Toon posts:

Beste merk voor soldeerbouten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:10:
Ik ben zeer te spreken over boutjes van Antex.
Daar heb ik ook een tijd mee gesoldeerd, niks mis mee.

Ik heb laatst een aoyue soldeerstation gekocht. (via de samenkopen actie van eleshop.nl)
Er zijn hier volgens mij enkele gebruikers met aoyues, en ik heb nog geen slechte ervaringen gehoord.

(Dit onderwerp is overigens vaker besproken, dus misschien even de search gebruiken)

• djpj1111
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-09-2012
Bedankt voor de tips enzo, maar de soldeerbouten die mij hier aangeraden worden zijn veel te duur en voor professioneel gebruik denk ik zo (lees: je gebruikt hem elke dag).

En tja ik heb mijn xbox 360 geprobeerd te casemodden, maar was niet tevreden over de kabelmanagement, niet veel over nagedacht bij het solderen. Dus alles weer gedesoldeerd. Sinds die klus ligt mijn oude lieve boutje uit China op sterven na dood laten we maar zeggen. :P Dus het werd tijd voor een nieuwe.

ik bedoelde eigenlijk dingen die je op deze pagina ziet :
klikkerdeklik
hopelijk werkte die lange link :/
EDIT: link doet vaag, af en toe deed ie het wel, nouja, zoek gewoon op conrad.nl naar 'soldeerbout' en je zult komen in een lijst met soldeergereedschap.

Mijn oog viel op deze Ersa:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=810550

Maar ik vind die van Weller ook wel wat hebben.

Alleen welke temperatuur is nou eigenlijk het beste voor draden/kleine chipjes, want watt zegt toch niet direct iets hierover? Bij Weller staat namelijk geen temp bij conrad, maar op zich wel te googlen.

Ik zal dat artikel uit dat tijdschrift dan ook maar eens opzoeken, ILUsion!

En beitel is dus opzich wel goed voor draden? En ook voor moederbord connecties? (werk met een xbox 360, dus moet af en toe even iets op moederbord solderen of desolderen.

[Voor 3% gewijzigd door djpj1111 op 20-06-2009 19:15]

• Xzelicon
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-06-2020
Printplaatjes soldeerde ik meestal rond de 230 graden als ik me het goed herinner.
Voor de chipjes zoals een IC nam ik voor de zekerheid meestal 225 graden ofzo, iets met tussen de oren zitten :P

[Voor 8% gewijzigd door Xzelicon op 20-06-2009 19:17]

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-07 00:08
Ik heb een Antex boutje van 18 Watt met een normale punt en voor het fijnere werk een Antex boutje van 15 Watt met een fijne punt.

De 30 Watt van van de Ersa bout is misschien iets teveel van het goede, vooral omdat ik lees dat je je bezighoudt met modden en zo.

• bassie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
Techneut schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:21:
En dan nog deze vraag van TS:

[...]
Nee, in 99,99% van alle gevallen is dit volkomen overbodig, die flux zit ruim voldoende in het gebruikelijke soldeertin.
Als ik eens wat maak is dat zo veel mogelijk in smd, dan kan wat extra flux geen kwaad.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar iemand die SMD soldeert stelt niet de vragen die de TS stelt ;).

Weller gebruiker hier. Omverwoestbaar.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 01-12 22:52
Xzelicon schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:16:
Printplaatjes soldeerde ik meestal rond de 230 graden als ik me het goed herinner.
Voor de chipjes zoals een IC nam ik voor de zekerheid meestal 225 graden ofzo, iets met tussen de oren zitten :P
:o ik soldeer printplaten altijd rond de 350 graden, nooit problemen mee gehad (of het nou een gefreesde / geëtste print is, of een professioneel gemaakte print), gaat sneller ook.

ik heb al een flinke tijd een soldeerstation van AOYUE, waarvan pas geleden ook de actie was op samenkopen (soldeerstations, multimeters.... enz...)

ik heb de 936 met een heel fijne punt (0,2mm potloodpunt), en ben er erg tevreden mee.
wel moet gezegd worden dat de constructie een stuk minder stevig aanvoelt dan een weller of iets dergelijks (en het stuk handvat het dichtst bij de punt wordt vrij warm), maar er is perfect mee te werken.

als je weet hoe je met een soldeerbout omgaat, punt netjes onderhoudt, en niet wrikt met de punt, kan je voor nog geen 30 euro een hele tijd solderen :)

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Xzelicon schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:16:
Nou, met een bout op 230 graden ga je toch niet veel beginnen hoor.
350 is zo'n beetje mijn default temperatuur.
Ik soldeer vrij veel (op mn werk)
ook ontzettend kleine SMD die je zelfs onder de loep moet solderen.

We hebben op het werk vroeger Weller gehad, maar wat problemen gehad met magnetische contactjes voor de punten. Nu hebben we voornamelijk Ersa staan, die bevallen erg goed.
Op de Electronics and Automations in Utrecht dit jaar heb ik nog naar JBC stations staan kijken, die zagen er ook erg goed uit.

Maar goed, voor simpel "draadjes aan elkaar plakken" werk lijkt me een AOYUE prima geschikt en nog goed betaalbaar.

