Toon posts:

Op zoek naar mid-videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, eerste post hier :) Ik hoop dat de post niet meteen verwijdert wordt.. Maar ik wil (voor het eerst) mijn videokaart vervangen. Ik heb een KLEINE Acer Aspire X3200 Slimline, met een nvidia geforce 8400 erin. Maar ik wil betere graphics dan dat (pc zelf loopt perfect), dus een nieuwe videokaart leek een oplossing :) Maar ik weet niets van videokaarten, en daarom heb ik jullie hulp nodig. Ik wil spelletjes als Fiesta Online (vooral deze game), Dark age Of Camelot, Stronghold Legends, WoW, ... spelen. Al deze spelletjes lopen vlot op mijn pc zonder problemen, alleen altijd in slechte graphics (niet waardig voor het spel). Ik heb een Acer 22" (weet niet goed welke precies). Maar ik weet niet welke videokaarten in mijn pc passen, hoe ik ze erin moet plaatsen, of mijn pc die videokaart wel "aankan", hoe het zit met de koeling, ... Ik dacht aan een nvidia geforce 9600/9600GT/9800GT/9800GTX/GTX 260... Ik niet de beste SLI, maar hij moet gewoon de nieuwste games vlot kunnen spelen... Kan iemand mij helpen met mijn keuze en zeggen of ze er in zou passen, hoe het zit met de koeling, waar mijn huidige videokaart zit, ... Danku!

Grtz,

Alexander

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-05 20:19
Wat we hier op GoT zouden willen weten is de specificaties van de rest van de PC. Welke processor zit erin, welk moederbod, wat voor voeding en hoeveel watt, hoeveelheid geheugen en DDR1 of DDR2? Meestal is dit wel te vinden op de site van de fabrikant.

Oh, en welkom op GoT :Y

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:53

Ulysses

Slechts Mezelf

Nou omdat je nieuw bent, zal ik de TS effe helpen, je hebt deze specs volgens mij:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000
geheugen 3 GB (1x2GB, 1x1GB)
harddisk 320 GB opslagcapaciteit
double layer DVD Rewriter
NVidia GeForce 8200 tot 896MB shared
VGA, HDMI en firewire aansluiting
18 in 1 cardreader , 4 x USB 2.0
1Gb LAN
USB toetsenbord en optische muis
Microsoft Windows Home Vista Premium
Echter je zegt dat je een GF 8400 kaart er in hebt ... Ik heb geen Slimline X3200 gevonden met die videokaart. Weet je dat wel zeker dus?
Maargoed, je vraag was: Wat is een leuk videokaartje om een beetje relaxt mee te kunnen gamen, zonder dat je een vermogen kwijt bent.
Ik heb zelf laatst een Sapphire Radeon HD4850 gekocht voor net iets minder als 100 euro. Voorwaarde voor de Sapphire is wel 2 slots, ik weet niet of je die hebt in je Slimline.
Qua prijs/kwaliteit ben je met ATI-kaarten sowieso beter uit. nVidia is namelijk nogal duur voor vergelijkbare prestaties. Ze teren nogal op de merknaam.

Ennum: Welkom op GoT :)
Lees vooral nog es wat FAQs e.d. (staan bovenaan in elk forum, en er is een algemene FAQ, zoekt en gij zult vinden)

edit:
Bij nader inzien vraag ik me af of die videokaart van jou niet geïntergreerd is ... Kun je em er uberhaupt wel uit schroeven?

De procedure is vrij simpel voor normale desktops (nogmaals, ik twijfel bij de slimlines) ... Kast open, schroefjes videokaart losschroeven, voorzichtig aan de randen van de kaart de oude videokaart er uit trekken (als je em heel houdt kun je em misschien nog verkopen of als reserve bewaren namelijk) en dan de omgekeerde procedure voor de nieuwe graka. Aan de randen vast paken, en stevig maar niet onbenullig, in het slot drukken, e.v.t. een een 6pins powerkabel inpluggen op de achterkant van de kaart (als er zo'n aansluiting op de kaart zit, krijg je er meestal ook een converter kabeltje bij waarmee je de stroomvoorziening kan aansluiten) en schroefjes weer er in draaien en vervolgens de kast weer dicht.

