Waterkoeling wordt meestal in verband gebracht met hoge prestaties, OC en dergelijke. IMHO kan het echter ook in veel bescheidenere situaties gebruikt worden...
Ik heb twee temperatuur-gerelateerde problemen waar ik denk twee vliegen in één klap mee te kunnen slaan:
1) mijn Intel D945GCLF (Atom 230 icm heethoofd 945GC chipset) wordt zo heet in m'n Morex Cubid 2688 miniITX behuizing dat ik structureel de deksel eraf moet laten en/of twee kleine snerpfans veel teveel herrie laten maken om vastlopers door hitte te voorkomen.
2) ik heb een bescheiden (20l water) aquarium waar ik ivm algengroei graag een paar algeneters in los zou laten, maar zij eisen ook in de wintermaanden een temperatuur van >20C, terwijl de woonkamer 's nachts tot 10C kan afkoelen.
Mijn idee is dus om de hitte van de 945GC (zo'n 25W) te gebruiken om het aquarium te verwarmen.
Er zijn eerdere topics gewest over het gebruiken van waterkoeling van PC om een aquarium te verwarmen, maar stuk voor stuk gingen ze over desktopPCs en stuk voor stuk liepen ze vast op het punt dat de PC sterk verschillende warmteoutput had (uit vs op hoge wattage aan).
Meest uitgebreide die ik kon vinden:
[Waterkoeling] Aquarium verwarmen
In dit geval gaat het om een server die 24/7 aanstaat, bovendien gaat het om de northbridge, niet de CPU, dus load zou irrelevant moeten zijn. Veel van de problemen vallen dan weg. Maar niet allemaal. Het blijft zo dat in de winter er potentieel continu warmte nodig is om het aquarium warm te houden. Uitgaande van de 1W/l regel is 25W 945GC genoeg om 20l warm te houden. Omgekeerd is in de zomer echter zo goed als geen warmte nodig, maar heeft de 945GC het hardste koeling nodig.
Wat ik in gedachte heb om dat op te vangen is het volgende:
1) regulier (zij het low-end) WC setup voor 945GC
2) als aquariumtemperatuur lager is dan gewenst, wordt de warmte van de 945GC richting aquarium gepompt
3) als aquariumtemperatuur hoog genog is, wordt de warmte van de 945G naar een radiator gepompt
Gezien de lage wattages kan die radiator bescheiden van omvang en geheel passief zijn. Een northbridge-heatsink is nu al genoeg om de 945GC zonder deksel op kast koel te houden, het is eigenlijk niets meer dan een overflow mocht het aquarium geen warmte nodig hebben.
Om dit te bewerkstelligen zie ik drie mogelijkheden:
A ) Aquarium als reservoir:
- simpel, slechts één thermostaat nodig (in aquarium)
Nadelen:
- alles kan ondanks filters verstopt raken door prut uit aquarium
- bij falen koelblok (bijv door verstopping) crasht server
- bij falen radiator (bijv door verstopping) in warme maanden sterven vissen
B ) Aquarium als heat dump (2 cycli):
- simpel (muv warmtewisselaar)
- prut uit aquarium kan niet bij CPU komen, CPU is geborgd gekoeld
Nadelen:
- radiator kan ondanks filters verstopt raken door prut uit aquarium
C ) 3 aparte watercycli:
- aquarium betrekt alleen warmte uit gemeenschappelijk reservoir als het te koud is. Bij falen radiator zijn vissen niet in gevaar.
Nadelen:
- complex, meerdere points of failure (bovendien vermoedelijk duur)
- veel troep (en buizen met water) rond server en aquarium
Mijn vragen:
1) zien jullie andere mogelijkheden dan optie C voor het borgen van welzijn van vissen en van 945GC tegelijkertijd? Die simpeler zijn?
2) denken jullie dat bovenstaande opties sowieso zouden werken?
Ik heb twee temperatuur-gerelateerde problemen waar ik denk twee vliegen in één klap mee te kunnen slaan:
1) mijn Intel D945GCLF (Atom 230 icm heethoofd 945GC chipset) wordt zo heet in m'n Morex Cubid 2688 miniITX behuizing dat ik structureel de deksel eraf moet laten en/of twee kleine snerpfans veel teveel herrie laten maken om vastlopers door hitte te voorkomen.