• Xzelicon
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-06-2020
Het voordeel van het op iets lagere temperatuur solderen is dat je een grotere foutmarge hebt, hiermee bedoel ik: als je met 350 graden een ic gaat solderen is het aantikken en het moet goed zitten, maar met een lagere temperatuur zal je hem een tikkeltje langer aan kunnen tikken om zo alsnog je verbinding perfect te krijgen.
Zit ik dan echt in de knoei met mijn geheugen?
Blergh, ik herinner met toch echt rond de 230 graden, maargoed zal ook wel verschillen per bout etc

[Voor 18% gewijzigd door Xzelicon op 20-06-2009 23:54]

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

• F4T4L_3RR0R
PRaGA88 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:57:
Weller. Vind ik de beste die ik ooit heb gehad :) (heb er een stuk of 3gehad.)
Zo goed zijn ze dan blijkbaar niet, want ik doe al 12 jaar met mijn Antex boutje van toentertijd 40 gulden. ;)

• iceheart
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02-12 02:24
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:53:
[...]

Zo goed zijn ze dan blijkbaar niet, want ik doe al 12 jaar met mijn Antex boutje van toentertijd 40 gulden. ;)
je kunt ook op een moment gewoon een ander station nodig hebben, en upgraden he ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:51

Part

Helemaal niets.....

Ik heb tot een jaar geleden ongeveer 10 jaar gewerkt met Weller en dat zijn prima soldeerbouten.

Maar het afgelopen jaar werk ik alleen nog met JBC.
Echt geweldig spul.
In 2 seconde wissel je van punt.
Vermogen tot 140watt
Veel sneller als een Weller

Een setje kost je ongeveer 400- 500 euro en is daar mee wel wat duurder dan Weller.

Maar misschien is het wel handig om te vermelden hoeveel je max. uit wil geven.

Flux kan erg handig zijn.
In soldeertin zit ook flux maar als je wat oudere kabels wil solderen of je doet er wat langer over dan is flux soms een must.
Neem wel een noclean flux. Kost je maar een paar euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Ik gebruik zelf een stationnetje van Toolcraft, en ik kan niet klagen. Had er echt minder van verwacht, aangezien ik zelf ook weller / ersa gewend ben.

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djpj1111
Nou nog steeds niet echt een antwoord op welke soldeerpunt: is die beitelvormige van deze weller bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=588023

praktisch genoeg voor 'all around', dus voor draden/printplaat connecties etc.? Of beter om gelijk andere punt bij te bestellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Xzelicon schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:52:
Het voordeel van het op iets lagere temperatuur solderen is dat je een grotere foutmarge hebt, hiermee bedoel ik: als je met 350 graden een ic gaat solderen is het aantikken en het moet goed zitten, maar met een lagere temperatuur zal je hem een tikkeltje langer aan kunnen tikken om zo alsnog je verbinding perfect te krijgen.
Zit ik dan echt in de knoei met mijn geheugen?
Blergh, ik herinner met toch echt rond de 230 graden, maargoed zal ook wel verschillen per bout etc
dat vermoed ik toch wel.
Ik heb meer dan genoeg gevoelige IC's (processoren) gesoldeerd en gereworked met 350 graden en heb er nog nooit problemen gehad. Iedereen op het werk heeft hem trouwens op 350 staan.

@Part, inderdaad mooi spul, heb het op de beurs gezien.
Die nieuwe van JBC zijn ook supersnel op temperatuur en hadden een soort "slaapstand".
In de houder steken en de temp gaat omlaag, oppakken en binnen 1 sec was hij weer warm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bassie
Soldeer smelt niet bij 230C.

En elektronica kan best wel wat hebben. Zolang je het niet zo heet stookt dat het soldeer aan de andere pootjes gaat smelten is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djpj1111
Hier een goedkoop soldeer stationnetje gevonden van Sonstige:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=588417

Iemand ervaring met dat ding? Lijkt mij op zich spul uit China, maar never judge a book by the cover. ;)

Verbaast mij namelijk nogal dat de stationloze Weller slechts een paar euro duurder is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
djpj1111 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 15:30:
Hier een goedkoop soldeer stationnetje gevonden van Sonstige:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=588417

Iemand ervaring met dat ding? Lijkt mij op zich spul uit China, maar never judge a book by the cover. ;)

Verbaast mij namelijk nogal dat de stationloze Weller slechts een paar euro duurder is.
Zijn OEM stationnetjes:

http://www.vandijkenelekt...ies_id=0&products_id=1987

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar stationloos soldeert echt kl*te.
Iets met van tafel af mieteren enzo...

Neem dan een ayoue, zonder station solderen vind ik echt een no-go (als je onhandig bent zoals ik:P ).
Ook heb ik wel eens verhalen gehoord van spanning op de tip van die stationsloze boutjes en slechte regeling ervan.

[Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 21-06-2009 16:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djpj1111
En dat betekent dat...?

@Boudewijn: Heb daar nog nooit last van gehad, gewoon een aflegkorf bijhalen ;) En dat spanningsprobleem zal wel niet zo zijn met topmerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Dat die dingen ergens in China worden gemaakt en dat je je eigen naam erop kan laten drukken als je er genoeg afneemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

djpj1111 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:45:
[...]

En dat betekent dat...?

