Toon posts:

Nieuwe Pc-samenstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb (grotendeels dankzij deze site :) ) een voorlopig idee voor de samenstelling van m'n nieuwe pc. Aangezien dit m'n eerste zelfgebouwde pc zal worden en ik, toegegeven, een leek ben op dit vlak wil ik, vooraleer op de bestellen-knop te duwen, graag jullie mening horen over volgende samenstelling.

Bij de samenstelling hield ik volgende dingen in 't achterhoofd:
- snelheid is belangrijk (snel internet, snelle office, gematigd gamer)
- een goede pc mag wat kosten (zit momenteel aan 1100 euro)
- stille en goed geventileerde pc (krijgt een plaatsje in de slaapkamer/bureau, zal zelden worden uitgeschakeld ;) )
- voorzien van een goede grafische kaart (moet meekunnen met hedendaagse games, maar top-of-the-line is hier niet nodig)
- voorzien van de laatste nieuwe aansluitingen

- CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition (dit is de enige zekerheid, ben tot nog toe zéér tevreden van AMD)
- Moederbord: Asus M4A79T Deluxe | 90-MIB7E0-G0AAY10Z
- CPU-koeling: Zalman CNPS9700 LED CPU Cooler | CNPS9700
- Geheugen: Corsair Dominator DDR3 3x 2GB 1600Mhz | TR3X6G1600C8D
- Grafische kaart: Sapphire HD4870 TOXIC
- Case: Thermaltake Armor, Bws | VA8000BWS
- Power: Corsair TX 650W | CMPSU-650TXEU

Bedankt voor jullie mening!

edit:
HDD is vervangen in het lijstje : Samsung EcoGreen F2 HD103SI SATA 3.0 Gbps 1 TB | HD103SI

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2009 17:40 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Om te beginnen zou ik cpu en moederbord omdraaien. :P
Daarnaast, is 300GB niet een beetje weinig?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Die schijf lijkt me niet ideaal, zou eerder een gewone snelle desktop schijf nemen. Eventueel i.c.m. een SSD.

Verwijderd

Topicstarter
oeps, val al direct door de mand :D
Heb de eerste blunder al aangepast ;)
De reden waarom ik deze harde schijf gekozen heb ik vanwege z'n snelheid, eventueel breid ik m'n systeem achteraf uit met een tweede harde schijf voor opslag...

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier (don't shoot the noob :d) voornamelijk rekening gehouden met de RPM... Welke schijf zouden jullie me dan aanraden?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:21
Eventueel als grafische kaart een 4890? Scheelt maar een paar tientjes.
Die harde schijf, probeer een SSD te kopen, en daarnaast dan nog een 1TB van samsung. Heb je iig genoeg opslag ruimte, en voor het OS een SSD. En daar kun je dan office ook nog bij zetten. Start het wat sneller op.
Die harde schijf is snel, maar maakt volgens een aardig geluidje? ( zzzzzzzzzzzzoem ).
Ik heb hier gewoon een standaard Sata schijf van 160 gb voor mijn OS en belangrijke software.
En dankzij SuperFetch van Windows starten office e.d. vrijwel meteen op. Daarnaast heb ik er nog een 750 gb en 1000gb schijf langs hangen voor spellen films e.d.

Verder qua moederbord zou ik het niet weten wat goed is, ben niet van de AMD.

[ Voor 31% gewijzigd door SgtElPotato op 20-06-2009 17:34 ]

Zucht...

Verwijderd

Zal ook niet helpen voor de stilte die schijf neem ik aan...

Ik zou gewoon de 1 TB Samsung F2 nemen. 500 GB/platter en maar iets boven de 60 euro.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom een kit van 3 DIMM's kopen? AMD doet 'slechts' Dual channel, een kit van 2 of 4 halen is veelal slimmer.

Verder een net systeempje waar je veel lol van zult hebben mits goed gebouwd en geconfigureerd, indien commentaar hierboven in het achterhoofd wordt gehouden.

Overigens: die HDD is SNEL. een aanrader, maar zoals de prijs/naam suggereert: geen opslag schijf. Voor dat soort dingen lonen die 60-euro-1TB schijfjes meer. Snelle laadtijden (lets face it, tegenwoordig wacht een computeraar vaker op zijn HDD dan op zijn GPU/CPU) alom! Het is géén SSD, maar zeker geen miskoop.

[ Voor 50% gewijzigd door Umbrah op 20-06-2009 17:39 ]

Verwijderd

SgtElPotato schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:31:
En dankzij SuperFetch van Windows starten office e.d. vrijwel meteen op.
OK, maar dat zul je dan toch wel weer merken bij het opstarten? Of doet Windows dit op de achtergrond?

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:59
ehm leuk maar ben bang dat deze dicht gaat..beleid?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat de Samsung F2 maar 5400 rpm haalt (tov Raptor 10.000 rpm), is dit dan niet te traag voor een snel pc-systeem?

Verwijderd

Tsja, het is niet de snelste schijf, maar wel koel en stil.

Schijf haalt meer dan 100 MB/s aan de buitenkant. F1 640 GB of 1 TB is wel wat sneller, maarja meer platters he?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

RPM zegt lang niet altijd alles, data dichtheid maakt ook nogal uit (en die is hoog als je 1TB in twee platters weet te proppen). Als je het geld kunt missen, denk ik dat je erg veel lol zult hebben van die Raptor, of nog beter: een SSD schijf. Gebruik die als OS/applicatie storage, en regel een (budget)(multi)-terrabyte schijf voor de gegevensopslag of spellen die niet heel erg veel van de HDD laden. Ik heb iets soortgelijks gedaan, maar dan op een andere schaal: het besturingssysteem van mijn HTPC staat op een simpel 160GB schijfje, en alle gegevens (films, muziek, TV series, dingen die ik opneem vanaf TV, DVD's die ik rip) worden op een centrale opslag in de meterkast geplaatst (2x1TB Raid1) die via het netwerk toegankelijk is. Nu is het netwerk snel, maar niet zo snel als een SATA-HDD die ingebouwd zit. Voordeel is echter wel dat alles overal te bekijken valt, en ik zo goedkoop veel opslag heb.

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Vandaag wel de dag van ongepaste topics zeg....

I don't hate you, I nothing you

Verwijderd

Topicstarter
Oké, kga het van hieruit verder bekijken... Alvast bedankt voor jullie adviezen (en tevens sorry indien ik forumregels overtreden heb)...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:07
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG (te vinden op tweakers.net) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.