Toon posts:

Twee speakers op 1 aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jongens,

Ik heb een 5.1 dvd set aangeschaft en wil ook de muziek over 4/5 speakers hebben (muziek via laptop). Heb heel veel software gedownload, maar ik krijg het maar niet aan de praat.

Nu is mijn vraag, kan ik niet gewoon twee speakerdraadjes in 1 ingang (van mijn dvd speler) klemmen?
Dus dat ik bijvoorbeeld links-voor en links-achter in dezelfde ingang klem (er komen draadjes uit de speakers die ik vast moet klemmen achterop de dvd).

Kan dit gewoon? Of sluit ik het dan kort of oid? Of blaas ik dan iets op?

groetjes en alvast bedankt,

Phil

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-12 15:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

HUH? je taalgebruik is erg vaag en je gebruikt termen die onjuist zijn: speakerdraden sluit je aan op een UITgang en niet een INgang, het is niet je 'dvd' maar je 'versterker' etc.

Kijk eens in de handleiding van je versterker en zoek naar iets dat 'Dolby Pro Logic' heet. Met die stand kun je een stereo signaal laten 'upmixen' naar 5.1

2 speakers in 1 aansluiting is erg onverstandig; de weerstand halveert en dus levert de versterker 2x zoveel vermogen. Dit kunnen de eindtrappen waarschijnlijk niet aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Icephase op 29-06-2009 16:06 ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12 18:22
Je kunt zoveel speakers aansluiten als dat je DVD speler aansluitingen heeft. Met maar 2 aansluitingen (Front L en Front R) ga je natuurlijk nooit een 5.1 set kunnen aansluiten.

Los daarvan vraag ik me af of je speakers rechtstreeks op je DVD speler kunt (wilt) aansluiten. Heb je er geen Receiver tussen zitten?

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien bedoeld Philly dat ie zo'n home cinema set heeft, dvd / versterker geval in 1 ?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
op mijn onkyo zit een stand: 4ch stereo. die doet wat jij met draadjes probeert voor elkaar te krijgen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Fatal Mind schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:10:
Misschien bedoeld Philly dat ie zo'n home cinema set heeft, dvd / versterker geval in 1 ?
Hey wat snel al veel reacties, thanks!

Dat heb ik idd, zo'n home cinema set (5.1) met de versterker en dvd in 1.

De dvd heeft dus 6 ingangen, Lfront Rfront, Lrear Rrear, center en subwoofer.

Maar er word me dus afgeraden om 2 speakers in 1 UITgang (bijv Lfront) te klemmen?
Dan ga ik nog even zoeken naar dat Dolby Pro Logic!

nog enige suggesties?

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-12 16:29
koop een goede geluidskaart (bijv. een Audigy 2 ZS of een nieuwere versie daarvan) die maken van stereo muziek 5.1 muziek. Als je die dan digitaal aansluit op je versterker/dvdspeler/of wat het ook is dan heb je 5.1 muziek

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
WiertOmta schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:34:
koop een goede geluidskaart (bijv. een Audigy 2 ZS of een nieuwere versie daarvan) die maken van stereo muziek 5.1 muziek. Als je die dan digitaal aansluit op je versterker/dvdspeler/of wat het ook is dan heb je 5.1 muziek
van stereo muziek 5.1 muziek maken kan nog wel eens tegenvallen. afhankelijk van het type muziek wil dit nogal eens aardig vern*kt worden. beter is gewoon links voor/achter en rechts voor/achter hetzelfde.
owja, en misschien RTFM betreffende stereo-input? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Meester_J op 29-06-2009 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jah de Dolby pro logic stond al aan dus, maar de 2 rear speakers zijn echt suuuper zacht, je hoort het niet eigenlijk,

kan ik niet gewoon een splitter oid halen zodat Lfront en Lrear op Lfront-uitgang gooi? Dan geven die twee ook hetzelfde geluid neem ik aan?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:45
Een splitter gaat prima ja.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:42

Shunt

Boe

ze zullen echter wel een stuk zachter gaan en zal de versterker voor de twee kanalen 2x zo hard moeten om het zelfde volume per speaker te behalen. en dus ook twee keer zo zwaar belast worden wat volgens mij weer de levensduur van het apparaatje niet tegoeden komt. ik zou gewoon eens kijken of er geen 2x stereo op de dvd speler / versterker combo zit. Als het puur gaat om meer geluid te krijgen uit de speakers is dit niet echt een geweldige oplossing ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• ShittyOldMan
Met een hoge ingangsimpedantie van de line input zal het niet een stuk zachter gaan. Gewoon even proberen dus.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

zit er geen 4 of 5 channel stereo functie op dat setje? anders met FFDshow je matrix anders instellen zodat voor en achter hetzelfde signaal krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
poeeeehh, naar mijn weten zit er idd geen 4,5 channel stereo op, ik zal eens beter moeten zoeken dan,

FFDshow is softwarematig voor de laptop neem ik aan, ik zal eens kijken

maar een 4 channel stereo lijkt me natuurlijk de beste oplossing!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:26
Je zou ook eens kunnen beginnen met het merk en type apparatuur (alle) te noemen, dan kan er veel gerichter advies gegeven worden............

Verwijderd

Topicstarter
ja excuses je hebt gelijk, het is een Panasonic SC PT-160

en volgens mij is er, helaaas, geen 4 channel stereo optie....