@Boudewijn: Heb daar nog nooit last van gehad, gewoon een aflegkorf bijhalen ;) En dat spanningsprobleem zal wel niet zo zijn met topmerken.
Juist ja, maar dan blijft het vrij onhandig.... ook qua regeling en een vaak stuggere bekabeling ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Uhu, ik heb dat ding van 20 euro hier staan. Hij werkt opzich wel redelijk voor het geld. Beetje stugge kabel, maar het opwarmen gaat nog wel snel. Alleen is bij mij de punt iets afgebrokkeld (misschien kwaliteit van de punt, maar het kan ook de snelle wisseling van temperatuur zijn geweest, of beide).

Je krijgt wel veel waar voor je geld + je hebt gratis verzending (je moet nog iets van 1 cent of meer erbij nemen :p). Misschien is een extra puntje erbij nog wel handig, maar als beginner ding is hij wel goed :)

Je kan trouwens voor 4,50 (+ 2,20 verzendkosten) nog een 4-delige soldeerpunten set bij dat ding van 20 euro halen. Dat ga ik waarschijnlijk ook doen :) Dan heb je:

1 stk.rond ø 0,8 mm
1 stk rond ø 0,5 mm
1 stk platte uitvoering 45° ø 3mm
1 stk platte uitvoering 2,7 mm

[Voor 21% gewijzigd door Bolletje op 21-06-2009 17:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:36
Ik heb hier een simpel velleman boutje van 30Watt. Spitse punt, en afschroefbaar aan de koude kant. Kostte welgeteld 14 euro.
Het enige nadeel is dat hij wat te warm wordt, Oftewel continu verrotte tin van de punt afhalen. Maar de punt schoonmaken is toch geen slechte gewoonte om aan te leren. ;)

Hij is fijn genoeg om euro-printplaat mee te solderen, maar als het moet is een dikke 2,5mm2 ook geen enkel probleem.

Als je niet al te vaak soldeert is het mij het geld van het station niet waard.

Over flux: Ik soldeer al jaren met van die s-39 pasta voor waterleidingen. :D Werkt heerlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmm je soldeert er prima mee, en je printen rotten ook laaaaaangzaaaaaaaam weg ;).
S39 == no go.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Dat S39 vreet alles weg...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daarom niet zo slim van de poster.

ik snap trouwens niet dat hij zijn punt nog schoon hoeft te maken, die verdampt toch gewoon? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Boudewijn schreef op zondag 21 juni 2009 @ 18:33:
Daarom niet zo slim van de poster.

ik snap trouwens niet dat hij zijn punt nog schoon hoeft te maken, die verdampt toch gewoon? :+
Ik moet soms solderingen fixen, blijkt veelal dat het eerder is gesoldeerd met S39. Dat geeft echt veel schade!

Op school moesten we leren solderen (ik kon het al jaren), dus figuurtjes uit lasdraad knippen en dan aan elkaar solderen. Overal potten S39 in het lokaal en ik eigenwijs solderen zonder die meuk. Zolang je maar voldoende hitte/vermogen gebruikt, heb je heel die prut niet nodig. Edit: onderdelen eventueel schuren/krassen en reinigen voor een beter hechtvermogen.

[Voor 7% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 21-06-2009 18:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kopman
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14-06-2020
Gebruik voor elektronica nooit van u leven S39!!!
S39 is een geleider en geloof mij dit wel je echt niet op een printplaat hebben.
Flux is als je kleine smd ic's soldeert zeker een must. Voor gewone True-hole heb je dit zelden of niet nodig.
Op et werk hebben wij soldeerstations van Pace.
Wij stellen deze in op 330 graden om te solderen. Desolderen doen we op 350 graden.
Deze soldeerstations werken eigenlijk zalig!
één nadeel wel.. de desoldeerbouten gaan zeer makkelijk dichtzitten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-12 17:02
Op mijn werk staan de bouten op 365° (en 10 graden hoger voor loodvrij), daarmee kan je alles gemakkelijk (de)solderen, en schade aan IC's heb ik nog nooit gezien.
Imho zal je sneller schade doen bij lagere temperaturen, omdat je de componenten langer moet heetstoken voor het tin goed vloeit (als je flux al niet verdampt is waardoor het niet meer wil vloeien), dus de componenten blijven langer op schadelijke temperaturen.

Qua merken zit je met weller, ersa en pace wel goed, de goedkopere merken kunnen ook goed zijn (maar moet je wat geluk mee hebben).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CM-Centurion
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 25-01-2020
Weller, Ik soldeer er op school ook mee, en thuis ook. Prima ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zolang de tip niet inbrand, hij een geregelde temp. heeft en genoeg vermogen om niet meteen af te koelen bij grotere oppervlakten is eigenlijk iedere bout wel in orde. Ik heb zelf een ersa met gereguleerde temp. basis station op 24v/90Watt uit de jaren 80 (vader op zoon geval).
Buiten het af en toe moeten inkorten van het siliconen snoer (draadbruk door gebruik) heeft ie mij en mijn vader nog nooit in de steek gelaten (heb gelukkig een reserve boutje om mijn normale bout te repareren ;)) al bijna 30 jaar.
Oh.. vergeet te zeggen dat deze zo'n 20 uur per week aanstaat.. (zou voor de gein eens moeten uitrekenen wat dat ding aan energie heeft gebruikt in die 30 jaar :P)

[Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 22-06-2009 10:59]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, snoerkwaliteit is belangrijk. Goed handvat dat niet te warm wordt, en voldoende capaciteit.

