Servertje met Atom gebruiken om klein aquarium te verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Waterkoeling wordt meestal in verband gebracht met hoge prestaties, OC en dergelijke. IMHO kan het echter ook in veel bescheidenere situaties gebruikt worden...

Ik heb twee temperatuur-gerelateerde problemen waar ik denk twee vliegen in één klap mee te kunnen slaan:

1) mijn Intel D945GCLF (Atom 230 icm heethoofd 945GC chipset) wordt zo heet in m'n Morex Cubid 2688 miniITX behuizing dat ik structureel de deksel eraf moet laten en/of twee kleine snerpfans veel teveel herrie laten maken om vastlopers door hitte te voorkomen.
2) ik heb een bescheiden (20l water) aquarium waar ik ivm algengroei graag een paar algeneters in los zou laten, maar zij eisen ook in de wintermaanden een temperatuur van >20C, terwijl de woonkamer 's nachts tot 10C kan afkoelen.

Mijn idee is dus om de hitte van de 945GC (zo'n 25W) te gebruiken om het aquarium te verwarmen.

Er zijn eerdere topics gewest over het gebruiken van waterkoeling van PC om een aquarium te verwarmen, maar stuk voor stuk gingen ze over desktopPCs en stuk voor stuk liepen ze vast op het punt dat de PC sterk verschillende warmteoutput had (uit vs op hoge wattage aan).

Meest uitgebreide die ik kon vinden:
[Waterkoeling] Aquarium verwarmen

In dit geval gaat het om een server die 24/7 aanstaat, bovendien gaat het om de northbridge, niet de CPU, dus load zou irrelevant moeten zijn. Veel van de problemen vallen dan weg. Maar niet allemaal. Het blijft zo dat in de winter er potentieel continu warmte nodig is om het aquarium warm te houden. Uitgaande van de 1W/l regel is 25W 945GC genoeg om 20l warm te houden. Omgekeerd is in de zomer echter zo goed als geen warmte nodig, maar heeft de 945GC het hardste koeling nodig.

Wat ik in gedachte heb om dat op te vangen is het volgende:

1) regulier (zij het low-end) WC setup voor 945GC
2) als aquariumtemperatuur lager is dan gewenst, wordt de warmte van de 945GC richting aquarium gepompt
3) als aquariumtemperatuur hoog genog is, wordt de warmte van de 945G naar een radiator gepompt

Gezien de lage wattages kan die radiator bescheiden van omvang en geheel passief zijn. Een northbridge-heatsink is nu al genoeg om de 945GC zonder deksel op kast koel te houden, het is eigenlijk niets meer dan een overflow mocht het aquarium geen warmte nodig hebben.

Om dit te bewerkstelligen zie ik drie mogelijkheden:

A ) Aquarium als reservoir:
  • aquariumwater wordt door koelblok geleid en koelt direct 945GC
  • als aquariumwater te warm dreigt te worden, wordt het door een radiator geleid om af te koelen
Voordelen:
- simpel, slechts één thermostaat nodig (in aquarium)

Nadelen:
- alles kan ondanks filters verstopt raken door prut uit aquarium
- bij falen koelblok (bijv door verstopping) crasht server
- bij falen radiator (bijv door verstopping) in warme maanden sterven vissen

B ) Aquarium als heat dump (2 cycli):
  • reguliere WC cyclus koelt 945GC
  • ipv radiator gooit WC cyclus warmte in een warmtewisselaar die het met aquarium deelt
  • als aquariumwater te warm dreigt te worden, wordt het door een radiator geleid om af te koelen
Voordelen:
- simpel (muv warmtewisselaar)
- prut uit aquarium kan niet bij CPU komen, CPU is geborgd gekoeld

Nadelen:
- radiator kan ondanks filters verstopt raken door prut uit aquarium
- bij falen radiator (bijv door verstopping) in warme maanden sterven vissen

C ) 3 aparte watercycli:
  • reguliere WC cyclus (1) koelt 945GC
  • ipv radiator gooit WC cyclus (1) warmte in een warmtewisselaar die het met gemeenschappelijk reservoir deelt
  • als aquarium te koud dreigt te worden, wordt water van gemeenschappelijk reservoir naar tweede warmtewisselaar (in aquarium?) gepompt
  • als gemeenschappelijk reservoir te warm wordt, stroomt het water door een radiator
Voordelen:
- prut uit aquarium kan niet bij CPU komen, CPU is geborgd gekoeld
- aquarium betrekt alleen warmte uit gemeenschappelijk reservoir als het te koud is. Bij falen radiator zijn vissen niet in gevaar.

Nadelen:
- complex, meerdere points of failure (bovendien vermoedelijk duur)
- veel troep (en buizen met water) rond server en aquarium

Mijn vragen:
1) zien jullie andere mogelijkheden dan optie C voor het borgen van welzijn van vissen en van 945GC tegelijkertijd? Die simpeler zijn?
2) denken jullie dat bovenstaande opties sowieso zouden werken?

