of bij familie/vrienden nog ergens een oude stereoversterker of receiver liggen. Sluit er analoog een cd speler op aan en luister nog eens hoe de 908i's het doen.

Heb je de installatie procedure goed gevolgd? Met meetmicrofoon op de luisterpositie enz.? Luidspreker types goed ingesteld?

Misschien heb je last van het verschijnsel dat als je de set instelt in nep-surround mode zoals dolby pro logic, en je biedt een stereosignaal aan dat vrijwel al het geluid uit de centerspeaker lijkt te komen. Probeer alle instellingen van de receiver eens na te lopen. Zet alle DSP modes uit. Is dit je eerste multichannel setup?

Over je set: naar mijn idee heeft de aparte subwoofer in deze combinatie met 2 fullsize fronts geen toegevoegde waarde. Ik zou 'm terugbrengen, misschien heeft de verkoper zijn werk iets te goed gedaan.

Verwijderd

Laat toch eens de aansluitingen zien?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :). Ik heb geprobeerd jullie suggesties zo goed mogelijk te controleren. Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd:

- audio-setup doorlopen

- de bijgeleverde microfoon zijn werk laten doen (de receiver gaf aan dat de test met succes was afgerond)

- de (optische) kabel(s) gecontroleerd. Het probleem ligt hier echt niet bij.

- de 908i-zuilen aangesloten op een andere receiver (de SR3001 van Marantz). Dit hielp niet. Ook bij deze receiver was hetzelfde probleem aanwezig.

- de Mordaunt-Short 902's van Genie op de SR4003 receiver aangesloten. Deze speakers functioneerden wel naar behoren op de SR4003.

- twee compleet andere 3-weg zuilen (van een ander merk) aangesloten op de SR4003 (zonder de instellen te hebben veranderd). De uitkomst was dat deze speakers WEL volledig naar behoren werkten.

Maar goed, het feit dat de receiver wel andere 3-weg speakers naar behoren kan aansturen, impliceert dus dat het probleem ligt bij de 908i's. Mijn volgende vraag is nu: wat zou het kunnen zijn? Ik betwijfel of de tweeters zijn opgeblazen. Immers, de midden-speakers doen het ook amper. Dit zou dus betekenen dat ik in totaal 6 conussen (aangezien elke zuil 1 tweeter, 2 midden-tonen en 1 subwoofer heeft) zou hebben opgeblazen.

Daarnaast betwijfel ik of het probleem wordt veroorzaakt door de scheidingsfilter. Aangezien het probleem aanwezig is bij beide 908's, zou dit moeten betekenen dat beide speakers een kapotte scheidingsfilter hebben. Hoe groot is die kans?!
Om hier even dieper op in te gaan: de 908i's vormen samen een set. De ene speaker heet speaker A en de andere heet speaker B. Zou het toevallig kunnen dat de speakers slechts 1 scheidingsfilter hebben? Als dit zo is, dan wordt deze mogelijkheid een stuk meer plausibel.

@ joopv

Ik heb de aparte subwoofer op eigen initiatief bij een andere verkoper gekocht. Ik kon hem daar echt voor een prikkie kopen. Ik wist wel dat het weinig toegevoegde waarde zou hebben, maar ik ben van plan om hem uiteindelijk te integreren in een andere set :D. Overigens moet ik wel zeggen dat ik deze sub echt te mooi voor woorden vind, zodat ik hem alleen al voor het oog al het geld waard vind :P

Maar goed, weet iemand misschien wat meer te vertellen over wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik weet nu vrijwel zeker dat het probleem in de speakers zit, maar waar zit het hem precies in?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

KJKVU

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

als deze speakers de mogelijkheid hebben tot bi-wire, heb je de aansluitingen dan wel met elkaar verbonden?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/ms/terminallrg.jpg

Deze plaatjes moeten er wel tussen zitten, anders moet je ze zelf even verbinden. Versterker dan dus aansluiten op de middelste twee.

De speakers heten A en B omdat bij A de woofer links zit en bij B de woofer rechts. Beide hebben hun eigen filter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren: het probleem is opgelost. Ik heb de luidsprekers d.m.v. bi-wiring aangesloten en nu doen ze het wel naar behoren. Hoewel uit de omschrijving van de luidsprekers op generlei wijze volgt dat je verplicht bent om dit te doen, blijkt nu dus dat het een wereld van verschil kan uitmaken (het verschil tussen geluid dat je je ergste vijand nog niet zou toewensen en erg mooi geluid, hetgeen ik nu dus heb).

Vreemd eigenlijk: nooit heb ik in mijn leven gehoord dat als je de mogelijkheid hebt tot bi-wiring, je verplicht bent te bi-wiren, maar nu blijkt het dus in mijn specifieke geval een wereld van verschil te maken. Hoe het kan, kan het, maar hier blijkt het de oplossing te zijn.

Mensen, bedankt!

Met vriendelijke groet,

KJKVU

P.S. Hier kan van mijn part wel een slotje op :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2009 15:24 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:22:
Dames en heren: het probleem is opgelost. Ik heb de luidsprekers d.m.v. bi-wiring aangesloten en nu doen ze het wel naar behoren. Hoewel uit de omschrijving van de luidsprekers op generlei wijze volgt dat je verplicht bent om dit te doen, blijkt nu dus dat het een wereld van verschil kan uitmaken (het verschil tussen geluid dat je je ergste vijand nog niet zou toewensen en erg mooi geluid, hetgeen ik nu dus heb).

Vreemd eigenlijk: nooit heb ik in mijn leven gehoord dat als je de mogelijkheid hebt tot bi-wiring, je verplicht bent te bi-wiren, maar nu blijkt het dus in mijn specifieke geval een wereld van verschil te maken. Hoe het kan, kan het, maar hier blijkt het de oplossing te zijn.

Mensen, bedankt!

Met vriendelijke groet,

KJKVU

P.S. Hier kan van mijn part wel een slotje op :)
edit:
nvm

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzle op 05-07-2009 15:30 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Je bent ook niet verplicht, maar als je het niet doet moet je de terminals even verbinden anders krijgt de helft van de speaker (laag of hoog) geen signaal. Standaard zitten er dus van die plaatjes op welke de verbinding maken (zie bovenstaand plaatje), maar bij die van jou kennelijk niet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Nope, bij mij niet. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik ze als showmodellen heb gekocht. Dan is het gewoon vergeten in de winkel. Slordig, maar kan gebeuren.

Maar goed, nu klinkt het dus super :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:56:
Nope, bij mij niet. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik ze als showmodellen heb gekocht. Dan is het gewoon vergeten in de winkel. Slordig, maar kan gebeuren.

Staat trouwens gewoon in de handleiding hoor ;) . Had daar nog even in gekeken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:56:

Ik neem dus aan dat je dan ook doorhebt dat je niet perse hoeft te bi-wiren?
Maar gewoon de juiste terminals met elkaar doorverbinding en dan single-wiren...

Alles kan stuk.

Pagina: 1