Kwaliteit / features versterkers hard achteruit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Wat me opvalt aan dit merk receivers is dat ze de laatste tijd enorm achteruit zijn gegaan. Echt alles functies functies en nog eens functies maar versterken HO maar!

Zie bijvoorbeeld het verschil tussen de 805 en de 806

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheaterhifi.com/images/stories/2008/october-2008/onkyo-txsr806-insd-large.jpg
806 - 17,8 kg

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2007/onkyo_tx_sr805_inside.jpg
805 - 23,1 kg

De 805 is ruim 5 kilo zwaarder en heeft een enorm veel betere voeding. Dit is echt een enorme klap achteruit van een bijna-topmodel. Dit zie ik ook in de instap reeksen die gewoon steeds minder vermogen kunnen leveren. De nieuwe 607 ziet er echt crap uit vergeleken met bijv. een 603

Ik heb vroeger altijd een onkyo gehad maar ben tijdje terug toen ik een nieuwe receiver kocht maar voor een marantz gegaan. Die heeft in elk model wel een net versterkings-part, uiteraard wel afhankelijk van de prijs.

Als dit zo door zet vrees ik dat het richting een "prut" merk gaat . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:09
Mooi! Thanks, kan ook naar dit topic worden gelinkt vanuit het andere Onkyo topic waar men niet helemaal wil geloven dat de nieuwe series allemaal wat brakker zijn dan de voorgaande. Dit verschil is wel extreem ja, mooi om te zien op deze manier!

Dit is wat de markt "wil" hè, heel veel functies, heel veel gadgets, mooie theoretische versterker-waardes die in de praktijk no-way gehaald worden. Helaas. Zijn maar weinig merken die hier niet erg aan meedoen.

[ Voor 30% gewijzigd door Brad Pitt op 17-06-2009 16:55 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

* Anoniem: 249002 is er 100% zeker van dat dit topic niet toevallig is ;)

Proficiat mooi op het juiste moment toe geslagen Jantje13 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:49

DarkSide

theres no place like ::1

Ik had het al gelezen in het topic en vind het ook zonde. Heb in een grijs verleden een 803(meen ik) gehad. Dit was ook een zwaar bakbeest en kon toen niet eens DTS aan. Maar een perfecte HT versterker.
Was toen iets van (omgerekend) €1400,-. Heb nu een yamaha van dezelfde prijsklasse en zit er af en toe aan te denken om een nieuwe HT te kopen die HDMI en HD sound ondersteund. Maar wil niet meer zoveel uitgeven. Iets van €600,- moet mooi zijn. Alleen ben ik huiverig over de kwaliteit.
Ben nu nl zeer tevreden over mijn, slechts, 5.1 setup.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
marantz is dit niet zo gaande. De nieuwe 6003 is er iets op achteruit gegaan t.o.v. van de 6001, maar zeker geen onredelijk apparaat. De nieuwe 8003 is dan weer een klap beter, en de low-end modellen zijn ook dik in orde. Denon is er juist wat op vooruit gegaan. Yamaha, HK, NAD ken ik dan weer niet.

Hier nog een foto van de 505 vergeleken met de 507

Afbeeldingslocatie: http://areadvd.de/images/2007/onkyo_tx_sr605e_ins.jpg
[img]ttp://areadvd.de/images/2009/onkyo_507_inside.jpg[/img]

Ik zal straaks eens de max vebruik waardes eens opzoeken, die zeggen het meest op het uiteindelijke vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
Afbeeldingslocatie: http://areadvd.de/images/2009/onkyo_507_inside.jpg

Dit is de 507, verkeerd gepost ;)
Kon zo snel de edit knop niet vinden . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Anoniem: 249002 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:58:
* Anoniem: 249002 is er 100% zeker van dat dit topic niet toevallig is ;)
Proficiat mooi op het juiste moment toe geslagen Jantje13 ;)
?