Oslik blyat! Oslik!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

je wilt water uit je aquarium niet in je waterkoelingset van je pc hebben... dat water is gewoon veel te goor, en zal zeker voor een slechte doorstroming zorgen. (en misschien nog wel je radiator/koelbokken aantasten)

Wat misschien een optie is, om een buizenleiding door je aquarium te laten lopen, waar je dan het water van de pc doorheen laat lopen om af te koelen.
Uiteraard een stuk minder efficient, maar je houd het water wel gescheiden.
eventueel nog een radiator ertussen met een regelbare fan voor extra koeling van het water...

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 14:58
offtopic:
Even afgezien van je interessante toepassing en jouw woonsituatie. Maar ik heb het idee dat jouw energiezuinige server een beetje in het niets valt bij het feit dat je de woonkamer in de winter laat afkoelen tot 10°C. Het kost meer energie om dit op te warmen tot een aangename temperatuur, dan als je het nooit kouder laat worden dan 17°C :)

En ik ben benieuwd trouwens naar het eindresultaat :P

Verwijderd

Het sleutelwoord is: warmtewisselaar.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Rave17 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:19:
offtopic:
Even afgezien van je interessante toepassing en jouw woonsituatie. Maar ik heb het idee dat jouw energiezuinige server een beetje in het niets valt bij het feit dat je de woonkamer in de winter laat afkoelen tot 10°C. Het kost meer energie om dit op te warmen tot een aangename temperatuur, dan als je het nooit kouder laat worden dan 17°C :)

En ik ben benieuwd trouwens naar het eindresultaat :P
Daarom de 1W/l vuistregel. Als ik de warmte efficient (geisoleerde buizen?) naar het aquarium krijg is een 25W chip ruim voldoende om 20l water warm te houden.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:22:
Het sleutelwoord is: warmtewisselaar.
Vandaar dat ik'm meermaals gebruikt heb :z

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 26-06-2009 22:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Robino
dion_b schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:24:
[...]

Daarom de 1W/l vuistregel. Als ik de warmte efficient (geisoleerde buizen?) naar het aquarium krijg is een 25W chip ruim voldoende om 20l water warm te houden.

[...]

Vandaar dat ik'm meermaals gebruikt heb :z
Maar ik had het over jouw woonkamer warm houden met je CV-installatie en niet met je Atom-server :+

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Wat als je 2 radiatoren gebruikt? 1 in het aquarium (hoeft niet echt een radiator te zijn, een paar buizen is genoeg) en 1 naast het aquarium.
Een thermostaat regelt de stroom naar aquarium (water te koud) of externe radiator naast het aquarium (water te warm). Zo blijft je koeling schoon van troep en je vissen en server levend.

Het makkelijkste is voor een non-tweaker oplossing te gaan: de koeling van je server gewoon bij je server laten en de verwarming van je aquarium apart in het aquarium doen. Ook wat makkelijker bij uitwisselen hardware/aquarium :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Rave17 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:26:
[...]

Maar ik had het over jouw woonkamer warm houden met je CV-installatie en niet met je Atom-server :+
Om twee redenen valt dat mee:
1) ook als we verwarmen in de winter doen we dat hooguit tot 19.5C (compromis, als het aan mij lag was dat 18C geweest)
2) we werken beide, vijf dagen in de week verwarmen we hooguit een paar uur. Het is echt niet efficienter om 20u de boel nutteloos warm te laten zijn dan dagelijks de boel op te moeten warmen voor die paar uur.
primusz schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:27:
Wat als je 2 radiatoren gebruikt? 1 in het aquarium (hoeft niet echt een radiator te zijn, een paar buizen is genoeg) en 1 naast het aquarium.
Een thermostaat regelt de stroom naar aquarium (water te koud) of externe radiator naast het aquarium (water te warm). Zo blijft je koeling schoon van troep en je vissen en server levend.
Klinkt goed. Er zou dus een water"schakelaar" door het aquariumthermostaat aangestuurd moeten worden. Ik ga even uitzoeken wat daar de mogelijkheden zijn...
Het makkelijkste is voor een non-tweaker oplossing te gaan: de koeling van je server gewoon bij je server laten en de verwarming van je aquarium apart in het aquarium doen. Ook wat makkelijker bij uitwisselen hardware/aquarium :P
Makkelijk is het zeker, maar dan ben je 25W van de server aan het verspillen en tegelijkertijd 20W in het aquarium aan het pompen. 24/7. Toegegeven, tegen huidige stroomtarieven gaat het dan om EUR 25/jaar. Maar dan nog, ik vind het eleganter om niet iets weg te gooien en vervolgens weer te moeten creeren.