Dat zijn de eisen.

Verder zelf ook veel aan te vervangen (weller) en goede punten (ook nieuw te krijgen).

• Ibex
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07-12 13:41

Ibex

^^ met stom.

Ik heb hier een Aoyue 936. Een spotgoedkoop maar heel degelijk boutje. Een hoge prijs-kwaliteitverhouding :). Het enige nadeel wat ikzelf kan bedenken is dat het handvat een beetje warm word na een lange tijd solderen, maar oncomfortabel is het niet.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• djpj1111
Ok jongens, ik ben er uit. Na lang en veel onderzoek te doen op internet blijkt de AOYUE zeer goede kwaliteit te maken... na even googlen kwam ik op WilTec.info , Duitse site, die alles van aoyue verkoopt.
Voor een paar pieken meer voor nog onder de 100 euro topkwaliteit station :D Heb wel andere prijzen gezien.

Ik koop dus de 937+:
937+

Samen met een soort staalwol reiniger, staat daar ook op de site, ik heb gezien dat dat zeer handig is :)

Ik zou er graag ook voor de zekerheid een soldeerpunt bij willen kopen, moet dat met lood of loodvrij zijn?

Alleen verkopen ze daar geen ding zoals dit:

Waar is dit elders te koop? (liever een echte winkel, want ik ga geen verzendkosten betalen over eenmalig zo'n ding).
Moet dat ook met lood zijn als je een soldeerpunt met lood hebt?

• Tomfish
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-07 14:19
Kijk ook even bij www.eleshop.nl, daar staat hij ook.

edit:
Heb zelf de 936, erg fijn ding moet ik toegeven. Kabel is lekker soepel en hij is lekker snel op temperatuur.

[Voor 54% gewijzigd door Tomfish op 22-06-2009 13:18]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die tip activator heb je niet nodig als je normaal met je punt omgaat (ik iig niet ,en niemand in mijn omgeving).
Ik soldeer al 4-5 jaar met dezelfde punt ;).

Staalwol? Je bedoelt koperkrullen? Neem gewoon een vochtige (speciaal daarvoor bedoelde) spons.

eleshop is trouwens ook wel een aanrader qua prijsniveau.

[Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2009 13:55]

• djpj1111
Boudewijn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:52:
Die tip activator heb je niet nodig als je normaal met je punt omgaat (ik iig niet ,en niemand in mijn omgeving).
Ik soldeer al 4-5 jaar met dezelfde punt ;).

Staalwol? Je bedoelt koperkrullen? Neem gewoon een vochtige (speciaal daarvoor bedoelde) spons.
Ja koperkrullen denk ik ja die vind je ook op die site ;) Vochtige spons zorgt voor een temperatuur schommeling wat de punt kan beschadigen.

En ja die nederlandse webshop heeft het ook maar niet die cleaner, dus ik bestel toch maar daar alles in één.
Heb namelijk voorgenomen dit keer mijn soldeerspullen met 'ultimate care' te behandelen.

Maar wat is nu beter: soldeerpunt met of zonder lood? En kan loodvrije 'tip activator' (zie hierboven) ook op gebruikt worden op bijvoorbeeld punten met lood?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vergeet die tip activator nou, joh. Het is ook niet echt goed voor je punt. Lees eens wat het doet en wat de ervaringen zijn van anderen (bijv op CO).Daar hoor je ook dat bijna niemand het gebruikt tenzij de punt al zowat afgeschreven is. 'ulitimate care' .

Jij gaat wss. met lood solderen, omdat je niet onder de ROHS regeling valt als hobbyist.

Tsja vochtige spons: koper krast ;). Als je spons licht-vochtig is (dus geen gesis) gaat het prima, anders moet je betere punten kopen (en mi. is weller duurzamer daarin dan aoyue).

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

vochtige spons is prima inderdaad.
niet nat. onder de kraan houden en dan met de hand uitknijpen, dat is ongeveer de vochtigheid die je moet hebben.

En gewoon met lood solderen. Lood is beter en goedkoper.
Rohs is alleen voor producenten die producten op de europese markt willen afzetten aan eindgebruikers.
gelukkig vallen wij op het werk onder b2b en hebben we dus ontheffing van de rohs richtlijnen.
Wij mogen dus lekker met lood blijven solderen.

• djpj1111
Boudewijn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:59:
Vergeet die tip activator nou, joh. Het is ook niet echt goed voor je punt. Lees eens wat het doet en wat de ervaringen zijn van anderen (bijv op CO).Daar hoor je ook dat bijna niemand het gebruikt tenzij de punt al zowat afgeschreven is. 'ulitimate care' .

Jij gaat wss. met lood solderen, omdat je niet onder de ROHS regeling valt als hobbyist.

Tsja vochtige spons: koper krast ;). Als je spons licht-vochtig is (dus geen gesis) gaat het prima, anders moet je betere punten kopen (en mi. is weller duurzamer daarin dan aoyue).
Tja, ik denk niet dat punten van A-merken zoals Weller hierop passen...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daarom ;).

Maar probeer eerst maar eens gewoon met koperkrullen of een vochtige spons te werken. Die reactivator is imo alleen de moeite waard voor dure punten ;).

• Bolletje
  • Laatst online: 18:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Uhu, voor dat geld kan je misschien nog wel beter direct een nieuwe punt kopen.

