GPU koeler aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Er is een klein probleempje met mijn Radeon X1900 GT. Als ik een tijdje ben aan het gamen krijg ik allemaal strepen in het beeld. En soms groene puntjes. Ik denk zelf dat het van de gpu komt die te warm word? Als ik ben aan het gamen na een half uurtje zit hij zo op de 74 graden. De koeler is nog gewoon standaard van sapphire. En mijn behuizing is een CM HAF 932. Dus neem aan de de airflow wel genoeg is? Nou heb ik al eens nieuwe koelpasta tussen de gpu en koeler gedaan maar dit had ook geen effect. Nu dacht ik zelf eens om een CPU koelblok op de gpu te zetten. Is dit mogelijk? De gaten passend boren e.d. in de koelblok, kan ik zelf wel doen. Maar de koelblok wat er nu op zit gaat ook over de geheugen chips heen. Neem aan voor deze ook te koelen. Maar is dit dan perse nodig? Als ik natuurlijk de cpu koelblok er op zet vervalt die koeling.

Mvrg Gino.

Verwijderd

het is absoluut noodzakelijk om je complete gpu te koelen. Bovendien zijn je temperaturen niet erg hoog hoor. Ik zou het niet doen met een cpu koeler. Waarschijnlijk koelt ie niet beter dan je huidige koeler.

edit: sorry ik dacht dat je een actieve koeler had. In dit geval zou je het kunnen proberen maar aangezien je al artifacts hebt zal het het probleem niet oplossen. Je kaart is gewoon kapot aan het gaan. Maar wil je nou die koeler vervangen door een cpu koeler of er gewoon een cpu fan opzetten?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2009 21:03 ]

• Racer89
  • Niet online
Ik wil dus eigenlijk gewoon nu de complete koeler er vanaf halen. En dan zon hele cpu koelblok erop zetten samen met de fan die er op past. Gewoon hetzelfde wat op de cpu zit. Maar dan op de GPU zetten.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Stel eerst eens met zekerheid vast dat het een koelingsprobleem is.

Maak je kast open, zet er een tafelventilator vol op en kijk eens of het probleem dan blijft of weg gaat.

Gaat het weg --------> Koelings probleem.
Gaat het niet weg --> Iets anders.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Racer89
  • Niet online
Ik heb nu op het moment geen ventilator voor te proberen. Maar in de HAF behuizing hangt er een fan voor de videokaart van 23 cm. Dit moet toch wel naar mijn mening genoeg zijn?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
je zou dan geen CPU koeler op je kaart moeten zeggen, maar gewoon een gpu koeler...

De kaart is gemaakt voor passieve koeling en kan dus wel tegen wat hitte, en 74 graden is sowieso niet zo veel voor een kaart... Zijn de geheugenchips wel goed gekoeld?

• Racer89
  • Niet online
Die koeler van sapphire gaat gewoon over de hele lengte van de kaart. en hij ligt dus ook op op de geheugen chips. Dus ik neem aan dat deze ook goed zijn gekoeld.

Verwijderd

Is je kaart niet gewoon kapot? Strepen en arctifacts wijzen er meestal op dat het al te laat is.

• Racer89
  • Niet online
Ik was even in speedfan gaan kijken, en daar geeft de 12v lijn maar 9.68 volt aan. Heb ik dus even na gemeten. En heb er gewoon 11.80 volt op. Ja ik weet niet of hij nu kapot is. Of dat hij niet goed word gekoeld. Hoe kom ik hier achter dan?

• darkpluisje
Racer89 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:44:
Die koeler van sapphire gaat gewoon over de hele lengte van de kaart. en hij ligt dus ook op op de geheugen chips. Dus ik neem aan dat deze ook goed zijn gekoeld.
het gaat om de plek waar de heatsink contact maakt met de kaart he, wat alleen op de core zal zijn... Dat hij zich vervolgens over de lengte van de kaart uitstrekt is logisch omdat hij anders te klein zou zijn om zijn warmte goed kwijt te kunnen...

bij het nameten heb je dikke kans dat je het verkeerd hebt doorgemeten... Er is ook kans dat hij zich afknijpt als hij de stroom niet nodig heeft, maar dat weet ik niet zeker

