Toon posts:

Emotiva XPA-5 of Marantz SR-4003 i.c.m. Jamo S606

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een surroundset i.c.m een surroundreceiver.
Verhouding muziek luister vs films kijken is ca. 50/50. Ik zal de set niet al te hard kunnen
zetten aangezien de set in een appartement komt te staan. Wat ik vooral zoek is een
set waarbij niet het volume helemaal open geschroeft moet worden om de bas te horen, maar waarbij alles wel mooi in verhouding is. Muziek speel ik vanaf een laptop via airTunes.

Na het lezen van enkele reviews ben ik erg geïnteresseerd in de Jamo s-606-hcs-3 speakerset (subwoofer lijkt mij niet nodig bij deze set).
Ik wil deze speakerset gaat beluisteren i.c.m. de Marantz sr-4003 receiver (ca. 400 euro), een mooie combinatie lijkt mij.

Nu ben ik onlangs op het spoor gekomen van het merk Emotiva en dan met name de XPA-5 versterker. De fabrikant levert alleen vanuit de U.S., even luisteren zit er dus niet in, maar ik lees veel lovende reviews van gebruikers over dit product.

Volgens Emotiva kost het 683 euro incl. transportkosten om het product naar Nederland te verschepen.
Incl douanerechten (2%?) en omzetbelasting (19%) komt de XPA-5 op ong.827 euro
Hiernaast zou ik dan nog een aparte receiver nodig hebben. De UMC-1 van Emotiva zou dan wellicht een mooie optie zijn (schatting ca.600 euro totaal incl. import).
Reviews van de UMC-1 zijn nog niet beschikbaar aangezien de verwachte beschikbaarheid in juni is uitgesteld. De Emotiva combinatie is dan wel 1000 euro duurder dan de Marantz.

Mijn vraag is nu: Is de aanschaf van de Emotiva combinatie complete overkill voor bovengenoemde speakerset, of is er een duidelijk hoorbaar kwaliteitsverschil te verwachten wat voor mij mogelijk de meerprijs zou kunnen verantwoorden? Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom.

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 13:54
Ten eerste,
ik vind het vreemd dat een bedrijf tegenwoordig een a/v receiver maakt die nog een extra eindversterker nodig heeft. De theorie achter de a/v receiver is onder andere het gebruiksgemak van een alles in 1 versterker. Anders koop je gewoon een losse voor en eind versterker. Klopt, dan heb je niet het video gedeelte. Misschien maakt dat het wel interessant.

Ten tweede, ja je hoort het, maar geen idee wat omdat je het niet kan beluisteren

Je kan ook betere kwaliteit a/v receivers kopen dan de sr 4003 voor veel minder dan 1000 verschil. De 5003 de 6003 de 7003 de denon 2310 en modellen op, voor 1000 meer kan je ook al gaan kijken naar cambridge audio of rotel, NAD misschien.
Die zijn dan ook te luisteren :)

[ Voor 51% gewijzigd door Sevenhunt op 02-07-2009 22:28 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:36

Ethirty

Who...me?

Kan me vergissen, maar als ik beide apparaten aan de achterzijde bekijk kan je ze niet eens op elkaar aansluiten. De XPA-5 slikt zo te zien alleen gebalaceerde aansluitingen, en die heeft de UMC-1 niet op de sub na.

@sevenhunt: hoezo vreemd? In de high-end sector wil je niet alles-in-1, je wilt het beste wat mogelijk is en dat betekent (oa) gescheiden voor en eind-trappen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ethirty op 02-07-2009 22:30 ]

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Sevenhunt
Ethirty schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:29:

