Is mijn moederbord compatible met nieuwe grafische kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• Niosus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:38
dit is mijn moederbord: pricewatch: MSI P6NGM-FD

ik heb al een beetje opgezocht en wat blijkt is dat mijn moederbord geen PCI-e 2.0 slot heeft... klopt dit? ik wil even zeker zijn. Ik heb het 1.5 jaar geleden gekocht samen met een C2D E6550 en een 8600GT maar die beginnen een beetje te traag te worden en ik zoek voor een upgrade. Het zou echt rot zijn als ik mijn moederbord ook moet vervangen (budget :X ) Of zijn die nieuwe grafische kaarten ook te koop voor PCI-e 1.0 ? 8)7. Volgens de pricewatch specs kan ik dan niet eens een 9X00 van nvidia er in steken.

Iemand een idee?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Een PCI-E2.0 kaart werkt in 99% van de gevallen in een PCI-E 1.0 slot, de standaard lijkt in dat opzicht op USB, je USB2 hardware werkt ook in USB1.1 connectoren, alleen trager.

Dat het trager gaat zijn is hier ook het geval, echter in de praktijk ga je dat niet of nauwelijks merken.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:51
Je kan er wel een kaart insteken die PCI-e 2.0 is, ze zijn gewoon uitwisselbaar, alleen waar je wel op moet letten is dat PCI-e 2.0 2x zoveel bandbreedte bied als PCI-e 1.0. Hierdoor worden Nvidia kaarten vanaf de GTX260 genekt, door een tekort aan bandbreedte. ATi kaarten die ondervinden geen last van de minder grote bandbreedte (in ieder geval tot de HD4890, X2 versies weet ik niet). Laatst zag ik een website waarbij ze dit allemaal heel mooi op een rijtje hadden gezet, alleen die kan ik nu niet vinden :(

• Niosus
In **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? staat dat PCI-e 1.0a niet compatibel is met PCI-E 2.0. Aangezien dat er bij mijn moederbord 1.0 staat ipv 1.1 of 2.0 wil ik wel zeker zijn dat het past!

In Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden vind ik mijn chipset niet terug (nForce 630i volgens CPU-Z). De chipsets van de nForce 6XX reeks hebben wel allemaal 1.1

Ik denk dat het simpelste is gewoon zoeken welk type mijn kaart is die er nu al in steekt: pricewatch: Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M
maar hier staat enkel PCI-E x16 bij

EDIT: heb nog een beetje gegoogled en kwam uit op weer een post op T.net http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/28862803 met daarin " De 8600 GT videokaart maakt gebruik van PCI-e revisie 1.1" Dus ik zit safe :)

bedankt voor de hulp

[ Voor 15% gewijzigd door Niosus op 04-07-2009 19:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niosus schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 19:44:
In **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? staat dat PCI-e 1.0a niet compatibel is met PCI-E 2.0. Aangezien dat er bij mijn moederbord 1.0 staat ipv 1.1 of 2.0 wil ik wel zeker zijn dat het past!
Gelijk heb je - en gelukkig (voor jou) is wat daar staat licht achterhaald. Ik schreef dat stuk toen net de eerste PCIe 2.0 kaarten op de markt kwamen en er links en rechts problemen gemeld werden. Wat toen nog niet duidelijk was, maar nu wel, is dat dat "toevallig" allemaal mensen waren met een Via PCIe 1.0 chipset. Wat bleek: andere PCIe 1.0 chipsets (Intel, nVidia, ATi, ULi etc.) hadden die problemen niet. Jouw bord heeft een nVidia chipset, dus zou het goed moeten zijn.

Tnx voor het melden, ik heb de FAQ aangepast :)
In Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden vind ik mijn chipset niet terug (nForce 630i volgens CPU-Z). De chipsets van de nForce 6XX reeks hebben wel allemaal 1.1
nVidia chipset namen kunnen hoogst verwarrend werken omdat ze de ene keer naar northbridge genoemd worden, de andere keer naar de IGP, soms dan weer naar de southbridge, en soms naar marketingtermen voor een bepaalde north/south combo.

Het simpelste is om per familie te bekijken. Jouw mobo heeft zeker een nForce 6-serie chipset. Die hebben PCIe 1.1 :)
Ik denk dat het simpelste is gewoon zoeken welk type mijn kaart is die er nu al in steekt: pricewatch: Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M
maar hier staat enkel PCI-E x16 bij

EDIT: heb nog een beetje gegoogled en kwam uit op weer een post op T.net http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/28862803 met daarin " De 8600 GT videokaart maakt gebruik van PCI-e revisie 1.1" Dus ik zit safe :)

bedankt voor de hulp
Safe om een andere 1.1 kaart te nemen, dat zegt niets over wat een 2.0 kaart gaat doen. Maar het feit dat je mobo PCIe 1.1 is maakt het veilig :)

Oslik blyat! Oslik!

• Niosus
Ik ga mijn nieuwe grafische kaart gewoon in de winkel kopen, dus past het niet breng ik het gewoon terug :) Maar de kans is redelijk groot dat het past dus waarom het niet proberen?

Nogmaals bedankt voor de hulp, nu is het veel duidelijker!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:51
Niosus schreef op zondag 05 juli 2009 @ 16:34:
Ik ga mijn nieuwe grafische kaart gewoon in de winkel kopen, dus past het niet breng ik het gewoon terug :) Maar de kans is redelijk groot dat het past dus waarom het niet proberen?

Nogmaals bedankt voor de hulp, nu is het veel duidelijker!
Mag ik dan nog vragen welke je dan gaat kopen? ;)
Pagina: 1