Hoe zit dit met de 506/507? Die is er 1KG op achteruit gegaan. 5.1 ipv 7.1, dus allicht is het met deze niet merkbaar?
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05

Exirion

Gadgetfetisjist

Sja, ik roep al zo lang dat al die heilige merken vaak niet meer zijn wat ze geweest zijn. Geldt net zo goed voor de Yamaha's, HK's en Denon's :) Mensen roepen te snel een bepaald merk als iemand om advies vraagt, zonder dat ze zich realiseren dat dat merk niet meer dezelfde spullen maakt als 10 of 20 jaar geleden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:10:
Sja, ik roep al zo lang dat al die heilige merken vaak niet meer zijn wat ze geweest zijn. Geldt net zo goed voor de Yamaha's, HK's en Denon's :) Mensen roepen te snel een bepaald merk als iemand om advies vraagt, zonder dat ze zich realiseren dat dat merk niet meer dezelfde spullen maakt als 10 of 20 jaar geleden.
Wat zouden we dan wel moeten aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:23

Shuriken

Life is all about priorities

Volgens mij is deze trend bij meer merken gaande.

Yamaha RX-V663 - 11.8 KG
Yamaha RX-V665 - 8,5 KG

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243975

Het is toch ook de onstwikkeling. Vroeger had je toch ook een pc zo groot als een kamer. Steeds meer wordt digitaal. En daardoor zijn er minder componenten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 15:47
Hier een interessante link: http://www.audioholics.co...lifier-technology/trading Gaat over precies hetzelfde. Geldt niet alleen voor Onky hoor :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Saturnus schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:13:
Niet noodzakelijk een ander merk maar wel een andere prijsklasse :) Het lijkt alsof je voor hetzelfde geld steeds meer krijgt, maar het zijn vooral features die erbij gepropt worden, en allerlei A/V verwerking. De primaire functie van een versterker raakt een beetje ondergeneeuwd. Als je een duurdere koopt zit er een betere voeding in en heb je een minder geknepen versterker.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:49

DarkSide

theres no place like ::1

Abbadon schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:17:
Hier een interessante link: http://www.audioholics.co...lifier-technology/trading Gaat over precies hetzelfde. Geldt niet alleen voor Onky hoor :)
Ja dat was mijn versterker de 828 :) nu herrinner ik het me weer.
Heb nu btw de yamaha DSP-A2 (niet helemaal een A1 maar toch nog een beetje uit de good ol days)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:23

Shuriken

Life is all about priorities

Abbadon schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:17:
Ja dat artikel had ik toevallig ook gelezen, vandaar mijn verwijzigin naar de Yamaha's ;)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:18:
[...]

Niet noodzakelijk een ander merk maar wel een andere prijsklasse :) Het lijkt alsof je voor hetzelfde geld steeds meer krijgt, maar het zijn vooral features die erbij gepropt worden, en allerlei A/V verwerking. De primaire functie van een versterker raakt een beetje ondergeneeuwd. Als je een duurdere koopt zit er een betere voeding in en heb je een minder geknepen versterker.
Maarja, daar hebben veel mensen net het geld niet voor. Mocht ik binnenkort een aanschaffen dan is het echt 300 euro max.
Anoniem: 243975 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:16:
Het is toch ook de onstwikkeling. Vroeger had je toch ook een pc zo groot als een kamer. Steeds meer wordt digitaal. En daardoor zijn er minder componenten nodig.
Daar dacht ik ook aan...maar blijkbaar gaat het niet op bij versterkers. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:45

Saffie_time

Why use this? 42!

Maar wat verwacht je dan?
'Vroeger' was een versterker 2 kanaals stereo met de daarbij horende waardes.
Nu wil iedereen van datzelfde merk (voor een vergelijkbare prijs) een 7.1 met DTS en weet ik wat nog meer aan leuke toeters en bellen.
Je kan niet voor hetzelfde geld meer gaan maken en dan dezelfde kwaliteit hebben.

(zelf een oude Onkyo staan maar twijfel of ik bij nieuw aanschaf er weer een zou halen)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 14:46

Shunt

Boe

Anoniem: 243975 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:16:
dan hebben we het idd over het processing gedeelte en dat is in bijde plaatjes ongeveer even groot of groter. het versterkende stuk is iets wat al jaren op het zelfde principe het zelfde voor de voeding.

volgens mij zit het grootste verschil in de voeding van de opvolgende modellen wat toch echt de basis is van de versterkers. en als je dat met computers gaat vergelijken zijn die van de huige computers ook alleen maar zwaarder geworden tegenover de oudere modellen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Exirion schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:18:
[...]

