Hoe via USB dingen uit & aan te zetten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Hallo,

Binnenkort komt er een CIP aan, maar daar komt in dat forum het over.

Er komen in deze CIP mod deze usb hub en deze usb koelers.
Alleen we willen ook zorgen dat als de machine uit gaat, dat de fans ook uit gaan (ik ben hier niet zeker over, aangezien mijn internet kastje ook blijft branden als de machine uit gaat..)

En we willen ook dat je de snelheid kan regelen met een programmaatje, (nee het kan niet via het moederbord het betreft een laptop..) Dus hoe dit aan te pakken, of is iemand zo aardig om dit te maken voor mij?

Ik ben totaal onervaren op dit gebied, dus ik zou het op prijs stellen dat iemand mij volledig helpt, helaas kan het niet getest worden (althans nog niet, omdat ze nog niet binnen zijn), dus het moet misschien nog even wachten voor dat ik jouw stukje software kan testen, maar het uit en kan ik natuurlijk testen op het internet kastje of usb stick of zoiets..!

Alvast bedankt voor je reactie!

- Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de poort in software uitzet blijft er alsnog 5V op die poort staan, met als gevolg dat een apparaat zoals dit, dat enkel stroom uit de USBpoort haalt gewoon zal blijven draaien. Je zult dit waarschijnlijk met een schakelaar op moeten lossen om het fysiek te gaan schakelen. Via je software gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:29:
Als je de poort in software uitzet blijft er alsnog 5V op die poort staan, met als gevolg dat een apparaat zoals dit, dat enkel stroom uit de USBpoort haalt gewoon zal blijven draaien. Je zult dit waarschijnlijk met een schakelaar op moeten lossen om het fysiek te gaan schakelen. Via je software gaat je niet lukken.
Als dit zo is, dan is het misschien een rare vraag, maar als je een externe hardeschijf met stroom & usb hebt hangen zet je pc uit dan hoor je de schijf niet meer en gaat hij ook uit, dus waarom zou het dan niet zo kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht kun je met een relais fysiek het contact op de stroomvoorziening van de poort onderbreken. Die relais wordt echter zelf ook weer aangestuurd door een voltage.

Ik zet zelf mijn PC altijd uit en dan gaat de stekker uit de stekkerdoos waar alles aan zit. Dus speakers, ups, scherm, PC, enz. Dan weet je zeker dat de stroom er af is. En je bespaart er sluipverbruik mee.

Als de PC bv. zelf aan moet gaan op een bepaalde tijd dan kun je er een timer tussen hangen zodat er spanning op de voeding staat op het moment dat in het BIOS de klok op de gewenste tijd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:36:
Wellicht kun je met een relais fysiek het contact op de stroomvoorziening van de poort onderbreken. Die relais wordt echter zelf ook weer aangestuurd door een voltage.

Ik zet zelf mijn PC altijd uit en dan gaat de stekker uit de stekkerdoos waar alles aan zit. Dus speakers, ups, scherm, PC, enz. Dan weet je zeker dat de stroom er af is. En je bespaart er sluipverbruik mee.

Als de PC bv. zelf aan moet gaan op een bepaalde tijd dan kun je er een timer tussen hangen zodat er spanning op de voeding staat op het moment dat in het BIOS de klok op de gewenste tijd staat.
Nee niet alle stroom gaat er af (is o.a voor een vriend maar ik en hem doen altijd alles samen) maar daar zit ook wekkers etc op. Ik hoop dat het ook zo gaat, anders moeten we het er gewoon uittrekken, ook niet zo;n probleem, maar het is natuurlijk leuk als het via software \ commando kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dan precies het probleem? Als ik hier mijn PC uitzet, dus shutdown, dan gaan apparaten op de usb-poorten ook uit. Ook bv. mijn Sansa Clip die wordt opgeladen door de 5v. En mijn externe schijf schakelt ook uit. Als jij een poort-powered hub zoals op dat linkje inbouwt, dan zou als je de machine uitzet ook alles wat aan die hub zit, ook uit moeten gaan. Dan staat er dus nog spanning op de voeding, maar het mobo geeft geen 5v meer aan de usb-headers. Dus je hub heeft ook geen stroom meer. Dat is toch wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10 17:23
Ik heb een tijdje geleden ook met dit probleem gezeten, ik had nl een verlengsnoer voorzien van een 5v relais, die het snoer in en uitschakeld, en ik dacht dat dus via de standaard usb aansluiting te doen.

Of daar de spanning afgaat is oa afhankelijk van of je de pc uit zet, of in standby (S1, S2 of S3).

Uiteindelijk heb ik een backplate genomen met een usb-aansluiting erop, en de 5v van de die aansluiting rechtstreeks op de 5v van de voeding gezet.

Dus met wat oude hardware kom je ook een eind.

