Hey tweakers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe computer maar ben onzeker in het maken van een keuze. Ik heb al wat rondgekeken bij diverse sites (de pricewatch van tweakers was zeer nuttig) maar vind het moeilijk om een systeem te vinden wat goed bij mij past en wat betaalbaar is. Randapparatuur zoals monitor, speakers, muis etc. heb ik allemaal al, hier wil ik dus ook niets aan kwijt zijn. Ik wil mijn pc gebruiken voor muziek, films, internet, beetje gamen etc. Het is voor mij belangrijk dat mn pc veel tegelijk kan, en dus niet trager wordt of hapert als ik meerdere programma's naast elkaar open heb staan. Deze pc moet dus snel zijn, en ook minstens 5 jaar mee kunnen. De eisen die ik aan mn pc stel zijn dus ongeveer als volgt:
- Een goede processor, ik heb zelf het liefst een quad-core, maar ik weet niet zeker of ik dit nodig heb.
- Rond de 4 Gb RAM geheugen, met ruimte voor uitbreiding
- Redelijk tot goede videokaart
- Harde schijf hoeft niet groot te zijn. Ik heb uit mijn vorige pc nog een harde schijf van 320GB waar overigens al mijn foto's, documenten, muziek etc. nog op staan. Ik wil deze HD in mijn nieuwe pc zetten. De harde schijf van mn nieuwe pc hoeft dus niet groter te zijn dan ongeveer 500 Gb.
- De geluidskaart moet goed genoeg zijn om op een 5.1 speakerset goed geluid te geven. Ik heb een logitech x-530 set, dus dat is geen topkwaliteit oid. Geluidskaart hoeft dus ook niet geweldig te zijn.
- Pc moet een draadloze netwerkkaart hebben
- Ik heb het liefst 2 cd-drives. Hoef geen blue-ray speler oid, die laat ik er wel in zetten als dat de standaard wordt
Ik wil aan deze pc maximaal 600 euro uitgeven, maar het liefst natuurlijk minder. Ik ben niet van plan om mijn pc zelf in elkaar te zetten, ik wil gewoon een complete pc kopen. Ik heb al eens rond gekeken en dit zijn een paar suggesties:
Acer Aspire X1700
Intel® Core™2 Quad processor 8200
Microsoft® Windows® Vista™ Home Premium (NL/UK) + Office™ Home & Student 2007 Trial
4GB DDR II RAM (2x 2GB)
750GB HDD, DVD-RW (Dual Layer)
ATI Radeon™ HD 4350 512MB/1919MB DDR2 DVI VGA HDMI
card reader
incl. USB US Int. keyboard & optical mouse
Prijs: 480 euro
http://www.obcs.nl/go.php...P&art=Acer%2098.CEF7A.TAP
Deze pc lijkt me goed, omdat ik denk dat hij goede prestaties geeft en ik 480 euro een aantrekkelijke prijs vind. Wat me aantrekt is de quad core processor en de 4gb werkgeheugen. Minder is het feit dat hij geen draadloze netwerkkaart heeft, en dat hij een kleine behuizing heeft (kan ik mijn oude harde schijf wel in deze pc kwijt? en is het geheugen uitbreidbaar?
Een andere suggestie:
Acer Veriton M460
Intel® Core™2 Duo processor E7300 (2.66GHz/FSB: 1066MHz/3MB L2 cache)
Microsoft® Windows® Vista™ Business (NL/FR/UK) with XP Pro downgrade kit
Microsoft® Office™ Ready 2007 (trial version)
4GB DDR II RAM 800MHz (2x 2GB)
320GB HDD S-ATA II
DVD-RW Multi
VGA onboard + DVI (ADD2)
1Gb LAN
Intel® G31/ICH7-DH chipset
incl. USB US Int. keyboard & optical mouse
Prijs: 455,81 euro
http://www.obcs.nl/go.php...9&art=Acer%20PS.M46E1.B09
Deze pc lijkt me ook goed, maar ik heb mn twijfels bij de Dual-Core processor. Bovendien is hij niet veel goedkoper dan de vorige suggestie, terwijl die veel betere specs lijkt te hebben (harde schijf, processor). Ik heb verder geen verstand van videokaarten, zit er veel verschil tussen deze twee? Verder vraag ik me af wat ze op de pagina van deze twee pc's bedoelen met kloksnelheid. Bij eerstgenoemde pc is dit 2330 MHz, en bij de laatstgenoemde pc is dit 2660 MHz, terwijl eerstgenoemde pc een quad-core processor heeft. Wordt deze kloksnelheid per kern gemeten oid?
Zoals je kunt zien zijn beide links naar dezelfde webshop, namelijk OBCS uit Bodegraven. Ik geef er de voorkeur aan om hier mijn pc te halen, omdat ik in de buurt van Bodegraven woon en er regelmatig kom. De reviews waren redelijk, dus ik denk dat dit een goede winkel is, plus ik kan hem gewoon afhalen. Wat ik me als laatste afvraag is of het merk van je pc veel uitmaakt. Beiden zijn Acers, is dit een redelijk merk?
Bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen jullie me verder helpen!