@sevenhunt: hoezo vreemd? In de high-end sector wil je niet alles-in-1, je wilt het beste wat mogelijk is en dat betekent (oa) gescheiden voor en eind-trappen.
Klopt, maar ligt denk ik aan mij.
In de high end zoals ik het ken is het video gedeelte toch nog niet geintegreerd. Dan denk ik aal een losse voor en eind versterker voor de audio.
Maar erover nadenkend, kan dit best een leuke optie zijn.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Sevenhunt schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:24:
Ten eerste,
ik vind het vreemd dat een bedrijf tegenwoordig een a/v receiver maakt die nog een extra eindversterker nodig heeft. De theorie achter de a/v receiver is onder andere het gebruiksgemak van een alles in 1 versterker. Anders koop je gewoon een losse voor en eind versterker. Klopt, dan heb je niet het video gedeelte. Misschien maakt dat het wel interessant.
Het idee erachter is, dat je eindtrap niet zo snel "verouderd" als je processor. Een goeie versterker blijft een goeie versterker. Echter een AV-Receiver verouderd, omdat er nieuwe surroundformaten niet gedecodeerd kunnen worden, HDMI er niet op zit of te weinig etc. Dan ben je dus toe aan een nieuwe receiver, terwijl het versterker gedeelte nog prima zou zijn. Tevens kun je zo een goede scheiding maken in de voedingsgedeeltes van de voorversterker en de eindversterker. (Beide een eigen voeding die elkaar niet beïnvloeden.)
Ten tweede, ja je hoort het, maar geen idee wat omdat je het niet kan beluisteren
Ik zou het wel weten. In alle reviews speelt Emotive gelijkwaardig met spullen die 3x zoveel kosten. ;)
Je kan ook betere kwaliteit a/v receivers kopen dan de sr 4003 voor veel minder dan 1000 verschil. De 5003 de 6003 de 7003 de denon 2310 en modellen op, voor 1000 meer kan je ook al gaan kijken naar cambridge audio of rotel, NAD misschien.
Die zijn dan ook te luisteren :)
Het is alleen spul in een totaal andere klasse qua apparatuur. :) Overigens is het wel een gek vergelijk ja, als je al kijkt naar een UMC-1/XPA-5 combi, moet je dat toch wel minimaal vergelijken met een Marantz 8002, Denon 3808, etc. Qua features en vermogen. :) Dan zit je ook op (enigzins) vergelijkbare aanschafsprijzen. Dus die 4003 hoort hier niet echt thuis nee.
Ethirty schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:29:
Kan me vergissen, maar als ik beide apparaten aan de achterzijde bekijk kan je ze niet eens op elkaar aansluiten. De XPA-5 slikt zo te zien alleen gebalaceerde aansluitingen, en die heeft de UMC-1 niet op de sub na.

Je vergist je. De XPA-5 slikt XLR en cinch. :)

[ Voor 64% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-07-2009 23:18 ]

Aannames zijn fataal.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:36

Ethirty

Who...me?

GaMeOvEr schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:35:
Ik zag het later in de specs staan, maar zag geen stereo cinch achterop de XPA-5 zitten. Zal wel niet goed gekeken hebben :+

edit: duh momentje... voor 5 kanalen heb je maar 5x cinch nodig, geen 10.

[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 02-07-2009 22:53 ]

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Sevenhunt
GaMeOvEr schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:35:
[...]

Het idee erachter is, dat je eindtrap niet zo snel "verouderd" als je processor. Een goeie versterker blijft een goeie versterker. Echter een AV-Receiver verouderd, omdat er nieuwe surroundformaten niet gedecodeerd kunnen worden, HDMI er niet op zit of te weinig etc. Dan ben je dus toe aan een nieuwe receiver, terwijl het versterker gedeelte nog prima zou zijn. Tevens kun je zo een goede scheiding maken in de voedingsgedeeltes van de voorversterker en de eindversterker. (Beide een eigen voeding die elkaar niet beïnvloeden.)

[...]

Ik zou het wel weten. In alle reviews speelt Emotive gelijkwaardig met spullen die 3x zoveel kosten. ;)

[...]