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:33
als je 2 boxen op front gaat aansluiten is je surround effect ook weg :+

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
het gaat mij niet om het surround effect, maar om het feit dat er geluid uit komt, voor mijn part is het 5 keer mono geluid, maar wel uit 5 de speakers dan

• kaajee
Ik lees oa. het volgende uit de RTF-manual:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/pasopt160.jpg

• ShittyOldMan
Dat is enkel prologic, iets anders dan dubbel stereo waar de ts naar op zoek is.

Nogmaals, koop voor een euro een splitter en probeer dat eens. Hier is dat met de afgelopen 6 geluidskaarten en meerdere versterkers/tv's gewoon goed gegaan. Geen inzakkend signaal of andere problemen.

• kaajee
ShittyOldMan schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 23:01:
Dat is enkel prologic, iets anders dan dubbel stereo waar de ts naar op zoek is.
.............
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 15:25:
het gaat mij niet om het surround effect, maar om het feit dat er geluid uit komt, voor mijn part is het 5 keer mono geluid, maar wel uit 5 de speakers dan
Hij wil geluid uit al z'n 5 speakers. Pro Logic (en de manual): derives 5 channel sound form stereo sources.
Als je engels niet zo goed is: Pro Logic zorgt voor geluid uit 5 kanalen/speakers van een stereo geluidsbron. Precies wat TS wil mi.

[ Voor 49% gewijzigd door kaajee op 30-06-2009 23:26 ]

• ShittyOldMan
Prologic heeft hij al geprobeerd, er komt dan weinig geluid uit de rears, wat er met prologic uit je frontspeakers komt is ook iets anders dan wat er uit je rearspeakers komt, het is een surround effect Enkel het geluid dat uit fase staat gaat naar de surrounds, dat is doorgaans niet zo heel erg veel. Het klinkt ook nog eens slechts als je te dicht op de surrounds zit, of als deze te hard staan (ik weet niet wat de situatie bij de ts is)
Zowel dubbel stereo als 5x mono is in ieder geval behoorlijk anders dan prologic.

Verwijderd

Topicstarter
shittyoldman heeft gelijk, Pro logic heb ik al aan maar dat is zeker niet het gewenste resultaat want er komt eigenlijk gewoon vrijwel geen geluid uit de rearspeakers,
en een 4channel stereo functie zit helaas niet op de mijne geloof ik, dus dan wordt het tijd om de splitter te proberen, maar even een vraagje daarvoor

het zijn draadjes (+,-) die uit de speaker komen die je dan achterop je dvd kan klemmen, zijn hier wel splitters voor? want hoe zou die anders werken dan? ik bedoel, kan ik niet gewoon 2 van die draadjes in 1 klem stoppen dan?

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 22:58
ShittyOldMan heeft je (door het misleidende gebruik van ingang) niet goed begrepen en denkt aan een splitter tussen je laptop en je dvd/versterker.

Ik zou het je niet aanraden. Het zou zomaar kunnen dat je je versterker sloopt als je 2 boxen tegelijk aansluit op 1 uitgang.

Hoe heb je je laptop aangesloten? Digitaal of analoog?

Verwijderd

Topicstarter
dat zou jammer zijn haha

de laptop zit via een "3,5mm - 2 RCA" kabels op de dvdspeler, de speakers weer met losse +,- draadjes op de dvd
ik snap nu dus niet zo goed meer wat ik moet doen, en wat ik al helemaal raar (of eigenlijk jammer) vind, is dat twee andere home cinema setjes (van soortgelijke prijs) het stereo geluid wel gewoon standaard over 4,5 speakers verspreiden. De functie speakerfill staat ook al niet bij mijn configuraties, ik had de Realtek HD en de SRS Audiobox geinstalleerd.

wat nu?

• kaajee
Analoog, want die Paso heeft alleen maar (1) een analoge ingang.
Wat je kunt proberen is het volgende:
- je sluit de line-out/headphone uitgang op de analoge audio ingang van je PaSo aan (middels mini-jack naar tulp/rca)
- je haalt de rear speakers uit de speaker aansluiting achterop je PaSo en stopt deze 2 draadjes bij de front speaker aansluiting erbij. Op deze wijze heb je dus 2 speakers aangesloten op 1 uitgang, parallel. Het geluid wat normaal door de front speakers komt (standaard bij stereo) komt dan nu ook uit je rear speakers.

ECHTER: de specs van je setje spreken over een impedantie van 5 ohm van je versterker en ook 5 ohm van je speakers. Als je op deze wijze je speakers aansluit (parallel) halveer je de impedantie, dus zal er sprake zijn van een impedantie van 2,5Ohm, dat kan dus fout gaan. Het kan ook goed gaan. It's up to you........

• ShittyOldMan
Sikkek schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 10:26:
ShittyOldMan heeft je (door het misleidende gebruik van ingang) niet goed begrepen en denkt aan een splitter tussen je laptop en je dvd/versterker.
Ik ging inderdaad even uit van een (5.1) ingang waar de laptop op was aangesloten, maar had niet gezien dat de topicstarter steeds het woord ingang ipv uitgang gebruikt. Excuses voor de valse hoop. Een splitter op de uitgang gaat dan niet werken nee, dan moet je bij een dvd deze er weer uit halen en alles terug aansluiten om goed surround te krijgen. Nog los van of de versterker het wel of niet trekt (dat moet wel aardig gaan als je niet te gek doet).
Verder blijft mijn standpunt dat als 4 speakers beter klinken dan 2 dan zijn het slechte speakers.

Pagina: 1