Stroom blijft op moederbord na uitschakelen systeem.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 15:37
Ik gebruik ook het heel populaire mobo p5w dh deluxe, heeft altijd goed gewerkt tot ik alles ging inbouwen in mijne nieuwe case, de antec p180b. Mooie case maar alleen zo'n rete geklooi om die zijpanels open te doen.
Nu mijn probleem is dat wanneer ik de pc uitdoe, dus gewoon start->afsluiten begint windows af te sluiten, gaat mijn scherm in standby zoals het hoort maar blijven alle fans wel gewoon doordraaien :? Wanneer ik dan op mijn mobo kijk zie ik dat het groen ledje dat aangeeft wanneer er nog stroom op het mobo staat gewoon nog aan is. Andere leds zoals HD en system-led blijven ook gewoon branden. Om echt alle fans tot stilstand te brengen en alle leds uit te krijgen moet ik manueel vanachter on/off schakelaar gebruiken op de voeding.

Dit probleem had ik niet met mijn oude case (oud ijzeren geval). Ik heb dan maar bij wijze van test alles terug ingebouwd in mijn oude case en hier heb ik hetzelfde probleem.
Er is duidelijk dus iets misgegaan, maar ik weet niet waar ik het moet zoeken. Ligt het probleem bij de voeding? Is er iets mis met moederbord? of zijn het gewoon bios-instellingen (heb daar alles terug op default gezet) ?

Enige hulp is welkom.

Verwijderd

Je kunt volgens mij in je Bios aangeven wat je pc moet doen als je m uitzet. Er was iets met S1 en S3. Probeer m eens naar S3 te zetten. (Volgens mij heet het iets met ACPI)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Is dit niet zon functie dat de fans blijven spinnen voor een x aantal minuten? (Just throwing up a ball)

[ Voor 3% gewijzigd door aramdin op 25-09-2006 12:48 ]

Instagram / YouTube

• jos707
Het gaat hier niet zozeer over de fans die blijven draaien maar over de voeding die stroom blijft geven waardoor alles op het moederbord blijft werken (fans, leds, HD's). Het ledje van de HD activiteit werkt normaal (flikkert) tijdens het werken in windows maar blijft continu branden wanneer windows is afgesloten. Het vreemde van de zaak is wel dat windows gewoon goed afsluit (niet standby of hibernate).
Als ik dan de powerknop induw springt mijn scherm terug aan en begint het systeem te booten

Ik heb bij wijze van test heb ik alles uitgetrokken uit het mobo, dus fans, HD's en grafische kaart.
Alleen de pinnetjes voor de power- en resetknop + cpu en fan heb ik laten insteken.
Wanneer ik voeding dan aanschakel zie ik dat er automatisch stroom op het moederbord komt te staan. Vreemd aangezien dit vroeger gewoon altijd goed heeft gewerkt.

Ik ben nu wat aan het nadenken over hoe de communicatie verloopt tussen mobo en voeding, hoe en wanneer weet een voeding dat die zijn eigen mag uitschaken. Ik bedoel langs welke weg stuurt het mobo een signaal naar de voeding dat deze alle stroom mag onderbreken ? Is dit via de grote lange powerstekker of via een andere weg ?

Die tip van ACPI nakijken in het bios lijkt mij wel interessant en ga ik deze avond verder natrekken. Hoewel ACPI mij alleen iets lijkt wanneer een pc in standby of hibernate state gaat. Terwijl dit probleem zich voordoet wanneer de pc eigenlijk helemaal hoort uit te gaan.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Misschien kortsluiting in je PWR connector op je moederbord? Lijkt mij dat het daar ergens in zit want als je alleen voeding aansluit maar niet de pc aanzet met de knop moet die geen activiteit vertonen.

Moederbord krijgt trouwens wel voeding, want hoe kan je anders via bijv. wake-on-lan een pc aanzetten?

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 19:23
Meestal is dit een probleem van een ingeboude kaart (netwerk,video,firewire ect) deze is defect en windows wacht op een antwoord van de kaart, en zolag hij geen antwoord krijgt zal de computer ook niet uitgaan.
Dus je moet even testen en alles van het mobo afhalen.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het hoort bij de ATX standaard dat een moederbord onder stroom blijft. Dit omdat de voeding aangestuurd wordt via het moederbord (je sluit immers je PWRbutton aan op het mobo).

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem met mijn asus A8n32-sli deluxe.
als ik hem dan reset en windows nog een keer afsluit gaat hij 9 van de 10 wel uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.atozincomputer.com/Productinfo_files/Atx%20power%204pin.jpg

kan het temaken hebben met deze connector?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 13:40 ]

Verwijderd

Je mobo blijft ~3watt verbruiken in uit stand. Of je moet schakelaar op achterkant van de kast omzetten.