[ Voor 28% gewijzigd door Ulysses op 21-06-2009 11:38 ]

Bekijk mijn blog voor tekst en uitleg - En ik ben dus ICT-ondernemer of geloof dat ik daar goed mee op weg ben al.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Normaliter zijn "welke moet ik kopen?" topics niet de bedoeling - we verwachten dat een Tweaker zelf z'n eisen opstelt en dan aan de hand van die eisen op zoek gaat naar relevante info. Als je die twee stappen goed doet zul je nagenoeg altijd je keuze kunnen beperken tot een paar kaarten, of in ieder geval eentje waar budget bepalende factor wordt.

In dit geval heft Escovan zo'n uitgebreide, behulpzame post gedaan dat ik dit topic nog even open laat om je op weg te helpen :)

Lees vooral even **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? door - daar staat veel in mbt waar je op kunt/moet letten bij je keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 21-06-2009 11:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de geforce 8200 :) Missproken... Dus die specs die Escovan gaf kloppe :) De faq en de welke videokaart moet ik kopen? heb ik al helemaal doorgelezen :) Ik weet niet waar de videokaart zit in mijn slimline, ik heb foto's, maar ik kan ze er momenteel even niet opzetten... Kheb de kast al opengeschroefd :) Ik ben van plan de videokaart in paradigit te kopen (wss)... Ik ga nog wat op andere topics zoeken en nog wat opzoeken, ondertussen, heeft er iemand een idee hoeveel voeding ik heb of hoe ik dat kan weten en hoeveel mijn videokaart nodig heeft? En moet ik extra koeling kopen ofzo? Momenteel geeft mijn pc zéér weinig geluid vind ik, vergeleken met de pc van mijn broer (medion) :) Thx :)

Verwijderd

Geforce 8200 is gewoon een grafische chip op je moederbord zelf (als ik me niet vergis) dus zit er eigenlijk nog geen losse videokaart in. Je moet dus kijken of je een PCI-E 16x slot vrij hebt op je moederbord. Dat is een slot zoals op deze afbeelding het blauwe slot en zoals op deze afbeelding het zwarte slot boven de 2 witte. Daar kan je dan een nieuwe (relatief) krachtige videokaart in kwijt.

Welke keuze je moet maken hangt af van de andere hardware, je budget en welke prestaties je wenst. Tussen een 9600 en een GTX260 zit namellijk nogal een groot verschil. Gezien je een X2 5000+ erin hebt zitten als CPU, zou ik voor de videokaart niet hoger gaan dan de eerdergenoemde 4850 (hogere kaarten worden waarschijnlijk gelimiteerd door de CPU).

Wat betreft voeding hangt het af welke videokaart je neemt. Even verdergaan met het voorbeeld van de 4850: deze heeft een 6 pins PCI-E voedingsconnector nodig zoals op deze afbeelding. Je kan al eens kijken of je voeding deze connector heeft. Of je voeding voldoende vermogen heeft voor een bepaald videokaart kan je eventueel in Welke voeding heb ik nodig? Deel 22 vragen (samen met de volledige spcificaties van je PC, en de specificaties van je huidige voeding (staan op een sticker ergens op je huidige voeding)).

• Ulysses

Ulysses

Slechts Mezelf

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:13:
heeft er iemand een idee hoeveel voeding ik heb of hoe ik dat kan weten en hoeveel mijn videokaart nodig heeft? En moet ik extra koeling kopen ofzo? Momenteel geeft mijn pc zéér weinig geluid vind ik, vergeleken met de pc van mijn broer (medion) :) Thx :)
Ik draai de HD4850 op een 350W voeding, maar dat is wel het absolute minimum en dan heb ik geluk dat ik een goede voeding heb, want een andere 350Watter zou wel es net te weinig kunnen zijn. 400W zou ik aanbevelen.
De genoemde kaart heeft actieve koeling (een ventilator op de videokaart zelf) dus dat zit goed. Als je echter een passief gekoelde video kaart koopt, heb je misschien wel wat extra koeling nodig in je kast. Ik zie echter niet waar je dat makkelijk kan inbouwen in een Slimline.
Face it, dat computertje van jou is nou niet echt makkelijk upgradeable, da's het nadeel van slimlines.

