• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 16:49
Ik heb een Asus P5B-E mobo met een dual core (6600) proc en wil deze upgraden met een quadcore en meer geheugen.
Nu zegt de spec van het mobo :

4 x DIMM, max. 8GB, DDR2 800/667/533MHz, non-ECC, ongebufferd geheugen,
Dual-channel geheugenarchitectuur

Betekent dit nu ook dat er maximaal 800Mhz geheugen in kan want in sommige testopstellingen zie ik 1066 geheugen gebruikt worden. Of is dit alleen bruikbaar als je gaat overclocken?

En wat is een tip voor de hoeveelheid? Geheugen is niet echt duur meer namelijk, dus volgooien met 8Gb is niet zo heel kostbaar, maar hoe zinnig is dat aangezien de pc voornamelijk voor gaming en wat standaard zaken gebruikt wordt met hier en daar wat fotobewerking. (Ander onderdeel van de upgrade is mijn videokaart overigens waar ik er een ga nemen met 1Gb geheugen onboard)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:52
800Mhz is de snelheid waar je geheugen maximaal op kan lopen. Als je er sneller geheugen in zou zetten (1066 bijvoorbeeld) dan zal het zichzelf terugklokken naar 800 omdat je moederbord gewoonweg niet hoger ondersteund.

Als je een 32-bit OS hebt zul je niks hebben aan meer dan 4 GB RAM. 32-bits OS's kunnen namelijk niet meer aanspreken dan 3,2 GB. Alles boven de 4GB zal dan jammer zijn van je geld omdat je het met geen mogelijkheid beschikbaar krijgt.

Ik geloof zelfs dat er van die 3,2 in jouw geval nog wat minder overblijft vanwege de 1GB op je videokaart maar pin me daar niet op vast.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, let wel op je OS inderdaad, je kan het systeem vol zetten met geheugen, maar zonder 64bit OS heb je er niets aan. Indien je wel een 64-bit OS draait (en dan bij voorkeur een van de moderne twee Windows versies, heb het idee dat XP er niet eens zo veel mee doet) merk je er redelijk wat van, zelfs bij niet-game gebruik, omdat de superfetcher het ook graag gebruikt.

Over het soort geheugen kun je kort en bondig zijn, en lang discussiëren, maar de regel die eigenlijk altijd geld:

Wil je het veilig en stabiel hebben, kijk dan eerst op de QVL lijst van je moederbord, en koop alleen geheugen wat daar op staat en getest is. Ja, in theorie is het geheugen allemaal 'gewoon, dom' geheugen; maar de praktijk leert anders. Een heleboel gezeur over non-standaard voltages bij 'erg snel' geheugen, vage compatibiliteit issues, SPD's die bewust voorzien zijn van JEDEC-gegevens waarbij geheugen echter niet stabiel kan draaien, en vage issues met Gigabyte DDR3-moederborden die op de een of andere manier OCZ geheugen vaak niet lekker vinden.

Je kan het 'risico' lopen door gewoon at random geheugen te gaan kopen, en dikke kans dat het gewoon werkt, zeker als je het 1:1 instelt met je FSB (dus niet sneller dan werkelijk nodig is), maar als je veilig wilt spelen, kijk dan eerst op de QVL van je moederbord(fabrikant), die doen namelijk tests voor 'wat werkt, wat niet'.

Verwijderd

Volgens mij moet je dat wel x 2 doen.
2 x 533 = 1066
2 x 667 = 1334
2 x 800 = 1600
Dus je kunt tot 1600 Mhz gaan.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Foei, Freddy. Misverstand zeker? DDR, onafhankelijk van de snelheid, wordt altijd verkocht met de verdubbelde snelheid al opgeschreven, dat is al zo sinds de eerste DDR1 plankjes (Hmmm... Thunderbird met 200MHZ DDR geheugen (2x100), en Athlon XP met 2x133 aka 266), en dat is nog zo met DDR3, zijn moederbord ondersteunt dus in feite 266x2, 333x2 en 400x2 geheugen. Dat is net zo standaard als Intel die hun FSB standaard x4 doet al sinds P4-tijden. (draaide ik met mijn Athlon XP met 266MHz FSB, kon ik zeggen dat mijn Intel bakkie een 533MHz FSB had, en dat was mogelijk, omdat Intel een revolutionaire techniek had genaamd 'dual channel geheugen' waardoor je geheugen 128bit ipv 'slechts' 64 bit kon aanspreken, door ze in paren te zetten. Had netburst ook wel nodig, die bandbreedte).

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:58:
Volgens mij moet je dat wel x 2 doen.
2 x 533 = 1066
2 x 667 = 1334
2 x 800 = 1600
Dus je kunt tot 1600 Mhz gaan.
Ik weet niet wat jij precies bedoeld, maar de TS hoeft echt geen sneller geheugen te kopen dan 800MHz. Ook in dualchannel wordt het gewoon teruggeklokt.

edit: daar zat ik ook aan te denken, maar wist niet precies van de hoed en de rand. Bedankt Umbrah

[ Voor 11% gewijzigd door Snowmiss op 30-06-2009 10:15 ]

Verwijderd

Beetje onzinnige opmerkingen hier boven,

Koop een setje 2x 2GB DDR2=800 (CL5, wel opletten, CL6 is een stukkie trager) Kinston ValueRAM, werkt het gegarandeerd in je moederbord, kost niet te veel.

8GB Klinkt leuk maar is voor jouw toepassingen zwaar overbodig, + dat je gebruikt waarschijnlijk nog een 32 bit besturingssysteem deze kunnen zoals hierboven aan gegeven niet meer dan ongeveer 3,2GB gebruiken dat wil echter nog niet zeggen dat dan 2x2GB zonde is want het draait in dat geval wel dual-channel, dubbele bandbreedte dus + dat wanneer je overstapt naar een 64 bit je gewoon weer wat extra bruikbaarheid erbij krijgt.

8GB is leuk wanneer je hele virtuele netwerken/omgevingen gaat bouwen, of zware 3D render/animatie dingen gaat doen. En ik heb zelf heel wat netwerkjes (2x Windows 2003 Server + 2x Windows XP Client) gebouwd met 2GB op m'n laptop en op m'n game systeem met 4GB ook een simulatie gedaan van een webserver netwerk (2x router 2x loadbalancer 4x webserver 2x databaseserver) en dat draaide ook als een trein.

Mijn advies: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G +/- € 49,-

Ja er is goedkoper en sneller te vinden maar in jouw geval lijkt het me dat je vooral geen gedoe wilt. Let wel, een quadcore zal mogelijk ook moeilijk doen met jouw P5B moederbord/chipset, een Q6600 zal nog wel gaan maar een Q9550 zal mogelijk niet werken controleer dat ook even.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om te bepalen welk geheugen je moet kopen kijk je in de QVL van je mobo. Om te bepalen hoeveel mem je nodig hebt kun je PMG FAQ eens doornemen.
Al met al zijn dit vragen die je prima zelf kunt beantwoorden, dus dit toic gaat op slotl
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.