Onkyo reciever: DTS-HD of verkeerde info op display ?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik heb onlangs mijn Htpc aangesloten op een Onkyo TX-SR875 die de HD-audioformaten ondersteund, via de 1.3 Hdmi-ingangen.
Nu kan ik tijdens het spelen van een BluRay in PowerDVD 9 bij een Pop-Up menu DTS-HD of Dolby-HD selecteren en het geluid wordt dan meteen aan de reciever Non-Decode doorgegeven.
Alleen geeft mijn reciever op het display “Dolby D of DTS aan ipv PCM, toch heb ik geluid van het HD-audiospoor?
In de menu van PowerDVD vind ik de onderstaande optie (Non-decoded high-definition audio to external device ) niet terug?

Uit het helpmenu van PowerDVD:
HDMI Output Modes
The following output modes are available when an external decoder (AV Receiver) is connected with an HDMI connector under Windows Vista. The mode that you should select depends on the external decoder (AV Receiver) connected to your computer.
* PCM decoded by PowerDVD: this mode creates a digital representation of an analog signal. Select this option if your external decoder (AV receiver) does not support Dolby Digital or DTS to produce a digital sounding output for your audio.
* Non-decoded Dolby Digital/DTS audio to external device: this mode passes compressed audio through to your external decoder (AV receiver). Select this option if your amplifier/receiver supports Dolby Digital or DTS to enable either during playback, when available.
* Non-decoded high-definition audio to external device (HDMI 1.3 only): this mode passes lossless audio through to your external decoder (AV receiver). Select this option if your amplifier/receiver supports high definition audio to enable either during playback, when available.

Hoe kan ik nu met zekerheid weten of ik inderdaad DTS-HD of Dolby-HD ontvang op mijn reciever, terwijl de BluRay-speler van Panasonic BD35 netjes het HD-formaat DTS-HD/Dolby-HD weergeeft op het scherm v/d reciever :?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je PowerDVD het geluid niet decodeert (wat je instelt met 'non-decoded') dan krijgt je receiver dus de ruwe DTS/Dolby data binnen. PCM is gewone Pulse-Code Modulation, ofwel standaard geluidsgolven. Dat is dus al wel decoded.

Als je receiver weergeeft dat 'ie 'DTS HD' aan het decoden is, dan mag je er van uitgaan dat dat zo is. Idem met gewone DTS. Ondersteunt je computert wel DTS HD output?

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 21-06-2009 14:27 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-02 21:31
Is je computer door middel van HDMI met je reciever verbonden of met een coax of optical kabel voor het geluid. Over coax en optical kun je namelijk geen DTS-HD of DD TrueHD sturen omdat daar te weinig bandbreedte voor is, dan zal je reciever alleen je de CORE geluidstream afspelen wat in het geval van DTS-HD, gewoon DTS en bij DD True HD gewoon DD

Je zult dan dus nooit DTS-HD of DD TrueHD naar je versterker krijgen.

HD4Life @ Full-HD

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:57

mace

Sapere Aude

En als je reciever DD TruHD en DTS-HD aankan waarom zou je hem die niet gewoon laten decoderen?

Het is niet alsof PowerDVD "beter" DTS/DD naar PCM kan decoderen, het algoritme -mits goed geïmplementeerd- zal dezelfde PCM stream produceren, ongeacht of deze in software op de PC wordt gedecodeerd of in hardware op de reciever.

• Moris
Davidshadow13 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:11:
Is je computer door middel van HDMI met je reciever verbonden of met een coax of optical kabel voor het geluid. Over coax en optical kun je namelijk geen DTS-HD of DD TrueHD sturen omdat daar te weinig bandbreedte voor is, dan zal je reciever alleen je de CORE geluidstream afspelen wat in het geval van DTS-HD, gewoon DTS en bij DD True HD gewoon DD

Je zult dan dus nooit DTS-HD of DD TrueHD naar je versterker krijgen.
De computer is via Hdmi door een Ati HD4670 verbonden met de reciever.
Hiervoor heb ik de laatste Ati driver 9.6 en de driver voor Realtek Hdmi 2.26 geinstalleerd.

Het moederbord Gigabyte GA-EP45-UD3R heeft de Realtek ALC889A codec aan boord, welke voor High Definition Audio 7.1-channel zou moeten zorgen.

