Ik heb plannen om een aquarium te gaan verwarmen met warmte van een computer... Dat is geen origineel idee (de search levert veel discussies op, maar allemaal niet afgerond), maar daarom niet minder leuk.

In voorgaande topics ben ik veel onzin tegengekomen met exotische warmteberekeningen, maar ik ben er van overtuigd dat het kan, onder de volgende voorwaarden:
Ik heb nog nooit eerder een waterkoeling gebouwd, maar ben erg handig met klussen (en PC's) en heb beschikking van alles van freesbank tot dremel...
Ik heb wel wat vragen, de reden dat ik hier post:

In voorgaande topics ben ik veel onzin tegengekomen met exotische warmteberekeningen, maar ik ben er van overtuigd dat het kan, onder de volgende voorwaarden:
- Er is een ondersteunend warmte-element voor het geval de pc niet voldoende vermogen levert
- Er is een extra unit die kan worden ingeschakeld als het aquarium warm genoeg is, maar de computer nog steeds gekoeld wil worden.
- Het zaakje is thermisch geregeld, zodat bovenstaande voorzieningen in- of uitgeschakeld kunnen worden wanneer nodig
- De koelvloeistof is niet de aquariumvloeistof
Ik heb nog nooit eerder een waterkoeling gebouwd, maar ben erg handig met klussen (en PC's) en heb beschikking van alles van freesbank tot dremel...
Ik heb wel wat vragen, de reden dat ik hier post:
- Het water van het aquarium mag niet in contact staan met koper, dan gaan de vissen dood... Ik Moet dus een radiator hebben met voldoende warmtegeleiding, maar geen koper. Ik weet niet hoeveel oppervlak ik nodig ga hebben, maar om een radiator te gaan vergulden is misschien wat kostbaar (wat op zich niet zoveel geeft, maar ik heb er geen kijk op). Is aluminium een oplossing (alu is geen probleem voor de vissen in elk geval)? Wat heb ik uberhaupt voor warmtewisselaar nodig? Ik kan wel wat zelf maken, maar ik heb dus geen idee wat hier nodig is... Een hele achterwand met naar binnen stekende vinnen van Aluminium is wat mij betreft best een oplossing?
- Weet iemand voorbeelden van andere mafketels die zoiets gedaan hebben?
- Zie ik iets essentieels over het hoofd?