Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben nog niet zo thuis in het vinden van topics, kortom omdat ik nog geen halfuur geregistreerd ben. Toch had ik al een vraagje, ik ben op zoe naar een nieuwehands semi professionele video camera gezocht, of iig wat in de buurt komt van een semi professionele camera.

Mijn budget ligt rond de 1000 en 2000 euro, maar ik kan echt nergens op internet goede webshops/winkels vinden. En ik zag hier op tweakers wel een topic met een Sony FX1, maar die is me een beetje te duur.

Ik weet dat mijn vraag misschien een beetje stom overkomt, maar ik ben ervan overtuigd dat jullie wel de nodige links hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacites.

edit: Heb nu een leuke camera gevonden voor 1650,- : http://www.pixmania.nl/nl...v-camcorder-high-def.html weet iemand of dat iets is?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betaalbare HD Videocameras - Deel 2

Kun je daar niks van je gading vinden? We verwachten dat je zelf onderzoek doet.
Je zult eerst moeten weten wat je wilt van je camera.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag in dit budget is een beetje in welke mate je een professionele camera nodig hebt. De Sony die je laat zien blinkt namelijk uit op het feit dat het een schoudercamera is en dat je een Sony upgrade path voor je hebt liggen naar andere sony producten.

Nadeel van deze camera is dat het in feite een oudere generatie videocamera is, en het objectief is van aanzienlijk mindere kwaliteit dan de FX serie. Daarnaast beschikt deze camera niet over XLR aansluitingen en heeft slechts 1 sensor.

Het belangrijkste is dat je even op een rijtje zet wat je belangrijk vindt. Moet de camera High Def zijn of niet, wil je een camera op tape of op geheugen, wil je een externe mic erop aansluiten of niet, wil je een schoudercamera of een handheld model, moet ie in een studioomgeving gebruikt worden, moet ie samen werken met andere camera's, etc

Reken verder op extra investeringen in groothoekconverters, evt XLR adapters, externe mics, een statief, een tas, extra accu's en in geval van een Sony op een externe lader. Hoeveel budget heb je hiervoor nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:05:
De vraag in dit budget is een beetje in welke mate je een professionele camera nodig hebt. De Sony die je laat zien blinkt namelijk uit op het feit dat het een schoudercamera is en dat je een Sony upgrade path voor je hebt liggen naar andere sony producten.

Nadeel van deze camera is dat het in feite een oudere generatie videocamera is, en het objectief is van aanzienlijk mindere kwaliteit dan de FX serie. Daarnaast beschikt deze camera niet over XLR aansluitingen en heeft slechts 1 sensor.

Het belangrijkste is dat je even op een rijtje zet wat je belangrijk vindt. Moet de camera High Def zijn of niet, wil je een camera op tape of op geheugen, wil je een externe mic erop aansluiten of niet, wil je een schoudercamera of een handheld model, moet ie in een studioomgeving gebruikt worden, moet ie samen werken met andere camera's, etc

Reken verder op extra investeringen in groothoekconverters, evt XLR adapters, externe mics, een statief, een tas, extra accu's en in geval van een Sony op een externe lader. Hoeveel budget heb je hiervoor nog over?
Statief en tas heb ik al, ik vind het wel belangrijk dat er een externe microfoon op moet kunnen, ook wil ik liefst geheugen opgeslagen worden, ivm dat ik hier geen fireware heb.En ik een verlenging te onzinnig vind, schoudercamera of handheld maakt niet uit, nee het zal worden gebruikt als solo camera, gewoon voor mijn eigen shortmovies. Voor de lensen/accu's heb ik een budget van ong 500 euro, dus ongeveer max 1900 wil ik uitgeven aan beide, als de camera echt interessant is, dan ben ik bereid mijn budget te verhogen tot 2200.
Maar het blijft een hobby, dus wil het liefst niet al teveel uitgeven.

Weet jij misschien een camera die aan dat voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de camera echt zakelijk en ook in een zakelijke omgeving moet gebruiken dan zou ik zelf denk ik nog wel voor een camera op tape gaan. De Sony HD1000 is overigens ook een camera die zuiver op tape filmt.

Voor zakelijk gebruik zou ik gaan voor een Canon HV20/30/40, icm met een volledig aangeklede Rode NGT2, een XLR adapter (beachtek of juicedlink) en een groothoekconverter.
Voor prive gebruik zou ik gaan voor een Panasonic TM300, icm dezelfde accessoires.

