Toon posts:

Nieuw RAM geheugen werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb een tijdje geleden nieuw RAM geheugen voor m'n PC gekocht. 2 Strips van 1GB DDR2 geheugen van elk 800 mhz. Adata AD2800001GMU(SCQVF1A16) precies. En ik had al 2 strips van elk 1 GB, DDR2, maar wel 667 mhz, Kingston 9905316-005.A04LF in mijn PC te zitten. Mijn moederbord: Gigabyte GA-P31-DS3L

Als ik het geheugen in de PC zet, dan start hij gewoon niet meer op. Ik kan de strips gewoon terugbrengen, dat is geen probleem, maar ik vroeg me af wat het probleem is? En of ik het misschien ook kan verhelpen?

Mvg,

Arbynthechief.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 08:53
Volgens mij zijn die snelheden niet comptabel.

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Volgens mij zou het snellere DDR2 gewoon moeten terugklokken naar 667, probeer eens een tikkie meer voltage op je DDR2 banken te zetten in de bios. en probeer eens te starten met alleen de nieuwe reepjes.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
doen de nieuwe reepjes het wel als je alleen die erin hebt zitten?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

nothing

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2009 11:19 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Rupie schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 20:19:
doen de nieuwe reepjes het wel als je alleen die erin hebt zitten?
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Werkt het wel als je de Adata reepjes in plaats van de Kingston reepjes gebruikt?
Heb je gecontroleerd of er niet stiekem BIOS updates voor je moederbord zijn welke de compatibiliteit verbeteren?

Het zou namelijk gewoon moeten kunnen werken in theorie. Het DDR2-800 RAM zou gewoon terug moeten klokken naar 667MHz. Dus wat betreft je gedachtengang in de aanschaf van dit geheugen heb je afaik geen denkfout gemaakt. Soms heb je echter wel uitzonderingen... maar eerst maar eens proberen of het op te lossen valt voordat we het onder die hoed gooien.

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 04-07-2009 11:37 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Doet ie helemaal niks, dus geen piep ofzo?

Je kan nog proberen om de bankjes in een andere volgorde te stoppen, maar probeer eerst eens je 800mhz geheugen, kijk of hij daar wel mee opstart.

Maar waarom die verschillende snelheden in de pc?

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, de PC startte wel gewoon op met enkel de Adata strips erin, dus het ligt niet aan de strips dan. Maar op het moment dat ik alle 4 de strips erin heb, dan start hij wel op met de piep, maar hij laadt windows niet.

Heeft iemand enig idee wat ik nu zou kunnen proberen, of moet ik gewoon de strips weer terugbrengen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 13:20:
Heeft iemand enig idee wat ik nu zou kunnen proberen, of moet ik gewoon de strips weer terugbrengen?
Snelheid, timings instellen op de snelheid van het langzaamste geheugen en voltage van het geheugen iets verhogen 0,1 of 0,2 of zo. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Meer DIMMs = hogere lading op de geheugenbus = meer kans op fouten.

Gevolg is dat het soms nodig is om de timings losser te zetten bij 4 DIMMs dan bij 2 DIMMs haalbaar zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 13:26:
[...]

Snelheid, timings instellen op de snelheid van het langzaamste geheugen en voltage van het geheugen iets verhogen 0,1 of 0,2 of zo. :)
Ik ben bang dat ik niet weet hoe dit moet.. zou je het kunnen uitleggen? :)

• aarondk1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10-2024
Because of chipset limitations, do not populate both DIMM sockets of the same channel (e.g. DDRII1 and DDRII2), or populate 4 DIMM sockets with double-sided memory modules to prevent system's failure to start or incorrect detection of memory modules. Please refer to the user manual for the memory configurations table.
Dit staat op de website van Gigabyte, ik heb zelf ook een P31-DS3L en hierbij mag je niet alle slots vullen met dubbel-sided geheugen.
Ik heb het zelf even getest en het moederbord deed gewoon niets, terwijl met 4GB (2 x 2GB) het wel lukt.

Misschien dat daar het probleem zit?

Verwijderd

Topicstarter
aarondk1 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 14:44:
[...]

Dit staat op de website van Gigabyte, ik heb zelf ook een P31-DS3L en hierbij mag je niet alle slots vullen met dubbel-sided geheugen.
Ik heb het zelf even getest en het moederbord deed gewoon niets, terwijl met 4GB (2 x 2GB) het wel lukt.

Misschien dat daar het probleem zit?
Ah, ik zie 't.. is er geen manier om dit tegen te gaan? of moet ik echt 2 x 2GB halen om 4GB RAM in mijn PC te krijgen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 10:23:
[...]

Ah, ik zie 't.. is er geen manier om dit tegen te gaan? of moet ik echt 2 x 2GB halen om 4GB RAM in mijn PC te krijgen?
Dat is het laatste dat je moet proberen. ;)
Heb je single of double sided geheugen? Zie ook de RAM FAQ
Voltage (geheugen en MCH) timings en snelheid kun je ook nog aanpassen, hoe dit moet is eigenlijk een beetje moeilijk uit te leggen. Maar het is imo vrij simpel. :P

Verwijderd

Topicstarter
De Gigabyte GA-P31-DS3L kan gewoon geen 4x1GB draaien, single sided misschien, ik zit eraan te denken om toch 2x2GB te halen, maar ik ben bang dat het daar heel instabiel van wordt. Ik denk toch dat het het verstandigste is dat ik helemaal geen upgrade moet doen. Maar bedankt voor de hulp en tips.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 10:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je geen upgrade kunnen doen? Houd je gewoon aan de QVL en memconfigs zoals die in de manual te vinden zijn en dan zal het stabiel moeten werken :)
Pagina: 1