Raid instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views

• JOK
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-12-2021
Beste tweakers,

Ik heb zojuist mijn nieuwe pc in elkaar gezet.
Ik wil graag een dual-boot gaan draaien met xp 32 en vista 64.

Ik heb twee schijven (1TB) die ik in raid-1 wil zetten.

In de bios heb ik raid aangezet. Vervolgens als ik vanaf de xp cd boot moet ik op F6 drukken om raid in te stellen. Ik kan echter op F6 drukken wat ik wil, maar hij gaat gewoon verder :(

Weet iemand hier een oplossing voor?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je moet op F6 drukken als links onder in beeld "Press F6 to load drivers" (of iets van die strekking) staat, doe je het wel op het juiste moment? :)

Rail Away!

• JOK
Ja :+

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

En dan moet je ff wachten, dan komt als het goed is enkele minuten later een schermpje met meer info :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• JOK
Dan komt er inderdaad een scherm waarop staat dat er geen ondersteunig (oid) is. Moet ik nog andere dingen ondernemen om raid in te stellen dan alleen raid aanzetten in bios?

• Mad Marty

Mad Marty

Heb je de drivers wel op een usb-stick / diskette / cdtje oid staan? Waarschijnlijk heeft-ie de drivers niet op de Windows install-cd en moet je ze dus even apart laden (wat dus het idee van dat menu achter F6 is ;) ).

[ Voor 12% gewijzigd door Mad Marty op 04-07-2009 14:28 ]

Rail Away!

• JOK
Ehm... waar kan ik die drivers vinden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JOK schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 14:32:
Ehm... waar kan ik die drivers vinden?
Dat hangt natuurlijk volledig af van welke controller je hebt.
Post eerst eens volledige specs.

• JOK

• Mad Marty

Mad Marty

Je winkelmandje doet 't niet. For future reference, typ gewoon je specs even voluit hier neer, dat is veel handiger. De drivers haal je van de website van de fabrikant van je RAID-controller.

Rail Away!

• JOK
Het is een ASUS P6T SE moederbord. Ik heb nu drivers van de site van ASUS. Maar hoe moet ik die dan installeren? ik heb maar 1 DVD-drive en geen floppy drive

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
JOK schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:02:
Het is een ASUS P6T SE moederbord. Ik heb nu drivers van de site van ASUS. Maar hoe moet ik die dan installeren? ik heb maar 1 DVD-drive en geen floppy drive
Vista kan van een USB stick / drive de preinstall driver laden. Voor Windows XP moet je een floppydrive aansluiten of de driver integreren in de installatie van Windows.

• JOK
Ik heb dus geen floppy drive:(

Kan ik eerst vista 64 bit installeren en raid via USB-stick?
en dan vervolgens xp ernaast? herkend xp dan de drivers?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
JOK schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:02:
Is dat nu zo moeilijk?

Je zorgt dat je een werkende floppy drive hebt en anders kan je toch gewoon de driver slipstreamen of XP eerst zonder RAID installeren, daarna in het werkende systeem de RAID driver installeren en RAID vervolgens aanzetten en configureren.

• JOK
Voor mij (nog) wel

Ik ga eerst wel xp installeren. Raid moet dus uitstaan in de BIOS?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004

IEF

Why so serious?

Kom op, doe eens wat moeite. Als je verteld wordt dat je voor een XP installatie een floppy drive moet hebben OF driver slipstreamen in de installatieCD, en jij geeft aan dat je geen floppy drive hebt, dan kies je voor optie 2.

Weet je niet hoe dat moet, dan ga je zoeken. Ik zal je een hint geven: nLite.
Hiermee kun je je WinXP installatie customizen (en dus ook drivers slipstreamen). Lees daar verder hoe en wat.

Bij Vista en hoger kun je dus bijvoorbeeld ook met de normale CD de driver vanaf een USB stick laden.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Nee, als je raid uit zet in de bios kun je het niet meer "aanzetten" voor je XP installatie.

Je zult echt met een andere computer even een nieuwe xp cd moeten maken en daar die drivers in mee slipstreamen. Hier kun je dan eventueel ook gelijk de laatste servicepack in meenemen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JOK schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:09:
Ik heb dus geen floppy drive:(

Kan ik eerst vista 64 bit installeren en raid via USB-stick?
en dan vervolgens xp ernaast? herkend xp dan de drivers?
Wanneer je gbruik wilt maken van de standaard in Windows ingebakken bootmanager dan is het antwoord zeer kort. "Nee" Je dient namelijk eerst Windows XP te installeren en vervolgens Windows Vista om een dualboot situatie te krijgen.

Zoals reeds gezegd zjn er twee opties voor het installeren van Windows XP:

1. Zorg voor een diskette station.
2. Maak een eigen installatie CD waarin je de juiste drives slipstreamed.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
Xorsist schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:18:
Nee, als je raid uit zet in de bios kun je het niet meer "aanzetten" voor je XP installatie.
Hier wordt beschreven dat dit wel kan: How to enable AHCI/RAID mode without reinstalling windows (ICH8/ICH8R/ICH9/ICH9R)

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik ga het niet eens lezen... dit kan niet

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59

Thandor

SilverStreak

Dit is eigenlijk materie voor Opslagmedia & I/O Controllers met bijbehorende FAQ (OM FAQ - Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?) en de RAID FAQ voor technische details omtrent RAID zelf. Je doet er goed aan om de stappen in de OM FAQ en de tips in dit topic te volgen. Zoals IEF reeds aangaf moet je niet 'opgeven' omdat je geen floppydrive meer hebt maar moet je op zoek gaan naar alternatieven. Die alternatieven zijn, zoals inmiddels wel duidelijk is, beschikbaar :).

Ik ga dit topic niet verplaatsen naar Opslagmedia & I/O Controllers maar zet het op slot omdat dit eigenlijk materie is die je met een beetje zoeken, nalezen en eigen inzet wel uit kunt vinden. Dit laatste is overigens iets wat we op GoT verwachten alvorens je een topic start. Lees dus altijd even het beleid topic in een subforum, gebruik de search en bekijk wat de opties zijn.

Mocht je er uiteindelijk niet uit komen dan kun je uiteraard een nieuw topic starten. Zorg er dan voor dat je in het juiste subforum zit en in de topicstart aangeeft wat je allemaal gedaan hebt en wat wel of niet goed ging. Er wordt echter wel van je verwacht dat je eerst zelf aan de slag gaat alvorens je een nieuw topic opent :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.