• jos707
Op het mobo blijft idd altijd een beetje stroom staan bij het uitschakelen maar nooit in die mate dat alle fans blijven draaien.
Wel ik begin meer en meer te geloven dat er een effectief defect is aan het moederbord. Ik heb alle opties afgefietst in het bios maar niets blijkt ervoor te zorgen dat het systeem zich normaal uitschakelt. Moederbord terug voor RMA dan maar :(

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 12:38
Het is idd normaal dat dat groene ledje blijft branden :).

Ik denk aan een slecht aangesloten system panel... (of een gaar mobo)

• jos707
kcRogue schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 09:22:
Het is idd normaal dat dat groene ledje blijft branden :).

Ik denk aan een slecht aangesloten system panel... (of een gaar mobo)
In mijn vorige case toen nog alles goed werkte ging het groene lichtje na enkele seconden uit.

Wat bedoel je met 'een slecht aangesloten system panel' ?
Vanavond ga ik testen of misschien mijn voeding niet gaar is.

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:15

MaxPayne

Supertweaker

Ik heb dit dus ook met mij ASUS A8N32-SLI en nieuwste BIOS, echter ik heb dit bord aangesloten op een 20 pins ATX connector ENERMAX 460W voeding...ligt het dan aan de voeding en die 4 pinnen extra die nodig zijn of niet?
Soms schakeld de PC wel goed uit namelijk!

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 10:02
jos707 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 10:01:
[...]

In mijn vorige case toen nog alles goed werkte ging het groene lichtje na enkele seconden uit.

Wat bedoel je met 'een slecht aangesloten system panel' ?
Vanavond ga ik testen of misschien mijn voeding niet gaar is.
Het ledje blijft normaal altijd aan als er stroom op staat (of je moet de stroom uittrekken etc)

Ik heb zelf ook een p5w dh, en bij het windows afsluiten blijft het systeem nog een paar min draaien, dit zodat de kast en de componenten stukken koeler zullen zijn dan normaal.

Dus hoe lang heb je gewacht voordat je zelf de stroom uittrok?

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 10:02
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 13:37:
Ik heb het zelfde probleem met mijn asus A8n32-sli deluxe.
als ik hem dan reset en windows nog een keer afsluit gaat hij 9 van de 10 wel uit.

[afbeelding]

kan het temaken hebben met deze connector?
Die connector zorgt voor "Extra" stroom voor de cpu, lijkt me erg sterk dat deze het systeem bezig houdt

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
jos707 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 00:52:
Op het mobo blijft idd altijd een beetje stroom staan bij het uitschakelen maar nooit in die mate dat alle fans blijven draaien.
Fout, stroom kan niet staan, spanning staat :). Stroom is in Ampere, spanning in Volt.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Mijn P5B Deluxe doet dit ook (sort of). Een Asus led op het mobo blijft branden, en er blijft power op mijn usb staan (externe hdd's blijven draaien en optische muis blijft rood). Volkomen normaal.

Lijkt me een sluiting in het poweron circuit van je mobo oid.....

[ Voor 22% gewijzigd door Janssen op 15-12-2006 15:54 . Reden: fout gelezen ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

BCC

Janssen schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:49:
Mijn P5B Deluxe doet dit ook. Een Asus led op het mobo blijft branden, en er blijft power op mijn usb staan (externe hdd's blijven draaien en optische muis blijft rood). Volkomen normaal.
Eeh lees de TS nog eens:
maar blijven alle fans wel gewoon doordraaien :?
En ook de interne schijven van de TS blijven draaien.. is niet echt volkomen normaal...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij mijn P5W DH gaat het groene lampje nooit uit. Volgens mij is dat wel normaal aangezien ik dit bij vele andere mobo's ook gezien heb.

Persoonlijk zou ik de BIOS eens gaan flashen.

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Ik heb al velen moederborden en processors gehad, van PC133 tot DDR geheugen en zowel AMD als INTEL maar nog nooit is het zo geweest dat de PC na het afsluiten van windows aan blijft staan (ja enkel als het geen ATX standaard is die niet zelf uitschakeld!).

Wie herkend dit probleem aub?

Beeld blijft zwart en alleen de power off knop indrukken helpt (en power knop achterkant voeding maar niet geprobeert!) :'(

UPDATE: Kwam er vandaag achter dat Power Management in windows per ongeluk op Always On stond i.p.v. Minimal Power Management welke ik de PC wilde zetten (Athlon64).
Lijkt nu gefixed te zetten maar to be continued...

[ Voor 20% gewijzigd door MaxPayne op 16-12-2006 13:36 ]

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Heb af en toe nog steeds dit afsluit probleem en alles staat dus wel goed in windows...wie o wie weet een oplossing?

Pagina: 1