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:43:
Wat is dan precies het probleem? Als ik hier mijn PC uitzet, dus shutdown, dan gaan apparaten op de usb-poorten ook uit. Ook bv. mijn Sansa Clip die wordt opgeladen door de 5v. En mijn externe schijf schakelt ook uit. Als jij een poort-powered hub zoals op dat linkje inbouwt, dan zou als je de machine uitzet ook alles wat aan die hub zit, ook uit moeten gaan. Dan staat er dus nog spanning op de voeding, maar het mobo geeft geen 5v meer aan de usb-headers. Dus je hub heeft ook geen stroom meer. Dat is toch wat je wilt?
Ik wil zeker weten dat het werkt, want bijvoorbeeld mijn internet kastje (als mijn pc shutdown gaat) dan blijven die lichtjes branden. Dus ik wil dat probleem uitsluiten
dedoskabouter schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:44:
Ik heb een tijdje geleden ook met dit probleem gezeten, ik had nl een verlengsnoer voorzien van een 5v relais, die het snoer in en uitschakeld, en ik dacht dat dus via de standaard usb aansluiting te doen.

Of daar de spanning afgaat is oa afhankelijk van of je de pc uit zet, of in standby (S1, S2 of S3).

Uiteindelijk heb ik een backplate genomen met een usb-aansluiting erop, en de 5v van de die aansluiting rechtstreeks op de 5v van de voeding gezet.

Dus met wat oude hardware kom je ook een eind.
Gaat over een laptop!

[ Voor 38% gewijzigd door DJ-Visto op 27-06-2009 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat noem jij een internet kastje? En zit dat ding ingebouwd? Anders is het nogal logisch dat ie aanblijft aangezien dat bar weinig met je PC van doen heeft. Een modem of router is een los apparaat met zijn eigen stroomvoorziening die onafhankelijk van je PC opereert.

Koop die hub, hang 'm zonder in te bouwen aan de PC, en schakel de PC uit. Kijk of er nog stroom op de hub staat. Veel zekerder dan dat kun je het niet testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:49:
Wat noem jij een internet kastje? En zit dat ding ingebouwd? Anders is het nogal logisch dat ie aanblijft aangezien dat bar weinig met je PC van doen heeft. Een modem of router is een los apparaat met zijn eigen stroomvoorziening die onafhankelijk van je PC opereert.

Koop die hub, hang 'm zonder in te bouwen aan de PC, en schakel de PC uit. Kijk of er nog stroom op de hub staat. Veel zekerder dan dat kun je het niet testen.
dit betreft een draadloos usb kastje.. En tja, we moeten gewoon geluk hebben dus. Inmiddels is de casemod topic ook gestart [CIP] Cool :D
Ik denk dat hij even dicht kan tot de hub aanwezig is, kunnen we simpel weg testen met een usb stickje met lichtje er in, pc uitschakelen en kijken of hij uit gaat ;)

Super bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Als ik het allemaal goed begrijp heb je het volgende probleem, een powered USB device (welk device dan ook) moet uit gaan als de PC uit gaat. Voor een laptop geld dat er nog maar weinig laptops zijn die USB port van prik blijven voorzien als de laptop geheel uitstaat de geen die dit doen melden dat altijd groots in de reclame, de marketing boys vinden het heel speciaal om gewoon een batterij op een poortje aan te sluiten.
Dus je kunt er redelijker wijs van uit gaan dat als je je laptop helemaal uitzet en je bent niet in een reclame tegen gekomen dat je USB apparatuur dat blijft werken dan zal het gewoon uitgaan.

Zo als als eerder vermeld is het natuurlijk wat anders als je het ding in een slaapstand zet, (niet echt uit dus) dan is het zeer goed mogelijk dat het ding de poorten gewoon van prik blijft voorzien.

Om er zeker van te zijn of je als je het ding in slaap stand zet ook echt de prik van de poort haalt is het simpel een kwestie van even proberen, en je weet gelijk hoe het zit. Als dan blijkt dat het apparaat dat er aan gehangen wordt toch nog gewoon blijft werken dan zul je dus een manier moeten vinden om de voeding van de poort uit te schakelen.
Zo als al eerder voorgesteld zou een relais kunnen helpen, probleem is alleen zo iets in een laptop te verwerken dat past over het algemeen niet echt lekker. Maar als ik zie dat je er ook een USB hub in wilt hangen dan zul je vast wel wat meer ruimte hebben, in dat geval lijkt dat me de beste oplossing en is het alleen nog de vraag of je het echt in software op wilt lossen of dat je gewoon een aparte knop er voor wilt maken. In software gebruik dan de COM port als je die op je laptop hebt of anders de printer port of misschien zelfs een andere USB port. Een aparte knop is wat implementatie gezien makkelijker, gewoon de voeding van de poort via de schakelaar laten lopen en dan gewoon met een druk op de knop de voeding schakelen of de PC nu aanstaat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Meestal kun je in de BIOS wel instellen of je USB nog power geeft als ze pc/laptop uit staat, kijk dat maar even na. Anders kun je idd met een relais gaan werken, al wordt dat met een laptop wel lastiger.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Ok allemaal bedankt!
Pagina: 1