Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Ze wil iets van een spelletje doen ooit.
Ik zou toch zeggen C# of VB.NET aangezien daar XNA(relatief eenvoudig spelletjes maken) op te draaien is. En is enorm veel info over te vinden op internet. De Express editie is gratis bij MS te downloaden.
De IDE mag dan misschien wel wat intimiderend zijn, maar de IDE helpt de (beginnende) programmeur wel heel veel(IntelliSense, Object Browser, etc).
[ Voor 20% gewijzigd door beany op 22-06-2009 11:15 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Rail Away!
Voor kinderen op de basis school is een "echte" programmeertaal misschien wat hoog gegrepen en kun je misschien inderdaad beter naar Gamemaker o.i.d. kijken.
Wat misschien ook leuk is om naar lego-nxt te kijken. Daar zit een hele mooie editor bij waar kinderen eenvoudig simpele begrippen als IF statements kunnen leren, terwijl ze ook nog aan het spelen zijn. En dat allemaal zonder dat ze bezig hoeven zijn met syntactisch correct te programmeren.
Als ze dan wat verder zijn kunnen ze nog over stappen op een echte programmeer-taal. Voor kinderen is het waarschijnlijk vaak te hoog gegrepen om met allemaal taal-constructies bezig te zijn. Vaak vinden ze het gewoon leuk om iets te zien bewegen. Daarom is lego-nxt ook zo leuk, want ze kunnen er zelfs een auto of wat anders mee laten bewegen.
Je hebt zelf hoop ik ook wel door dat het nogal een verschil is of je iemand van zeg 18 wil laten leren programmeren of iemand die 8 is. Er zijn inderdaad genoeg topics over het leren programmeren te vinden. Maar ik vind dit toch wel dermate anders dat ik het wel open wil laten. Het moet natuurlijk niet uitmonden op een opsomming van verschillende talen/tools.
[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 22-06-2009 11:26 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Klopt, maar Pascal is wel een prima beginnerstaaltje.beany schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:13:
Delphi kom je niet veel meer tegen.
Mja, ik werk zelf altijd met de Pro editie, en 300 knoppen en opties en etc vind ik een beetje intimiderend voor een 16-jarige. Delphi 7 daarentegen heeft (net als VB6) net genoeg, niet teveel, niet te weinig.Ik zou toch zeggen C# of VB.NET aangezien daar XNA(relatief eenvoudig spelletjes maken) op te draaien is. En is enorm veel info over te vinden op internet. De Express editie is gratis bij MS te downloaden.
De IDE mag dan misschien wel wat intimiderend zijn, maar de IDE helpt de (beginnende) programmeur wel heel veel(IntelliSense, Object Browser, etc).
Klopt. Game Maker kent ze en zal ze waarschijnlijk ook gaan gebruiken. Maar ze wil toch een poging wagen om zelf iets in elkaar te prutsen (DirectDraw blits enzo, zat ik aan te denken).DeX schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:14:
Game maker dienen we onze leerlingen toe, als ze klaar zijn met Logo. Makkelijk, veel tutorials te vinden, en een eindproduct die de inzet weerspeigelt.
Had ik gekeken, maar ik zocht specifiek iets voor jongeren die programmeren willen zien als een verlengde van de WI / NA les en er verder ook lol aan willen beleven.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Eens ze wat beter is kan ze eventueel nog overstappen naar Java.
Dan zou ik misschien toch wel even naar Game Studio Express ( C# express + XNA ) kijken. 95% van de knoppen heb je inderdaad niet nodig, maar als je echt zo diep in de techniek wil duiken, moet ze daar ook wel doorheen kunnen kijken IMHO.unclero schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:25:
[...]
Mja, ik werk zelf altijd met de Pro editie, en 300 knoppen en opties en etc vind ik een beetje intimiderend voor een 16-jarige. Delphi 7 daarentegen heeft (net als VB6) net genoeg, niet teveel, niet te weinig.
[...]
Klopt. Game Maker kent ze en zal ze waarschijnlijk ook gaan gebruiken. Maar ze wil toch een poging wagen om zelf iets in elkaar te prutsen (DirectDraw blits enzo, zat ik aan te denken).
Maar ook voor een 16 jarige kan lego-nxt heel leuk zijn, er zijn immers ook gewoon compilers voor, dus je kan er ook "echt" voor programmeren.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Volgens mij maakt het niet uit of je object-pascal of c# aan het programmeren bent.unclero schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:25:
[...]
Klopt, maar Pascal is wel een prima beginnerstaaltje.
Een 16 jarige zou prima overweg moeten kunnen met een Visual Studio. Je hoeft namelijk niet gebruik te maken van alle features in VS.[...]
Mja, ik werk zelf altijd met de Pro editie, en 300 knoppen en opties en etc vind ik een beetje intimiderend voor een 16-jarige. Delphi 7 daarentegen heeft (net als VB6) net genoeg, niet teveel, niet te weinig.
Als je op dat niveau bezig wil gaan raad ik je echt XNA aan.[...]
Klopt. Game Maker kent ze en zal ze waarschijnlijk ook gaan gebruiken. Maar ze wil toch een poging wagen om zelf iets in elkaar te prutsen (DirectDraw blits enzo, zat ik aan te denken).