De reciever geeft bij het spelen van een BluRay met DTS-HD enkel maar de melding "DTS" weer op het display, dus geen DTS-HD of PCM :?

[ Voor 10% gewijzigd door Moris op 21-06-2009 16:44 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Als je via je videokaart de boel hebt aangesloten dan heeft je geluidschip op het moederbord er niks maar dan ook niks mee te maken, aangezien er een geluidschip op de videokaart zit die de boel verzorgt.

• Moris
mace schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:57:
Als je via je videokaart de boel hebt aangesloten dan heeft je geluidschip op het moederbord er niks maar dan ook niks mee te maken, aangezien er een geluidschip op de videokaart zit die de boel verzorgt.
Oké, de videokaart van SAPPHIRE Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E, zegt het volgende.

HDMI
Enjoy the latest audio technologies using HDMI with 7.1 digital surround sound support. Also, xvYCC support allows the user to enjoy a wider range of color when connected to a capable HDTV.

Dus zorgt deze kaart via Hdmi ook rechtstreeks naar de reciver voor DTS-HD & Dolby-HD :)

• mace

mace

Sapere Aude

Moris schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:28:
[...]

Oké, de videokaart van SAPPHIRE Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E, zegt het volgende.

HDMI
Enjoy the latest audio technologies using HDMI with 7.1 digital surround sound support. Also, xvYCC support allows the user to enjoy a wider range of color when connected to a capable HDTV.

Dus zorgt deze kaart via Hdmi ook rechtstreeks naar de reciver voor DTS-HD & Dolby-HD :)
Als het goed is wel ja, ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat je je niet moet blindstaren op de specs van je mobo. :P

Misschien heb je een versie van powerDVD die geen HD audio ondersteunt, een OEM versie ofzo?

Kijk ook even wat de BD Advisor te zeggen heeft over je systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door mace op 21-06-2009 17:33 ]

• Moris
Ik heb net even Cyberlink BD advisor mijn systeem even laten cheken en dit was het resultaat.

Cyberlink BD Adviser = Basic Playback

Cyberlink BD Advisor = Advanced Playback

Ook vind je hieronder de verschillende Audio-settings:

Mijn Hdmi-Audio settings

Mijn PowerDVD Audio-settings

Lijkt me allemaal toch in orde te zijjn :?

[ Voor 25% gewijzigd door Moris op 21-06-2009 20:48 ]

Verwijderd

Moris schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:28:
[...]

HDMI

Nee, De aansluiting van de ati's is niet HDMI 1.3. Je zult via deze kaarten alleen gedecodeer PCM multichannel ontvangen, en ook nog eens max 16 bits 48 KHz. Wil je echt een HD-audio verbinding in je PC, zoek dan op Asus Xonar HDAV1.3 of de Auzentech variant.

Da's dan ook meteen de reden waarom ik geen Ati heb ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2009 21:01 ]

• Moris
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:00:
[...]
Nee, De aansluiting van de ati's is niet HDMI 1.3. Je zult via deze kaarten alleen gedecodeer PCM multichannel ontvangen, en ook nog eens max 16 bits 48 KHz. Wil je echt een HD-audio verbinding in je PC, zoek dan op Asus Xonar HDAV1.3 of de Auzentech variant.

Da's dan ook meteen de reden waarom ik geen Ati heb ;)
Asus, dat is voor mij aan de te dure kant :(

Zou deze topic die ik daarnet vond, niet mijn probleem verklaren, waarom ik geen Dolby-HD of DTS-HD op de display zie staan.

Bij weergave van een HD audio-stream van een BluRay, zie ik enkel Multi Channel, Dolby of DTS staan op de display v/d reciever.
De reciever geeft het geluid wel weer, maar laat het alleen op de display anders zien :?

• Moris
Ik heb net even bij het spelen van een BluRay in PowerDVD9 de infoknop gebruikt.
Tijdens de film laat het infovenstertje het volgende zien over de Audio.

Audio: AC3 5.1 - 640Kbps
Output: Compressed data - 48KHz/16bits

Als ik het goed begrijp is "AC3 5.1 - 640Kbps" hetzelfde als True-HD :?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:30
Moris schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:34:
Ik heb net even bij het spelen van een BluRay in PowerDVD9 de infoknop gebruikt.

Nee AC3 5.1 is een andere naam voor Dolby Digital.

