[Waterkoeling] Aquarium verwarmen

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-10-2025

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Topicstarter
Ik heb plannen om een aquarium te gaan verwarmen met warmte van een computer... Dat is geen origineel idee (de search levert veel discussies op, maar allemaal niet afgerond), maar daarom niet minder leuk.

Afbeeldingslocatie: http://raareten.nl/aquariumkoelingsmall.png
In voorgaande topics ben ik veel onzin tegengekomen met exotische warmteberekeningen, maar ik ben er van overtuigd dat het kan, onder de volgende voorwaarden:
  • Er is een ondersteunend warmte-element voor het geval de pc niet voldoende vermogen levert
  • Er is een extra unit die kan worden ingeschakeld als het aquarium warm genoeg is, maar de computer nog steeds gekoeld wil worden.
  • Het zaakje is thermisch geregeld, zodat bovenstaande voorzieningen in- of uitgeschakeld kunnen worden wanneer nodig
  • De koelvloeistof is niet de aquariumvloeistof :)
Voor de koppigen onder ons: als mijn CPU 35 Watt trekt (en dat dus ook afgeeft), dan is dat een best mooi vermogen voor een aquariumverwarmer, hoe je het ook bekijkt... Ik ben ook niet te misselijk om alleen CPU of GPU, of NB etc, of een combinatie daarvan met water te koelen en de rest gewoon met lucht om een ideaal vermogen te krijgen, het gaat niet om het koelen maar om het verwarmen...

Ik heb nog nooit eerder een waterkoeling gebouwd, maar ben erg handig met klussen (en PC's) en heb beschikking van alles van freesbank tot dremel...

Ik heb wel wat vragen, de reden dat ik hier post:
  • Het water van het aquarium mag niet in contact staan met koper, dan gaan de vissen dood... Ik Moet dus een radiator hebben met voldoende warmtegeleiding, maar geen koper. Ik weet niet hoeveel oppervlak ik nodig ga hebben, maar om een radiator te gaan vergulden is misschien wat kostbaar (wat op zich niet zoveel geeft, maar ik heb er geen kijk op). Is aluminium een oplossing (alu is geen probleem voor de vissen in elk geval)? Wat heb ik uberhaupt voor warmtewisselaar nodig? Ik kan wel wat zelf maken, maar ik heb dus geen idee wat hier nodig is... Een hele achterwand met naar binnen stekende vinnen van Aluminium is wat mij betreft best een oplossing?
  • Weet iemand voorbeelden van andere mafketels die zoiets gedaan hebben?
  • Zie ik iets essentieels over het hoofd?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Voor het radiator probleem: Als je gewoon een pelxieglazenbak maakt met daarin de radiator en gewoon water. Dan geeft de radiator de warmte af aan het water. Het water verwarmt het nabijgelegen water indirect en doordat er een schot tussen zit krijg je dus geen watervermenging. Mss is de overdracht niet optimaal maar het is wel simpel.

[ Voor 9% gewijzigd door TEAMIKKE op 30-01-2008 19:45 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41

_Apache_

For life.

Is het iets om een massief koperen blok zo te boren en afdichten dat het een met het gehele vlak tegen de glazen want aan gedrukt kan worden? Zo heb je geen koper-aquariumwater contact. De warmte overdracht zal een stuk minder zijn, maar denk er is overna.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:02
Erg tof idee en ook goed uitgedacht denk ik zo. Iig niet iemand die stug vol blijft houden dat het aquarium als een huge reservoir prima functioneert :).

Hoe zou het werken als je een koperen buizen rad (beetje zoals in je sketch) laat powdercoaten? Geeft koper dan ook giftige stoffen af? Anders zou ik voor alu gaan, geeft ook prima warmte af, wel wat minder vlot dan koper. Je bent ws wel bekend met het corrosie gevaar bij alu en koper in één loop, anders is daar genoeg over te lezen in het WC topic. :)

Als je hiermee start wordt dit toch wel een CiP'tje?

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Maar dan ga je dus ook met dat verwarmde water je PC koelen?