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Waarom zou je, als je eenmaal lekker in VB.NET of C# zit overstappen naar Java?0X55AA schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:29:
Mja, laat ze eerst maar OO onder de knie krijgen, taal maakt eigenlijk weinig uit. Al is MS vb.net wel leuk om mee te starten, en visual studio is een van de betere tools, dus ik zou hiervoor gaan.
Eens ze wat beter is kan ze eventueel nog overstappen naar Java.
Laten we nu niet de discussie beginnen tussen VB.NET/C#/Java/..., die discussie is al vaak genoeg gevoerd, en je gaat het toch niet eens worden.beany schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:33:
[...]
Waarom zou je, als je eenmaal lekker in VB.NET of C# zit overstappen naar Java?
Verwijderd
XNA is redelijk low-level om mee te beginnen hoor, tenzij je één of andere engine gaat gebruiken. Anders moet je zelf collision detection, physics, input, rendering, enz. gaan doen en dat lijkt me niet zo handig voor beginners. Mss leuk om vermelden hoe oud de leerlinge is?creator1988 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:28:
XNA en C#! Was overigens een erg leuke presentatie over op de devdays, ik vermoed dat je die wel terug kan zien. De presentator had overigens ook een boek geschreven met grappige spelletjes, maar dat was wel in het Engels. Geen idee of ze dat beheerst, Nederlandse XNA boeken heb ik nog niet gezien.
Ikzelf heb leren programmeren in Delphi 5, dat was echt wel handig om snel leuke dingen mee in elkaar te knutselen (media-player, IM applicatie'tje). Het hedendaagse "equivalent" van Delphi vind ik persoonlijk C#: drag&drop, goeie IDE, intellisense en GRATIS! Voor het aanleren van goeie programmeertechnieken kan je ze mss even laten spelen met Scheme :-)
Verwijderd
de moeilijkheid zit hem vooral in het feit dat het "gewoon anders is" dan andere talen
ikzelf ben 16, en heb mezelf ongeveer een jaar geleden (z80) asm geleerd, nog nooit spijt van gehad
Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt natuurlijk. Maar physics is in een simpel spel niet direct nodig. Ook rendering hoeft niet complex te zijn(vooral bij 2D spelletjes). Zelfs collicion detection hoeft niet erg complex te zijn. En Input wordt redelijk goed door XNA geregeld. Juist XNA verbergt de echt ellendige dingen voor je, terwijl je toch veel vrijheid krijgt. Maar het ging erom dat een spelletje maken later zou komen, niet direct nu(zoals ik het begrijp).Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:43:
[...]
XNA is redelijk low-level om mee te beginnen hoor, tenzij je één of andere engine gaat gebruiken. Anders moet je zelf collision detection, physics, input, rendering, enz. gaan doen en dat lijkt me niet zo handig voor beginners. Mss leuk om vermelden hoe oud de leerlinge is?
Hiermee bedoelde ik dus, dat als je kan OO-programmeren, je het concept begrijpt etc, je gemakkelijk kunt overstappen naar een andere taal. Dus de begintaal is niet zo belangrijk.beany schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:33:
[...]
Waarom zou je, als je eenmaal lekker in VB.NET of C# zit overstappen naar Java?
Zowiezo is leren programmeren voor mij leren begrijpen, problemen analyseren en op de gepaste manier aanpakken om zo een programma te kunnen schrijven. De taal waarmee je dit doet is eigenlijk onbelangrijk, maar met een goed programma kunnen werken, veel info en hulp vinden op het net, en snel resultaat zien is bij het begin voor mij toch belangrijk.
http://stackoverflow.com/...rting-a-child-programming
http://stackoverflow.com/...a-teenager-to-programming
http://stackoverflow.com/...ation-for-eight-year-olds
http://stackoverflow.com/...some-very-simple-programm
Voor een 16-jarige die interesse toont in programmeren raad ik een taal aan waar ze in kan doorgroeien, hier raad ik dan VB.NET of C# aan. (C# kan wel qua syntax ambetant liggen voor een tiener die geen PHP/Java/C++ gewend is)Mja, ik werk zelf altijd met de Pro editie, en 300 knoppen en opties en etc vind ik een beetje intimiderend voor een 16-jarige.
Verder is het de vraag of zij die IDE zelf intimiderened vind, ze moet immers leren wennen met het principe dat er allerhande dingen tot haar beschikking staan in tegenstelling tot een vrij beperkte omgeving zoals LOGO. Verder staat een taal zoals C# en het platform .NET los van het besturingssysteem en de IDE, en kan ze dus als ze ontevreden is nog steeds van IDE verwisselen. (En zo kan ze idem nog steeds van taal veranderen binnen dezelfde IDE)
Probeer het eens met VB.NET in VS, als ze wat ouder is kan ze dan overstappen op C# en daar de complexere mogelijkheden van leren. Ik snap de bezorgdheid wel om verwarring te vermijden, maar laat haar jouw beste keuze eens proberen en volg haar op. Mijn jongere zus van gelijkaardige leeftijd werkt zowel in VB.NET (VS) als een beetje in ActionScript (Flash) en heeft hier tot zo ver nog geen problemen mee gehad, echter durft ze nog geen taal zoals C# te leren omdat het haar nog te moeilijk ligt.