Oslik blyat! Oslik!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

En wat gebruikt je huidige aquariumverwarming? Interessant om de kosten van verwarming af te strepen tegen de stroomkosten van je server. In het ideale geval loopt die dus "gratis" terwijl je de restwarmte van de processor hergebruikt.
Ik vind het een heel interessant idee.

Aansturing van je warmtewisselinstallatie zou je ook nog door processorcycli van de server zelf kunnen laten besturen.

Ideetje; zou een restwarmtebuffer implementeerbaar zijn? Deze zou dan zowieso geisoleerd moeten zijn.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:26

Aapje

Opel-beun
dion_b schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:34:
[...]

Klinkt goed. Er zou dus een water"schakelaar" door het aquariumthermostaat aangestuurd moeten worden. Ik ga even uitzoeken wat daar de mogelijkheden zijn...

[...]
Keywords: 3-weg kraan
CV-combi-ketels hebben deze kraan ingebakken zitten zover ik weet, die schakelen tussen het centrale verwarmings gedeelte en de warmwater-kraan

Zoiets maar dan elektrische:
http://www.saniship.nl/We...02/5428/rvs_0020_3weg.jpg

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
dragunova schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:45:
En wat gebruikt je huidige aquariumverwarming? Interessant om de kosten van verwarming af te strepen tegen de stroomkosten van je server. In het ideale geval loopt die dus "gratis" terwijl je de restwarmte van de processor hergebruikt.
Ik vind het een heel interessant idee.
Dat is inderdaad de bedoeling. Op dit moment is het aquarium onverwarmd. Dat is geen probleem voor de visjes die er nu in zitten (Chinese Danio's, kunnen van 7C tot 25C prima gedijen), maar er woekeren wat algen, dus zou ik er graag een algeneter in loslaten (Appelslak, zoetwatergarnalen of vis), maar de beschikbare opties eisen minimumtemp van 20C
Aansturing van je warmtewisselinstallatie zou je ook nog door processorcycli van de server zelf kunnen laten besturen.
Voorzover nodig wel (die Atom stat 99% van de tijd totaal uit z'n neus te eten), maar ik zou het liever analoog houden indien mogelijk ivm betrouwbaarheid.
Ideetje; zou een restwarmtebuffer implementeerbaar zijn? Deze zou dan zowieso geisoleerd moeten zijn.
Kan, maar wat is de meerwaarde? Dit zou slechts nuttig zijn op moment dat het "overdag" zo warm is dat de verwarming uitschakelt maar 's nachts zo koud is dat de 945GC onvoldoende zou zijn om de boel te verwarmen. Ik zie dergelijke extremen niet zo snel gebeuren.
Aapje schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:52:
[...]

Keywords: 3-weg kraan
CV-combi-ketels hebben deze kraan ingebakken zitten zover ik weet, die schakelen tussen het centrale verwarmings gedeelte en de warmwater-kraan

Zoiets maar dan elektrische:
http://www.saniship.nl/We...02/5428/rvs_0020_3weg.jpg
Yup, maar dan electrisch idd.

* dion_b zoekt nog even naar die beesten...

Oslik blyat! Oslik!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als zo een 3 weg kraan moeilijk elektrisch te vinden is kan je natuurlijk ook een splitsing maken en achter de splitsing het debiet regelen met 2 'normale' kraantjes. Dat is misschien iets makkelijker te vinden in elektronische vorm. En die regelaars laat het tegengestelde doen natuurlijk.

Nadeel is natuurlijk dat als 1 stuk is dat je het hele sircuit kan afsluiten, misschien handig om ergens een flow meter kort aan de cpu als fail-safe te hebben.

fyi linkje met vb. kogelkranen

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 27-06-2009 00:02 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kun je niet n 40w of minder peltier plaatje op n paar volt laten draaien (dan gebruikt ie nog maar n paar watt, die meteen als nuttige verwarming worden ingezet) zo kun je met n klein stukje regelelectronica de gewenste hoevelheid energie van de waterloop naar het aquarium pompen, en als het meer is dan de atom levert, wordt de energie zelfs van de woonkamerwarmte gehaald. andersom kan je zelfs de boel zo bouwen mocht het water te heet worden (doordat de zon op het aquarium staat) dat het aquarium weer afkoelt, maar of dat echt nuttig is weet ik niet (ik weet wel dat bij mn zusje dr aquarium in de zomer de hele tijd n tafelventilator dr op stond te blazen omdat het water 27 graden werdt)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Zon op aquarium is sowieso uit den boze, ook ivm algengroei.