Het is alleen spul in een totaal andere klasse qua apparatuur. :) Overigens is het wel een gek vergelijk ja, als je al kijkt naar een UMC-1/XPA-5 combi, moet je dat toch wel minimaal vergelijken met een Marantz 8002, Denon 3808, etc. Qua features en vermogen. :) Dus die 4003 hoort hier niet echt thuis nee.

[...]

Jij hebt blijkbaar al naar emotive gekeken :)

Bedoelde idd dat de 4003 een vreemde vergeijking is met de emotive combinatie.
En als de reviews zeggen dat het geweldig is, ben ik zo eigenwijs het toch te willen horen.
Misschien vind ik het niet geweldig, teveel hoog en te weinig laag, matcht niet met mijn speakers enz. De kwaliteit betwist ik niet, heb reviews gelezen en het lijkt idd top te zijn voor niet veel geld.

En de gedachte voor de a/v voorversterker met een audio eindversterker lijkt idd erg goed te zijn.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Jop, ik heb al naar Emotiva gekeken, en dat wordt bij mij ook de vervanging van mijn huidige Pioneer VSX-D2011S. Die is nog van voor het HDMI tijdperk, maar ik heb de behoefte aan 2x HDMI out. Ik heb namelijk een TV en een Beamer en wil kunnen switchen tussen de output. De UMC-1 heeft maar 1x HDMI out. Echter in Q4 komt de XMC-1 uit en die heeft oa ten opzichte van de UMC-1 2x HDMI-out en een RDS tuner. Wat er nog meer aan specs veranderd is mij niet bekend. Prijsniveau wordt rond de 999,- dollar. (Verwacht.) Deze informatie staat niet op de site, maar ik had ze gemailed, vandaar dat ik dit weet. :)

Wat betreft matching, ik ben daar niet zo'n heel ernstige believer in, mits het spul uit een goede klasse is, met plenty vermogen en een goede opbouw. (Wat je mag verwachten in een prijsklasse zoals die van Emotiva.) Gecombineerd met de reviews, (van betrouwbare bronnen zoals audioholics, die ook netjes meten en echte tests doen) die uitsluitend lovend zijn en mensen niet kunnen begrijpen dat je dit soort kwaliteit voor deze prijzen kunt kopen. :)

Soms moet je een doordacht risico nemen, voor een uitzonderlijk resultaat. Emotiva lijkt mij (na wat grondig graafwerk) dat risico zeker wel waard, hele goede spullen voor (verhoudingsgewijs) belachelijke prijzen.

[ Voor 35% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-07-2009 23:03 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, als ik het zo lees dan is de XPA-5 dus overkill voor de beoogde speakerset.
Ik verwacht niet dat ik op korte termijn duurdere speakers ga kopen die beter matchen met de XPA-5, dus binnenkort de Marantz maar eens beluisteren! :)

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik zou voor 1 serie hoger gaan dan de 4003. De 5003 heeft namelijk alle decoders aan boord voor DTS-HD, TrueHD enz.en dat heeft de 4003 niet. M'n huisgenoot wou eerst ook de 4003 kopen maar is om die reden voor de 5003 gegaan.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:16:
Bedankt voor de reacties, als ik het zo lees dan is de XPA-5 dus overkill voor de beoogde speakerset.
Ik verwacht niet dat ik op korte termijn duurdere speakers ga kopen die beter matchen met de XPA-5, dus binnenkort de Marantz maar eens beluisteren! :)
Overkill is een groot woord. ;) Echter vind ik een 4003 wel weer een erg licht, instapperig dingetje. Bij de goedkope AV-receivers zit er altijd zo'n flut versterkertje in. Nu zul je de 200Watt RMS @8 Ohm die een XPA-5 eruit perst wel niet nodig hebben, maar een beetje degelijke versterker kan geen kwaad, zulke kleine jongens zijn die Jamo's nu ook weer niet. ;)

Ik zou als je bij Marantz wilt blijven dan eerder naar een 7002/8002 kijken, en bij Denon bijvoorbeeld een 2310. Helaas heeft Denon nogal een "gat" in hun productlijn tussen de 2310 en de 3808, waar het type zou moeten zitten wat ik je aan zou raden. :+

Een Yamaha RX-V1900 is ook een leuk apparaat. :)

Hoe dan ook, je hebt eerder te weinig vermogen in je receiver, dan teveel. Te weinig vermogen is ook schadelijker voor je speakers, ivm clipping.