Ik heb zelf (helaas) nog geen ervaring met Blu-ray en HTPC's enzo, maar het enige vreemde wat me opvalt aan jouw instellingen is het volgende:
http://users.telenet.be/max1/PowerDVD%20Settings.jpg

Er staat non-decoded DD/DTS to external device. Als ik dat zo lees dan lijkt het me dat die instelling ervoor zorgt dat PowerDVD de DD/DTS stream van de BR pakt ipv de DTS-HD/TrueHD stream. Wat voor opties heb je nog meer in die dropdown?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Moris
Alleen het volgende kan ik selecteren in PowerDVD9:

* PCM decoded by PowerDVD:
* Non-decoded Dolby Digital/DTS audio to external device:

Deze optie kan ik niet vinden of selecteren in PowerDVD9:

* Non-decoded high-definition audio to external device (HDMI 1.3 only): this mode

Is het dat wat je bedoeld :?

• mace

mace

Sapere Aude

Moris schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:34:

Nope, dat is gewoon standaard dolby digital.

Zie hier voor alle bitrates: Wikipedia: Dolby Digital
Ramon schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:44:
Ik heb zelf (helaas) nog geen ervaring met Blu-ray en HTPC's enzo, maar het enige vreemde wat me opvalt aan jouw instellingen is het volgende:
http://users.telenet.be/max1/PowerDVD%20Settings.jpg

Er staat non-decoded DD/DTS to external device. Als ik dat zo lees dan lijkt het me dat die instelling ervoor zorgt dat PowerDVD de DD/DTS stream van de BR pakt ipv de DTS-HD/TrueHD stream. Wat voor opties heb je nog meer in die dropdown?
Wat je daar zegt klopt niet, en had je de moeite genomen om de TS te lezen dan had je geweten wat de opties zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 21-06-2009 23:34 ]

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-02 08:09

FikkieHo

Wokmaster

Het probleem ligt volgens mij niet aan PowerDvd. Ik sluit mijn laptop ook aan op mijn receiver met HDMI, en ik kan enkel DTS krijgen omdat de hdmi poort gewoon geen DTS-HD of TrueHD ondersteund. Je zal toch echt een geluidskaart moeten kopen die ervoor zorgt dat de signaal zonder te veranderen naar receiver stuurt.

Oftewel, het ligt wat GMC zei, aan je videokaart. Je kunt hier niks aan doen en geloof me, ga er niet nog meer tijd aan verspillen. Ik heb me ook rot gezocht toendertijd om DTS-HD te krijgen. En het lukt niet. Als je videokaart het niet letterlijk PCM ondersteunt, dan gaat het helaas niet..

Asus promoot niks voor niks dat ze een HDMI ingang hebben zodat je het signaal kan doorlussen.

EDIT:
google zegt Het kan niet met de ati 4670

[ Voor 13% gewijzigd door FikkieHo op 21-06-2009 23:43 ]

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• Ramon
Ik heb even zitten kijken op de site van ATi

en als ik bijvoorbeeld deze pagina met specs van de HD4830/4860
[ http://www.amd.com/us/pro...s/hd-4830-4860-specs.aspx ] vergelijk met de specs van de HD3400 [ http://www.amd.com/us/pro.../Pages/hd-3400-specs.aspx ] dan zie ik dat inderdaad die 3400 geen DTS-HD/trueHD over de HDMI ondersteunt maar de 48xx wel!

Dus welke videokaart heb je? ;)

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Ramon, hij heeft de ati 4670, check mijn edit.

En van de ati site

HDMI output support

* Supports all display resolutions up to 1920x10802
* Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including PCM, AC-3, AAC, and DTS, enabling a plug-and-play cable-less audio solution over DisplayPort (or HDMI depending on section)

Dus geen DTS-HD of trueHD

• Ramon
mace schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:33:
[...]

Nope, dat is gewoon standaard dolby digital.

Zie hier voor alle bitrates: Wikipedia: Dolby Digital

[...]

Wat je daar zegt klopt niet, en had je de moeite genomen om de TS te lezen dan had je geweten wat de opties zijn.
Je hebt gelijk ik had beter moeten lezen, maar volgens mij klopt mijn post verder wel degelijk. Waarschijnlijk is de high-definition mogelijkheid dus niet te kiezen omdat hij niet de juist videokaart met de juist hdmi support heeft.