Peltier zou kunnen, maar ook daar zit je weer energie aan het geheel toe te voegen, terwijl opzet juist is om weggegooide energie te hergebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Een Peltier zou wel een leuke toevoeging zijn mocht je extra-warmte nodig hebben. Mocht de CPU bijv. tijdens de wintermaanden minder winst opleveren. :)

Verder zou je ook een watergekoelde voeding kunnen gebruiken om de peltier te voeden... Of overdrijf ik nu? :D

Ik zal voor dion_b eens bij m'n oom kijken, die sloopt regelmatig CV-ketels uit elkaar. Effe kijken of daarin niet toevallig een 3-weg kraan/klep zit :)
Marktplaats 50,-
http://link.marktplaats.nl/254326486

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 27-06-2009 15:17 ]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

Ik zou met een combinatie van een radiator en warmtewisselaar werken samen met twee elektromagnetische kleppen. Temp te hoog water via radiator laten lopen/temp te laag water via warmtewisselaar laten lopen.

Het punt is wel dat je twee pompen nodig heb en een warmtewisselaar die niet snel vol met algen zit.

High Powered Madness

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07-2025
en als je nu eens roestvrij stalen buizen gebruikt, is dat slecht voor vissen/waterkoeling met koper?

Anders lijkt de beste oplossing gewoon een dus plastic/glazen buisje of slangen oprollen, of koper buizen tussen 2 stukken alu persen met wat termal grease en waterdicht maken.

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Aapje schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:14:
Een Peltier zou wel een leuke toevoeging zijn mocht je extra-warmte nodig hebben. Mocht de CPU bijv. tijdens de wintermaanden minder winst opleveren. :)

Verder zou je ook een watergekoelde voeding kunnen gebruiken om de peltier te voeden... Of overdrijf ik nu? :D

Ik zal voor dion_b eens bij m'n oom kijken, die sloopt regelmatig CV-ketels uit elkaar. Effe kijken of daarin niet toevallig een 3-weg kraan/klep zit :)
Marktplaats 50,-
http://link.marktplaats.nl/254326486
Als je zo'n kraan met een simpel signaaltje aan kunt sturen om te schakelen tussen de 2 loops is dit wel ideaal.
Je neemt mijn geweldige idee (:P) om 1 radiator in het aquarium te maken en 1 er buiten. Stel de kraan schakelt met 12v naar loop 1 en 0v naar loop 2. Met een weerstandsdeling met NTC in het aquarium en een comparator kun je dan precies op de gewenste temperatuur switchen tussen het aquarium verwarmen of de warmte in de externe radiator dumpen.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
primusz schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:54:
[...]

Als je zo'n kraan met een simpel signaaltje aan kunt sturen om te schakelen tussen de 2 loops is dit wel ideaal.
Je neemt mijn geweldige idee (:P) om 1 radiator in het aquarium te maken en 1 er buiten. Stel de kraan schakelt met 12v naar loop 1 en 0v naar loop 2. Met een weerstandsdeling met NTC in het aquarium en een comparator kun je dan precies op de gewenste temperatuur switchen tussen het aquarium verwarmen of de warmte in de externe radiator dumpen.
Zover ik weet werken die kranen op 24v zodat de spoel die erin zit de klep direct open/dicht kan plempen. Doseren zit er niet in, dan heb je een 3-weg klep nodig met een servo motor oid, want anders valt er weinig te doseren :) Je idee is leuk, maar denk dat 't iets word in de trant van pulseren met een 3-wegklep. Telkens dus een klein beetje warm water de radiator inlaten stromen.

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07-2025
water heeft een grote warmtecapaciteit, en koelt dus niet zo snel af / warmt niet zo snel op, het doseren op zo'n kleine schaal lijkt me redelijk nutteloos.

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:11
Aapje schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 21:56:
[...]

Zover ik weet werken die kranen op 24v zodat de spoel die erin zit de klep direct open/dicht kan plempen. Doseren zit er niet in, dan heb je een 3-weg klep nodig met een servo motor oid, want anders valt er weinig te doseren :) Je idee is leuk, maar denk dat 't iets word in de trant van pulseren met een 3-wegklep. Telkens dus een klein beetje warm water de radiator inlaten stromen.
Je kan beter een on/off schakeling maken. Aangezien water, zoals Bitbored al zegt, een grote warmte capaciteit heeft niet snel opwarmt/afkoeld.

ff een rekensommetje
Gegevens uit stoom tabel:
Water 18C 75,50 kJ/kg
Water 20C 83,86 kJ/kg
Water 22C 92,23 kJ/kg

Stel dat we de temperatuur een minimum van 18C en een Maximum van 22C geven

Hebben we een per kilogram water (92,23 - 75,50) 16,73kJ nodig.
In een aquarium van 20l (uitgaande van 1kg/l) hebben we dan (16,73 * 20) 334,60kJ nodig.
Dat betekend dat een warmtebron van 100W (100J/s) zou het dus in (334600 / 100) 3346 seconden warm moeten zijn, oftewel in (3346 / 60) 55,7 Minuten
Er is natuurlijk ook verlies wat ook moet worden gecompenseerd

