D70s sensor maakt fouten bij lange sluitertijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Nu het stof van mijn sensor is verdwenen hoop ik net zo'n goeie tips te krijgen bij mijn tweede en laatste probleem. Bij erg lange sluitertijden lijkt mijn sensor de fout in te gaan. Voordat ik verder uitleg geef eerst een foto:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3068/3662640512_bdec06412f_o.jpg

Dit is een foto gemaakt om 11 uur 's avonds bij een donkere Afrikaanse hemel, met de dop op de lens, en een zwart kledingstuk over de camera heen.

EXIF:
Sluitertijd: 814.1s
Diafragma: f/9
ISO: 200

Wat ik eigenlijk verwachtte was een compleet zwarte plaat. Ik heb de dop erop gedaan en een kledingstuk erover gegooid om te controleren of het mss aan lekkend licht lag, aangezien deze roze plek ook verschijnt bij foto's zonder kledingstuk en zonder lensdop (zoals je normaal een foto neemt :)). De volgende uitprobeersels maakten geen verschil:

- Met/zonder kleding erover
- Met/zonder dop
- Sluitertijden tussen 200 en 900 seconden.
- Diafragma van f/16 en f/9

Bij ISO 800 werd het iets erger, maar niet veel.

Iemand enig idee waar deze sensorfout (?) vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Jeps, is een bekend probleem. Op die plek zit achter de senor wat elektronica die warm wordt en daardoor zorgt voor die paarse vlekken. Ik herinner me dat die ook ergens op got staat. Edit: gevonden: [Nikon D70s] Paarse vlekken bij bulb & Vlekken op Nikon CCD's ?

[ Voor 43% gewijzigd door Teun_2 op 26-06-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Ah ik ben overduidelijk niet de enige. Bedankt voor het opduiken, ik heb blijkbaar een camera met een 'ontwerpfout'. Als ik het zo lees valt het bij mij nog mee; er zijn mensen met een D70s die het zwaarder hebben zitten.

De aangeboden oplossing (Noise Reduction aanzetten) ga ik gelijk eens uitproberen.

Edit: Werkt als een tierelier. Afronding van de foto door de camera duurt nu 2x zo lang, maar dat neem ik wel voor lief; geen ruis meer, geen paarse vlekken meer. Ik ben weer een gelukkig man :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tjoekbezoer op 26-06-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Jeuj, mooie fotos die helemaal zwart zijn! :?