Toon posts:

Belangrijke vraag Grafische Kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 850 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de laatste paar dagen een studie gemaakt van videokaarten om uit te vogelen welke geschikt is voor mijn Dell Dimension E521.
De nieuwe kaart is bedoeld voor gamen en daarom wil ik een aardige krachtige van 896MB of 1GB.
Ik heb nu een GeForce 7300LE en deze is erg klein.
Dat is ook het probleem, de ruimte. Ik vrees dat als ik een nieuwe koop hij er zeker niet in past (vooral de achterkant.)
Ik ben erachter dat de videokaart die ik nu heb op een PCI-Express slot zit dus dat is geen enkel probleem.
Ook zie ik dat de moderne videokaarten 2x een DVI-aansluiting hebben, en ik heb een VGA aansluiting voor mijn monitor. Maar dit is geen probleem want ik kan een DVI-VGA omvormer aanschaffen hier in de buurt.
Mijn budget ligt rond de 120 euro en ik heb al een aardige goede gevonden op internet die mij geschikt lijkt qua ruimte: ASUS EAH4850/HTDI/1G.

1. Is deze geschikt voor mijn pc?
2. Hoe zit dat met het stroomverbruik?

Heb ik iets over het hoofd gezien?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 12:59
hoezo 1 gigabyte videokaarten? zover ik me benchmarks kan herinneren had alleen bijn 1920 * 1200 resoluties die extra 512 MB nog zin.

ook is het handig om te kijken of de voeding van dell deze nieuwe videokaart wel aankan, een 6 pins aansluiting zou bijvoorbeeld kunnen ontbreken, er zijn converters hiervoor, maar is tog iets om rekening mee te houden.

btw: zeker weten dat de pci express slot 16 lanes heeft? anders gaat je nieuwe videokaart niet veel verschil maken 8)7

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:20
Hier http://www.dell.com/us/en...s=dfh&cs=22&~tab=specstab valt te lezen dat er een PCI-e slot op zit, dus dan ga ik ervanuit dat het een slot is met 16 lanes, wat voor cpu heb je er in zitten, en hoeveel geheugen?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat ligt dus helemaal aan de chipset op het moederbord of hij 16 lanes heeft. daarbij trekken betere grafische kaarten ook meer stroom, dus is het erg verstandig om eerst eens te kijken hoeveel vermogen je op je 12v lijnen hebt, dit staat op de voeding zelf.

nu is een 6 pins pcie-e stekker ook nodig, mocht je deze niet hebben kun je deze realiseren via een verloopstekker van 2x molex naar 1 x pci-e 6 pins

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Het is een AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4200+, MMX, 3DNow, volgens mij 2,4 Ghz.
1GB ram met nog 2 slots uitbreidbaar.

Ik lees af 305 Watt max, 22,0 A
Ik heb 1 molex vrij.

Op die site in de link van rscheper zie je goed wat ik bedoel met weining ruimte onder het kopje
Ports, Slots, Chassis

EDIT: Ok ik heb nu uitgevonden dat er een stekker van 1 naar 2 molex is, als ik die nou gebruik en dan die
2x molex --> 1x 6pin stekker is het opgelost want dan is de kabel lang genoeg tot de videokaart. :*)

Als alternatief heb ik nog 1 sata-power vrij, deze zou ik ook om kunnen zetten naar molex met een omvormer zodat ik er 2 heb.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 17:37 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
305 watt max, maar is dat de hele voeding of de 12v lijn?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Zo staat het er:

OUTPUT -------+5V / 22,0A / -12V / 1.0A
305W MAX ----+12Va / 18,0A / +3.3V / 17.0A
----------------------+12Vb / 18.0A / +5VFP / 4.0A

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 17:49 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In meeste Dell PC's, ga uit van hele voeding ;)

Topic gevonden, tijd terug was er soortgelijke situatie:
Kan ik een GTX 275 kopen?

Waar de 4770 als goede kandidaat kwam, ik had daar ook wat foto's gepost, mogelijk dat dat dezelfde kast is, zou eeen 4770 moeten passen en sluit netjes aan bij de CPU.