Ik zou verder als je toch met een temperatuursensor bezig bent zorgen dat de externe radiator een bypassloop heeft zodat je het water van je waterkoeling op een hogere temperatuur houdt 30-40C of zoiets, hogere warmte overdracht bij een groter temperatuursverschil en de hogere temperatuur word een soort van buffer waar je meer energie in opslaat. Hierdoor kan er wel een hotspot in je aquarium ontstaan

Ik las net ook over het koelen van het aquarium door de externe radiator maar dat lijkt me niet haalbaar.
Wanneer de watertemperatuur stijgt gaat de omgevingstemperatuur ook omhoog (zomer) dan zou je het aquarium willen koelen met een medium dat warmer is dan de gewenste temperatuur.

[edit] Bedankt AlexanderB ik zie nou dat ik in kJ reken en 1W is 1J/s geen kJ/s 8)7 Was op school hier ook al slordig in

[ Voor 9% gewijzigd door bassiexp op 28-06-2009 01:26 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ja, ik weet ook niet wat je nou gedaan hebt, maar een watt is een joule per seconde. 25w is dus 25J in 1 seconde, oftewel 3.7 uur voor die 334.6kJ en dat is uitgaande van een aquarium dat niet afkoelt door omgeving.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Best interessant als je dit echt gaat doen. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht en kwam ongeveer op het volgende:

Normale waterkoeling opstelling met CPU / GPU / NB blok (zelf bepalen) met een radiator en fans.

Koper in een aquarium is niet handig, dus je kunt eventueel RVS buis in een paar U-bochten buigen en dat in een aquarium doen als warmtewisselaar. PC moet dus vrij dichtbij staan en alles in 1 loop zonder kraantjes e.d.

Nu heb ik uit ervaring ondervonden dat een radiator zo goed als niks doet zonder fans. Dus stel dat je de watertemperatuur op 28 graden wilt houden is dat vrij simpel. Je hebt daarvoor in ieder geval een temperatuur sensor nodig in het aquarium die teruggekoppeld wordt naar een PC. Je gebruikt nu die temperatuur om een of meer fans aan te sturen die de radiator koelt.

Nu klinkt dit vrij simpel, maar ik kwam er op uit dat het eigenlijk noodzakelijk is om het te testen voor elke specifieke situatie. Zo kun je experimenteren met de radiator in het auqarium, maar te groot bestaat hier gelukkig niet, wel te klein. Is de warmte van de PC niet genoeg dan heb je als backup een temperatuur gestuurde warmteregelaar.

De temperatuur van het water in een loop blijft vrij makkelijk enkele graden boven kamer temperatuur en aangezien tropische vissen gedijen tussen 26-28 graden moet dat niet zo'n probleem zijn. Ook niet in de zomer.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
AlexanderB schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:35:
ja, ik weet ook niet wat je nou gedaan hebt, maar een watt is een joule per seconde. 25w is dus 25J in 1 seconde, oftewel 3.7 uur voor die 334.6kJ en dat is uitgaande van een aquarium dat niet afkoelt door omgeving.
en daarnij, als het 16 graden is en je wilt naar 22 graden koste het je:
Q = m x c x deltaT = 20 x 4,2 x 6 = 504 Watt aan energie, enkel om hem op temperatuur te krijgen, dit is dus nog zonder de warmteverliezen uit het aquarium zelf,

ik denk dat jij aan je 25 watt niet eens genoeg hebt om dat aquarium warm te krijgen. je zal idd een dubbele scheiding moeten toepassen via een platenwisselaar, 2 aparte pompen en dus 2 circuits. daarbij praat je nog over warmteverlies in de leidingen en in de platenwisselaar zelf, plus dat het rendement niet erg hoog ligt als je met zo een kleine delta T over een platenwisselaar gaat werken

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

bassiexp schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:49:
[...]
Ik las net ook over het koelen van het aquarium door de externe radiator maar dat lijkt me niet haalbaar.
Wanneer de watertemperatuur stijgt gaat de omgevingstemperatuur ook omhoog (zomer) dan zou je het aquarium willen koelen met een medium dat warmer is dan de gewenste temperatuur.
Externe radiator is om de server te koelen als het aquarium al te warm is, het aquarium ermee koelen zal inderdaad niet gaan.

Die kraan lijkt me toch het makkelijkst, hij hoeft ook niet geleidelijk open te gaan > gewoon switchen bij te hoge temperatuur. Eventueel kun je nog een extra verwarmingselement in je aquarium hangen als de warmtetoevoer van je server niet toerijkend is om het aquarium in de winter te verwarmen.
Zo kun je het volgende maken:
>25 graden = geen verwaming (server koelen met extern rad)
20-25 graden = verwarming door server
<20 graden = verwarming door server & element

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
primusz schreef op zondag 28 juni 2009 @ 11:00:
[...]