• Moris
Ramon schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:42:
Ik heb even zitten kijken op de site van ATi

en als ik bijvoorbeeld deze pagina met specs van de HD4830/4860
[ http://www.amd.com/us/pro...s/hd-4830-4860-specs.aspx ] vergelijk met de specs van de HD3400 [ http://www.amd.com/us/pro.../Pages/hd-3400-specs.aspx ] dan zie ik dat inderdaad die 3400 geen DTS-HD/trueHD over de HDMI ondersteunt maar de 48xx wel!

Dus welke videokaart heb je? ;)
Ik heb deze kaart "SAPPHIRE Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E"

• Moris
FikkieHo schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:46:
Ramon, hij heeft de ati 4670, check mijn edit.

En van de ati site

HDMI output support

* Supports all display resolutions up to 1920x10802
* Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including PCM, AC-3, AAC, and DTS, enabling a plug-and-play cable-less audio solution over DisplayPort (or HDMI depending on section)

Dus geen DTS-HD of trueHD
Vanaf welke kaart Ati of nVidia heb ik dan wel True-HD :?

Vreemd dat de Ati HD4670 geen HD-audio geeft 8)7

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Ja, je hebt gewoon net pech. Of je moet dus een hdmi audio kaart kopen.

Of je moet 1 kopen die dat wel ondersteund. Dus de ati 48xx zoals ramon zegt, ondersteund HD-audio. Geen idee welke bij nvidia

Het beste wat je eruit kan krijgen is dus multichannel 7.1

[ Voor 13% gewijzigd door FikkieHo op 21-06-2009 23:58 ]

• Moris
FikkieHo schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:54:
Ja, je hebt gewoon net pech. Of je moet dus een hdmi audio kaart kopen.

Of je moet 1 kopen die dat wel ondersteund. Dus de ati 48xx zoals ramon zegt, ondersteund HD-audio. Geen idee welke bij nvidia

Het beste wat je eruit kan krijgen is dus multichannel 7.1
Ik heb inderdaad pech dat ik 7.1 geluid verwarde met True-HD, best moeilijk de juiste videokaart te kiezen :(
De Ati HD4670 (passief gekoeld) verbruikt max. 60Watt en dat is best aanvaarbaar voor een Htpc :9~
Een kaart in de hogere reeks zal ook meer stroom vragen, met een hoger wattage :(

Nu zou ik graag weten of ik het verschil in geluid tussen een Ati 46xx en een Ati 48xx zal horen, iemand die me dat kan bevestigen :?

[ Voor 12% gewijzigd door Moris op 22-06-2009 00:17 ]

Verwijderd

Hmmm, ik zal eens kort door de bocht zijn: Gebruik eens Google, die kan je alles vertellen over PCM, of het al dan niet nuttig zijn van TrueHD/DTS-MA. En ook over die geluidskaarten is een hoop geschreven, zoek eens hioer op GoT naat het htpc topic.

• Moris
Ik ben blij hier gevonden te hebben, waarom deze info op de display van de Onkyo TX-SR875 steeds te zien was .
Nu weet ik teminste dat ik voorheen eigenlijk nooit een HD-audiospoor aan het beluisteren was maar gewoon Dolby Digital en DTS. Omdat mijn Ati 4670 het HD-geluid ook niet kan doorgeven aan mijn reciever.

Hierbij heb ik dus maar 2 mogelijkheden ofwel koop ik een een videokaart, zoals een uit de Ati 48xx reeks.
Die mij wel het HD-geluid zal geven maar het niet op de display v/d reciever zal laten zien.
Of het wordt een nog duurdere oplossing zoals een Asus Xonar HDAV1.3, deze geeft mij de juiste info op de display v/d reciever weer en zorgt ook voor de HD-audio.

Als ik naar het geld moet kijken, dan zal het eerder een Ati 48xx kaart worden :)
Hierbij heb ik als enige nadeel de onjuiste info op de display en als voordeel, dat ik nu toch kan genieten van Dolby-HD en DTS-HD :)

[ Voor 27% gewijzigd door Moris op 22-06-2009 08:50 ]

• Ramon
Als je de stroomkosten erin meeneemt (mits je die zelf betaald natuurlijk) zou die Asus geluidskaart misschien wel goedkoper kunnen zijn! Overigens vraag ik me af of DTS-HD/TrueHD de meerkosten waard zijn?
Daarnaast, heb je overigens nog de situatie bij nVidia bekeken? Als daar bijvoorbeeld een low-end kaart (zuinig + stil) te krijgen is waarmee je wel DTS-HD/TrueHD kan uitvoeren zou ik daar voor gaan!

