Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:22

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Topicstarter
Beste Videotweakers,

M'n eerste topicstart op Tweakers.net, en dat in een forum waarvan ik het niet verwacht had.
Ik hoop dat deze topicstart gerechtvaardigd is, vermits mijn vraagstelling nogal specifiek is.

De volgende aangename situatie heeft zich voortgedaan:
Mijn baas heeft me voor een keer werk gegeven dat me zeer bevalt: mijn opdracht is op kosten van het werk en met een budget tot 2000 € (!), een digitale videocamera aan te schaffen voor het departement. Vermoedelijk heeft hij dus gemerkt dat ik tijdens de werkuren naar Tweakers.net surf, en vond hij me daarom dus de geknipte man voor de job. :P

Er kunnen je erger dingen overkomen op de werkvloer. _/-\o_

Nu zal de camera dus door een team van 15 mensen sporadisch gebruikt worden. De meeste van dezen zijn bezwaarlijk techneuten te noemen (met alle respect!), en een van DE belangrijkste kwaliteiten van de camera zal dus 1. een zeer groot bedieningsgemak zijn, gekoppeld aan 2. een simpele overdracht naar de laptop van de gebruiker (USB), die het bekomen videobestand heel gemakkelijk moet kunnen knippen en plakken, met eventueel invoegen van een titel of zo. De meeste van de gebruikers hebben in deze al enige ervaring met Windows Moviemaker, elke overstap of noodzaak tot een bijkomend programma zal het effectieve gebruik van de camera enkel negatief beinvloeden. Ik besef dat Moviemaker bezwaarlijk een topprogramma genoemd kan worden, maar de realiteit is dat voor deze gebruikers de enige realistische optie zal zijn (staat reeds op ieders laptop, men heeft er enige notie van)En dat zou jammer zijn van die 1000+ euro die ik eraan plan te spenderen. ;)

De camera zal gebruikt worden om:
- productdemo's te schieten
(vergelijkende tests, ik werk in een FMCG multinational die huishoudproducten maakt)
- interviews met consumenten te recorden

Vandaar dat ik dus dit topic start. Omdat er in dit forum vooral op performance gefocust wordt, en voor mij succes afhangt van gebruiksgemak en mogelijkheid tot output naar Windows Moviemaker. En ik zelf niet echt thuisben in dit veld.

Ik heb dus een ruim budget.
Gebruiksgemak is primordiaal over beeldkwaliteit en mooi beeld bij laag licht of veel optische zoom.

Als ik opzoekingswerk doe naar veelgenoemde modellen uit het hoofdtopic op dit forum, die allen in mijn budget passen, kan ik mij geen beeld vormen of zij voldoen aan mijn specifieke eisen.

Omdat dit dus voornamelijk op gebruikservaring zal aankomen (hou rekening met mijn doelgroep), dank ik jullie dus al bij voorbaar voor jullie vriendelijke hulp.

PS indien dit toch beter aan een ander topic aangeheft kan worden, go ahead.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik wil niet bot overkomen, maar ik vind het nogal raar dat een MNO productdemo's laat schieten en monteren door a-technische mensen...

Maar het kan ook zijn dat ik de term "productdemo's" verkeerd intepreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Albi The Dragon schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 02:21:
een simpele overdracht naar de laptop van de gebruiker (USB)
Video overzetten doe je met Firewire, niet met USB. Alle videobewerkingprogramma's die transfers vanaf een digitale videocamera ondersteunen (inclusief Windows Moviemaker) zijn primair op firewire ingericht.

Kijk daarom ook even naar de pc waarop de bewerking en overdracht gaat plaats vinden. Als die geen firewire aansluiting heeft, kun je het beste even een PCI-kaartje met een paar firewire poortjes halen. Een simpel Sweex firewire kaartje van 10 tot 15 euro voldoet uitstekend.

[edit]
Oh wacht, het gaat om een laptop. Hmm... misschien kun je er zo'n pc card inschuiven op de zijkant, als de laptop geen firewire heeft.

@hieronder:
Ok, dat is nieuw voor mij.

[ Voor 38% gewijzigd door Bergen op 03-07-2009 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Dat is me toch even pertinent onwaar.

