Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe geluidskaart? ga ik er echt op vooruit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nog een paar vragen over geluidskaarten.

Ik ben van plan om van een standaard mobo 5.1 (Realtek HD) over te gaan naar een X-fi extreme audio Pcie, en die met een Optische toslink aan te sluiten op een logitech Z5500 ( die zit nu dus met 3 x 3.5 mm op de mobo soundcard)

Ga ik er met de nieuwe set-up veel op vooruit?

Verder heb ik gehoord, een digitaal signaal is een digitaal signaal, dus zou ik ook een goedkopere optie (bijv een sweex kaartje met s/pdif kunnen overwegen? of haalt zo'n kaartje het niet bij de xfi?

Ik heb deze vragen al gegoogled etc, maar daar waaren de meningen nogal verschillend, ik hoop hier wat meer zekerheid te krijgen,

alvast bedankt!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 10:56

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb met dezelfde vraag al eens flink de wind van voren gekregen.
Mij werd gezegd dat een geluidskaart van een paar tientjes al stukken beter geluid geeft dan een onboard geval.
Verder heb ik er niet veel verstand van hoor, ik paas alleen de raad die ik kreeg door.
Ik ben zelf in ieder geval van plan een keer een xtreme gamer te kopen (ik wil meteen ook een goede), en dan kijken of het echt veel scheelt. Van wat ik heb gehoord zijn die kaarten tweedehands ook nog perfect, ze zouden haast niet stuk te krijgen zijn. Then again, ik spreek niet uit eigen ervaring.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voor digitaal maakt het niks uit. Je geluidskaart doet dan 0,0 en stuurt alles naar je speakers 1 op 1 voor zover ik weet :)

Verder ben ik groot voorstander van Realtek puur wegens driver support !! Creative doet daar niet echt veel mee helaas :/
Als je echt goed Analoog geluid wil zou ik kijken naar M-Audio/ASUS/Auzentech/Terratech en een paar Club3D kaarten die lekker cheap zijn en toch goed : 60 of 70 € ongeveer.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

• Een dure geluidskaart is alleen nog interessant als je
a) goede analoge outputs nodig hebt
b) game trucs gebruikt zoals EAX

• Realtek (onboard) chips uit de 6xx serie resamplen alle geluid naar 48khz op de SPDIF, wat schijnbaar hoorbaar slechter is. Realteks uit de 8xx serie doen dit niet meer.

• Het sweex kaartje van 20 euro biedt:
a) lichtgewicht drivers voor Windows gericht op het 1 op 1 doorgeven
b) waardeloze analoge outputs

Hiermee kan je hoop ik wel de juiste keuze maken.

This can no longer be ignored.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

IK vind wel dat idd nero355 gelijk heeft over de drivers. Ik ben er best tevreden over.
Er zit zo'n equalizer in, Met én standaardinstellingen én ruimte voor je eigen instellingen, met een stuk of tien schuifbalkjes. Het verschil tussen de instellingen is goed te horen, en bij het ene ding heb ik liever andere instellingen dan bij het andere. Op zich is Realtek wel prima. Maar ik weet niks over de andere kaarten, behalve dan dat ik heb gehoord dat die beter geluid zouden produceren. Ikzelf wil ook graag gewoon een Creative Xfi hebben, maar ik game ook graag. Er zijn genoeg games die van Xfi houden. Had ik eigenlijk bij mijn vorige post erbij moeten zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 02-07-2009 12:25 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik game ook, maar weiger een X-Fi te kopen :Y) Dan zou ik nog eerder Auzentech betalen voor dezelfde chip !!
ALS ik iets zou kopen zou het denk ik ASUS of M-Audio worden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zijn de drivers dan zó slecht?
Ze hebben nu ALchemy voor Vista, zodat je daar ook surround kan doen en alles...
Tot zover ik weet is er maar één Auzentech met dezelfde chip, en die is echt veel te duur.
Ik zie termen als EAX en Xfi toch wel redelijk vaak weer terug in games, en als ik dan op zo'n ding druk, zeggen ze "nee, dat mag je niet gebruiken".

[ Voor 56% gewijzigd door Amanoo op 02-07-2009 13:05 ]

Verwijderd

Waarom zou je digitaal willen bitstreamen via SP/DIF in plaats van analoog? DTS/DD is nog lang niet achterhaald, maar er zijn betere alternatieven omdat er maximaal 5.1 kanaals geluid met 48 kHz doorheen kan. Een goede analoge aansluiting klinkt beter, tenzij je alleen DVDs kijkt waar toch alleen DD/DTS op zit. Of als je bijvoorbeeld spellen speelt met AC3 audio, hoewel de meeste spellen toch gedecodeerd geluid afleveren. Over spellen gesproken, als je daarvoor EAX wilt gebruiken moet het toch eerst gedecodeerd worden. Een ander punt is dat je volgens sommigen merkbare lip-sync problemen krijgt bij bitstreamen over SP/DIF.

Analoog daarentegen is beter want het kan afhankelijk van de DACs in je geluidskaart een veel hogere audiokwaliteit aan. Dit zou ik belangrijker vinden omdat tegenwoordig de audiobronnen steeds gedetailleerder worden (kijk naar bijvoorbeeld 7.1 192kHz LPCM, Dolby TrueHD, DTS MA op blue-rays).
Daarbij kan analoog ook 7.1 kanalen weergeven. Aangezien het toch eens gedecodeerd moet worden kun je het m.i. het beste laten doen door een goede geluidskaart (of goede receiver) dan een speakerset.

Nog beter geluid heb je als je een aparte versterker/receiver tussen je PC en je speakers plaatst waarbij de versterker aangesloten is via HDMI (ik ken geen computerspeakers die met HDMI aangesloten kunnen worden). HDMI kan al deze digitale signalen inclusief 7.1ch 192kHz 24 bit LPCM en de HD audioformaten doorgeven. Wel moet je erop letten dat de (HDMI) geluidskaart dit ondersteunt. Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1093445
Wellicht is het wel veel duurder (versterker à 300 euro, aparte speakers)

Dus ik zou òf een goede analoge geluidskaart kopen òf een geluidkaart met goede HDMI ondersteuning.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 16:11 ]

Pagina: 1