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 21:53

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:00:
Is je kaart niet gewoon kapot? Strepen en arctifacts wijzen er meestal op dat het al te laat is.
Persoonlijk heb ik ook dat idee.
En dan met name het geheugen wat niet (meer) goed is.
De artifacts die TS beschrijft duiden meestal op brak geheugen namelijk.
Plus dat 74 graden voor een kaart onder load niet zo heel gek veel is.
Grafische kaarten kunnen makkelijk temperaturen aan van tegen de honderd graden. Of het goed is voor de levensduur en de andere componenten in je kast is een tweede natuurlijk.

Maar ik denk ook brakke kaart...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Racer89
  • Niet online
Ik haal een gemiddeld fps van 90 op Counterstrike Source. Als de voeding kapot zou zijn zou ik dit niet eens halen. Heb eens een kapotte voeding gehad dan haalt hij echt maar weinig fps. Ik denk niet dat de voeding het probleem is. Ik kan me ook vergissen. Maar hoe kom ik dan precies er achter dat de videokaart langzaam stuk gaat?

En over die koeling. Er zit zon apart spul op de koeler die de chips aanraakt. Dus ik denk dat deze dan gekoeld worden.

Ik heb dus gewoon soms groene stippen in beeld. En van die vage strepen. Soms het halve beeld vol en soms maar een klein streepje.

Verwijderd

ff voor de zekerheid he: Je hebt je geheugen niet te ver overgeclocked?

• Racer89
  • Niet online
Nee. En hij is ook nog nooit overgeklockt geweest. Ik heb hem 2.5 Jaar terug nieuw gekocht.

Verwijderd

je kaart is gewoon kapot zoals hierboven al word gezegt. Probeer het eens met een andere kaart. De temperaturen zijn normaal, maar wie weet is ie ooit wel te heet geworden en is ie sindsdien artifacts gaan vertonen. Je zou misschien nog kunnen proberen om het zaakje terug te klokken maar ik heb er een hard hoofd in.

edit: draai ook eens memtest. Of heb je dat al gedaan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 10:27 ]

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-05 22:47
De laatste keer dat ik artifacts had was toen ik m'n kaart te ver had overgeclockt zonder extra koeling. Die kaart was echt kapot. Maar omdat jij hier variabele hoeveelheden artifacts omschrijft is het misschien nog niet zo ver? Is het in games altijd even erg? En in de desktop omgeving?

• darkpluisje
TMon schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:33:
De laatste keer dat ik artifacts had was toen ik m'n kaart te ver had overgeclockt zonder extra koeling. Die kaart was echt kapot. Maar omdat jij hier variabele hoeveelheden artifacts omschrijft is het misschien nog niet zo ver? Is het in games altijd even erg? En in de desktop omgeving?
naja zodra je eenmaal artifacts krijgt omdat je geheugen dood gaat is er geen redden meer aan. Je kan hem dan nog wel een tijd gebruiken maar het geheugen zal steeds verder afsterven..

@Pc Fluisteraar: memtest pakt toch alleen het Ram geheugen van je pc? Niet het geheugen wat op je videokaart zit? Zijn gewone ram is wel goed, als daar fouten in zitten dan meld je pc dat meestal wel, als ze echt groot zijn, en krijg je bij kleinere fouten ook andere fenomenen als wat TS beschrijft

[ Voor 20% gewijzigd door darkpluisje op 22-06-2009 10:52 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Laatste tijd duiken er steeds meer verhalen op over het "bakken" van je videokaart als die artifacts vertoont :)
Misschien eens proberen als extra koeling niet helpt ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Racer89
  • Niet online
Wat bedoel je precies met bakken van de videokaart??? :?

Ja ik had gisteren zon rare licht groene streep in beeld van zon 10 cm lang. en die had paar streepjes rood er in. En blauw. Maar die is dus vandaag weer weg. Ja en per keer verschild het gewoon. Soms zit ik 3 uur te gamen en zie ik niks. En soms is het na 5 minuten beginnen er van alle strepen in beeld te komen :( Ik heb hier nog een X850XT liggen. Ik kan die er nog wel eens in stoppen en kijken wat hij dan doet.