Niet noodzakelijk een ander merk maar wel een andere prijsklasse :)
Dat denk ik ook. Kijk je naar de hogere prijsklasse dan is dit verschijnsel minder aanwezig. Sterker, opvolgers in de hogere prijsklasse zijn veelal duurder. En duurder is in de prijsvechters/instapklasse eigenlijk een no-go, dus moeten er in die klasse concessies worden gedaan.

Nu HDMI 1.4 om de hoek staat gaan ze straks vast PMO watt's introduceren in de instapreceivers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:09
Abbadon schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:26:
[...]
Nu HDMI 1.4 om de hoek staat gaan ze straks vast PMO watt's introduceren in de instapreceivers :P
Een vermogen opgeven dat het apparaat slechts uit één kanaal kan poepen vind ik al behoorlijk close IMHO ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
Heb even wat uitgerekend:

Uitgaande dat een versterker een rendement heeft van 55%

507: Max verbruik: 380 watt (handleiding)

380/5*0,55 = 42 watt per kanaal

506: Max 480 watt
480/5*0,55 = 53 watt

805max: 870

870/7*0,55= 68 watt

806max: 740
740:7*0,55 = 58 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:13:
Rotel, Arcam,... :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bijvoorbeeld :+

Maar zoals iemand al zei: je kunt moeilijk verwachten dat je voor 300 euro een heftige 7.1 versterker met DSP functies, tig A/V aansluitingen en noem maar op kunt kopen terwijl je voor die prijs eigenlijk net een stereo versterker kunt kopen die de meeste mensen kan bekoren. Vroegah was het leven simpeler met een paar stereo audioingangen, want op die bakken draaide het alleen maar om de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:21
Of een simpele receiver met de nodige dsp en een 2 of 3 kanaals degelijke eindversterker, die laatste is namelijk niet al te moeilijk om fatsoenlijk te bouwen. En dan bedoel ik niet de high end merken welke een versterker van 300 euro voor 2000 verkopen, het kan veel goedkoper. Of anders zo'n UcD zelfbouw/order. Je hebt ook meteen uitgebreide room correction opties, of aktieve filtering/bi-amping. Bij een nieuwe hdmi of nieuw audio formaat hoef je ook maar 1 onderdeel te vervangen. De surrounds laat je gewoon aan de receiver hangen, dat gaat ook wel best. Voor mij geen all-in-one receiver in ieder geval.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-07 20:17

R-B

Blokkert

Heerlijk dit topic met als onderwerp de werkelijke vermogens van een Onkyo.. :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Brad Pitt schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:54:
Dit is wat de markt "wil" hè, heel veel functies, heel veel gadgets, mooie theoretische versterker-waardes die in de praktijk no-way gehaald worden. Helaas. Zijn maar weinig merken die hier niet erg aan meedoen.
Het is niet zo zeer de markt. Het heeft weinig zin om een hele goede versterker te hebben als je het niet kwijt kan wegens te duur. Onkyo probeert meer afzet te krijgen en moet daardoor een prijsvechter worden. En dan komt KUT eruit rollen. Kwaliteit = Uurloon x Tijd.

Wil je het zo goedkoop mogelijk in zo kort mogelijke tijd dan krijg je KUT kwaliteit :)
Het is dat ik beiden geen mooi ontwerp vind hebben dat ik neig naar een Marantz met een Parasound eindversterker.
Maar zoals iemand al zei: je kunt moeilijk verwachten dat je voor 300 euro een heftige 7.1 versterker met DSP functies, tig A/V aansluitingen en noem maar op kunt kopen terwijl je voor die prijs eigenlijk net een stereo versterker kunt kopen die de meeste mensen kan bekoren.
Specs verkopen nu eenmaal en laten we eerlijk zijn: met die goedkoop en slecht opgestelde 5.1 setjes is het gehoor en het kritisch zijn ook flink achteruit gegaan.

