fans blijven draaien na uitschakelen PC (cpu + casefans)

Pagina: 1
Acties:

• qanthony
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-03 20:57
Sinds kort heb ik na mijn nieuwe aankoop het volgende probleem:

Zodra ik de powercable in mijn PC stop en de powerknop op mijn voeding aan druk, begint mijn CPU fan + de casefans te draaien. Echter wanneer ik de PC via de aan en uit knop aanzet beginnen deze weer op normale toeren te draaien. Het zelfde probleem doet zich voor na het handmatig uitschakelen via windows.

Setup:

Mainboard: Shuttle SN26P (FN26V10)
CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ (S939)
GPU: XFX GeForce 8800GT Alphadog Edition
Memory: OCZ4002048ELDCPE-K
PSU: Shuttle 350 watt
HDD: Maxtor 250GB

Verder is mijn bios geflasht naar de laatste versie (tegelijkertijd ook 1 van mijn acties die ik heb ondernomen om mogelijk het probleem te verhelpen).

Het volgende topic: Stroom blijft op moederbord na uitschakelen systeem. kwam enigszins in de buurt van mijn probleem alleen staat hier geen oplossing in.

Ook heb ik geprobeerd om bepaalde settings in mijn bios te veranderen (iets met ACPI) maar dit hielp ook niet. Powermanagement via windows mocht ook niet baten.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Bij voorbaat dank,

Quinten

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Hoewel ik het niet met zekerheid kan zeggen, lijkt het alsof het Power-off signaal de voeding niet bereikt.
  • Dat kan aan nogal wat zaken liggen:
  • Vaag software probleem (onwaarschijnlijk, maar probeer eens een LiveCD oid)
  • Verkeerde BIOS-settings (load defaults in BIOS)
  • Fout in CMOS (reset CMOS, dus niet alleen load defaults)
  • Bug in BIOS (probeer de laatste BIOS-versie en controleer of anderen het probleem ook hebben)
  • Compatibiliteitsprobleem tussen voeding en moederbord (vervang een van beide)
  • Defecte voeding (vervang de voeding)
  • Defect moederbord (vervang het moederbord)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• qanthony
Bedankt voor je reactie en sorry voor de late reactie van mijn kant.

Ik denk dat ik al weet waar het probleem ligt. Na mijn aankoop moest ik de bios vervangen omdat deze kapot was geflasht door de vorige eigenaar. Ik heb dus een nieuwe bios aangeschaft en deze verwisseld met de oude bios chip.

Ik denk dus dat er iets fout is in de bios, aangezien deze elke keer "gereset" moet worden, of krijg ik een error dat mn CPU-bus is veranderd en dat ik opnieuw de defaults moet loaden. Het ligt dus echt aan de CMOS.

Ik denk trouwens dat mn bios kapot is gegaan nadat deze er niet helemaal goed in zat en ik de PC opstartte. Nadat ik deze er goed in had gedaan werkte de PC wel, maar bleven dus de fans draaien zonder dat de PC aan stond (dus alleen stroom, niet via de aan-knop). Dit had ik eigelijk moeten vermelden in mn startpost.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:44
Zet je hem wel echt uit? En niet in slaapstand/sluimerstand/standby ?

Bij Vista is de 'uit' knop in het start menu namelijk sluimerstand o.i.d. en niet gewoon "Uit"

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2009 12:47 ]

• qanthony
Ja ik zet hem echt uit, gebruik namelijk gewoon Windows XP Pro.