Externe radiator is om de server te koelen als het aquarium al te warm is, het aquarium ermee koelen zal inderdaad niet gaan.

Die kraan lijkt me toch het makkelijkst, hij hoeft ook niet geleidelijk open te gaan > gewoon switchen bij te hoge temperatuur. Eventueel kun je nog een extra verwarmingselement in je aquarium hangen als de warmtetoevoer van je server niet toerijkend is om het aquarium in de winter te verwarmen.
Zo kun je het volgende maken:
>25 graden = geen verwaming (server koelen met extern rad)
20-25 graden = verwarming door server
<20 graden = verwarming door server & element
klinkt natuurlijk goed, maar waar denk je dat je over praat aan installatiematerialen en meet en regel techniek? neem aan dat de TS het ook nog een beetje leuk wil houden, maar waar je nu over praat ga je zo richting de 300 a 400 euro

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Die kraan kost 50 euro op marktplaats, als je een soldeerbout vast kunt houden heb je voor <5 euro een printje die bij hogetemperatuur de 3-wegs kraan kan schakelen en bij lage temperatuur een verwarmingselement.
Alleen de 24v van de kraan is een beetje vervelend, een 12v exemplaar zou handiger zijn (kun je meteen van je pc pakken).
Voor het losse element zou je gewoon een vermogensweerstand kunnen pakken en die schakelen met de voeding van je pc als die nog wat juice over heeft.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

beetje voeding heeft ook nog wel -12v dr op zitten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.. (tenzei die klep echt zwaar vermogen trekt op 24v.. gaat die klep al gauw meer gebruiken dan de pc..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

ik zou zeggen: pak een standaard radiator, sloop de fan er vanaf en hang het ding in het water. Volgens mij ben je dan klaar, dan kun je de rest van de waterkoeling gewoon standaard houden. Diffusie van warmte zou voldoende moeten zijn....

nadat ik de bovenstaande reply's gelezen heb is koper inderdaad niet het meest handige materiaal om in een aquarium te hangen... Misschien is een setje buizen (of plastic opgerolde slangen) ook wel voldoende. het is tenslotte maar 25 watt

[ Voor 33% gewijzigd door M2M op 28-06-2009 23:06 ]

-_-

Verwijderd

aquarium verwarmen met je server zal ik nooit doen, temperatuur schommeling in een aquarium kunnen de vissen de witte stip krijgen. aangezien je zo klein aquarium hebt 20L gebeurt dat al gauw.

http://www.aquaforum.nl/c...t_topic;f=10;t=001053;p=0

koop gewoon een verwarmingselement van 25W.

ik heb een bescheiden (20l water) aquarium waar ik ivm algengroei graag een paar algeneters in los zou laten

je hebt een veel te kleine aquarium voor algeneters, koop veel beter een aquarium van 100L. een groter aquarium blijft de aquarium stabieler. daarmee bedoel ik dat de watertemperatuur veel minder schommelt en de waterkwaliteit blijft stabieler. voor de welzijn van de vissen is dit ook beter.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 23:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:12:
aquarium verwarmen met je server zal ik nooit doen, temperatuur schommeling in een aquarium kunnen de vissen de witte stip krijgen. aangezien je zo klein aquarium hebt 20L gebeurt dat al gauw.
Waarom zou een chip (constante load, constante warmtebron - geen CPU, laat staan iets waarop gegamed wordt!) temperatuurschommelingen veroorzaken, en inferieur zijn aan een ander stuk electra dat 25W verstookt?
ik heb een bescheiden (20l water) aquarium waar ik ivm algengroei graag een paar algeneters in los zou laten

je hebt een veel te kleine aquarium voor algeneters, koop veel beter een aquarium van 100L. een groter aquarium blijft de aquarium stabieler. daarmee bedoel ik dat de watertemperatuur veel minder schommelt en de waterkwaliteit blijft stabieler. voor de welzijn van de vissen is dit ook beter.
Zie wat ik meldde over slakken of garnalen. Waarschijnlijk zou het gaan om een enkele appelslak of een paar garnalen, niet een algenetervis die 15cm zou kunnen worden.

Aangezien het aquarium in kwestie nog niet bevolkt is (de vissen zitten nu in een kom wat te klein is en slecht schoon te houden) met meer dan een paar planten en grind (voor het "cyclen"), neig ik ernaar om even te kijken wat er gebeurt als ik nu (heetste periode van het jaar) de output 100% in het water "dump". Dan kunnen we zien wat er in een "worst case" scenario gebeurt...