Dit bericht is uiteraard uitgetypt met de gedachte dat ze nog alle kanten kan opgaan en later wil gaan programmeren als hobby of misschien wel job, als het puur voor iets specifieks is en niet zo complex hoeft te zijn ben je natuurlijk soms wel beter af met een andere oplossing.
You're crazyVerwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:47:
call me crazy, maar is assembler geen optie?
de moeilijkheid zit hem vooral in het feit dat het "gewoon anders is" dan andere talen
ikzelf ben 16, en heb mezelf ongeveer een jaar geleden (z80) asm geleerd, nog nooit spijt van gehad
Als je een beetje snel (leuk) resultaat wil boeken en niet meteen allerlei zaken op je hals wil halen als het beheren van je memory, interrupts, registers, stack etc. op laag niveau dan moet je zéker geen ASM gaan leren (los van 't feit dat je waarschijnlijk allerlei bad practices aanleert die je, als beginner, zeker niet wil aangeleerd hebben zoals ranzige meuk met pointers doen enzo... dat is héél leuk, maar niet erg nuttig en lastig er uit te slaan).
Don't get me wrong; als je lekker hardcore wil devven en je met registers, bits en bytes en andere zaken op zulk laag niveau wil bezighouden is dat heel leuk, maar voor een beginner zijn er zat (vele) betere alternatieven. Het kan nooit geen kwaad om bekend te zijn met die zaken of om wat ASM onder de knie te hebben, maar echt nuttig is het niet voor iemand die een spelletje wil maken binnen een jaar
En Z80 assembly leren is natuurlijk helemaal nonsens tenzij je specifieke interesse in de Z80 ligt.
[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 22-06-2009 12:00 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Hij is zelf van plan om meteen te beginnen in Core Java, maar ik denk dat hij dan snel af zal haken, omdat ze in dat boek redelijk veel basis-kennis over programeren van je verwachten. Misschien dat ik hem ook maar sterk aan ga raden naar lego-nxt te kijken.. of beter nog, php5 en OOP. dat sluit beter aan op java en daar kan ik hem makkelijker bij helpen.
of kent iemand hier een goed java-boek voor niet/dummie-programmeurs?
[Alg] Centraal boekentopic - part IIkaesve schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:08:
of kent iemand hier een goed java-boek voor niet/dummie-programmeurs?
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
De mogelijkheden tussen VB.NET en C# zijn nagenoeg gelijk(de verschillen die er zijn zijn voor beginners nog niet echt van toepassing en het zijn er maar heel weinig). C# is dus niet complexer dan VB.NET. De syntax is anders. Het is een kwestie van persoonlijke smaak welke je beter bevalt.TaraWij schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:56:
Probeer het eens met VB.NET in VS, als ze wat ouder is kan ze dan overstappen op C# en daar de complexere mogelijkheden van leren. Ik snap de bezorgdheid wel om verwarring te vermijden, maar laat haar jouw beste keuze eens proberen en volg haar op. Mijn jongere zus van gelijkaardige leeftijd werkt zowel in VB.NET (VS) als een beetje in ActionScript (Flash) en heeft hier tot zo ver nog geen problemen mee gehad, echter durft ze nog geen taal zoals C# te leren omdat het haar nog te moeilijk ligt.
Aangezien bijna alle andere talen die veel gebruikt worden een syntax hebben die veel meer op C# dan VB lijkt, zou ik VB links laten liggen.beany schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:12:
De mogelijkheden tussen VB.NET en C# zijn nagenoeg gelijk(de verschillen die er zijn zijn voor beginners nog niet echt van toepassing en het zijn er maar heel weinig). C# is dus niet complexer dan VB.NET. De syntax is anders. Het is een kwestie van persoonlijke smaak welke je beter bevalt.
Dat is mijn mening ook, maar je moet dit niet tegen een hard-core VB'er zeggenZoijar schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:22:
[...]
Aangezien bijna alle andere talen die veel gebruikt worden een syntax hebben die veel meer op C# dan VB lijkt, zou ik VB links laten liggen.
Je ziet het ook in het aantal vacatures(al kan dat niet echt als een betrouwbare graadmeter worden gebruikt) dat er meer om C# gevraagd wordt dan om VB.NET(als we het hebben over een .Net vacature).
VB.Net is puur om ex-vb6 proggers op .NET open te laten stappen. Verder is de programmeertaal ongeveer te vergelijken met een kreupel paard met 2 benen, zonder gebit en een levensverwachting van 2 uur. Maar wel beter dan vb6 overigensbeany schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:25:
[...]
Dat is mijn mening ook, maar je moet dit niet tegen een hard-core VB'er zeggen
Je ziet het ook in het aantal vacatures(al kan dat niet echt als een betrouwbare graadmeter worden gebruikt) dat er meer om C# gevraagd wordt dan om VB.NET(als we het hebben over een .Net vacature).
Ga even ergens anders op een ander forum zitten trollen ofzo... Meningen/smaken verschillen, maar dit slaat als een tang op een varken...
[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 22-06-2009 13:34 ]
Beiden (en zoals vele andere) talen zijn kanshebbers om mee te beginnen als 16 jarige gamedeveloper in spé. Het is maar net waar je je op wil richten, wat je doel is etc. Iets met "right tool for the right job" enzo.
