Toon posts:

Home made DMS/backup oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een ver verleden heb ik eens een bijna-crash ervaring met mijn harde schijf gehad wat - ondanks de backup die ik zo nu en dan maak - vrij rampzalig was geweest. Ik heb mij toen voorgenomen om hier wat aan te gaan doen. Werken op één pc met maar 1 harde schijf is immers niet het meest veilige.

Zoals wel vaker, is van dat plan nog niets terecht gekomen, maar inmiddels ben ik tegen een aantal andere problemen aangelopen, die mij doen hebben besluiten deze zomer de boel eens wat te "professionaliseren". Deze problemen zijn als volgt:

• Ik wil een automatische back-up laten maken van mijn belangrijkste bestanden.
• Ik wil van zowel mijn laptop, als mijn desktop mijn bestanden kunnen openen, opslaan en beheren, zonder het risico te lopen dat er verschillende versies in de omloop zijn op de PC's. Daarnaast zou een integratie met MS office systemen (Excel, Word, Outlook, etc) zeer preferabel zijn.
• Ik wil bovengenoemde bestanden - indien nodig - via een webacces kunnen benaderen. Simpel gezegd; overal over mijn bestanden kunnen beschikken.
• Het moet veilig zijn; scriptkiddies die mijn backups of bestanden gaan vernielen heb ik 0.0% behoefte aan.
• Hoewel ik redelijk wat van computers weet, weet ik vrijwel niets van non-windows based OS, php, java en dat soort spannende dingen. Het moet dus ook nog vrij eenvoudig zijn.
• Last but not least: het is een home-oplossing; dus dure softwarepakketten zijn geen optie.

De vraag is nu, hoe ga ik dat doen. Hardwarematig kan ik zelf wel e.e.a. verzinnen (een simpele server in elkaar zetten met RAID 1), maar hoe dit allemaal softwarematig moet werken is mij onduidelijk.

Het realiseren van een automatische back-up ben ik inmiddels uit; dit zou vrij eenvoudig moeten kunnen door middel van Robocopy. Hiervoor kan ik vrij makkelijk een server met een Windows operating system neerzetten.

Het ordenen van mijn bestanden wordt wat lastiger; zoals ik het nu heb, heb ik simpel in de mijn documenten folder verschillende mappen, submappen, sub-sub mappen en sub-sub-sub-mappen (etc.) Zoals je zult begrijpen, wordt dit inmiddels vrij onoverzichtelijk en werkt het daarnaast bijzonder onprettig; wil ik iets vanuit word opslaan of openen, dan moet ik soms door 7 mappen heenworstelen wat makkelijker moet kunnen.
Ik ben inmiddels via mijn werkomgeving vertrouwd geraakt met een professioneel DMS systeem, wat bijzonder prettig werkt; e-mails en bestanden kan ik makkelijk vinden en opslaan a.d.v.h. het vooraf opgegeven kenmerk. Dit is eigenlijk wat ik thuis ook zou willen. Een professioneel DMS systeem is echter té duur voor een thuis-oplossing en daarnaast te gecompliceerd. Freeware DMS systemen lees ik hier weinig over, maar een optie is bijvoorbeeld Alfresco. Dit is een freeware DMS systeem geschikt voor WOS en - zo ver ik heb begrepen - mét web acces!

Dat lost in principe dan ook mijn probleem van het benaderen via het internet op. Mijn vraag is echter hoe ik dat dan weer op een gedegen manier beveilig. Enkel afhankelijk zijn van een login van Alfresco lijkt mij niet verstandig en de bescherming die een ge-update windows + virusscanner en FW biedt, lijkt mij ook niet afdoende voor iets wat 24/7 online moet staan.

Om mijn vraag wat samen te vatten: Zijn er hier mensen die hier ook over nagedacht hebben en hier wellicht iets mee gedaan hebben? Zijn er adviezen over hoe ik dit het beste aan kan pakken (zowel hard- als softwarematig)?

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

een nas met minstens 2 HD in RAID 1 = 250 euro
vele gratis backup oplossingen voor enkele pc's. bijvoorbeeld Genie Backup Assistant van Lacie...

dit ben ik bij mezelf aan het overwegen :)
dat gratis progje van lacie heb ik al proefdraaien en werkt heel goed (compressie + security inbegrepen!)

mvg

Verwijderd

Topicstarter
een NAS oplossing geeft mij slechts een backup. Wat natuurlijk op zich al heel welkom is, maar het helpt nog niet direct met een DMS systeem en online benadering.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 18:09 ]

Verwijderd

roaming profiles + file server / web server (ftp) + dagelijkse backup
verbind het geheel d.m.v. router + NAT aan het internet
zit je alleen nog met het ordenen van je documenten, daar zou je DFS of gewoon een goede mappenstructuur voor kunnen gebruiken

qua software is FreeNAS misschien iets

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 19:10 ]

Verwijderd

Qua hardware kan je eens kijken in volgende topics :
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1207455
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348386
Als je zelf een server samenstelt heb je meer flexibiliteit dan een NASje.
Een nadeel is wel de configuratie die je zelf moet doen. Maar hier bestaan een aantal O.S'en voor zoals Freenas,Ubuntu server met webmin of windows2003 server.
Mbv Virtualbox kan je er hier een aantal van uitproberen om daarna te kijken welke voor jouw het beste werkt.

Edit: Als backup kan je ook eens kijken naar Rsync ipv Robocopy. Rsync werkt zeer goed samen met freenas. Met deze guide heeft het hier gewerkt : http://dailycupoftech.com/windows-backup-with-rsync-and-freenas/ ( In virtual box wel)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 21:09 ]