Toon posts:

Externe harde schijf Western Digital gevallen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar!

Mijn externe harde schijf van WD is eergisteren gevallen... Dat kan gelukkig geen kwaad, want ik stond juist op het punt een nieuwe te kopen... Wat echter wel een probleem is, is dat ik alle vakantiefoto's en al de rest kwijt ben! (Ik had wat problemen met mijn pc, dus heb ik al mijn documenten eens op harde schijf gezwierd & nu kan ik er dus niet meer aan...)

Hier even mijn probleem:
Als ik de harde schijf opstart, dan zal hij eerst beginnen te draaien (normaal geluid), maar dan een 'tssstkt'-geluid maken, dit gebeurt 3x na elkaar, en dan valt de harde schijf uit...Ik heb hem al opengevezen, maar ik zie niets speciaals... Oh, en toen ik hem open aan de stroom koppelde, draaide mijn schijf wel, maar bewoog mijn staafje ('k weet helaas niet hoe dat noemt, dat deeltje da uw bestanden leest hé :P) zelfs niet meer....

Dus mijn vraag: "Is er hiervoor een oplossing?"
Alvast bedankt & je kan mijn vakantiefoto's redden :d
Rubz

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heel vervelend. Neem hier eens een kijkje: OM FAQ (Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? / Hoe krijg ik verloren gegane data terug?)

[ Voor 36% gewijzigd door Noork op 24-06-2009 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, had 'k niet gezien, ik kijk nu een clip waar ze de disk head (dat staafje ><) veranderen, maar waar kan ik dit verkrijgen? (kan niet echt op dit moment aan andere harde schijf(schijven) komen...)

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
Zeg jij nou net dat je de fysieke harde schijf open hebt gemaakt? Dus ik bedoel niet de externe behuizing, maar de schijf zelf. Dat je het armpje en de zilveren ronde schijven gewoon kunt zien?

Zoja, dan acht ik de kans vrij klein dat je de data foutloos eraf kunt halen (dit is geen CSI). Je moet namelijk nooit een hardeschijf open maken. Elk miniscuul stofdeeltje zal het lezen belemmeren en resulteren in leesfouten. Als je hem wel dicht hebt laten zitten volg dan de tips op van Noork.

Verwijderd

Topicstarter
heiyu schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 00:55:
Zeg jij nou net dat je de fysieke harde schijf open hebt gemaakt? Dus ik bedoel niet de externe behuizing, maar de schijf zelf. Dat je het armpje en de zilveren ronde schijven gewoon kunt zien?

Zoja, dan acht ik de kans vrij klein dat je de data foutloos eraf kunt halen (dit is geen CSI). Je moet namelijk nooit een hardeschijf open maken. Elk miniscuul stofdeeltje zal het lezen belemmeren en resulteren in leesfouten. Als je hem wel dicht hebt laten zitten volg dan de tips op van Noork.
Ik heb hem inderdaad opengedaan, en er zijn inderdaad stofdeeltjes opgevallen ><

Verwijderd

Topicstarter
heiyu schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 00:55:

Maar stel nu dat ik die head zou vervangen, dan moest ik hem toch sowieso opendoen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het dit is... maar hoe kom ik nu aan zo'n leeskop? XD

Tikkende schijven: wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Je kan harde schijven niet openmaken. Ik heb zelf ook tikschijf van Samsung is niet meer te maken. Vriezertruc werkte ook niet :)
Als je ze openmaakt is alles eigenlijk weg, als die nog dicht zit kun je hem voor 1000 euro (of meer) laten recoveren bij een bedrijf zoals OnTrack oid.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Rubz, daarom zijn er bedrijven die zich specifiek richten op datarecovery ;). Je hebt het door overhaast handelen er alleen maar erger op gemaakt. De kans dat er uberhaubt nog wat gered kan worden is er sowieso hard op achteruit gegaan.

Afhangelijk van wat de foto's voor je waard zijn, zou je de schijf alsnog naar een dermate bedrijf kunnen brengen of je verlies nemen en de schijf met een hamer uit zijn lijden verlossen.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 00:57:
[...]

Maar stel nu dat ik die head zou vervangen, dan moest ik hem toch sowieso opendoen?
Als je een professionale hardeschijf reparateur was geweest in een 100% stofvrije werk ruimte met een identieke 2e hardeschijf waarbij je onderdelen kan overzetten; dan wel ja. Volgens mij is dit hier niet het geval. Er zijn soms nog wat manieren om een vaste kop los te krijgen. Maar aangezien je hem open hebt gemaakt kan je dat nu wel vergeten.

Enige oplossing is naar een professionale reperateur sturen als je data honderen ~ duizenden euro waard is.
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 01:09:
[...]

1000 euro heb ik er niet voorover ><
Einde verhaal vrees ik. Laat dit een belangrijke les voor je zijn. Atijd goed backuppen.

[ Voor 15% gewijzigd door heiyu op 24-06-2009 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 01:01:
Je kan harde schijven niet openmaken. Ik heb zelf ook tikschijf van Samsung is niet meer te maken. Vriezertruc werkte ook niet :)
Als je ze openmaakt is alles eigenlijk weg, als die nog dicht zit kun je hem voor 1000 euro (of meer) laten recoveren bij een bedrijf zoals OnTrack oid.
1000 euro heb ik er niet voorover ><
Pagina: 1