[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 22-06-2009 13:35 ]
Over mij
Verwijderd
Teaching Functional Programming To Kids (Bijbehorende reddit discussie)
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Microsoft heeft recent Small Basic uitgebracht (.NET-taal). Echt basis met simpele interface.

[ Voor 21% gewijzigd door Icelus op 22-06-2009 14:12 ]
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Kijk, dit vind ik nou een goede toevoeging aan dit topic. Ik kende het zelf nog niet, even mee spelenIcelus schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:09:
Om wat voor leeftijd gaat het?
Microsoft heeft recent Small Basic uitgebracht (.NET-taal). Echt basis met simpele interface.
...
Hoe verder leren programmeren hangt heel erg af van je doelgroep. Wil iemand gewoon knutselen en snel resultaat?
Als je al een beetje ervaring heeft met html is php leuk. Als scripttaal is het niet moeilijk, en html breng je er mee tot leven. Voor complete beginners is gamemaker mooi. De taal is knudde en de interface onhandig maar je hebt snel resultaat. En als je dan een stapje verder wil (thuis hobbyen) kan je voor vragen en het tonen van je creatie kan je op de gamemaker forums terecht. Het is niet echt professioneel maar wel leuk. Feedback van wie dan ook is geweldige motivatie.
Small Basic ziet er natuurlijk veel gepolijster uit, maar het is niet meer dan een proof-of-concept. Er zijn heel weinig gebruikers, geen plaatsen waar je creaties kan showen en je loopt snel dood (zie bijv. http://social.msdn.micros...6-4e21-aedc-d9719a5e86d2/ )
Als het iemand is die al een beetje programmeer ervaring heeft (bijvoorbeeld TI-Basic op de GR) en niet per se flashy dingen wil zien, dan is python + projecteuler leuk. Maar dan moet iemand interesse hebben in abstractere dingen (NT-ers) dus voor de meesten is het geen goed begin.
En heel, heel misschien kom je een uniek geval tegen die interesse heeft in algoritmes, en dan kan je na projecteuler een introductie c++ geven en naar de informatica olympiade doorsturen (oefensite: http://ace.delos.com/usacogate).
[ Voor 17% gewijzigd door De Cowboy op 22-06-2009 14:40 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 22-06-2009 14:38 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Verder tsja ik ben zelf als 16 jarige met VB6 begonnen en uiteindelijk overgestapt op C# met VS2003 en tsja visual studio express is niet intimiderender dan word vind ik (word heeft ook 300 opties die je nooit gebruikt.
Verder is een ide juist heel erg handig om te leren omdat je dan kunt zien wat je volgende mogelijkheid is (cltr+spatie). En je het meteen ziet als je wat fout typt ipv een compiler error met een regelnummer.
Dat smallbasic ziet er ook wel tof uit btw, nooit geprobeerd.
Jij hebt klaarblijkelijk een modbreak gemist; daarbij zie ik zo snel geen zinnige resultaten...roy-t schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:38:
(wat betreft vb, zoek maar eens op VB.Net != C# en je ziet waarom dit wel een echte taal is!).
Niet dat ik nou zo'n VB.Net aanhanger ben ofzo; maar dat eeuwige gezeik of 't nou wel of geen serieuze taal is is onderhand wel aardig uitgekauwd...
Daarbij staat er een nieuwe release op stapel die weer heel veel "goed maakt" en het "nog dichter bij C#" brengt (of dat goed is laat ik aan de mening van iedereen zelf over). En tot slot: ze gebruiken beiden het .Net framework, waar het gros van de functionaliteit natuurlijk in zit; dan blijft enkel (voornamelijk) syntax over. Boeie

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 22-06-2009 14:53 ]
Over mij
edit:
Hier nog een aardig blog-post van iemand die met zijn 9-jarige dochter een simpel spelletje maakt met Greenfoot: http://www.bluej.org/mrt/?p=42 (post bevat links naar twee eerdere delen).
[ Voor 24% gewijzigd door NetForce1 op 22-06-2009 15:03 ]
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
Tsja, wat is "doorgroeien"?TaraWij schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:56:
Voor een 16-jarige die interesse toont in programmeren raad ik een taal aan waar ze in kan doorgroeien, hier raad ik dan VB.NET of C# aan.
Volgens mij is het belangrijker dat ze de basics, de principes onder de knie krijgt zonder afgeschrikt te worden. Als ze er een gamepje mee kan brouwen, later, is dat ook mooi meegenomen. Belangrijkst is dat ze er plezier in krijgt.
Of ze er later wel of geen job mee krijgt is werkelijk van ondergeschikt belang.
Exactly, dat is mijn beweegreden om voor een wat 'natuurlijk ogende' taal als Pascal of Basic te gaan.(C# kan wel qua syntax ambetant liggen voor een tiener die geen PHP/Java/C++ gewend is)
Klopt ook. Van al die 300 knopjes die ik in mijn VS zie gebruik ik er misschien 3, en ik weet dat ik die andere 297 knopjes kan negeren. Maar voor een leek kan dat afschrikwekkend werken.Verder is het de vraag of zij die IDE zelf intimiderened vind, ze moet immers leren wennen met het principe dat er allerhande dingen tot haar beschikking staan in tegenstelling tot een vrij beperkte omgeving zoals LOGO. Verder staat een taal zoals C# en het platform .NET los van het besturingssysteem en de IDE, en kan ze dus als ze ontevreden is nog steeds van IDE verwisselen. (En zo kan ze idem nog steeds van taal veranderen binnen dezelfde IDE)
Hey, geinig, die ga ik vanavond uitproberen. Ik zocht al naar een basic achtig iets zonder console en prompts enzoIcelus schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:09:
[afbeelding]

[ Voor 14% gewijzigd door bredend op 22-06-2009 17:01 ]
RobIII schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:48:
[...]daarbij zie ik zo snel geen zinnige resultaten...