Of zet je daar nog een afkoelingsperiode tussen?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:40
Godric schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:50:
Erg tof idee en ook goed uitgedacht denk ik zo. Iig niet iemand die stug vol blijft houden dat het aquarium als een huge reservoir prima functioneert :).

Hoe zou het werken als je een koperen buizen rad (beetje zoals in je sketch) laat powdercoaten? Geeft koper dan ook giftige stoffen af? Anders zou ik voor alu gaan, geeft ook prima warmte af, wel wat minder vlot dan koper. Je bent ws wel bekend met het corrosie gevaar bij alu en koper in één loop, anders is daar genoeg over te lezen in het WC topic. :)

Als je hiermee start wordt dit toch wel een CiP'tje?
Waarom blind staren op koper?? Zijn toch genoeg alternatieven? Aluminium?? iemand? Of gaan je vissen dara ook van dood?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je moet je computer 24 per uur aan laten om het water warm te houden. De temperatuur zal gaan schommelen want je geeft niet een contrante warmte af ( cpu belasting ).

En het water word steeds warmer tenzij het genoeg afkoeld in de tijd dat het in je aquarium zit.

Verwijderd

@To-Tall
Als je gewoon eens begint met de TS te lezen dan zie je dat hij dat al glas helder heeft uitgelegd.

Ontopic:
Erg leuk idee. Voor de rest is diamant de beste geleider dus wie weet ;)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
geforce5_guy schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:04:
Je moet je computer 24 per uur aan laten om het water warm te houden. De temperatuur zal gaan schommelen want je geeft niet een contrante warmte af ( cpu belasting ).

En het water word steeds warmer tenzij het genoeg afkoeld in de tijd dat het in je aquarium zit.
Het oppervlak van het water is zo groot, dat ik niet denk dat die 35watt hooguit (met goede geleiding) dat constant vol kan houden. Hij zal wel warmer worden maar op een gegeven moment heb je een punt dat de afgifte even groot is als de opname. Als dat (ik zeg maar iets) rond de 30-35 graden zou zitten, dan ben je binnen. Koele CPU ed. en normale temp. aquarium.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:42
Je zou evt een plexiglazen (gekkevorm) reservoir kunnen maken IN het aquarium met een speciaal kleurtje erin ofzo, deze heeft misschien genoeg oppervlakte om zijn warmte af te geven of op te nemen.

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
ik bedenk me ineens dat ik natuurlijk ook zo'n glazen spiraal (of twee) van een destilleerinstallatie kan gebruiken...

Een andere optie is gewoon koper gebruiken (omdat dat er leuk uitziet, ik weet alleen niet voor hoe lang), en dan een schot om de twee vloeistoffen gescheiden te houden (met koper/zonder koper)... De vraag wordt dan hoe goed dat tussenschot geleidt (zoals ook al in bovenstaande reacties werd gesuggeerd dus...)
en sommige mensen moeten wat zorgvuldiger lezen voordat ze een reactie plaatsen zo te zien.....

Verwijderd

Glas is een behoorlijke isolator, er zijn vast wel betere materialen te vinden die niet slecht zijn voor de visjes maar wel een goede warmteoverdracht hebben.

Misschien koolstof?

Als je toch voor een schot gaat zou ik aan de andere kant gewoon een radiator in het water gooien, dat is simpel, goedkoop en efficient.

Bij een schot is warmteoverdracht natuurlijk ook zeer belangrijk.

