Ik heb hier een tijdje geleden gereageerd (op pagina 2 ofzo) over dat ik een nieuwe pc wilde aanschaffen. Inmiddels heb ik me er nog wat op georiënteerd, en heb ik een pc samengesteld, en de prijs komt inclusief assembleren + 3 jaar garantie uit op € 700.
AMD Phenom II X3 720 Black Edition 2.80 GHz, 4000 MHz, 3x 512kB , 6 MB, Boxed
Cooler Master Sileo 500 Zwart, Geen Voeding
Asrock A780GXH/128M
Corsair CX400W 400 Watt ActivePFC, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
Kingston HyperX Dual Channel 4 GB, PC8500, 1066 MHz, Kit Of 2
Club3D Radeon HD 4770 512 MB
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300
Sony Optiarc AD-7241S S-ATA, Bulk, Zwart
Sweex Internal All-In-One Cardreader (Zwart) Zwart
Microsoft Windows Vista SP1 + Windows 7 Voucher NL, Home Premium, OEM, 32-Bit |
Ik wil deze pc gebruiken voor multimedia (films, muziek) internet (browsen, downloaden) en mijn studie. Ik wil een pc die veel dingen tegelijk kan, ik wil dus dat hij niet gaat haperen als ik tegelijkertijd download, browse, msn en muziek luister.
Ik laat dit systeem door Salland assembleren, en ik laat er een 32-bits Vista installatie op zetten (Vista kost daar 85 euro, dat is toch een redelijke prijs?). Ik ben alleen nog onzeker over de processor; ik had begrepen dat die black edition processors beter zijn omdat je ze goed kunt overclocken. Ik ben dit als non-tweaker niet van plan, kan ik geld besparen door een andere processor van vergelijkbare snelheid te kiezen? En klopt het dat deze processor sneller is dan een AMD Phenom II X4 945 omdat de 4e kern van die x4 niet benut wordt?
Als laatste vraag ik me nog iets af, al mijn bestanden van mijn vorige pc staan nog op die harde schijf, maar die pc is kapot (processor wordt niet meer gekoeld, thermische pasta heeft losgelaten) en start dus niet meer op (hij blijft elke keer rebooten). Het liefst zet ik die harde schijf er gewoon bij in mijn nieuwe pc. Nu vraag ik me af: is dit mogelijk met dit moederbord? Kan ik nadat vista is geinstalleerd dat ding er gewoon bij schroeven of moet ik daar nog dingen voor installeren? En mijn oude pc gebruikte xp, werkt die harde schijf gewoon goed met vista, of moet ik daar dan ook nog vista op installeren? Ik ben, zoals je waarschijnlijk merkt, nogal onervaren met besturingssystemen en assembleren, dus ik heb geen idee wat ik kan verwachten..
Onwijs bedankt alvast!