Ik denk dat roy-t op de "VB IsNot C#" talk van Erik Meijer doelt, maar daar is haast niets meer over te vinden. Tijdje terug heb ik nog de slides ervan kunnen vinden, maar die vind ik nu niet meer zo snel terug. Ik heb de PPT maar hier gemirrord.
Goed, terug ontopic...
unclero, hoe goed is ze of hoeveel interesse heeft ze trouwens in wiskunde?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Verwijderd
Wegwijs in PHP, JavaScript, Delphi en MASM. Ben momenteel C, C++ en JAVA aan het leren. (Het *programmeren* zelf lukt wel al in elke taal, enkel nog syntax.)
Ook heb ik me al verdiept in Reverse Engineering (vandaar MASM) en heb een boekje over DirectX liggen.
Ik begrijp alles goed. Onderschat de jeugd van tegenwoordig niet!
PHP lijkt me trouwens gemakkelijk om te beginnen, maar dan ben je misschien te hard gewend aan loose-typed voordat je met iets anders kan beginnen, wat lastig kan zijn.
Ik zeg JAVA of C/C++. Indien de keuze valt voor C, raad ik 'Beginning Game Programming' can Jonathan S. Harbour aan. (Heb het hier zelf liggen) Zelfs met minieme kennis over C wordt aangeleerd hoe je een 2D/3D game kan bouwen met DirectX 9.0. (Inclusief maken van 3D modellen/DirectSound/..)
(Wel in het Engels)
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 00:01 ]
Desnoods een zwik simpelere puzzles maken.
Omdat haskell heeeeeeeel dicht bij wiskunde ligt heb je weinig programmeerkennis nodig.
Qua IDE is eeen willekeurige editor goed genoeg. Zo krijgen ze iig genoeg wiskunde binnen
Van dezelde maker komt ook CeeBot wat echt gericht is op het programmeren zelf.
CeeBot komt ook in verschillende versies beginnend van tieners tot volwassenen, op de site kan je checken wat er allemaal besproken word in de verschillende versies.
Nadeeltje is wel, dat het alleen in engels of frans komt. (voor zover ik weet anywayz)
Download eens een demo en kijk eens of het wat zegt.
[ Voor 7% gewijzigd door Elvis op 23-06-2009 00:10 ]
nau inderdaad[b][message=32147085,noline]Onderschat de jeugd van tegenwoordig niet!
Ik denk eerder dat een goede docent om de boel bij te sturen belangrijker is dan nu perse in welke taal je het doet. en of ze geconcenteerd/geïnteresseerd kunnen blijven. De balans effort/'reward' moet goed zijn, het les-materiaal is dus belangrijk.
IceManX schreef: sowieso
Ze vind wiskunde geen zak aan. Maar de cijfers zijn wel goed.RayNbow schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:17:
Goed, terug ontopic...
unclero, hoe goed is ze of hoeveel interesse heeft ze trouwens in wiskunde?
Maar ook onderschat ik de gemiddelde aandachtsspanne van de jeugd van tegenwoordig nietVerwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:56:
Ik begrijp alles goed. Onderschat de jeugd van tegenwoordig niet!
Het moet leuk blijven, makkelijk te behappen, niet totaal wereldvreemd en stimulerend..
...anders had ik haar wel Perl aangesmeerd
Ik zat, als ik haar een functionele taal aan zou moeten smeren, zelf aan Clean te denken.Boudewijn schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:02:
Omdat haskell heeeeeeeel dicht bij wiskunde ligt heb je weinig programmeerkennis nodig.
Qua IDE is eeen willekeurige editor goed genoeg. Zo krijgen ze iig genoeg wiskunde binnen.
Clean ken ik zelf, en er is een leuke Game Library en tools voor beschikbaar.
Wat trouwens niet eens zo'n slecht idee is.
Ik ga even kijken of er een beetje simpele Clean tutorials zijn (ze heeft geen probleem met engels overigens).
En tegelijkertijd kijken of Lazarus wat is, tenzij ik mijn Delphi CD-ROM weer teruggevonden heb.
Low-level talen kun je daarna altijd nog leren, maar als je jongeren enthousiast wilt maken voor programmeren zou ik toch echt een snel-resultaat scripting taal pakken.
Verwijderd
Het is vooral leuk omdat je fysiek kunt zien wat je gemaakt hebt. Je kunt mindstorms in een groot aantal talen programmeren, en om te beginnen is er een zeer eenvoudige interface van Lego zelf, waar je gewoon met wat blokjes kunt slepen. Als je daar mee klaar bent dan kun je gewoon een taal naar keuze pakken ( Wikipedia: Lego Mindstorms ).