Dit is misschien ook nog een optie: http://www.auzentech.com/...s/x-fi_hometheater_hd.php al is die nog niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon op 22-06-2009 09:30 ]

• Moris
Ramon schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:19:
Als je de stroomkosten erin meeneemt (mits je die zelf betaald natuurlijk) zou die Asus geluidskaart misschien wel goedkoper kunnen zijn! Overigens vraag ik me af of DTS-HD/TrueHD de meerkosten waard zijn?
Daarnaast, heb je overigens nog de situatie bij nVidia bekeken? Als daar bijvoorbeeld een low-end kaart (zuinig + stil) te krijgen is waarmee je wel DTS-HD/TrueHD kan uitvoeren zou ik daar voor gaan!
Wat het stroomverbruik betreft heb je gelijk, het gaat me puur om het vlot afspen van BluRay en HD-geluid.
Gamen doe ik eigenlijk nooit, dus een minimum aan stroom/warmte en geluid voor mijn Htpc zijn een must.

Een nVidia-kaart kan samen met een kabeltje vanaf de videokaart naar de SPDIF van mijn moederbord "Gigabyte GA-EP45-UD3R" met een onboard geluidchip van Realtek ALC889A codec, niet klaar kunnen spelen om HD-audio weer te geven.

Omdat je gelimiteerd bent tot wat SPDIF kan transporteren, is het doorvoeren van moderne audioformaten als Dolby True HD and DTS Master Audio niet mogelijk en ook ongecomprimeerd surroundgeluid via HDMI op de Nvidia videokaart zit er helaas niet in :(

Nu weet ik spijtig genoeg te laat, dat dit wel met een Ati 48xx kan, vanwege zijn ingebouwde geluidchip :)
Aleen zijn deze Ati 48xx grote stroomvreters :(

De enige passief gekoelde kaart met een verbruik van 106Watt die mij ook HD-geluid kan bezorgen is deze
Gigabyte GV-R485MC-1GI :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Moris op 22-06-2009 09:51 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Ramon schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:47:
[...]

Je hebt gelijk ik had beter moeten lezen, maar volgens mij klopt mijn post verder wel degelijk. Waarschijnlijk is de high-definition mogelijkheid dus niet te kiezen omdat hij niet de juist videokaart met de juist hdmi support heeft.
Na het teruglezen van mijn post merk ik dat ik wat onaardiger overkwam dan ik had bedoeld, dus sorry daarvoor.

Verwijderd

Moris schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:33:
[...]

Wat het stroomverbruik betreft heb je gelijk, het gaat me puur om het vlot afspen van BluRay en HD-geluid.
Gamen doe ik eigenlijk nooit, dus een minimum aan stroom/warmte en geluid voor mijn Htpc zijn een must.

Een nVidia-kaart kan samen met een kabeltje vanaf de videokaart naar de SPDIF van mijn moederbord "Gigabyte GA-EP45-UD3R" met een onboard geluidchip van Realtek ALC889A codec, niet klaar kunnen spelen om HD-audio weer te geven.

Omdat je gelimiteerd bent tot wat SPDIF kan transporteren, is het doorvoeren van moderne audioformaten als Dolby True HD and DTS Master Audio niet mogelijk en ook ongecomprimeerd surroundgeluid via HDMI op de Nvidia videokaart zit er helaas niet in :(

Nu weet ik spijtig genoeg te laat, dat dit wel met een Ati 48xx kan, vanwege zijn ingebouwde geluidchip :)
Aleen zijn deze Ati 48xx grote stroomvreters :(

De enige passief gekoelde kaart met een verbruik van 106Watt die mij ook HD-geluid kan bezorgen is deze
Gigabyte GV-R485MC-1GI :9~
Toch verwijs ik je weer naar google, want wat je hier schrijft klopt niet. Een Nv kaart kan prima geconbineerd worden met een Asus Xonar. De Nv doet het beeld, dat geeft je door naar de Xonar, en die op zijn beurt voegt er geluid bij en voert dat uit op een HDMI1.3a poort. Een ander alternatief heb je gewoon niet, welke Ati of whatever kaart je ook neemt; Geen van allen ondersteunen het streamen van HD-audioformaten. Sterker nog, de Ati kaarten decoderen het HD audio formaat weliswaar, maar downsampelen dat dan vervolgens weer naar max 48 Khz / 16 Bit. En dat is absoluut niet lossless te noemen als je bedenkt dat ik hier een TrueHD heb liggen die 192 KHz op 24 bits is.