[ Voor 35% gewijzigd door SinergyX op 25-06-2009 17:50 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
OK dan, ik zat eerst te denken aan een GTX 275, vond ik een ideaal ding.
Maar past simpel weg niet in de kast

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 21:53

FeaR

In GoT we trust

Zoals gezegd zegt het grafische geheugen niets over de prestaties van een kaart.
Kaarten als de ATI HD4870 (en hoger) maken gebruik van GDDR5-geheugen wat quadpumped is. Dus de snelheid van het geheugen is dan maal vier. Dus als het geheugen op 900MHz draait is het effecties 3600 MHz. Er zijn ook kaarten met GDDR3-geheugen wat double-pumped is, 900MHz zou dan effectief "maar" 1800MHz zijn. Dit is maar een voorbeeld dat alleen 1GB niets zegt over prestaties.

Maar ontopic:
Een Dell met daarin een 4200+, 1GB ram en een 305 Watt voeding gaat niet werken met een HD4850. Dit omdat ten eerste je voeding dit niet gaat trekken en ten tweede omdat de rest van je systeem gewoon te zwak is voor deze kaart. Het zou wel kunnen, maar het is zonde van het geld want je ziet het niet terug in de prestaties.

Ik denk dat je met een HD4670 vele malen beter uit bent.
Je gaat dan ten opzichte van je 7300LE zeker vooruit. En dat is wat je wilde
En het andere voordeel is dat de HD4670 de stroom van het PCI-e slot gebruikt. Dus de kaart heeft genoeg aan 75 Watt uit het slot en hoeft dus niet apart op je voeding aangesloten te worden.

Overigens worden DVI naar VGA adapters altijd meegeleverd met kaarten welke over twee maal DVI beschikken...
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:50:
OK dan, ik zat eerst te denken aan een GTX 275, vond ik een ideaal ding.
Maar past simpel weg niet in de kast
GTX275 heb je echt niets aan.
Ten eerste gaat je voeding dat dus niet trekken.
En ten tweede is die kaart veel en veel te zwaar voor jouw systeem.
Gewoon zonde om dan relatief veel geld uit te geven en dan maar een zeer klein percentage van eht kunnen van die kaart te gaan gebruiken..
Het is te vergelijken met een Ferrari/Lamborghini kopen en er dan mee op 80 km-wegen gaan rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 25-06-2009 17:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben er dan nu uit, die HD4670 lijkt mij ideaal en ik dacht hem hier te kopen:

http://www.mycom.nl/Produ...&utm_campaign=kelkooclick

Verwijderd

Ik zou dan voor de 4770 gaan ipv de 4670 :)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 12:59
en hoezo nog steeds 1 gigabyte? die 512 Mb verschil ga je echt niet merken, behalve in de portemenee!

just my 2 cents.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:37:
Ik zou dan voor de 4770 gaan ipv de 4670 :)
Maar waar haalt hij die zes pins PCI-aansluiting vandaan?
Want die zit standaard niet op de voeding, dus dat wordt molexen converteren.
Niet dat het niet kan, maar je zit dan wel meteen aan de max van die voeding.

Plus ik denk dat een HD4770 of een HD4670 qua prestaties niet veel zal maken met dit systeem.
Vandaar dat ik die HD4670 aanraad omdat je dan niet met dat "voedingsprobleem" zit.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Voedingsprobleem? Je krijgt bij de meeste merken gewoon een Molex->PCI-e converter en de HD4670 gebruikt niet veel minder dan een HD4770. De afweging is dus eigenlijk alleen de prijs...

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop alleen de 512 MB versie als mijn pc slechter wordt doordat 1GB teveel is, is dit het geval?
Het geld maakt niet uit, ik ging uit van 120 euro en heb nu een goede 1Gb voor 80 euro ;)
Desnoods plaats ik de 1GB later over als ik ooit een nieuwe pc koop.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 21:15 ]

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 13:42
ik zou er 1 gb geheugen bijprikken en een videokaart met 512mb.
dan gebruik je het geld wat je bespaard op die videokaart voor iets
wat je echt merkt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat als ik er 2gb geheugen "bijprik" en die 1gb videokaart neem :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:14:
ik ging uit van 120 euro en heb nu een goede 1Gb voor 80 euro ;)
Nee, 1GB is vaak trager dan 512MB omdat er vaak langzamer geheugen op zit en je hebt geen drol aan 1GB geheugen op de videokaart.