Het nadeel is dat je wel wat geld uit moet geven aan een starters pack ( Kost ongeveer € 250,- )
This one is nice
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Als je deze talen onder de knie heb is de rest makkelijk.
ik geef toe dat deze talen niet gemakkelijk te leren zijn en dat je niet even iets snel in elkaar draait maar als de mensen de tijd hebben om een programeer taal te leren moet je voor deze twee kiezen
maar de programeer taal is de laatste stap en eigenlijk niet belangrijk !!
we hebben het hier over programeren en niet copy pasten van source code en dan wat aanpassen tot het doet wat jij wil (dit word programeren genoem door 90% van de mensen),
Als je er echt over na denkt ... ontdek je dat een programeer taal totaal niet belangrijk is ..
Je moet anders leren denken en kunnen bevatten hoe je een probleem in deel problem splits op een slimme manier
Dus schemas maken en flow chars zijn veel belangrijker dan een uurtje acter een toetsen bord wat toetsen in drukken...
de hersens moeten getraint worden niet de vingers...
Waarom C++ en Java alleen? Waarom bijvoorbeeld niet C#, VB.Net of Delphi? Sterker nog, waarom überhaupt C++? Het is nou niet echt bepaald de taal met de makkelijkste leercurve.henrim123 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:38:
mij tip leer mensen C++ of JAVA als je de basic van programmer wil leren zijn deze talen daar voor.
Als je deze talen onder de knie heb is de rest makkelijk.
ik geef toe dat deze talen niet gemakkelijk te leren zijn en dat je niet even iets snel in elkaar draait maar als de mensen de tijd hebben om een programeer taal te leren moet je voor deze twee kiezen
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
het gaat er om om mensen te leren programmeren niet software schrijven, geef ze deze twee talen, deze zijn erg moeilijk ... niet echt (mischien zijn de ander te makkelijk) omdat ze strikte afspraken hebben op OO gebied..
het gaat er om iets te leren niet code kloppen, of een game te maken ...
Waarom C++ omdat als je bedrijfsapplicatie heb, zijn deze niet in php of ander nieuwe talen geschreven zijn, zelfs veel cobol kom je nog tegen bij banken...
Ik maak wel eens mee dat mensen met rubi on rail alles kunnen maken of ander nieuw talen maar ja de echte applicaties zijn geschreven in C++ en dan als je ze dan vraag even wat uit te breiden kom je er achter dat ze niet kunnen programeren, ze will dan de nieuwe modules in een ander taal schrijven omdat het makkelijker is en sneller (not !!!)... waarom omdat ze C++ niet begrijpen of te moeilijk vinden..
hmmmm je bent een progarmeur dus dat je in elke programeertaal moewt kunnen programeren het moet geen probleem zijn.
Ik ken gelukkig een paar goed programeurs en voor hun maakt het niet uit in welke programer taal iets gemaakt moet worden of wat ze moeten gebruiken, ik zie met mijn werk ook heel veel india programeer source code, geloof mij 40% is copy paste... copy code en gooi het in google en je krijg een hint .. daarom is deze code zo ............; )
Omdat wat ik reeds verteld heb het code kloppen niet belangrijk is zelfs in welke taal je het schrijft, maar het denk proces is veel belangrijker en met de C++ en Java moet je aan strikker afspraken houden die je in een denk patron sturen als programeur waar je veel voordeel aan heb als je leert programeren.
Dus als je toch begint begin dan met JAVA en C++ dan is de rest een eitje!!
Basic is de slechtse programeer taal om te leren te programeren ... het is te simpel.. en je kan bottum up programeren, dat is niet er goed als je wil leren programeren
hopelijk begrijp je wat ik bedoel ...
ook moet je als je les geeft de mensen niet programmas laten maken het eerste half jaar laat ze maar workflows of diagrammen in leveren.. programs als opgave is veelste moeilijk om te beoordelen.
Je kan ook gewoon een examen boek kopen van JAVA of C++ en leer de mensen de programer termen.
omdat programeur onder elkaar in deze vreemde taal spreken ; )
[ Voor 13% gewijzigd door henrim123 op 25-06-2009 01:58 ]
Idd, en taal is daarin ondergeschikt. Het is dus niet handig een taal met een hoge leercurve te pakken, zoals C++.henrim123 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 01:46:
het gaat er om om mensen te leren programmeren niet software schrijven
Kun je misschien duidelijker schrijven? Wellicht dat je een bepaalde intonatie bij deze zin in gedachten had, maar via tekst komt dat niet heel erg over. Wat bedoel je dus nou eigenlijk? Vind je ze moeilijk, of juist niet?geef ze deze twee talen, deze zijn erg moeilijk ... niet echt
Exact.het gaat er om iets te leren niet code kloppen, of een game te maken ...
Je spreekt jezelf echt compleet tegen. Je wilt ze leren programmeren. Dat heeft voornamelijk te maken met het aanpakken van problemen (algoritmiek) en programmeerparadigima's. Het doet er daarbij compleet niet toe of een bedrijf C++ gebruikt of C# - als je kan programmeren dan blijft de kern gelijk. Echter, om te leren programmeren zul je helaas ook een taal moeten leren, ookal is die aan het proces verder ondergeschikt. Het is daarom niet handig om een taal te nemen met een steile leercurve, omdat dat het proces van het leren programmeren hindert.Waarom C++ omdat als je bedrijfsapplicatie heb, zijn deze niet in php of ander nieuwe talen geschreven zijn, zelfs veel cobol kom je nog tegen bij banken...