Daarnaast is CUDA een veel meer gebruikt systeem tov stream in de video-wereld. Er zijn vele malen meer applicaties die CUDA ondersteunen dan stream, denk aan h264/AVC decoders, deinterlacers en pulldown-converters. En als je dan toch een andere audio-verbinding zoekt, dan kan je net zo goed ook die kant op gaan.

Maar goed, die laatste alinea was mijn idee en mijn menig hierover. Verde wil ik je toch gewoon verwijzen naar de search en google, want tesamen weten die alle antwoorden op de vragen die jij wil gaan stellen.

• Moris
Moris schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:33:
[...]

Ik bedoelde vooral dat een nVidia samen met de Realtek-chip op mijn moederbord het niet klaar kan spelen om HD-audio weer te geven via Hdmi :-)

Als ik je goed begrepen heb, dan is de aankoop van een Ati HD48xx voor het HD-geluid niet echt de oplossing voor wat ik graag wil hebben en dat is HD-geluid naar de reciever brengen via Hdmi :?

Dus het enige alternatief is en blijft de Asus Xonar HDAV1.3 om van HD-geluid te kunnen genieten :?

Of deze Asus kaart :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Moris op 22-06-2009 11:57 ]

Verwijderd

• Moris
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:55:
[...]
Dat is dus een Xonar HDAV ....
Deze voldoet toch ook aan de gevraagde eisen voor HD-audio over Hdmi :?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar is het dan niet een optie/mogelijkheid om die HD formaten naar PCM om te laten zetten en dat door te geven aan de receiver? Er treedt dan geen kwaliteitverlies op en je kan dan met je huidige hardware aan de gang denk ik.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Moris schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:44:
[...]

Deze voldoet toch ook aan de gevraagde eisen voor HD-audio over Hdmi :?
Use the search luke ....

Enne, als je de tekst leest waar je nata bene zelf naar verwijst .....

• mace

mace

Sapere Aude

bartvl schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:06:
Maar is het dan niet een optie/mogelijkheid om die HD formaten naar PCM om te laten zetten en dat door te geven aan de receiver? Er treedt dan geen kwaliteitverlies op en je kan dan met je huidige hardware aan de gang denk ik.
Klopt.

Zoals ik al eerder zei, of je de DTS-HD of Dolby TrueHD op de PC of op de reciever decodeert maakt niks uit, omdat de resulterende PCM stream hetzelfde is. Die stream gaat dan lossless over hdmi naar de reciever alwaar hij gedecodeerd wordt.

Of de videokaart zo'n stream aankan moet even uitgeprobeerd worden.

• Moris
mace schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:21:
[...]
Zoals ik al eerder zei, of je de DTS-HD of Dolby TrueHD op de PC of op de reciever decodeert maakt niks uit, omdat de resulterende PCM stream hetzelfde is. Die stream gaat dan lossless over hdmi naar de reciever alwaar hij gedecodeerd wordt.

Of de videokaart zo'n stream aankan moet even uitgeprobeerd worden.
Mijn reciever ondersteund de HD-audio formaten, dus is het best dat de reciever al het werk doet om HD-audio weer te geven en dus niet de kaart :)

• mace

mace

Sapere Aude

Moris schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:29:
[...]

Mijn reciever ondersteund de HD-audio formaten, dus is het best dat de reciever al het werk doet om HD-audio weer te geven en dus niet de kaart :)
Nee, dat maakt in het geval waar ik het over heb niet uit.

Kijk als je DTS en DD decodeert naar PCM zal je altijd dezelfde PCM stream krijgen als uitvoer, ongeacht door welke decoder het gebeurt, mits deze decoder zich netjes aan de specificaties houdt.

Je zult dus geen kwaliteitsverschil krijgen tussen 2 decoders, aangezien het resultaat altijd hetzelfde zou zijn, namelijk een 7.1 PCM-stream van 24bit/96KHz per kanaal.