En vanuit dat opzicht is zo'n Onkyo niet slecht. Een Onkyo icm een HKTS11 ofzo kost toch ook een kleine 800 euro schat ik en dan heb je een redelijke set wat in verhouding tot elkaar staat. Ik zou dan eerder 2de hands kijken qua speakers (AVI ADM 9.1 ofzo :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 17-06-2009 19:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298255

De yamaha's nieuwe series dan hebben dan ook een hoop laten vallen aan inputs zover ik kon zien en dan ook nog spring aansluiting voor de surrounds, fronts zijn wel weer normale aansluiting, maar als ik de achterkant zo zie dan is het maar een kaal iets. Dus denk dat de yamaha's niet echt achteruit zijn gegaan met het vermogen maar meer naar de aansluitingen hebben gekeken (heb het artikel niet gelezen) vind het zelf ook een beetje onzin om 34000 s-video aansluitingen etc. te hebben. Dat zou denk ook een reden kunnen zijn, dat ze iets lichter zijn geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07 23:15
Chevy454 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:33:
[...]

Het is niet zo zeer de markt. Het heeft weinig zin om een hele goede versterker te hebben als je het niet kwijt kan wegens te duur. Onkyo probeert meer afzet te krijgen en moet daardoor een prijsvechter worden. En dan komt KUT eruit rollen. Kwaliteit = Uurloon x Tijd.

Wil je het zo goedkoop mogelijk in zo kort mogelijke tijd dan krijg je KUT kwaliteit :)

[...]

Het is dat ik beiden geen mooi ontwerp vind hebben dat ik neig naar een Marantz met een Parasound eindversterker.
Weet je toevallig waar je Parasound kan beluisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Iets zegt mij dat dat qua prijs nog steeds niet echt helpt...
Exirion schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:11:
[...]

Bijvoorbeeld :+

Maar zoals iemand al zei: je kunt moeilijk verwachten dat je voor 300 euro een heftige 7.1 versterker met DSP functies, tig A/V aansluitingen en noem maar op kunt kopen terwijl je voor die prijs eigenlijk net een stereo versterker kunt kopen die de meeste mensen kan bekoren. Vroegah was het leven simpeler met een paar stereo audioingangen, want op die bakken draaide het alleen maar om de versterker.
ShittyOldMan schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:16:
Of een simpele receiver met de nodige dsp en een 2 of 3 kanaals degelijke eindversterker, die laatste is namelijk niet al te moeilijk om fatsoenlijk te bouwen. En dan bedoel ik niet de high end merken welke een versterker van 300 euro voor 2000 verkopen, het kan veel goedkoper. Of anders zo'n UcD zelfbouw/order. Je hebt ook meteen uitgebreide room correction opties, of aktieve filtering/bi-amping. Bij een nieuwe hdmi of nieuw audio formaat hoef je ook maar 1 onderdeel te vervangen. De surrounds laat je gewoon aan de receiver hangen, dat gaat ook wel best. Voor mij geen all-in-one receiver in ieder geval.
7.1 hoeft van mij sowieso niet. 5.1 mag, stereo kan ook. En als de apparaten beter worden voor de prijs zonder al die Dolby rotzooi enz, mag dat er van mij best uit...
Zelfbouwen is mij net iets te ver. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Wat betreft de voorbeelden in de topicstart TX-SR805 vs 806, Hometheatermag.com heeft de volgende metingen gedaan:

805
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1 percent distortion at 162.0 watts
1 percent distortion at 184.5 watts

All channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1 percent distortion at 120.4 watts
1 percent distortion at 151.7 watts

806
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 107.2 watts
1% distortion at 123.4 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 79.6 watts
1% distortion at 106.4 watts

De zichtbare afname onder de kap laat zich dus ook duidelijk meten :) Vraag is alleen of dit in de meeste gevallen überhaupt merkbaar is (en de 805 pompt er wel bizar veel uit in vergelijking met andere receivers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:15
Mijn HT-S3105 was toen ik hem kreeg al defect.

1 van de optische inputs werkte namelijk niet.

Toen laten repareren en het werkte. Maar toch een nogal slechte ervaring.

Maarja hij werkt nu goed en ik ben er helemaal tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:49:
Iets zegt mij dat dat qua prijs nog steeds niet echt helpt...
Hadden we het niet over KUT gehad?

Als je veel opties wilt en je wilt ook nog een goede kwaliteit dan kost het meer geld in verhouding tot de rest. Je kan niet verwachten dat je voor een kwartje op de eerste rij gaat zitten. Anders koop je maar een instap onkyo.