Die Aoyue ziet er inderdaad ook mooi uit voor dat geld, misschien neem ik die ook nog wel eens (als deze afgeschreven is :p). Ik zie dat je er ook veel punten beschikbaar zijn, dus waarom zou je dan per se een A-merk punt van Weller erop zetten?

• djpj1111
Bolletje92 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:37:
Uhu, voor dat geld kan je misschien nog wel beter direct een nieuwe punt kopen.

Die Aoyue ziet er inderdaad ook mooi uit voor dat geld, misschien neem ik die ook nog wel eens (als deze afgeschreven is :p). Ik zie dat je er ook veel punten beschikbaar zijn, dus waarom zou je dan per se een A-merk punt van Weller erop zetten?
Misschien omdat je in plaats van die Aoyue punten kopen beter een paar euro meer kunt betalen voor een punt van Weller/Ersa/enzovoort.. :)

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-12 13:53
Xtresis schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:17:
Kijk ook even bij www.eleshop.nl, daar staat hij ook.
Minor detail: bij Eleshop staat de 937, bij Wiltec de 937+ (plus, dus). Waarschijnlijk is het verschil de draaiknop vs drukknopjes.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

djpj1111 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:59:
[...]

Misschien omdat je in plaats van die Aoyue punten kopen beter een paar euro meer kunt betalen voor een punt van Weller/Ersa/enzovoort.. :)
Ligt eraan.
Weller punt --> weller bout\station.

Qua kwaliteit is het gewoon way beter.

Alleen ga jij die kwaliteit eruit halen? Gezien je beginnersniveau (niet rottig bedoeld!) denk ik van niet.
Soldeer eerst maar eens een half jaar met je aoyue (en ga het niet te uitgebreid doen qua spullen ;)) , en als je het dan nog leuk vindt koop je een fijne 2e hands weller.

Over 2e hands gesproken: ik heb mijn WCTP-S station voor 35E met 3 nieuwe punten + bout+ houder+spons gekocht. 2e hands, maar wel gewoon in prima staat.

Het kan dus wel, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten!

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-12 13:53
Boudewijn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:23:
[...]

Ligt eraan.

Alleen ga jij die kwaliteit eruit halen?
Uit nieuwsgierigheid: waaruit blijkt het kwaliteitsverschil? Is het zo dat je als kenner het verschil al vanaf het eerste gebruik merkt? Of merk je het dat pas na een tijdje, omdat de goedkopere punten eerder verslijten? Dus stel je gaat toch niet dagelijks uren solderen, is het dan een waste of money om een weller-punt te kopen, of is de betere kwaliteit dan toch ook wel zo prettig/nuttig?

Sowieso, wat zijn de gewenste features van een goede punt en bout? Van een bout lees je dat het prettig is als-ie snel op temperatuur komt, en dat-ie die temp ook goed vast weet te houden. Van een punt lees ik over "plakken" van tin, maar als übern00b vraag ik me dan af: is dat nou fijn of juist niet fijn? Ik kan hooguit wat hardly educated guesses maken. ;(

[Voor 3% gewijzigd door Fuzzillogic op 22-06-2009 15:45]

• djpj1111
Boudewijn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:23:
[...]

Ligt eraan.

Alleen ga jij die kwaliteit eruit halen? Gezien je beginnersniveau (niet rottig bedoeld!) denk ik van niet.
Soldeer eerst maar eens een half jaar met je aoyue (en ga het niet te uitgebreid doen qua spullen ;)) , en als je het dan nog leuk vindt koop je een fijne 2e hands weller.

Over 2e hands gesproken: ik heb mijn WCTP-S station voor 35E met 3 nieuwe punten + bout+ houder+spons gekocht. 2e hands, maar wel gewoon in prima staat.

Het kan dus wel, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten!
Ik soldeer anders al sinds mijn tiende, maar jarenlang niet meer gedaan. Dus na een tijd mijn oude bout gebruikt te hebben heeft die het begeven, vandaar.
Ik heb het niet over een heel Weller station, ik heb het er gewoon over of een Weller punt op het Aoyue station past, (hoe je dat toch uitspreekt,,,)
Voor mijn gebruik waar ik weer mee wil beginnen, van eens in de zoveel tijd en zeker niet eens maandelijks heb ik geen Weller station nodig nee.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fuzzillogic schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:45:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waaruit blijkt het kwaliteitsverschil? Is het zo dat je als kenner het verschil al vanaf het eerste gebruik merkt? Of merk je het dat pas na een tijdje, omdat de goedkopere punten eerder verslijten? Dus stel je gaat toch niet dagelijks uren solderen, is het dan een waste of money om een weller-punt te kopen, of is de betere kwaliteit dan toch ook wel zo prettig/nuttig?
Weller punten gaan gewoon niet stuk als je er normaal mee omgaat. Althans dat is mijn ervaring, tenzij je domme dingen doet (zeikantte sponsen, schroevendraaier-gebruik, wrikken, met schuurpapier bewerken etc).
Sowieso, wat zijn de gewenste features van een goede punt en bout? Van een bout lees je dat het prettig is als-ie snel op temperatuur komt, en dat-ie die temp ook goed vast weet te houden. Van een punt lees ik over "plakken" van tin, maar als übern00b vraag ik me dan af: is dat nou fijn of juist niet fijn? Ik kan hooguit wat hardly educated guesses maken. ;(
Mijn prioriteiten:

Snel op temp komen (vind ik minder relevant)
Voldende warmte capaciteit (hij blijft warm, ook als je blik soldeert), maar dat is meer vermogen van je station.
Goede soepele stevige snoer (hij mag je bout niet 'omlaag trekken').
Handgreep moet lekker in de hand liggen en niet te dik\zwaar zijn.
Goede temperatuurregeling (bij de weller magnastat serie regelt de punt dat).
Stevige behuizing
Zelf makkelijk aan kunnen modden als er iets stuk is.
Veelvoud aan punten beschikbaar

Prijs vind ik minder belangrijk, als het maar goed spul is dat blijft werken.