Als je toch voor iets van plastic gaat probeer dan de oppervlakte zo groot mogelijk te maken, dit door golven aan te brengen in het materiaal bijvoorbeeld.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 02:58 ]

• Aerogenes
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 21:20

Aerogenes

~~~~~~~~~~~

Je kunt volgens mij best een 'gewone' aquarium verwarming er naast hangen... daar zit gewoonlijk een thermostatische schakeling in die er dus voor zorgt dat deze bijspringt als de PC/waterkoeling niet voldoende warmte levert....

Andersom heb je natuurlijk mogelijk wel een probleem als je PC/waterkoeling te veel warmte af zou geven... er zit toch ook een bovengrens aan de temperatuur van je aquariumwater... (ik zie al gebakken visjes voor me....)

Misschien dat een thermostatische klep hier iets kan betekenen (zoals die toegepast wordt in het koelsysteem van een auto...: pas als het koelwater voldoende is opgewarmd en de motor op bedrijfstemperatuur is gaat de klep open en stroomt het water ook langs de radiator)

Je zou dan kunnen kiezen om de thermo-klep het water vanuit de PC als het aquarium te warm zou worden tijdelijk via een externe radiator (al dan niet actief gekoeld)te laten lopen

Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08054/image1295.jpg.xs.jpg

Wat mij betreft kun je dat die radiator er standaard tussen plaatsen (temp controlled fan) zodat je extra koel water terug in de PC krijgt.....

[ Voor 6% gewijzigd door Aerogenes op 31-01-2008 03:22 . Reden: typo ]

~~~~~~~~~~~

Verwijderd

Zo werkt dat niet, de temperatuur in het systeem is overal gelijk.

• Aerogenes
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 21:20

Aerogenes

~~~~~~~~~~~

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 03:29:
Zo werkt dat niet, de temperatuur in het systeem is overal gelijk.
Dat zal toch wel niet....?! het idee is toch dat het water de warmte van de CPU/GPU/etc transporteert naar het aquarium, wat dan met die warmte op temperatuur gehouden wordt....

Het water zal dus warmte verliezen want de temp van dat water is hoger dan de omgevingstemperatuur (of je moet zo'n hoge flow hebben dat er door wrijving warmte gegenereerd wordt...) vooral in het aquarium moet juist die warmtev van het koelwater 'overgedragen' worden waardoor het dus afkoeld...

Probleem is wel dat het warmte verschil niet al te groot zal zijn... maar mijn aquarium koelt in een uur toch wel een graad of twee af (aquarium 26°C, kamer temp 20°C) Dit zal voornamelijk afhankelijk zijn van het oppervlak van de aquarium wand.... (bij mij iets van 80x40x40 = +/- 1m2 oppervlak)

~~~~~~~~~~~

Verwijderd

Nee, in een waterkoel systeem zal het water altijd overal een (bijna, schommelingen in een systeem komen wel voor, maar dat zijn echt fracties van graden) gelijke temperatuur hebben.

Het is dus niet zo dat het na de CPU 10 graden warmer is en na de radiator weer 10 graden koeler, het geheel komt altijd op een constante temperatuur.

En hoewel een aquarium inderdaad energie afgeeft via de wanden en het wateroppervlakte staat dit niet in verhouding tot een CPU die er 100 watt in pompt. Je hebt dus echt zeker een radiator nodig die al continu aanstaat om die 100 watt te verminderen naar iets minder heftigs en daarnaast nog een radiator die de overflow kan aanpakken.

Ik zou in zo'n systeem werken met PWM aangestuurde fans, de efficientie van een radiator kan enorm worden beinvloed door een paar fans. Een simpele microcontroller kan het water daarmee op iedere gewenste temperatuur houden.

Toch zou ik wel nog een oververhittingsbeveiliging erin stoppen die je PC uitzet bij een te hoge temperatuur.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 04:15 ]

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
Die 100W is misschien wel wat erg overdreven... Ik ga het systeem nieuw bouwen, dus ik zou theoretisch zelfs met de processoraanschaf op het vermogen kunnen letten (je moet er iets voor over hebben :)). In dat licht is de AMD Athlon X2 BE-2400 niet eens zo'n hele slechte: heel fatsoenlijke prestaties voor maar 45W maximaal (en dat is niet het gemiddelde, dat ligt alweer een stuk lager!). Anders is de Intel Core 2 Duo E8400 met 65W ook helemaal niet verkeerd... in een aquariumformaat dat ik voor ogen heb (60x30x45 = 81L) is rond de 30W opname voor een temperatuursverschil van 8 graden (28-20) best te doen.
En inderdaad acht ik een extra rad (al dan niet gestuurd open/dicht) noodzakelijk.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik al lees van 100W verwarmingen voor aquaria van 100 liter dan zal het in principe niet zo'n probleem zijn om de warmteproductie op te nemen.
Ik vraag me alleen af hoe hoog de temperatuur van het koelwater bj waterkoeling mag zijn. Je leest toch eerder temperaturen van 25 graden, en bij die temperatuur heb je geen warmteoverdracht naar het aquarium. Je koelwater zal eerder 35 graden worden. Is dat nog acceptabel voor waterkoeling?