Eerlijk is eerlijk: een Arcam AVR600 met een (nog onbevestigde) prijs van 3500 euro is idd niet echt representatief. Daarom dat ik voor een losse voor en eindversterker ga. De eindversterker koop je één keer goed en de voorversterker kan je dan "regelmatiger" vervangen.
PHiXioN schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:33:
Weet je toevallig waar je Parasound kan beluisteren?
Ik koop dat ding gewoon. Bevalt het niet dan gaat die op marktplaats.
Als je 60 uur per week werkt dan ga je daar heel gemakkelijk over doen ;)
Ik zoek alleen nog een verkoper.

[ Voor 77% gewijzigd door Chevy454 op 17-06-2009 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:52:
[...]

Hadden we het niet over KUT gehad?

Als je veel opties wilt en je wilt ook nog een goede kwaliteit dan kost het meer geld in verhouding tot de rest. Je kan niet verwachten dat je voor een kwartje op de eerste rij gaat zitten. Anders koop je maar een instap onkyo.
Je leest nergens dat ik veel opties wil...integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:57:
Je leest nergens dat ik veel opties wil...integendeel.
Voor 300 euro max zou ik marktplaats in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:00
De echte passie is er een beetje uit. Daarom heb ik zelf allemaal toppers van toen (eind jaren 80). Alleen bij surround is dat natuurlijk lastiger i.v.b. met digtale shit.

Wel vind ik dat de moderne maransjes nog prima in orde zijn. Marantz heeft te neiging om ringkern trafo's te gebruiken en dat vind ik geen eens zo'n slechte gewoonte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Roderiktweaker schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:16:
De echte passie is er een beetje uit. Daarom heb ik zelf allemaal toppers van toen (eind jaren 80). Alleen bij surround is dat natuurlijk lastiger i.v.b. met digtale shit.

Wel vind ik dat de moderne maransjes nog prima in orde zijn. Marantz heeft te neiging om ringkern trafo's te gebruiken en dat vind ik geen eens zo'n slechte gewoonte
Dus een stalen bak met torren die "ruim" de helft van het afgeleverd vermogen afvoeren door de heatsinks (en daarom ontzettend zwaar is) is per definitie beter dan een moderne versterker waarbij er met nieuwe technieken minder vermogen nodig is om veel vermogen aan je terminals te leveren?
Afbeeldingslocatie: http://www.zenn.com.sg/Rotel_RA203C_Int..JPG
VS
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadgethd.com/media/2009/05/20090523-nad_m2_digital-amp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Roderiktweaker schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:16:
Marantz heeft te neiging om ringkern trafo's te gebruiken en dat vind ik geen eens zo'n slechte gewoonte
Waarom zou dat uberhaupt slecht zijn? Ringkerntrafo's zijn superieur aan de ouderwetse trafo's die goedkoper te produceren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat is ook de reden dat ik sinds kort (na een tip) de producten van Emotiva in de gaten houd. Echte apparatuur met echt vermogen, voor heeeele redelijke prijzen.

Zie bijvoorbeelde deze eindbak en ga eens op zoek naar reviews van Emotiva spullen. Altijd bijzonder goede reviews, los van de prijs, en dan komt de prijs. Dan is het eigenlijk een koopje.

Binnenwerkje:

Afbeeldingslocatie: http://emotiva.com/xpa5/xpa5.inside.800.jpg

Ik ben zelf ook toe aan vervanging van mijn AV Receiver (Pioneer VSX-D2011S) omdat de HDMI behoefte nu behoorlijk op komt zetten, omdat ik een TV en een Beamer heb heb ik de behoefte aan 2 HDMI outputs. Q4 schijnt de XMC-1 te komen, met 2 HDMI outputs en een RDS tuner (voornaamste verschillen met de UMC-1) en ik denk dat ik dan wel weet wat er bij mij in huis gaat komen... (Ook al komen er nog forse shipping costs bij, het blijft bijzondere goede value-for-money.)