Ik wou toch voor een nieuw HD 4 serie kaart kijken. Maar ik was nog aan het wachten tot de prijzen wat zakken. Dus moet het eigenlijk nog zo lang op deze kaart doen O-) Ik probeer nu eerst even een andere kaart .

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
De prijzen van de hd4 serie zijn al een heel stuk gezakt hoor, ik verwacht niet dat je ze nog veel goedkoper gaat krijgen de komende paar maanden...

• Racer89
  • Niet online
Ja ik ben nog aan het twijfelen. Maar ligt ook er aan welke ik pak want dan heb ik namelijk anders een zwaardere voeding nodig. Dus moet nog even kijken welke ik pak.

• Racer89
  • Niet online
Maar dus het komt er op neer, dat mijn videokaart stuk is aan het gaan? Gaat dit nu dan vrij snel? of duurt het toch wel een poosje? Of is dat niet te bepalen?

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 21:41
Racer89 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:44:
Maar dus het komt er op neer, dat mijn videokaart stuk is aan het gaan? Gaat dit nu dan vrij snel? of duurt het toch wel een poosje? Of is dat niet te bepalen?
Je hebt gigantische groene strepen op je beeldscherm. Dan is ie toch al stuk?

Verwijderd

nero355 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:01:
Laatste tijd duiken er steeds meer verhalen op over het "bakken" van je videokaart als die artifacts vertoont :)
Misschien eens proberen als extra koeling niet helpt ??
Het bakken van een videokaart werkt alleen als hij gestorven is door hitte, en zelfs dan is het niet zeker of het helpt. Het enige wat je namelijk doet is het opnieuw aan elkaar solderen van contactpuntjes die door de hitte van de kaart losgeraakt zijn. Dat lijkt hier niet aan de orde.

Voor de Topicstarter: Koop voor 80 euro een HD4770 ;)

• tmnvanderberg
  • Laatst online: 18-01-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 08:50:
[...]

Dat lijkt hier niet aan de orde.
hoezo niet?

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 08:50:
Het bakken van een videokaart werkt alleen als hij gestorven is door hitte, en zelfs dan is het niet zeker of het helpt. Het enige wat je namelijk doet is het opnieuw aan elkaar solderen van contactpuntjes die door de hitte van de kaart losgeraakt zijn. Dat lijkt hier niet aan de orde.

Voor de Topicstarter: Koop voor 80 euro een HD4770 ;)
Geheugen problemen kan ook komen door de contact pootjes ervan die los zijn geraakt ;)

Verder worden de 4xxx kaarten WEL goedkoper in Q3 van dit jaar als de frontpage mag geloven :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Omdat de TS zelf vermeld dat de kaart niet heel warm word, het bakken van de kaart sloopt hem hier waarschijnlijk alleen maar

• Racer89
  • Niet online
Ik ben nu even een paar dagen druk met leren en werken bezig geweest, en kon niet meer proberen. Maar ik zie nu gewoon afentoe groene stipjes in beeld. Als ik gewoon aan het internetten ben. Kon het nog niet proberen onder game. Ja ik moet even kijken wat ik met mijn kaart ga doen. Alvast bedankt voor de reacties.

• Racer89
  • Niet online
Ik heb nog eens even HL2 EP2 gespeeld. En toen begon het weer. Maar even een paar screenshots gemaakt. Zodat jullie kunnen zien wat ik er mee bedoel;

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/3601/ep2b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/7867/ep3x.jpg

Dit zijn nog maar kleine strepen, soms is het gewoon het halve beeld. :'(

Verwijderd

Je kaart is gewoon dood aan het gaan, face it :)

• nero355

nero355

Dat soort strepen had ik een keer toen ik V-Sync aandeed per ongeluk. Probeer het eens zou ik zeggen :)

• Racer89
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:42:
Je kaart is gewoon dood aan het gaan, face it :)
Ik weet, heb vrijdag toch maar de stap genomen en een nieuwe besteld. De 4870 :o Dus die zal als het goed gaat volgende week binnenkomen. O-)

@ Nero355; Ik zal het zo eens proberen of het helpt.
Pagina: 1