Oslik blyat! Oslik!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
kun je niet gewoon een radiator in het water hangen en er eentje buiten? en die aansluiten op een elektrische 3-weg kraan? als het water in het aquarium onder de 20 komt schakel je de radiator in het water in en als boven de 25 komt de radiator buiten het aquarium... en als je cpu te warm wordt omdat de radiator in het aquarium niet goed genoeg werkt zet je ze beide open? dit kun je allemaal wel regelen van je servertje lijkt mij?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:49
Volgens mij kan je er zoveel natuurkunde op los laten als je wil, maar ga je het nooit weten zolang je het niet test... Ik zou zeggen, pak een oude p3, hang er een rad aan, laat deze lekker in een bak met water bungelen, en ga meten...
Een gemiddelde p3 verstookt ook 25w, en mag best een keer kapot gaan (anders heb ik nog wel een nieuwe voor je).

Meet hoe lang het duurt om van 20 > 25c water te komen, en kijk wat het verschil is met meer of minder water... Als je dat soort dingen weet, kom je vanzelf tot een conclusie met wat wel of niet kan, of wat je wel of niet aan moet schaffen....

Even niets...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar volgens mij kan dat vrij simpel.

Je maakt een reguliere koellus met je CPU+NB erin.
Vervolgens splits je je koellus in tweeen, (Y stukje).
Elke poot van de Y heeft een eigen pomp en rad. 1 poot heeft de rad in het aquarium hangen.

Als het aquarium op temperatuur moet worden gebracht, dan laat je pomp 1 lopen, waarbij er door de 2e tak van de Y bijna geen water loopt.... maar door de 1e tak (in het aquarium) wel. Anders laat je pomp2 lopen ipv pomp 1.

Is te maken met een simpel maak-breek relais, dan weet je ook nog eens zeker dat het altijd werkt.

Desnoods even bijwarmen met een simpele vermogensweerstand (Ik heb hier nog een thermokoppel of 3 uit een espresso machine liggen en de boiler-verwarmingselementen). Een peltier kan ook, maar voor betrouwbare werking moet je de koele kant koelen (wat zou kunnen met die waterloop, maar dat gaat een issue zijn als het zomer is).

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 30-06-2009 00:47 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Heb even wat conceptueel hierover nagedacht en het kan ws een stuk simpeler en beter:

Sowieso zou dit niet werken als luchttemperatuur beter is dan gewenste aquariumtemperatuur. Wat kun je dan doen om te koelen? Allerlei electrische mogelijkheden zijn denkbaar, maar veel eenvoudiger is gewoon evaporatie, te bereiken door verhoogde airflow boven het aquarium. Dat werkt namelijk ook als het buiten 30C en en het aquarium van 24C naar 22C gekoeld moet worden. Als ik zo harder kan koelen dan de 945GC warmte afgeeft kan ik gewoon water van de chip naar het aquarium leiden en een temperatuurgestuurde fan erboven hangen :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

als je je computer wilt gaan gebruiken om je aquarium te verwarmen
dan is dit het beste wat je kan doen is je koopt twee electrische kleppen
een naar het aquarium en de ander naar je radiator.
je zet er een temperatuur schakelaar op.
als het aquarium lager dan 20 graden worden schakelt hij van de de radiator over naar het aquarium
en verwarmt hij het water word hij warme dan 20 graden dan
schakelt hij weer over naar de radiator en koelt dan de chipset weer

met de klepen is het een simpele schakeling is kelp 1 uit is klep 2 aan
is klep 2 uit is klep 1 aan

ik weet niet of het werkt of er voldoende warmte is

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij is dat al meerdere keren hier gezegd, en volgens mij heeft dion_b daar geen zin in :P.

Heeft iemand een idee hoeveel kubieke cm lucht je moet verplaatsen om 1W aan het aquarium te onttrekken?

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Volgens mij is dat nogal lastig te berekenen:
Ten eerste moet je kijken hoeveel water je moet verdampen om 1W (continue) van het aquarium te onttrekken:
1 Kg water verdampen kost 2260 KJ, en J = W * s, om 1W te koelen moet je dus 1/2260K = 0,0004 g, oftewel 0,4 ul, water per seconde moeten verdampen.

Daarna wordt het lastig: de hoeveelheid vocht die lucht op kan nemen hangt natuurlijk af van de temperatuur van de lucht en van het water, de luchtvochtigheid, het oppervlakte waar de lucht langs stroomt (- dode hoeken e.d.) en vast nog wel meer variabelen.

Het lijkt me dus makkelijke om voor een 'trial&error' aanpak te gaan: gewoon een temperatuurgeregelde fan laten blazen en kijken of het aquarium genoeg koelt en hoe hard de fan daarvoor moet draaien. Als ie niet genoeg koelt heb je dus een grotere fan nodig :P

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-01 08:34
Je gaat met 25W nooit een temperatuurverschil van 10° kunnen opvangen tussen water en omgeving.
Je aquarium is niet bijster goed geïsoleerd en verliest teveel warmte.