Tevens, wat ook erg voor ze spreekt, posten ze gewoon -echte- specs.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-06-2009 11:22 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Foutje, in verkeerde topic geplaatst :X

[ Voor 86% gewijzigd door EdGnoj op 18-06-2009 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

EdGnoj schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:45:
Nu heb ik toch echt niet de goedkoopste zuilen (Tannoy Eyris 3), maar volgens de specs geven die slechts 38Hz-44kHz weer bij -6dB. Nu kan iedereen wel gaan vertellen dat een sub niet nodig is, maar volgens mij ontbreekt hier toch een flink stuk laag en is een aanvullende sub zeker WEL nodig om het bedoelde homecinemagevoel te verkrijgen.
De prijs zegt niet altijd iets over de hoeveelheid laag die een speaker kan weergeven. Er zijn goeie speakers die niet zo diep komen, maar die het gebied dat ze wel kunnen weergeven met sublieme kwaliteit laten horen. Andersom heb je ook speakers die laag komen waarbij het geluid verder te wensen overlaat.

Ook kun je laagweergave niet in getalletjes uitdrukken. Dat een speaker bijvoorbeeld 30Hz bij -3dB haalt zegt niks over hinderlijke resonanties, vervorming en andere onvolmaaktheden in het geluid. Laagweergave is het meest kritische onderdeel van een speakerdesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 21:08
Exirion schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:59:
[...]
De prijs zegt niet altijd iets over de hoeveelheid laag die een speaker kan weergeven. Er zijn goeie speakers die niet zo diep komen, maar die het gebied dat ze wel kunnen weergeven met sublieme kwaliteit laten horen. Andersom heb je ook speakers die laag komen waarbij het geluid verder te wensen overlaat.

Ook kun je laagweergave niet in getalletjes uitdrukken. Dat een speaker bijvoorbeeld 30Hz bij -3dB haalt zegt niks over hinderlijke resonanties, vervorming en andere onvolmaaktheden in het geluid. Laagweergave is het meest kritische onderdeel van een speakerdesign.
Daar heb je volledig gelijk in.

Daar komt bovendien bij, dat bij zulke lage tonen de akoestiek van de kamer keihard roet in het eten gooien.
-3dB is helemaal niets vergeleken met de variaties die de staande golven in een kamer genereren van zo'n 20Hz tot zo'n 150Hz.

Dit is bv wat er met mijn B&W 803S gebeurd in mijn woonkamer:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3638/3639145854_11273766a8_o.jpg
Die drie grote pieken die je onder de 100Hz ziet, zijn het gevolg van staande golven.
De specs van deze speaker geven -6 dB aan bij 28Hz en -3dB bij 35Hz.
En dan heb ik de speakers 150 cm van de muur staan, met bovendien nog plugs in de basreflex poorten geduwd om het laag te dempen. Anders waren die pieken nog hoger.
Het dal bij 63Hz is een gevolg van een staande golf tussen vloer en plafond.

En dit is echt geen extreem voorbeeld. Meestal is het nog veel erger in een woonkamer van gemiddelde grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
offtopic:
Ja, want offtopic is het eigenlijk. :P Wat hoor je wanneer die golven verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:14:
Zie bijvoorbeelde deze eindbak en ga eens op zoek naar reviews van Emotiva spullen. Altijd bijzonder goede reviews, los van de prijs, en dan komt de prijs. Dan is het eigenlijk een koopje.
Ligt het aan mij of kost dat ding geen drol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvZ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-04-2023

FvZ

Als het inderdaad een goed product is, dan lijkt dat weinig geld te zijn. De ROTEL RMB-1575 is bij de RAF bijvoorbeeld een flink stuk duurder: http://www.raf.nl/webshop...146_384&products_id=17239

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Chevy454 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 00:34:
[...]

Ligt het aan mij of kost dat ding geen drol?
Dat ligt niet aan jou, het kost inderdaad geen drol voor de geleverde spullen. Als je reviews ervan op zoekt, zul je ook zien dat iedereen laaiend enthousiast is over Emotiva spullen. Het nadeel is dat dit een concept is van "koop alleen bij de fabrikant" (zoals er ook een aantal speakermerken zijn die dit doen) en je het dus in amerika moet bestellen en stevige shipping costs betaald. Echter dan is het nog steeds een koopje, ook al komt er 200$ shipping en nog btw enzo bij.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ziet er eigenlijk best cool uit, voor wat je geleverd krijgt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 21:08
Saturnus schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 19:18:
[...]

offtopic:
Ja, want offtopic is het eigenlijk. :P Wat hoor je wanneer die golven verschijnen?
Nou ja, in het geval van 63Hz hoor je niks.
Als je dus een instrument hebt dat iets op die toonhoogte speelt, dan is dat instrument op die toonhoogte even afwezig.