Zie ook dit topic: Kwaliteit / features versterkers hard achteruit?

Ik zou persoonlijk gewoon weg blijven van AV receivers een end onder de 1000 euro voor toepassingen met serieus geluid en serieuze speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-07-2009 16:30 ]

Aannames zijn fataal.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:00
GaMeOvEr schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 16:24:
[...]

Ik zou als je bij Marantz wilt blijven dan eerder naar een 7002/8002 kijken, en bij Denon bijvoorbeeld een 2310. Helaas heeft Denon nogal een "gat" in hun productlijn tussen de 2310 en de 3808, waar het type zou moeten zitten wat ik je aan zou raden. :+
Hoe zit dan dan met de Denon 2809? Is een Denon 2310 dan beter dan een 2809? Ik heb namelijk zelf een Marantz 6003 en deze wordt in de Sales sheet vergeleken met een Denon 2809.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat was een oeps van mij, ik bedoel idd de 2809.

ff snel editten. :+

[edit]
Ah, ik zie al waarom ik 2310 geroepen heb, op de Denon site staat de 2809 er niet meer bij, die is schijnbaar uitlopend of er komt een 2810 aan. :)

[ Voor 52% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-07-2009 19:01 ]

Aannames zijn fataal.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

FeaR

In GoT we trust

GaMeOvEr schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 18:59:
Ah, ik zie al waarom ik 2310 geroepen heb, op de Denon site staat de 2809 er niet meer bij, die is schijnbaar uitlopend of er komt een 2810 aan. :)
Nope, geen Denon AVR-2810.
Nieuwe lijn wordt: Denon AVR-1910, 2310, 3310, 4310 en 4810.

Alleen wat de positionering van de "oude" modellen wordt zoals de Denon AVR-3808A is nog wat vaag. Qua opties en aansluitingen is deze te vergelijken met de Denon AVR-3310. Maar als je naar dingen als vermogen, gewicht en dergelijke gaat kijken dan scoort de AVR-3808A op sommige punten nog beter dan de AVR-4310.

Denon AVR-2809 is inderdaad uitlopend. Net als alle xx-09-modellen overigens.
Al zijn de Nederlandse prijzen soms wat vaag. Zo kost de Denon AVR-1909 €100,- meer dan de Denon 1910. De Denon 2310 is wel €100,- duurder dan de Denon 2309. Maar voor het geld van de Denon 2310 heb je met gemak een Denon 2809....

Het is dus een beetje vaag en zoeken geblazen met Denon op dit moment :)

Overigens maak ik uit je verhaal op dat je dus de Denon 3310 aan zou raden (receiver tussen de Denon 2809/2310 en de 3808A). Weet niet of dit wel "slim" is, want qua budget zit je dan wel over de prijs van een losse Emotiva receiver en versterker.

Moet zeggen dat die Emotiva-spullen er wel erg goed uit zien. Zeker voor de mogelijkheden, specificaties en natuurlijk toekomstgerichtheid (maar dat is snel met een losse receiver en versterker zoals al eerder aangegeven).

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 03-07-2009 22:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Geen idee wat die 3310 gaat kosten. De 2809 zat volgens mij ergens rond de 900 euro, maar de 3808a weer ergens rond de 1600,-

Als de 3310 idd de prijs van de 3808A gaat krijgen, zou het zeker Emotiva voor mij zijn. Het is allemaal een kwestie van budget. Eigenlijk alles wat vergelijkbaar is qua prijs met Emotiva, geeft je niet het vermogen en de afwerking van Emotiva. Kan goed zijn dat de standaard merken een feature meer hebben (DSP-programma hier of daar, DPLII-z of dat soort nutteloze shit) maar niet de bakken met power, of de afwerking en geluidskwaliteit.