Ik snap trouwens niet goed dat je je kamer laat afkoelen tot 10°C, je hebt toch ramen in je huis?
Je verspilt bakken energie door deze kamer vanaf 10° op te warmen naar 20° ofzo en dan wil je 25W gaan recupereren. Volgens mij gooi je meer dan 0.6kW/dag weg door de temp zo hard te laten dalen.
Nog maar te zwijgen over condensvorming in elektisische apparaten ed...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

primusz schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:40:
Volgens mij is dat nogal lastig te berekenen:
Ten eerste moet je kijken hoeveel water je moet verdampen om 1W (continue) van het aquarium te onttrekken:
1 Kg water verdampen kost 2260 KJ, en J = W * s, om 1W te koelen moet je dus 1/2260K = 0,0004 g, oftewel 0,4 ul, water per seconde moeten verdampen.

Daarna wordt het lastig: de hoeveelheid vocht die lucht op kan nemen hangt natuurlijk af van de temperatuur van de lucht en van het water, de luchtvochtigheid, het oppervlakte waar de lucht langs stroomt (- dode hoeken e.d.) en vast nog wel meer variabelen.

Het lijkt me dus makkelijke om voor een 'trial&error' aanpak te gaan: gewoon een temperatuurgeregelde fan laten blazen en kijken of het aquarium genoeg koelt en hoe hard de fan daarvoor moet draaien. Als ie niet genoeg koelt heb je dus een grotere fan nodig :P
Je zou gewoon een vermogensweerstand wat vermogen in dat aquarium kunnen laten pompen (dionb, ik heb wel wat liggen).

Vervolgens stroom en tijd opnemen, en je weet hoeveel warmte je hebt toegevoerd.
Temp voor en temp na meten.... et voila.

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Als je wil weten hoeveel energie je nodig hebt om een aquarium een paar graden te verwarmen zou je dat inderdaad kunnen doen, dit kun je echter ook vrij simpel berekenen.

Jouw vraag was echter hoeveel CFM je nodig hebt om 1w aan het aquarium te onttrekken, dat is heel wat anders.
Ik snap trouwens niet goed dat je je kamer laat afkoelen tot 10°C, je hebt toch ramen in je huis?
Je verspilt bakken energie door deze kamer vanaf 10° op te warmen naar 20° ofzo en dan wil je 25W gaan recupereren. Volgens mij gooi je meer dan 0.6kW/dag weg door de temp zo hard te laten dalen.
Dit snap ik nooit, waarom zou het meer energie kosten om een kamer eenmalig van 10 tot 20 graden te verwarmen dan de kamer de hele dag op 15 graden te houden en dan eenmalig van 15 tot 20 graden te verwarmen?
Zeker als je het grootste deel van de dag er toch niet bent en 's nachts de verwarming weer uit kan lijkt het me veel zuiniger om alleen die paar uur 's avonds te stoken..

Dat het verder een hoop gedoe is om die 25watt te gebruiken ben ik het wel mee eens, maar daar zijn we tweakers voor he :P

• Robino
primusz schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 17:03:
[..]

Dit snap ik nooit, waarom zou het meer energie kosten om een kamer eenmalig van 10 tot 20 graden te verwarmen dan de kamer de hele dag op 15 graden te houden en dan eenmalig van 15 tot 20 graden te verwarmen?
Zeker als je het grootste deel van de dag er toch niet bent en 's nachts de verwarming weer uit kan lijkt het me veel zuiniger om alleen die paar uur 's avonds te stoken..

Dat het verder een hoop gedoe is om die 25watt te gebruiken ben ik het wel mee eens, maar daar zijn we tweakers voor he :P
Misschien omdat het verband tussen opwarmenergie en kamertemperatuur niet rechtevenredig is?

• kukuxumusu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik heb zo ooit ook nog zitten spelen met automatische aquariumverwarming.(en verlichting, waterverversing en voederen) pc gestuurd. en toen enkele tests gedaan;
in de zomer warmde m'n water op tot boven de 30 graden, na 30min een 12cm fan boven het oppervlak koelde de 60l water af tot 24 graden.
Warmtewisselaars in het water hebben we ook geprobeerd, rubber slang door het water (gesloten kring) warmde het water voldoende op wanneer je de filterpomp van het aquarium over de darmen laat stromen. dit was wel met 60°C door de darmen.
Dus ik zou voor de veiligheid een verwarmingselementje ook in het aquarium hangen voor als de pc het niet kan trekken dat het dan kan overgenomen worden.
Ik zou zeggen, aquarium opwarmen JA, pc koelen, daar vrees ik voor...

Elektrische kranen kan je trouwens gratis terugvinden op het containerpark in wasmachines.

Je kan misschien de power en de HDD lampjes ook boven het aquarium hangen, hoef je geen TL meer ;-)
Pagina: 1