Dit heeft dus geen zak te maken met wel of niet kunnen programmeren, maar simpelweg met luiheid.Ik maak wel eens mee dat mensen met rubi on rail alles kunnen maken of ander nieuw talen maar ja de echte applicaties zijn geschreven in C++ en dan als je ze dan vraag even wat uit te breiden kom je er achter dat ze niet kunnen programeren, ze will dan de nieuwe modules in een ander taal schrijven omdat het makkelijker is en sneller (not !!!)... waarom omdat ze C++ niet begrijpen of te moeilijk vinden..
Daarmee beantwoord je nog niet mij vraag. Ik vroeg waarom niet C# of Delphi. Dat zijn net zo goed talen met "stricte afspraken". Ik vroeg niet waarom niet Ruby of Python.Omdat wat ik reeds verteld heb het code kloppen niet belangrijk is zelfs in welke taal je het schrijft, maar het denk proces is veel belangrijker en met de C++ en Java moet je aan strikker afspraken houden die je in een denk patron sturen als programeur waar je veel voordeel aan heb als je leert programeren. Dus als je toch begint begin dan met JAVA en C++ dan is de rest een eitje!!
Daarnaast vroeg ik waarom C++. Ik heb zelf een beetje een idee dat je niet echt doorhebt hoe complex C++ eigenlijk is. Het gros van de senior C++ software engineers kennen C++ eigenlijk helemaal niet goed. Da's op zich niet erg, ze kennen genoeg om de klus te klaren. Maar een fantastische leertaal is het niet. Het is niet voor niets dat vrijwel geen enkele HBO-I in Nederland C++ gebruikt om de kneepjes van OO bij te brengen - het is gewoon een te ingewikkelde taal om dat goed te behandelen. Meer dan hier en daar een introductory course zul je niet zien. Daarnaast is C++ nou niet echt bepaald meer populair op de arbeidsmarkt - da's toch voornamelijk Java of C#.
[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 25-06-2009 02:22 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ja; dat weet ik wel ik kijk elke dag naar C++ code !! lol
Het gros van de senior C++ software engineers kennen C++ eigenlijk helemaal niet goed. Da's op zich niet erg, ze kennen genoeg om de klus te klaren. Maar een fantastische leertaal is het niet.
"Da's op zich niet erg"
Dat vind ik dus wel... ik zit de heledag hun fouten op te zoeken en te corrigeren.
Als deze mensen wat programeren en er zitten bugs in, heb je en probleem, vooral als je er achter komt dat ze niet goed kunnen programeren, of niet weten wat ze doen of wat de gevolgen zijn van veranderen van code.... Ga jij dat maar uit leggen aan de klant ... ik werk in Japan dus ik mag even naar de klant toe en zeggen dat het bedrijf een fout in de software heeft en dan hopen dat mijn hoofd nog op mijn schouders zit na het gesprek ; )
Wat ik wil zeggen is dat de meeste programeurs niet kunnen programeren !!
Veel van deze software engineers hebben meestal geen ICT achter grond. Gelukkig is dat in Asie niet zo
Maar ook de mensen met een ICT wil nog geen garantie geven dat ze het wel goed kunnen (vooral in asie lol).
"Het is daarom niet handig om een taal te nemen met een steile leercurve, omdat dat het proces van het leren programmeren hindert."
Nee dit is dus niet handig je moet ze in het begin een moeilijke taal leren ... het liefst de aller moeilijkste.
Omdat als ze later C++ of JAVA moet leren het veel moeilijker is, dan dat je er direct mee begint.
mensen zijn lui ... ; )
sorry voor het slechte nederlands maar ik denk dat mijn japans, mijn nederlands beinvloed..
[ Voor 3% gewijzigd door henrim123 op 25-06-2009 02:45 ]
Om er vervolgens voor te zorgen dat ze er geen interesse meer in hebben, en er dus maar helemaal mee te stoppen?henrim123 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 02:41:
Nee dit is dus niet handig je moet ze in het begin een moeilijke taal leren ... het liefst de aller moeilijkste.
Omdat als ze later C++ of JAVA moet leren het veel moeilijker is, dan dat je er direct mee begint.
mensen zijn lui ... ; )
Het idee van de TS is om voor een jong iemand een leuke uitdaging te hebben, waardoor ze misschien interesse krijgt in het programmeren. Door ze meteen met het moeilijkste wat je kunt bedenken te confronteren lukt dat niet.
We hebben op got hier [quote] tags ( Als je op het quote knopje van een post drukt worden die zelfs automatisch toegevoegd
[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 25-06-2009 09:24 ]
henrim123 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 02:41:
sorry voor het slechte nederlands maar ik denk dat mijn japans, mijn nederlands beinvloed..
Kerel, ik ken je al heel wat jaren (en die enige keer dat jij op GoT komt zoek je net mijn thread uit
Ik schrap C++ maar gewoon van het lijstje. Simpelweg omdat het mij geen zak kan schelen hoe zij het later in het bedrijfsleven zal doen.. Afgezien dan nog van het feit dat C++ tegen die tijd nog verder uitgerangeerd zal zijn, ten gunste van C# en aanverwante managed talen.