Camera's die werken met bandjes werken met firewire.
Maar de meeste consumercams die nu uitkomen zijn vrijwel allemaal uitgerust me een harde schijf of flashgeheugen(en e.v.t. optische media), waardoor overdracht via USB commonplace is geworden.
Je transfert je videobestand naar de PC en je laadt 'm in je editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt en daarbij wordt de vraagstelling welk OS gedraaid wordt, Windows Movie Maker die in XP wordt meegelever kan namelijk overweg met DV-AVI. Misschien kan iemand bevestigen of de versie van Vista met MPEG overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:22

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Topicstarter
Dank voor de replies.

- De demo's zijn vooral voor gebruik in een R&D context, of om externe customers of marketing teams te beinvloeden.

- Firewire of nieuwe kaartjes zijn geen optie. Zoals je je kan voorstellen hebben wij allen een typisch bescheiden laptop, die Windows XP draait, en enkel over USB en geen Firewire beschikt. Ik zal uiteindelijk voor een oplossing kiezen die hierop makkelijkst bruikbaar is.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:42:
Dat klopt en daarbij wordt de vraagstelling welk OS gedraaid wordt, Windows Movie Maker die in XP wordt meegelever kan namelijk overweg met DV-AVI. Misschien kan iemand bevestigen of de versie van Vista met MPEG overweg kan?
Volgens mij kan mijn XP movie maker ook met MPEG overweg :X Maar heb het programma al jaren niet meer gebruikt...
Albi The Dragon schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:44:
Dank voor de replies.

- De demo's zijn vooral voor gebruik in een R&D context, of om externe customers of marketing teams te beinvloeden.

- Firewire of nieuwe kaartjes zijn geen optie. Zoals je je kan voorstellen hebben wij allen een typisch bescheiden laptop, die Windows XP draait, en enkel over USB en geen Firewire beschikt. Ik zal uiteindelijk voor een oplossing kiezen die hierop makkelijkst bruikbaar is.
Is het niet een optie ook gezien jullie vrij ruime budget en wat jullie eisen zijn om een centrale plek waar een mooie computer staat met een aardig beeldscherm erbij te doen? Met uiteraard de simpele programma's en dergelijke? Daarnaast dus nog een leuke camera en een minicursus/stoomcursus voor iedereen die gaat werken met de camera's en met de computer?
Dat gaat veel beter werken dan je huidige optie :X Aangezien het absoluut gemakkelijk is, maar absoluut een onwerkbaar systeem is aangezien WMM echt een ramp is om fatsoenlijk te gebruiken. Mede doordat je hem moet laten zien aan externe mensen is WMM echt niet een goed programma... :/

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 03-07-2009 10:02 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Met Touchdomex. De camera kost echt geen 2000,-. Als je goed snuffelt onder de 500. Heb je nog genoeg geld voor een leuk desktop systeempje

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik las 200 euro. In dat geval zou je eens moeten kijken in Semi-Professionele video Camera gezocht

Conclusie is sowieso dat 2000 euro een klote budget is. Consumentencamera's in de klassieke zin eindigen bij zo'n 1300 euro en "professionele camera's" beginnen zo rond de 2500 euro, maar liever nog 500 a 1000 euro hoger.

Hiermee komt het probleem van USB wel helemaal te vervallen, want alle camera's in het segment >2500 euro die nog enigszins betaalbaar zijn, werken op HDV en hebben dus alleen een firewire aansluiting. Mijn advies is om eens te beginnen met kijken naar een Sony FX7 of FX1000. Beter nog is een Canon XH-A1(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Als de filmpjes echt voor intern gebruik zijn(dus niet voor klanten), dan is het heel praktisch om gewoon een kleine HD camera te nemen die opneemt op flash geheugen of op een harde schijf. Die vind je wel rond de 500-700 euro. Dan kan je nog 1000 euro aan een desktop systeem uitgeven en 300 euro aan een instap-level videobewerkingspakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
En Windows Movie Maker.... echt? Ik wist niet dat mensen dat nog serieus overwogen. Het is het meest gebruiksonvriendelijke en beperkte edit-programma wat ik ooit heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 19:35

Caveman

whahoehaha

Toch zijn er wat voordelen aan Moviemaker, het maak op eenvoudige wijze wmv's, wat handig is voor een bedrijfsnetwerk. Op iedere "out of the box" windows pc speelt het af, dus geen gezeur met codecs. Voor eenvoudig knip en plak werk zie ik geen bezwaar om Moviemaker te gebruiken, en belangrijk het is gratis... zeker als er meedrere mensen mee moeten werken hoef je geen tig licentie te kopen van een videobewerkings pakket.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1