Artifacts by opstarten pc

Pagina: 1
Acties:

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 19:15
Betreft onderstaand systeem
Intel E6600
Asus P5B-E mobo
8800GTX 768 mb vidkaart
4 gig ram bestaande uit 4x1 gig reepjes
Windows Vista 64

Ik heb het volgende probleem:

Zodra ik mijn pc aanzet zie ik artifacts (gekleurde strepen en blokken) door het scherm. Dit blijft zo tot Vista laadt, daarna crasht de pc helemaal met een bsod.

Dit deed mij op zich sterk een defecte videokaart vermoeden, echter ik zie bij het "tellen van het ramgeheugen"bij het opstarten van de pc tussen alle vlekken en strepen door dat de pc nog slechts 3 gig ram ziet ipv 4 gig.

Om defect ram uit te sluiten heb ik toen 2x1 gig reep verwijderd en dus met 2gig geboot -> geen succes, zelfde probleem
Toen de twee reepjes die nog in de pc zaten eruit gehaald, 2 reepjes die ik er al had uitgehaald erin, booten -> geen succes, zelfde probleem (dus weer artifacts, strepen en blokken).

Ik overweeg nu dus zowel een kapot mobo/cpu (omdat de pc maar 3 gig ziet), en een kapotte videokaart. Ik heb helaas geen vrienden met een PCI-Xpress pc in leiden waar ik de videokaart in kan testen :(

Heeft iemand een goede tip hoe ik erachter kan komen wat er kapot is en ik mijn systeem kan repareren?

Verwijderd

ik vermoed dat er iets te warm word of te warm is geworden in het verleden.

dit zal waarschijnlijk geheugen of grafische kaart zijn...

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 19:15
Klopt, en zoals aangegeven heb ik ook opstarten met minder strips geheugen geprobeerd om dat uit te sluiten. Of er zijn meerdere strips overleden maar dat lijkt me eigenlijk stug...

De videokaart is inderdaad de meest waarschijnlijke kandidaat om kaduuk te zijn, maar waarom ziet de pc dan maar 3 gig intern geheugen? Kan een defect moederbord bv niet tot artifacts leiden?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

koop een nieuw reepje geheugen van 2 gb lekker goedkoop en probeer misschien hebben je huidige reepjes allemaal wel een klap gehad :) heb je niet ergens een videokaart liggen die over is voor pci slot of pci e slot en dan proberen te booten?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Om je geheugen te testen zijn er ook tools (memtest enzo, zoek maar effe, staat ook in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter )

Aangezien de artifacten vrijwel zeker op een defecte videokaart duiden zou je deze beste het eerst kunnen vervangen. Het zou kunnen zijn dat de kapotte videokaart ook de memory problemen veroorzaakt.

aangezien geheugen verwisselen geen effect is de kans dat je een geheugen probleem hebt wat kleiner.

En het kan ook nog een defect voeding zijn he... kun je in de bios de waarde van de lijnen uitlezen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 19:31
Ik kick dit topic even omdat ik nu precies het zelfde probleem heb.. Blokken en strepen bij booten om vervolgens met een bsod windows niet in te komen.

Hoe heeft TS het opgelost?

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 10:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik denk dat je je geheugen gewoon nog niet goed had ingesteld. Zie bijvoorbeeld dit thread:
Vista Ultimate 64b ziet geen 8GB geheugen
Dat je maar 3 Gig ziet komt wel vaker voor. Ik denk echt dat het aan de videokaart ligt. Kun je niet een keer booten zonder videokaart?

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

8800GTX/9800GX2? Kaartje kapot, zie --> DIT <-- topic.

Tijd voor een echte(!) videokaart.

Zoals de TS al aangeeft heeft hij ook z'n videokaart niet vervangen en de problemen blijven.

Heb je artifacts bij het booten dan is alleen je geheugen kapot als je een IGP hebt die je RAM opslurpt, de rest van de tijd is je videokaart kapot.

[ Voor 82% gewijzigd door neliz op 24-10-2009 22:52 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 19:31
neliz schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:48:
8800GTX/9800GX2? Kaartje kapot, zie --> DIT <-- topic.

Tijd voor een echte(!) videokaart.

Zoals de TS al aangeeft heeft hij ook z'n videokaart niet vervangen en de problemen blijven.

Heb je artifacts bij het booten dan is alleen je geheugen kapot als je een IGP hebt die je RAM opslurpt, de rest van de tijd is je videokaart kapot.
Bedankt. even doorlezen.

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Pagina: 1