Signatures zijn voor boomers.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Je kan ook een reserator achtige reservoir in het water zetten, zo heb je meer oppervlakte. (of een pasieve radiator van innovatek)
Maasluip schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:02:
Als ik al lees van 100W verwarmingen voor aquaria van 100 liter dan zal het in principe niet zo'n probleem zijn om de warmteproductie op te nemen.
Ik vraag me alleen af hoe hoog de temperatuur van het koelwater bj waterkoeling mag zijn. Je leest toch eerder temperaturen van 25 graden, en bij die temperatuur heb je geen warmteoverdracht naar het aquarium. Je koelwater zal eerder 35 graden worden. Is dat nog acceptabel voor waterkoeling?
mijn water is vaak 35 graden soms 38, en het koelt nog prima

[ Voor 70% gewijzigd door Bulls op 31-01-2008 15:17 ]

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Als je je visjes lief hebt dan zou ik het niet doen.
Normale aquarium verwarmingspijpen hebben een temperatuurinstelling en schakelen op de gestelde temperatuur uit. Als je een flinke computer met aquarium water wil koelen en het water dus op gaat warmen dan ga je tegen problemen op lopen. Ten eerste dien je je overdrachtoppervlak af te stellen zodat het water tussen de 24 en 26 graden wordt. Het volgende probleem wat je dan krijgt is; wat als je PC van idle naar 50% load gaat tijdens een Divxje?! dan gaat je aquarium water ff in 1,5 uur tijd met x,x graden omhoog. 's avonds zet je bijv. je pc uit en ben je je koeling kwijt(oke zet er een pijpverwarming in en dit vang je op). Dan krijg je de zomer nog... Mijn aquarium is in de zomer van zichtzelf al 26 graden en wat als je PC dan nog ff een paar uur aan staat?

Je kunt het oplossen door een bypass die inschakelt als het water een X,X temp. bereikt heeft maar ik zou er niet op vertrouwen om je aquarium temp. stabiel te houden...

De lampen boven je aquarium hebben ook een behoorlijke invloed op je temp.

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
Freemann, als je mijn eerste berichtje leest, dan kun je zien dat ik daar al enigzins rekening mee had gehouden. Overigens ga ik uit van 28 graden, dat scheelt al weer een stuk...

Bulls, zo'n resorator (nummer 2) is ongeveer wat ik voor ogen had als een van de aquarium wanden... Ziet er goed uit, maar ik kan niet zo goed inschatten van alleen de plaatjes in hoeverre hij geschikt is om (deels) in het aquarium ondergedompeld te worden...

Algemeen, ik vrees dat het een cold turkey project moet worden: gewoon proberen dus... Vooralsnog zie ik geen onoverkomelijke problemen, het moeilijkste is nu inschatten wat de oppervlakten en de vermogens van alle onderdelen moeten zijn...

[ Voor 59% gewijzigd door Mr_Kite op 31-01-2008 17:32 ]

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 06:35
Zelf een soort van radiator bouwen die in je Aquarium pas?...(denkend hierbij aan 55x25x5)? Aluminium casing met water daartussen door koper leidingen? Weet niet of dat misschien een idee is?

Verwijderd

Sowieso, het verschil tussen 25 en 55 graden in overclockbaarheid is minimaal, tenzij je echt de laatste lootjes eruit wilt persen maakt het dus niets uit hoe warm de boel precies is, zo lang je maar die temperatuur kunt aanhouden.
Pagina: 1