[FreeBSD] Installatie "OPTIONS" van een Package aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Ik ben wat aan het spelen met een test installatie van FreeBSD 7.2. Op mijn NAS draai ik al een tijdje FreeBSD en ben hier erg tevreden mee, maar ik heb onder VMware een aantal test systemen draaien. Nu heb ik Apache geïnstalleerd op mijn test machine en dit werkt prima. Maar bij het installeren van PHP5 wordt de Apache module ("libphp5.so") niet geïnstalleerd.

De installatie van PHP ging dmv het volgende commando:
"pkg-add -vr PHP5"

Nu heb ik in de "Makefile" van PHP5 het volgende gevonden:
"OPTIONS= APACHE "Build Apache module" off"

De Apache module wordt dus niet standaard geïnstalleerd bij het installeren van deze package. Kan je dit makkelijk aanpassen? Een alternatief is natuurlijk via de FreeBSD Ports PHP5 te installeren, maar ik ben gewoon nieuwsgierig of er bij het package systeem ook een mogelijkheid bestaat. Ik begin langzaam FreeBSD onder de knie te krijgen en een antwoord op deze vragen kon ik nergens terugvinden.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Om de Options aan te passen zul je in (bijna) alle gevallen moeten compileren. Dat of je moet ergens op een andere machine die port al hebben staan met de juiste opties, want dan kun je er zelf een package van maken.

Dat heb ik voor mijn NAS bijvoorbeeld ook gedaan door het compileren binnen VMware te doen op mijn desktop met een fatsoenlijke CPU en I/O ipv van mijn NAS met een 8GB CF kaartje.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 16:25
Ik zou zowieso het ports systeem gebruiken, deze doet dit automatisch. Om dan "options" tewijzigen kan je met make config doen. Dan krijg je een mooi schermpje voor je neus :)
kalizec schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:21:
Om de Options aan te passen zul je in (bijna) alle gevallen moeten compileren. Dat of je moet ergens op een andere machine die port al hebben staan met de juiste opties, want dan kun je er zelf een package van maken.

Dat heb ik voor mijn NAS bijvoorbeeld ook gedaan door het compileren binnen VMware te doen op mijn desktop met een fatsoenlijke CPU en I/O ipv van mijn NAS met een 8GB CF kaartje.
Als je ports gebruikt dat compileer je ook hoor, FreeBSD haalt gewoon de sources op en compileert deze dan

[ Voor 63% gewijzigd door GrooV op 21-06-2009 23:43 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
GrooV schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:42:
Als je ports gebruikt dat compileer je ook hoor, FreeBSD haalt gewoon de sources op en compileert deze dan
Waar in mijn post beweer ik van niet dan? Nergens.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Zware Unit
Duidelijk. Een Package is standaard en bij een Port kan je tijdens de installatie (compileren) een aantal variabele aanpassen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb een mooie regel voor Ports : Alleen de optie kiezen als je weet wat die doet en anders niet aan zitten :Y)
Je kan trouwens altijd nog opzoeken wat een optie doet of als het mis gaat de optie achteraf veranderen !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Zware Unit
Ik laat de opties liever op Default staan tenzij ik een specifieke functie nodig heb dan zet ik deze aan. Zet liever geen default opties uit.

Pagina: 1