Tin moet een beetje blijven kleven aan je hete bout ja. Als je je werkstuk opwarmt, dan blijft springt het daar automagisch op over. Sowieso: Als je soldeert maak je met je bout het werkstuk warm, en voer je de tin op het werkstuk toe. Niet op je bout ,dat doen veel mensen die beginnen nog fout.
djpj1111 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:39:
[...]

Ik soldeer anders al sinds mijn tiende, maar jarenlang niet meer gedaan. Dus na een tijd mijn oude bout gebruikt te hebben heeft die het begeven, vandaar.
Ik heb het niet over een heel Weller station, ik heb het er gewoon over of een Weller punt op het Aoyue station past, (hoe je dat toch uitspreekt,,,)
Voor mijn gebruik waar ik weer mee wil beginnen, van eens in de zoveel tijd en zeker niet eens maandelijks heb ik geen Weller station nodig nee.
De gewone punten mischien, maar de magnastats zeker niet ;).

[Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2009 16:54]

• djpj1111
Zo dan net dus Aoyue 937+ + automatische striptang + derde hand met loep + extra reserve soldeerpunt + Lötzinn-Abstreifer mit Tischständer (die droogreiniging spons met koper)

dat voor 82,80 besteld, kwamen nog wel 10 euro UPS verzendkosten+paypal kosten bij helaas

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je ook tin?
En litze (of een zuiger)?

[Voor 47% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2009 20:13]

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Heb hier een goedkoop aziatisch ding van 5 euro uit de gamma grabbelbak. Ding is inmiddels 2 jaar oud, vermogen van 50W, en heeft inmiddels iets van 150 elco's in/uit moederborden ge(de)soldeerd. Nog nooit een bord kapot gesoldeerd, en ook draden heeft dit ding geen enkel probleem mee. Had hiervoor ook een niet-regelbare 25W weller, maar die kreeg de elco's niet uit de borden. Dat laatste heeft zeer waarschijnlijk met loodvrije soldeer te maken, aangezien je dat een stuk heter moet stoken wil je dat fatsoenlijk kunnen desolderen.

• djpj1111
Boudewijn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:12:
Heb je ook tin?
En litze (of een zuiger)?
litze=is niet nodig voor mij op dit moment nog niet

tin heb ik al

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

25W is ook te weinig, omdat een elco vaak in de groundplane van je mobo zit.

djpj1111: okay als jij geen litze nodig denkt te hebben :)

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Boudewijn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:50:
In de topicstart geeft hij aan de soldeerbout te gaan gebruiken voor bedrading.
dan heb je inderdaad niet direct litze nodig.

• djpj1111
(Nog) Niet nodig nee, ik ga nog wel misschien wat SMD ledjes verwijderen en vervangen, dan zal ik een vacuumzuignapje(of ander oppakmiddel)/desoldeerdraad (of litze, wat is het verschil) kopen.

En mocht dat te moeilijk lijken dan ga ik wel naar een professioneel die dat hele printplaatje levert met de SMD ledjes die ik wil. (het gaat om een Xbox 360 ring of light)

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

desoldeerdraad, litze is gewoon hetzelfde.
Van die fijne gevlochten koperdraadjes.
Heb je nog in verschillende breedtes afhankelijk van je toepassing.
Ik vind het zelf veeeeel beter werken dan zo'n vacuumpompje.

We hebben ook nog zo'n "zuigbout", maar dat vind ik ook altijd van die ondingen. Vooral als niemand de moeite neemt om hem schoon te maken na gebruik.

• djpj1111
M a r c o schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:02:

We hebben ook nog zo'n "zuigbout", maar dat vind ik ook altijd van die ondingen. Vooral als niemand de moeite neemt om hem schoon te maken na gebruik.
Ja maar jij werkt ook bij een bedrijf waar ze constant dat soort dingen doen, hoe heet het bedrijf eigenlijk?

Ik heb het 1 keer nodig voor 5 smds.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Boudewijn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:50:
25W is ook te weinig, omdat een elco vaak in de groundplane van je mobo zit.

De regelbare weller stations op school kregen die dingen er ook niet fatsoenlijk uit, evenals de desoldeerbout. Op een gegeven moment kwam de docent met zwaarder gereedschap aan en hebben we zelfs het gat nog uitgeboord voor er weer nieuwe elco's ingekomen zijn. Vond het persoonlijk een wonder dat dat bord nog werkte na die booractie.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

djpj1111 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:51:
[...]
Ja maar jij werkt ook bij een bedrijf waar ze constant dat soort dingen doen, hoe heet het bedrijf eigenlijk?
Ik heb het 1 keer nodig voor 5 smds.
zul je wel niet kennen. STN BV.
een bedrijfje met 6 man. we ontwerpen en produceren apparatuur voor het kabelnetwerk. wijkkasten en headends enzo (modulatoren, versterkers, test generators, dat soort dingen)
Tegenwoordig zit ik meer in ontwikkeling dan productie, dus solderen is meer voor onderzoek of prototypes. en heel af en toe wat bijspringen voor productie.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_JGC_ schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:15:
[...]