2) ik heb een bescheiden (20l water) aquarium waar ik ivm algengroei graag een paar algeneters in los zou laten, maar zij eisen ook in de wintermaanden een temperatuur van >20C, terwijl de woonkamer 's nachts tot 10C kan afkoelen.
Mijn idee is dus om de hitte van de 945GC (zo'n 25W) te gebruiken om het aquarium te verwarmen.
Er zijn eerdere topics gewest over het gebruiken van waterkoeling van PC om een aquarium te verwarmen, maar stuk voor stuk gingen ze over desktopPCs en stuk voor stuk liepen ze vast op het punt dat de PC sterk verschillende warmteoutput had (uit vs op hoge wattage aan).
Meest uitgebreide die ik kon vinden:
[Waterkoeling] Aquarium verwarmen
In dit geval gaat het om een server die 24/7 aanstaat, bovendien gaat het om de northbridge, niet de CPU, dus load zou irrelevant moeten zijn. Veel van de problemen vallen dan weg. Maar niet allemaal. Het blijft zo dat in de winter er potentieel continu warmte nodig is om het aquarium warm te houden. Uitgaande van de 1W/l regel is 25W 945GC genoeg om 20l warm te houden. Omgekeerd is in de zomer echter zo goed als geen warmte nodig, maar heeft de 945GC het hardste koeling nodig.
Wat ik in gedachte heb om dat op te vangen is het volgende:
1) regulier (zij het low-end) WC setup voor 945GC
2) als aquariumtemperatuur lager is dan gewenst, wordt de warmte van de 945GC richting aquarium gepompt
3) als aquariumtemperatuur hoog genog is, wordt de warmte van de 945G naar een radiator gepompt
Gezien de lage wattages kan die radiator bescheiden van omvang en geheel passief zijn. Een northbridge-heatsink is nu al genoeg om de 945GC zonder deksel op kast koel te houden, het is eigenlijk niets meer dan een overflow mocht het aquarium geen warmte nodig hebben.
Om dit te bewerkstelligen zie ik drie mogelijkheden:
A ) Aquarium als reservoir:
- aquariumwater wordt door koelblok geleid en koelt direct 945GC
- als aquariumwater te warm dreigt te worden, wordt het door een radiator geleid om af te koelen
- simpel, slechts één thermostaat nodig (in aquarium)
Nadelen:
- alles kan ondanks filters verstopt raken door prut uit aquarium
- bij falen koelblok (bijv door verstopping) crasht server
B ) Aquarium als heat dump (2 cycli):
- reguliere WC cyclus koelt 945GC
- ipv radiator gooit WC cyclus warmte in een warmtewisselaar die het met aquarium deelt
- als aquariumwater te warm dreigt te worden, wordt het door een radiator geleid om af te koelen
- simpel (muv warmtewisselaar)
Nadelen:
- radiator kan ondanks filters verstopt raken door prut uit aquarium
C ) 3 aparte watercycli:
- reguliere WC cyclus (1) koelt 945GC
- ipv radiator gooit WC cyclus (1) warmte in een warmtewisselaar die het met gemeenschappelijk reservoir deelt
- als aquarium te koud dreigt te worden, wordt water van gemeenschappelijk reservoir naar tweede warmtewisselaar (in aquarium?) gepompt
- als gemeenschappelijk reservoir te warm wordt, stroomt het water door een radiator
- aquarium betrekt alleen warmte uit gemeenschappelijk reservoir als het te koud is. Bij falen radiator zijn vissen niet in gevaar.
Nadelen:
- complex, meerdere points of failure (bovendien vermoedelijk duur)
- veel troep (en buizen met water) rond server en aquarium
Mijn vragen:
1) zien jullie andere mogelijkheden dan optie C voor het borgen van welzijn van vissen en van 945GC tegelijkertijd? Die simpeler zijn?
2) denken jullie dat bovenstaande opties sowieso zouden werken?
Oslik blyat! Oslik!