Een goed merk voor groothoekconverters is Raynox. Op de site van Raynox moet je kunnen vinden welke converter geschikt is voor welke camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kun je een Sony HD1000 op je iMac krijgen? Ik hoorde dat je voor die tapes dan wel weer fireware moest hebben, of begrijp ik het nu verkeerd? Ik denk dat ik die Sony HD1000 ga overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Een firewire kaartje is toch niet zo duur meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft niet iedere Mac sowieso een firewire aansluiting?

Ik weet niet of ik zelf een dergelijke camera zou aanschaffen. Het zou helpen om iets meer info te geven over wat je ermee wilt gaan doen. Het probleem van de HD1000 is dat de beeldkwaliteit maximaal marginaal beter is dan de consumentenlijn die direct de helft goedkoper is. Qua audio schiet je er ook geen zak mee op. Je betaalt dus alleen voor de handling. Ik vind het een hoop geld. Mijn suggestie is om nog net twee maanden langer te sparen en te gaan voor de range vanaf de Sony fx7/ Canon XH-A1 of Sony V1. Deze camera's voegen stuk voor stuk een hoop toe aan de consumentenrange camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 19:43:
Heeft niet iedere Mac sowieso een firewire aansluiting?
De nieuwe Macbooks met aluminium behuizing en de Macbook Air niet. Op de Macbook kan je nog wel redelijk SD video bewerken, maar HD is echt niet leuk.

Verder ben ik het er mee eens dat deze prijsklasse een beetje lastig is, je zit net tussen de high-end consumenten en professioneel in. Ik snap ook niet waarom je tweedehands meteen uitsluit, het stikt van de tweedehands videocamera's die amper gebruikt zijn waardoor je makkelijk een camera "boven" je budget kan kopen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je al wat gekocht hebt, maar als ik jou was zou ik voor een Sony Z1 tweedehands gaan.
Ik zie er nu 1 op ebay staan voor 1500 euro met Matte Box en redelijke microfoon erbij.
Er zullen de komende tijd veel van deze camera's online komen, omdat de meeste gebruikers ervan gaan upgraden naar een Z5 of Z7.
Voordeel van de Z1 is dat het een hele grote professionele userbase heeft, en dat je echt van alles erover kan vragen op diverse pro fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad een mooie camera voor het geld. Een collega van mij heeft onlangs zijn PD150 geupgrade naar een Z1 (of beter een Z1 gekocht en zijn PD150 verkocht). Hij merkte wel dat de Z1 minder lichtsterk is dan de PD150, Z5 en Z7. Er was een duidelijk verschil. Daarnaast zitten een aantal handige opties bij de Z1 helaas in het (zeer uitgebreide) menu. Ik heb echter geen beter advies in deze prijsklasse dan een Z1 (als 2e hands een optie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:07:
Dat is inderdaad een mooie camera voor het geld. Een collega van mij heeft onlangs zijn PD150 geupgrade naar een Z1 (of beter een Z1 gekocht en zijn PD150 verkocht). Hij merkte wel dat de Z1 minder lichtsterk is dan de PD150, Z5 en Z7. Er was een duidelijk verschil.
Het is echt een heerlijke camera, heb het een tijd gehad als 2de camera.
Heb nu een Z5 als vervanging gekocht, sluit perfect aan bij mij EX 1.
Heeft hij die Z1 nieuw gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, hij heeft de Z1 gekocht als tweedehands. Hij gebruikt hem zuiver voor het filmen van bruiloften, iets dat hij naast zijn normale werk doet. Hoe vind je de Z5 als vervanging van de Z1? (ten behoeve van het opbouwen van een soort knowledge base van verschillen tussen de camera's ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, de Z5 is een hele fijne camera.
Gebruik voor het run & gun werk heel veel.
Ik heb hem met de MRC1K, dus film op CF en tape tegelijk.
Op CF film ik dan DVCAM en op tape HDV 1080 25p, heeft als voordeel dat ik lekker snel in SD kan editten en toch op HD desgewenst kan leveren.
Ben ook blij met CMOS chip en hoe die werkt in low light.
Zet wel mijn gain op max 12db want daarna ga ik het toch wel zien.
Ook de auto level voor audio in de camera werkt perfect, en dat maakt het optimaal voor het korte reportage werk.
Kortom, kan hem iedereen aanbevelen, en laat je niet bang maken door rolling shutter spookverhalen want dat valt echt super mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neut72
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02-2024
Kijk ook nog even naar de Panasonic AG-HMC71E. Ook een schoudercamera, net als de Sony HD1000E, maar wel eentje met 3-chips (ipv die ene van Sony) en hij neemt op SD-kaartjes op in plaats van de tape die de Sony gebruikt.

Ook zitten er op de Panasonic gewoon XLR-aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Nadeel van dat model is wel dat het een eerste generatie AVCHD producten betreft.
Pagina: 1