De regelbare weller stations op school kregen die dingen er ook niet fatsoenlijk uit, evenals de desoldeerbout. Op een gegeven moment kwam de docent met zwaarder gereedschap aan en hebben we zelfs het gat nog uitgeboord voor er weer nieuwe elco's ingekomen zijn. Vond het persoonlijk een wonder dat dat bord nog werkte na die booractie.
Ik heb een 80W weller station en krijg bijna alles los.
Mocht het echt een probleem worden, dan heb ik er gewoon nog een ;).

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:45
M a r c o schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:02:
Krijg je daar echt de laatste restjes mee weg? Ik heb vaak genoeg met een desoldeerpompje lopen kloten en dat er net een beetje een beetje tin blijft zitten waardoor je het desbetreffende component kan gaan loswrikken :(

Ik ga daar eens een rolletje van kopen en eens proberen...

On-topic: Hierzo 2 30 watt "Skytronic" boutjes, gekocht bij Radio Centrum in Utrecht.Volgensmij heb ik er twee omdat ze om de zoveel tijd sterven. Ja ik weet het, ik moet maar eens kwaliteit kopen. :P Voor ongeveer 12 tot 15 euro (weet aankoopprijs niet meer echt) houden ze het toch nog vrij lang uit...
Owjah, ook nog een Velleman 30W bout voor loodvrij solderen, maar die misbruik ik meer als bout voor de wat zwaardere dingen.

Weblog | Straling!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het litze krijg je echt zo goed ls alles weg.

Alleen DIL IC's is ook gewoon een geknoei en gewrik met litze.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Ik gebruik het pompje alleen om soms eerst wat tin weg te halen en niet te veel litze te verspillen.
(bij onderdelen waar veel tin aan zit, connectoren ofzo)
Daarna de litze.
Het is wel wat afhankelijk van de verhouding tussen het gat en het pootje van het component.
Als een poot van een component "klemmend" in een gat zit, is het heel moeilijk om hem volledig los te krijgen.
Bij DIL IC's vind ik het juist weer super eenvoudig, omdat de pootjes heel dun zijn. Een dil ic verwijder ik conder moeite.
Pinheaders zijn bijvoorbeeld lastiger omdat de pootjes daar vaak dikker zijn, en krapper in de gaten zitten.

• 264469
  • Laatst online: 23-10-2017
ik heb een weller 35watt met vervangbare keramische punt en dat is chill werken :D
flux gebruik ik als ik printplaten gemaakt heb, dan kan je beter op dat koper solderen ;)

• Vandread
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04-12 20:08
Aan de hand van dit topic een Ersa RDS80 besteld, echter daar zit toch wel een heel vatsige punt bij!
Voor hele fijne draadjes, welke punt kan ik het beste bestellen? (draadjes komen aan een 3 polig stekkertje, dus het is vrij krapjes)
Bij Conrad: deze bijvoorbeeld: 823155 - 89 ERSADUR duurzame soldeerpunt type 842
Of is deze handiger: 588364 - 89 LF-ERSADUR Soldeerpunt 832 UD LF duurzame soldeerpunten

Ben nog niet zo heel thuis in het geheel maar ben wel heel benieuwd!

Pssst Tesla kopen?

• Gizmo.
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 04-09 22:05
Ik ben aardig tevreden over mijn Ayoue soldeerstation.
Ik heb tijdens een stage op een reparatie afdeling van een bedrijf gewerkt en daar gebruikten ze weller voor het standaard en het wat lompere werk, er werd JCB gebruikt voor het desolderen en voor smd en metcal (oki) voor het desolderen en solderen van componenten op grote kopervlakken.
Als ik mijn eigen Ayoue station daarmee vergelijk is de prijs kwaliteit verhouding van ayoue goed.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe lang gaat je aoyue al mee?
Is hij stuiterproof?
Heb je hem als een een week in laten bakken? (dat is wel nasty als hij niet uitschakelt...)

• Gizmo.
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 04-09 22:05
Al bijna 3,5 jaar (september 2006).

Ik heb nog niet geprobeerd of hij stuiterproof is, waarschijnlijk niet.
Dat is imho ook een beetje een onzinvraag, een soldeerstation staat meestal op een tafel of bureau en stuitert daardoor ook niet zo snel.

Ook nog niet geprobeerd, het lijkt me ook wat onzinnig om dat te doen.

Zoals ik eerder al zei de prijs kwaliteit is goed, maar verwacht geen top kwaliteit, daar is de prijs ook niet naar.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja maar dat zijn nou net de dingen die op veel plekken wel met stations gebeuren, er valt meuk op, of ze vallen.
Of je legt je bout een keer tegen het plastic...

En aan laten staan: je wil niet weten hoe vaak het sommigen gebeurt... :X

• F4T4L_3RR0R
Boudewijn schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 05:47:
Of de meuk op de grond zetten in de veronderstelling dat je het spul had uitgeschakeld en het wel afgekoeld zal zijn.