Of je nou op je PC die PCM stream maakt of in je reciever dat maakt niks uit, je receiver kan al zijn postprocessing die hij nog doet ook op die PCM steam toepassen.

Als je nu dus geen mogelijkheid hebt om DTS-HD of Dolby TrueHD naar je reciever te sturen dan is het een goed alternatief om de boel naar PCM te decoderen op de PC zelf en om de resulterende PCM stream ongecomprimeerd naar je reciever te sturen, omdat er gewoon geen verschil is.

Dit alles onder voorbehoud dat de decoder op de PC de specs volgt en dat de geluidschip op je videokaart niks aan de stream verandert (zoals resampling).

Verwijderd

mace schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:00:
[...]

Nee, dat maakt in het geval waar ik het over heb niet uit.

Kijk als je DTS en DD decodeert naar PCM zal je altijd dezelfde PCM stream krijgen als uitvoer, ongeacht door welke decoder het gebeurt, mits deze decoder zich netjes aan de specificaties houdt.

Je zult dus geen kwaliteitsverschil krijgen tussen 2 decoders, aangezien het resultaat altijd hetzelfde zou zijn, namelijk een 7.1 PCM-stream van 24bit/96KHz per kanaal.

Of je nou op je PC die PCM stream maakt of in je reciever dat maakt niks uit, je receiver kan al zijn postprocessing die hij nog doet ook op die PCM steam toepassen.

Als je nu dus geen mogelijkheid hebt om DTS-HD of Dolby TrueHD naar je reciever te sturen dan is het een goed alternatief om de boel naar PCM te decoderen op de PC zelf en om de resulterende PCM stream ongecomprimeerd naar je reciever te sturen, omdat er gewoon geen verschil is.

Dit alles onder voorbehoud dat de decoder op de PC de specs volgt en dat de geluidschip op je videokaart niks aan de stream verandert (zoals resampling).
Alleen de Ati's ondersteunen geen PAP (Protected audio path) waardoor je alle content downsampelen naar 48 KHz / 16 Bits. Dus dan gaat jouw verhaal van "lossless" niet meer op, wanneer je een audiostream hebt met een hogere quantizering.

http://www.avsforum.com/a...hread.php?t=1029603#MLPCM

Er schijnt een vorm van work-around te zijn mbv ReClock, maar ReClock werkt lang niet altijd even goed; Da's dus niet een echt betrouwbaar alternatief.

• Moris
Oef, ik krijg een beetje hoofdpijn van al die theorie :)

Oké, jullie weten waar ik naar toe wil voor het probleem omtrent het HD-geluid.

Zeg me in het kort of de aankoop van een "Asus Xonar HDAV1.3" of een" ASUS Xonar HDAV1.3 Slim" voldoende is om van HD-geluid te kunnen genieten via Hdmi of kom ik in mijn huidie setup nog iets anders tekort :?

Ik ben in heel deze materie niet echt thuis, vandaar de vraag hier.

Volgens Asus zou deze audiokaart "Asus Xonar HDAV1.3 Slim" moeten voldoen om te kunnen genieten van de HD-auddioformaten :?

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 22-06-2009 17:30 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:24:
[...]

Alleen de Ati's ondersteunen geen PAP (Protected audio path) waardoor je alle content downsampelen naar 48 KHz / 16 Bits. Dus dan gaat jouw verhaal van "lossless" niet meer op, wanneer je een audiostream hebt met een hogere quantizering.

http://www.avsforum.com/a...hread.php?t=1029603#MLPCM

Er schijnt een vorm van work-around te zijn mbv ReClock, maar ReClock werkt lang niet altijd even goed; Da's dus niet een echt betrouwbaar alternatief.
Het ging me meer om het feit of er op de PC of op de receiver werd gedecodeerd naar PCM.
Dat de videokaart het niet ondersteunt liet ik even buiten beschouwing, wat ik ook al in de laatste zin van mijn post zeg overigens.
Moris schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:35:
Volgens Asus zou deze audiokaart "Asus Xonar HDAV1.3 Slim" moeten voldoen om te kunnen genieten van de HD-auddioformaten :?
Als het goed is wel ja. :)

[ Voor 18% gewijzigd door mace op 25-06-2009 08:46 ]

Pagina: 1