De HD 4770 is de heeft de beste prijs/prestatie en past het beste bij jouw systeem.
Een HD4670 is ook erg leuk maar neem dan wel 1 met 512MB.

En zou er trouwens 1GB bij doen kun je mooi dual-channel draaien en meer is ook niet echt nodig voor games merk ik zelf ook. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zeker voor de HD4670, maar ik vind het echt jammer om die 512MB weg te gooien voor maar 10 euro verschil :S
Zover ik van de 1GB en 512MB versie hebben ze even snel geheugen.

EDIT: Ik ben vooral een liefhebber van strategie spellen, ik weet niet of dit een onderscheid maakt wat voor videokaart beter is daarvoor maar volgens mij heb ik dat ergens gelezen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 21:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:33:
Ik ga zeker voor de HD4670, maar ik vind het echt jammer om die 512MB weg te gooien voor maar 10 euro verschil :S
Zover ik van de 1GB en 512MB versie hebben ze even snel geheugen.
Ik zou het ook jammer vinden dat jij 10 euro weg gooit en voor de 1GB versie gaat. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok je hebt me nu wel overtuigt, ik ga wel voor die 512MB en koop 2GB werkgeheugen erbij :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:36:
Ok je hebt me nu wel overtuigt, ik ga wel voor die 512MB en koop 2GB werkgeheugen erbij :D
Even op de Asus site gekeken en de 1GB versie is in waarschijnlijk 9 van de 10 games trager dan de 512MB versie. ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Depep schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 20:05:
Voedingsprobleem? Je krijgt bij de meeste merken gewoon een Molex->PCI-e converter en de HD4670 gebruikt niet veel minder dan een HD4770. De afweging is dus eigenlijk alleen de prijs...
Besluit is al genomen, maar toch nog even:

De HD4670 haalt al zijn voeding uit het PCIe-slot (dus maximaal 75 Watt). De HD4770 heeft een losse 6 pins adapter nodig. En TS geeft al aan nog maar één vrije molex te hebben en dan te moeten gaan splitsen vanaf SATA-aansluitingen. En op één of andere manier heb ik dan het gevoel dat dit niet lekker gaat werken in zo'n kant en klare pc.

Dus onder het motto better safe than sorry zou ik dan die HD4670 nemen. Dat gaat voor honderd procent werken en het verschil met de HD4770 is met de set-up van TS te verwaarlozen.

Verwijderd

FeaR1986 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:57:
[...]

Besluit is al genomen, maar toch nog even:

De HD4670 haalt al zijn voeding uit het PCIe-slot (dus maximaal 75 Watt). De HD4770 heeft een losse 6 pins adapter nodig. En TS geeft al aan nog maar één vrije molex te hebben en dan te moeten gaan splitsen vanaf SATA-aansluitingen. En op één of andere manier heb ik dan het gevoel dat dit niet lekker gaat werken in zo'n kant en klare pc.

Dus onder het motto better safe than sorry zou ik dan die HD4670 nemen. Dat gaat voor honderd procent werken en het verschil met de HD4770 is met de set-up van TS te verwaarlozen.
Het verbruik tussen de 2 kaartjes is nog geen eens 10 Watt waarschijnlijk, dus als de 1 werkt werkt de andere ook, maar de voeding zou sowieso geen enkel probleem mogen hebben met beide kaarten.

En 1 vrije molex is genoeg voor een molex naar PEG verloopje. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet al zeker dat videokaarten met een 6pins extra voeding nooit gaan passen.
De HD4670 is evengroot als de kaart die ik nu heb ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is hier zo "belangrijk" aan :?

Dit is gewoon een "wat moet ik kopen?"-vraag, en die zijn op GoT niet de bedoeling :o

Zie ook:
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.