Daarnaast is de belangrijkste eis door dit hele topic heen: Fun over functionality.
* unclero zit serieus te denken om zijn oude leer-kinderen-programmeren-programmeertaal-projectje weer nieuw leven in te blazen na 8 jaar hibernation
Heck, als je iets verder terug gaat in de tijd is DIV GameStudio met zijn Pascal-achtige taal erg fijn om mee te beginnen. Je maakt er alleen DOS-games mee en complexer dan mode7 gaan je graphics niet worden (mode8 als je DIV2 gebruikt, al is die nooit officieel in het Engels uitgekomen geloof ik.oisyn schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:40:
DarkBasic en BlitzBasic zijn dacht ik ook wel leuke talen als je iets met games wilt doen.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Inderdaad. Als je de basis van iets zo complex als programmeren (vergeet niet dat als je eenmaal op een bepaald niveau bent kleine dingen triviaal vindt, maar iemand die net begint is lang zo ver niet) wilt leren, kun je best met iets heel simpels beginnen dat bovendien snel resultaat geeft. Een hello-world programmatje is natuurlijk snel genoeg te leren, maar het resultaat daarvan is nogal underwhelming...NMe schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:00:
Heck, als je iets verder terug gaat in de tijd is DIV GameStudio met zijn Pascal-achtige taal erg fijn om mee te beginnen. Je maakt er alleen DOS-games mee en complexer dan mode7 gaan je graphics niet worden (mode8 als je DIV2 gebruikt, al is die nooit officieel in het Engels uitgekomen geloof ik) maar voor beginnende programmeurs is het een leuke instapper.
https://niels.nu
Dat zijn het inderdaad, uitermate geschikt om bijvoorbeeld gameplay prototypes mee te maken en echt niet de meest ingewikkelde talen :-).oisyn schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:40:
DarkBasic en BlitzBasic zijn dacht ik ook wel leuke talen als je iets met games wilt doen.
Verder is misschien wel een van de meest eenvoudige dingen die je kunt doen gewoon een simpel frameworkje opzetten waarbij je gewoon rechtstreeks naar een 2D surface kunt tekenen en zo lekker snel een redelijk resultaat kunt boeken. Een simple wrapper voor bijvoorbeeld SDL (of iets anders als je voor managed talen gaat) is zo gemaakt. Als je wat balkjes, lijntjes en afbeeldingen kunt plotten heb je zo wat simpele spelletjes in elkaar gegooid :-)
[ Voor 39% gewijzigd door PrisonerOfPain op 26-06-2009 13:58 ]
Inderdaad, ColoBot is geweldig! Ook behoorlijk toegankelijk voor beginners.Elvis schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:08:
Mijn programmeer-orgaan is indertijd gekriebeld door ColoBot, hoewel dat eerder een spel is.
Een mogelijk nadeel is wel dat je er niet een échte programmeertaal mee leert, dus je kunt met alleen ColoBot-ervaring niet direct een applicatie schrijven. Daar staat tegenover dat je ervaring opdoet met allerlei essentiële basisprincipes die ook in een echte programmeertaal van pas komen. Ik geloof dat CeeBot juist met échte programmeertalen werkt, maar ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee.
Ik denk dat ColoBot of CeeBot vooral leuk is om spelenderwijs te leren programmeren (je hoeft voor sommige missies de programmeertaal niet eens te gebruiken omdat je ook directe controle over je bot hebt) maar als het doel specifiek "leren programmeren" is, dan ben je met ColoBot je tijd niet heel efficiënt aan het benutten.
Eveneens spelenderwijs leren programmeren door botjes te programmeren die elkaar moeten afmaken.
Verder heeft Mindstorms een erg goede leercurve. Simpele dingen zijn simpel, en moeilijke dingen zijn mogelijk.
Ten derde zorgt de combinatie van hard- en software dat je breed blijft denken. Een gevaar voor nieuwe programmeurs is dat ze niet snel genoeg een oplossingsrichting opgeven, als dat een doodlopende straat is. Met Lego mindstorms leer je snel genoeg dat hardware een alternatief kan zijn voor een moeilijk software probleem. Die mentale flexibiliteit zorgt ervoor dat je later je schouders ophaalt over het verschil tussen VB.Net, Java en C++
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Verwijderd
Ik zou BlueJ wel aan willen bevelen. Java icm BlueJ is een veel gebruikte combinatie om te leren programeren.
Boeken die daarbij gebruikt worden:
Programmeren in Java met BlueJ
Leerboek OO-programmeren in Java mmv BlueJ
Je leert er misschien niet direct games mee programmeren, maar staat wel stil bij de basis en het OO programmeren.
Plus minus 2 weken werk en eigenlijk gewoon met calculus (wiskunde B ) kennis.
Nadat je ze geintroduceerd hebt daarmee, kunnen ze meteen rails oppikken ook voor webapps wellicht. En vandaaruit zie je maar weer verder :-)
[ Voor 14% gewijzigd door prototype op 29-06-2009 00:16 ]
En wat help van de Grote .Oisynprototype schreef op maandag 29 juni 2009 @ 00:14:
Plus minus 2 weken werk en eigenlijk gewoon met calculus (wiskunde B ) kennis.