Andere instrumenten (of film effecten) die op de pieken zitten spelen te hard.
Stel bij een stuk populaire muziek zit een beat die net op de frequentie van zo'n piek zit. Dan speelt die dus 10dB te hard tov de rest van de muziek.
Nou zullen veel mensen dat misschien niet eens zo erg vinden, want velen zetten ook hun sub te hard. Maar het kan ook zomaar gebeuren dat die beat net in een dal zit. En dan hoor je 'm niet of bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Boudewijn schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:13:
Ziet er eigenlijk best cool uit, voor wat je geleverd krijgt.
Jop. Je kunt er eigenlijk niet eens zelf tegen bouwen voor dat geld.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zelfbouw loont ook niet echt vaak (behalve gainclones\high end) , maar doe je om een andere reden (zeker als je uurloon meerekent).

maar idd een solid state bak zelfbouwen is bijna gekkenwerk met deze prijzen.
Wie o wie haalt er een schroeft hem even open? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Staan toch harstikke mooie ingewanden piccies op de site? ;) Kijk ook maar eens naar de reviews op Audioholics enzo. (Staan er ook al de nodige gelinked op de Emotiva site.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vertrouw fabrieksfoto's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 22:11
Wat denk je dat er in de VS gebeurt als iemand hem zelf openschroeft en er zitten andere onderdelen in dan op de foto? SUE SUE SUE!!
Maar zelfgemaakt foto's zijn altijd leuk om te zien en kan ze vanuit meerdere hoeken maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266026

:9 ziet er erg goed uit, dat Emotiva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Abbadon schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:51:
De zichtbare afname onder de kap laat zich dus ook duidelijk meten :) Vraag is alleen of dit in de meeste gevallen überhaupt merkbaar is (en de 805 pompt er wel bizar veel uit in vergelijking met andere receivers)
Sowieso was een van de grootste bezwaren tegen die onkyo-serie (en dan met name de 805) dat ze nogal warm werden en flink stroom opnamen... Dus dan was het ook wel te voorspellen dat ze de totale versterkingscapaciteit terug zouden gaan brengen. Tenzij de 806 natuurlijk net zo warm wordt, dan klopt mijn aanname niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Boudewijn schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 13:34:
Ik vertrouw fabrieksfoto's niet.
Ik vond deze online:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jv03PghMNmumXMus0pOSlviE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f4YL50dkPH4rRqVmOaONW136/full.jpg

Als mijn receiver in de toekomst eens vervangen moet worden dan overweeg ik zeker dit merk. Sinds kort hebben ze een leuke pre/pro, gecombineerd met zo'n 5 kanaals eindbak kom je incl. verzenden op het prijsniveau van een stevige receiver (Denon 4308 o.i.d.). Nou, dan denk ik dat ik het wel weet.
ACM schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 09:59:
[...]

Sowieso was een van de grootste bezwaren tegen die onkyo-serie (en dan met name de 805) dat ze nogal warm werden en flink stroom opnamen... Dus dan was het ook wel te voorspellen dat ze de totale versterkingscapaciteit terug zouden gaan brengen. Tenzij de 806 natuurlijk net zo warm wordt, dan klopt mijn aanname niet :P
Ja, dat klopt idd. Het zijn krachtige dingen, de 805, 875 en 905. Dan lijkt de hitte voor een deel verklaard. Je zou idd denken dat de opvolgers minder last van zoveel warmteuitstoot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nog tweakers met ervaringen betreffende een 507 in vergelijking met de oudere modellen? (Qua geluidskwaliteit dus.)
Ik zit sterk te twijfel tussen een tweedehands 605/674 of de nieuwe 507.
Een goede versterker heb ik in mijn leven nog nooit gehad, ik zou dus kunnen zeggen: Wat maakt het uit het is sowieso gigantische vooruitgang. Maar dat is ook een beetje flauw.