Bekijk mijn blog voor tekst en uitleg - En ik ben dus ICT-ondernemer of geloof dat ik daar goed mee op weg ben al.

Verwijderd

Overigens kan het zijn dat je bij zulke kleine PC's low-profile videokaarten moet gebruiken. Dan zou pricewatch: Sparkle SX98GT512D3L-NM misschien een optie zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Waar vind ik die stikker en waar kan ik de connector van die voeding vinden? En waar is mijn voeding? Ik ga kijken voor die slots, moet ik ze allebei hebben, of..?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:56
Je voeding is het ding in je pc kast waar aan de buitenkant de stroomstekker in gaat.
plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.sip.be/hardware/stroomblok-kl.jpg
Kijk eens op dat ding of er een stikker op de zijkant, bovenkant zit. Hier staan de gegevens op van je voeding en hoe sterk hij is! Dat willen we graag weten.
Ook moet je kijken voor een dergelijk stekkertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6index.jpg
Mocht je die nu niet hebben, is het heel goed mogelijk om een converter stekkertje,( zoals al eerder gezegd) erbij te nemen. Hiermee kan je toch je videokaart aansluiten.
Dat is dit ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.tenthousandpercent.com/files/x1900__6pinpcie2molex_118.jpg
Deze krijg je zelfs vaak BIJ je videokaart...

Maar eerst, zoeken voor die PCI-E16x slot op je moederbord
Zoals gezegd, maar eens een foto van je binnenkant!

[ Voor 31% gewijzigd door Tomino op 21-06-2009 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar de kabel in moet? Die AC in? Das een klein ding bij mij!! Er staat alleen 220V-240V op, voor de rest kan ik er niets uitmaken, of heb ik het over het verkeerde? Ik heb 1 zwarte slot gevonden wel :) Maar geen andere te bespeuren...Ik zal eens kijken voor da kabeltje met die 6 pinnen :)

• Ulysses

Ulysses

Slechts Mezelf

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:02:
Waar vind ik die stikker en waar kan ik de connector van die voeding vinden? En waar is mijn voeding? Ik ga kijken voor die slots, moet ik ze allebei hebben, of..?
Zoals ik al zei: Als je een videokaart koopt met 6Pins voeding aansluiting, komt daar meestal gewoon een converteer kabeltje bij. Het lijkt me sterk namelijk dat in de slimline standaard zo'n kabeltje zit.
Je krijgt dan zo'n kabeltje er bij:
Afbeeldingslocatie: http://www.guardiansystems.nl/catalog/images/GUA407-1.jpg of zo een:
Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.net/live/32249.jpg
Die kan je aansluiten op de molex (brede 4pins connector) kabeltjes van je voeding, en dan inpluggen op de videokaart. ... tis net Lego zeg ik altijd, en het past maar op 1 manier, dus daar kun je niet zoveel fout aan doen. De voeding zit overigens duidelijk herkenbaar op de plek waar je de stroomkabel in de PC steekt, met de kast open kun je meestal meteen het etiket lezen waarop het wattage vermeld wordt.
edit:
Tomino was me net voor :P

Verwijderd

Topicstarter
Ah wacht, is dat niet dat grootste ding dat in heel mijn pc zit? Lijkt hard op da van die foto :) Maar er staat een stikker op, alleen zit er iets voor dat ik het niet kan zien, ingebouwd aan mijn pc... Dus ik kan het niet lezen :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:12:
Ik heb 1 zwarte slot gevonden wel :) Maar geen andere te bespeuren...Ik zal eens kijken voor da kabeltje met die 6 pinnen :)
Voor de duidelijkheid: Het gaat hem niet om de kleur. Niet eender welk zwart slot gaat juist zijn. Het gaat hem om de lengte, en aantal contactpunten, spaties ertussen etc.