De vraag is in deze alleen, moet de TS in deze prijsklasse gaan shoppen voor wat hij wil. Ik denk dat het niet nodig is, maar ik zou ook ver blijven van de instappertjes van de betere merken. (Denon, Marantz, Yamaha, etc. Onkyo moet ik het op moment al helemaal niet, wat die met hun amps flikken, geintjes zoals een 606/607 die met moeite 30Watt per kanaal eruit weten te krijgen.)

Ik heb gewoon erg goede ervaringen (op meerdere audiogebieden thuis en in de auto) van flink wat vermogen in je versterker hebben, de boel speelt er gewoon veel strakker en makkelijker mee, als je lekker bakken met power erachter hebt zitten, ipv een versterker die zich kapot staat te werken en zichzelf aan het bakken is.

[ Voor 18% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-07-2009 21:45 ]

Aannames zijn fataal.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

FeaR

In GoT we trust

GaMeOvEr schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 21:38:
Geen idee wat die 3310 gaat kosten. De 2809 zat volgens mij ergens rond de 900 euro, maar de 3808a weer ergens rond de 1600,-

Als de 3310 idd de prijs van de 3808A gaat krijgen, zou het zeker Emotiva voor mij zijn. Het is allemaal een kwestie van budget. Eigenlijk alles wat vergelijkbaar is qua prijs met Emotiva, geeft je niet het vermogen en de afwerking van Emotiva. Kan goed zijn dat de standaard merken een feature meer hebben (DSP-programma hier of daar, DPLII-z of dat soort nutteloze shit) maar niet de bakken met power, of de afwerking en geluidskwaliteit.

De vraag is in deze alleen, moet de TS in deze prijsklasse gaan shoppen voor wat hij wil. Ik denk dat het niet nodig is, maar ik zou ook ver blijven van de instappertjes van de betere merken. (Denon, Marantz, Yamaha, etc. Onkyo moet ik het op moment al helemaal niet, wat die met hun amps flikken, geintjes zoals een 606/607 die met moeite 30Watt per kanaal eruit weten te krijgen.)

Ik heb gewoon erg goede ervaringen (op meerdere audiogebieden thuis en in de auto) van flink wat vermogen in je versterker hebben, de boel speelt er gewoon veel strakker en makkelijker mee, als je lekker bakken met power erachter hebt zitten, ipv een versterker die zich kapot staat te werken en zichzelf aan het bakken is.
Denon 2809 ligt nog steeds in de winkels voor tegen de €999,-. Her en der is er wel aan te komen voor een bedrag van iets over de €850,-. De 3808A is nu zeer in prijs gedaald en zit onder de €1500,-. Al kan je ook een Denon 3808 kopen en dan de losse upgrade zodat je een A hebt, dat is goedkoper...

Over Onkyo:
Het is wel iets meer dan die 30 Watt die jij aangeeft. Het is iets van tegen de 40 Watt bij extreem gebruik. Dus hoog volume en "veeleisende" speakers. Maar dan nog ben ik het met je eens dat je dan niet vrolijk kreten als "140 Watt @ 7ch." op je receiver moet plakken.

Maar dat allemaal terzijde en dan nu ontopic:
Ik zou als receiver eerder iets aanraden als een Denon 1910, want zo veel eisen die Jamo's nu ook weer niet. Als je ziet wat er nog meer op een Denon 1909 aangesloten wordt dan moeten die Jamo's makkelijk lukken. Denk aan complete 5.1 sets met KEF iQ-70's en die laatste zijn wel wat "hoger" dan die Jamo's.
Ook Sony heeft nu wel leuke receivers met redelijke prestaties met hun nieuwe lijn. Wel de ES-lijn pakken, want anders is het een stuk minder. Maar het is de vraag of je natuurlijk voor dat geld liever een Sony hebt staan of een Denon/Pioneer/Marantz.