Het video deel van de Onkyo zal de komende tijd nog niet gebruikt worden dus dat hoeft nog niet mee te tellen, misschien af en toe een video/dvdtje via de PC. Het voorlopige idee is om gewoon een digitaal kabeltje uit de PC te trekken naar de receiver en een analoge uit een DJ mixer. Goede geluidsweergave staat daarom hoog op de lijst.

Jullie zullen vast aanraden om gewoon voor een tweedehands bak te gaan uit een hogere serie dan 5?

Weinig aanbod zeg op marktplaats...

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 19-07-2009 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 22:11
Saturnus schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 19:06:

Jullie zullen vast aanraden om gewoon voor een tweedehands bak te gaan uit een hogere serie dan 5?
Ja ;)
Je kunt ook nieuwe overjarige modellen zoeken, het hoeft niet per se tweedehands. Bij Onkyo was IMO de xx5 (TX-SR605,705,805. etc.) serie qua versterking de beste.

[ Voor 3% gewijzigd door mac1987 op 20-07-2009 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok dan. Ik heb afgelopen week geprobeerd een 605 black te kopen maar tot nu toe nog niet gelukt.
Op http://www.avforums.com/f...606-100-difference-2.html zegt iemand in de een na laatste post dat de 606 een stuk beter zou zijn...niet waar of persoonlijke smaak allicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat hangt van je definitie van "beter" af. Beter als in meer features, formaten, etc. Ja. Beter als in versterking? Nee.

Dat is inderdaad nu net de stelling van het topic, de features nemen allemaal toe maar de kwaliteit van het daadwerkelijke doel van het apparaat (versterking) neemt af.

De 606 is iig beter dan de 607 qua versterking (wat ik persoonlijk echt een treurig product vind) maar volgens mij is de 605 qua versterking niets slechter dan de 606.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Paar weken verder en nog steeds geen aankoop. :P Valt maar lastig te onderhandelen met die mensen. Bijna allemaal willen ze >70% van de laagste nieuwprijs die het ooit had (450 euro). Over een 605 hebben we het dan.
Leuke dingen maar dan kan ik net zo goed een 607 kopen die nog garantie heeft en dan maar genoegen nemen met iets minder power...power die ik wellicht niet zal benutten.
Wat mij ook opvalt is het grote aantal 307's op MP. Een aardig deel zit nog verpakt in doos dus je zou zeggen die hebben ze niet op kwaliteit kunnen testen. Maar als je dit laatste niet zou weten zou je bijna denken dat het rommel is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256488

ACM schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 09:59:
[...]

Of ze gebruikten toen een hoge bias instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313238

De bouwkwaliteit van versterkers is de laatste jaren al bedroevend, als je al kijkt naar gebruikte materialen wordt je ook niet vrolijk en dan soms de opbouw van een print en de kwaliteit van een print, brrrrr

Ik adviseer een versterker uit de jaren 80 of 90 te kopen, deze versterker een goede beurt telaten geven bij een audio technicus die her en en der op audiofora's rondlopen.
Revisie houdt dan in, alle elco's vervangen en vooral in het voedingsgebied, potmeters en schakelaars ultrasone reiniging geven en de bias opnieuw afregelen.
Dan kan die versterker weer jaren mee en geloof mij, zo'n versterker kan de concurrentie met de moderne versterker zeker aan en in veel gevallen verlaat de oude garde de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266026

Ben zelf al tijden op zoek naar iets moois maar weinig dat me kan bekoren, de Yushang Classic 6.10 en Emotiva staan op de nominatie maar een "oude" Sansui, Onkyo Integra of Marantz PM 17 (KI) staan op de shortlist.

Welke audio technicus of club is bewezen goed/staat goed aangeschreven, had er ooit een ergens in groningen maar die is alweer enige tijd gestopt; dus wie het weet mag het roepen graaaaaag :P

***edit***

gevonden; het was/is apparatenreparatie in de provincie Groningen, ze zijn dus niet gestopt zoals ik eerder dacht.

Ben ondertussen ook de nieuwe Yamaha AS1000 tegengekomen, moooooooi :9 maar hoe zou 'ie klinken op een paar Mordaunt Short 908 weergevers???

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 266026 op 21-08-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Je kan ook een Marantz PM-16 pakken. Ongeveer voor zo'n 500-600 euro te krijgen (nieuwprijs was zo'n fl4400,-)
Pagina: 1