Maar in het algemeen denk ik dat je best wat uitgebreid duidelijke foto's neemt van zowel moederbord, als voeding (incl. de sticker op de voeding, daarvoor moet je aan de binnenkant van je PC-behuizing kijken) en hier naar die foto's linkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al foto's genomen, maar deze pc heeft geen SD-slot.. Op de voeding die ik denk dat de voeding is staat er AC Input 220V-240V, op dat grote ding stond er data storage, dusja.. Maar de zwarte slot die ik heb, is exact hetzelfde als bovenstaande foto :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens wel veel plaats in men kast, alleen die data storage (harde schijf?), de voeding, en in het midden een ventilatorke steekt erboven uit, de rest is allemaal gelijkvloers :)

• Ulysses

Ulysses

Slechts Mezelf

Oef ... Ik begin me af te vragen of je dit project wel in je eentje moet gaan ondernemen. Haal er een handiger vriendje bij zou ik zeggen, voordat je mogelijk een miskoop doet of iets sloopt onbedoeld. Begrijp me niet verkeerd: Het is geen rocketscience om een graka in te bouwen, maar jouw kennisniveau lijkt me wat aan de lage kant om zomaar ineens te beginnen. Vooral als het je enige PC is en je niet de geldpleur hebt, zou ik toch fysieke hulp zoeken. Wij hier op het forum hebben vaak al tigtalle keren dit soort operaties uitgevoerd en we kunnen je dus erg aansporen om het ook te doen ... echter, wat basis kennis is wel vereist.

Ennum als je de laatste reaguurder in een thread bent en je wil nog een bericht plaatsen, edit dan je laatste post, dubbele posts is niet echt nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Ulysses op 21-06-2009 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Handiger vriendje? :( xD Zo erg qua kennis ben ik ni hoor, ik doe soms gewoon een beetje nooberig :) Geen handigere vriendjes hier! Enigste pc, ja :) Ik weet gewoon sommige benamingen niet.. Maar toch enige hulp? Thx...

• Ulysses

Ulysses

Slechts Mezelf

Nou volgens de specs die ik heb gevonden van de Acer Slimline X3200 zit er een 18-in-1 cardreader in, dus kun je de fotootjes gewoon over zetten van je SD-kaartje ... Toch?

Verwijderd

Topicstarter
Zit niet op die pc, lol :) Daar gaat het wel op :) Zit op laptopje waarop dat niet gaat :(

Verwijderd

[b][message=32138089,noline] Ik dacht aan een nvidia geforce 9600/9600GT/9800GT/9800GTX/GTX 260... Ik niet de beste SLI, maar hij moet gewoon de nieuwste games vlot kunnen spelen... Kan iemand mij helpen met mijn keuze en zeggen of ze er in zou passen, hoe het zit met de koeling, waar mijn huidige videokaart zit, ... Danku!

Grtz,

Alexander
Er zit wel een PCI-E slot op het moederbord, maar er passen alleen lowprofile kaarten in en met een voeding van 220 Watt kom je ook niet ver.
De kaarten die je opnoemt, kun je dus geen van al gebruiken.
Als je de pc hebt gekocht om te games, dan heb je een miskoop gedaan.

• Ulysses

Ulysses

Slechts Mezelf

Wat spYder zegt, ik heb inmiddels ook de volledige specs van Acer bekeken, je kunt er alleen een el-cheapo kaartje in hangen vanwege de 220W voeding (dat is gewoon echt zwaar te weinig voor mijn voorgestelde HD4850 kaart, want die kan op volle belasting in zijn eentje al 110Watt trekken)
Zoals ik al eerder zei: Slimlines zijn niet bijster goed upgradeable.
Als je echte power wil, en een echt goed systeem dat alle toeters en bellen qua spellen ondersteunt, ben je altijd nog het best af om zelf je PC te bouwen. Zo'n slimline ding is eigenlijk bedoelt voor typmiepen, MSN'n, surfen, filmpjes kijken dat soort dingen... Dus je beste optie is deze reactie:
Verwijderd in "Op zoek naar mid-videokaart"
Zoek een low-profile kaartje waarmee je net iets beter uit komt zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan beter af ben zonder iets erbij :) De spelletjes draaien erop zonder fout, dus het zal zo maar gaan :) Ik kan beter sparen voor een betere pc en dan eventueel upgraden, dan een slechtere videokaart op een slimline :) Toch bedankt iedereen, ik heb toch wat bijgeleerd :)
Pagina: 1