Wat er vergelijkbaar is met de Denon 1909 (welke qua prestaties beter is dan de Denon 1910 :X) in merken als Yamaha, Pioneer, Marantz, etc weet ik niet want daar ben ik niet zo in thuis. Maar ben het dus wel met je eens dat een losse receiver en versterker te veel is voor die Jamo's.

Edit:
offtopic:
Zie dat je in Tiel woont (of je biedt daar in ieder geval een huis aan), groetjes vanuit Zaltbommel hier :w

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ow, ik beweer ook zeker niet dat het -nodig- is hoor. ;) Ik ben ervan overtuigd dat een Denon 1910 of een Marantz 4003 die speakers op zich vast wel kunnen aansturen, zonder bij half volume al gelijk over hun nek te gaan. Ik geef alleen aan, dat een versterker met dikke vermogensreserves de boel nog beter laat spelen, gedetailleerder, meer controle. Of je dat persoonlijk hoort is een 1e, of je daar een extra bak met geld voor over hebt, is een 2e. :)

offtopic:
:W Ik woon (nog) in Tiel idd, dus niet zo heel ver weg nee. ;)

Aannames zijn fataal.

• Miesepies
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 17:00
Hmm... ik vraag me af of je combinatie niet een beetje de verkeerde kant op loopt. De kwaliteit van de versterkers loopt hard op, maar de speaker blijven hetzelfde. Jamo maakt niet perse slechte speakers, maar het zijn ook geen hoogdravers. Ik heb zelf 2 paar Jamo's gehad, maar bij mijn overstap naar Focals ging er ineens een wereld voor me open.

De ene speaker klinkt geweldig bij films, maar is zo muzikaal als een baksteen en andersom. Het is geen regel, maar om een wat beter gebalanceerd geluid te krijgen moet je iets meer investeren.

Ik heb een paar dagen mogen testen met een Arcam AVR600 en een Primare SPA22 naast mijn eigen Rotel. Mooi spul allemaal, maar met uiteindelijke conclusie dat mijn speakers waarschijnlijk de bottleneck zijn. Helaas, ook mijn speakers hebben grenzen (lees: ik moet nieuwe speakers kopen :P )

Wat ik dus wil zeggen, zorg dat je een mooie en krachtige versterker scoort, maar investeer ook meer in je speakers, anders heeft zo'n versterker weinig nut.

Emotiva maakt mooi spul, waar veel mensen erg blij mee zijn. Echter ben ik nog geen review tegen gekomen waar deze vergeleken worden tegenover de wat bekendere toppers van verschillende prijsklassen. Het zijn voornamelijk user reviews - weinig professionele reviews - en deze worden voornamelijk geplaatst als iemand tevreden is :)

Niet dat ik je Emotiva wil ontraden, integendeel, ik ben zelf ook erg geinteresseerd in hun producten. Zeker in de nieuwe XMC-1, waar GaMeOvEr mee kwam, i.c.m. met de XPA-5.

Iets goedkoper dan de Emotiva combi, denk ik dat je erg tevreden zal zijn met de Marantz SR8002. Een erg mooie en krachtige versterker. Het enige minpunt is, is dat deze versterker geen upscaling doet van je video signalen. Ik zag deze laatst voor ongeveer €900 over de virtuele toonbank gaan.

Hmm... wel gevaarlijk zo rondkijken, je wensen groeien vaak harder dan je budget ;) (...en mijn advies ook :P )

Michel

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

semi-ot

Voor serieuze reviews van Emotiva moet je eens op audioholics.com kijken. De XPA-5 en de UMC-1 staan er nog niet op, maar bijvoorbeeld wel de XPA-2 en wat oudere (niet meer in productie zijnde) producten. Daar kun je toch wel een goede indruk van krijgen van wat het merk gemiddeld produceert.

/semi-ot

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1