Een schroeiplek in de vloerbedekking onder mijn voeten herinnert mij daar al 10 jaar aan...

Edit:

Ik soldeer nu al 15 jaar met hetzelfde Antex boutje... (en hetzelfde soldeerpuntje)

Zag laatst op Discovery Science een programma over een bedrijf/lab die geavanceerde robotten bouwt. En raadt eens wat voor boutjes ze daar gebruiken...

[Voor 23% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 20-01-2010 06:09]

• toffe_jongen
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-05-2010
ik heb momenteel al enige soldeerbouten versleten, zit nu aan mijn 3e versie, mijn eerste was een Weller, daarna een Ironside, en dan uiteindelijk de Ersa, de beste tot nu toe is nog steeds de Ersa, zeer duurzame soldeerpunten en warmt zéér snel op in vergelijking met andere merken.

ik soldeer verschrikkelijk veel elektronica en heb het nooit echt gehad op de soldeerstations en werk daarom nog altijd met de standaard 25W versie, de Ersa multitip C25. De kabels zijn in het begin misschien een beetje stug, maar dat deert me niet. de soldeerbout koelt ook niet snel af als je constant aan het solderen bent, een voordeel dat de ironside en de Weller niet hadden.
ook zit voor mij de Ersa net wat makkelijker in de hand !

maar uiteindelijk blijft het een personelijke beslissing, die pas na verschillende soldeerboutjes gebruikt te hebben duidelijk blijkt. en kijk ook niet op €5 euro als je voor een kwaliteitsmerk gaat, geef liever 5 euro meer uit, waardoor je kwaliteitsvollere punten e.d. hebt.

• Vandread
  • Laatst online: 04-12 20:08
Vandread schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 11:42:
Ben nog niet zo heel thuis in het geheel maar ben wel heel benieuwd!
Nouhmoe heeft niemand verstand van puntjes hier? :+

Pssst Tesla kopen?

• bassie
Ik heb zelf ook een RDS80 en ik soldeer eigenlijk alles met die "vatsige" punt. Heb laatst nog een ft232rl printje grotedeels met die punt gesoldeerd. Alleen voor de onderdelen echt dicht op elkaar (2x 0603 naast elkaar) is de punt te dik. Daarvoor heb een 0.4mm punt. Misschien dat een 1mm punt beter geweest was, 0.4 is wel erg klein.

• Rmg
  • Laatst online: 21:58
Boudewijn schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 05:47:
Uhh ja maar dat zijn nou net de dingen die op veel plekken wel met stations gebeuren, er valt meuk op, of ze vallen.
Of je legt je bout een keer tegen het plastic...

toevallig heb ik onlangs eens accu boormachine van een meter hoog op mijn aoyue 909 laten vallen, miste gelukkig de hetelucht bout en raakte alleen de kap.

Na wat angstzweet alles ff getest en er was niets kapot, de hetelucht bout, vooral het verwarmings element, is wel gevoelig maar dat is logisch

• antiekeradio
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
(overleden)
heb een velleman stationnetje, sinds meer dan 10 jaar af en toe gebruikt.

De temperatuur regeling maakt een wat zoemend geluid als hij rond het instelpunt zit.
Dat zorgt ervoor dat je niet eens naar de rij ledjes hoef te kijken om te weten of hij op temperatuur is.
[edit]en je vergeet niet om hem na gebruik uit te zetten...

de rij ledjes is zowieso een beetje bras, want deze geeft ook wel eens volle schaal aan terwijl de regeling halverwege staat (en de temperatuur ook daadwerkelijk op het ingestelde punt schommelt)

het verwisselen van punten zou je snel kunnen doen als je met een tang de huls losdraait, maar ik heb meestal voor 1 klus maar 1 punt nodig en dan doe je het gewoon met de hand.

Het invoeren van tin aan je component is inderdaad waar, maar het is wel zo dat een klein druppeltje soldeer op de punt er voor zorgt dat de warmte veeeeel sneller in het werkstuk trekt. het eerste drupje doe je dus altijd op de punt, en je draait/kantelt de punt dan zo dat het soldeer je te solderen component raakt.

[Voor 3% gewijzigd door antiekeradio op 02-02-2010 11:39]

Petrolhead en draadjesnerd

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:23

Stoney3K

Flatsehats!

Boudewijn schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:58:
Alleen DIL IC's is ook gewoon een geknoei en gewrik met litze.
Voor DIL chippies is een sucker inderdaad weer veel handiger, gewoon zuigpompje op de pin, bout erop, klik...

Als je met litze aan de gang gaat heb je ook goed kans dat je het IC van binnen goed gaar maakt. Ik heb zo al menig opamp naar de jachtvelden geholpen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar ik kan echt helemaal niets met een tinzuiger, dat gaat bij mij echt voor geen meter.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

antiekeradio schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:39:
Het invoeren van tin aan je component is inderdaad waar, maar het is wel zo dat een klein druppeltje soldeer op de punt er voor zorgt dat de warmte veeeeel sneller in het werkstuk trekt. het eerste drupje doe je dus altijd op de punt, en je draait/kantelt de punt dan zo dat het soldeer je te solderen component raakt.
Dat noemen ze een warmtebrug maken, om het contactoppervlak tussen de punt, en het werkstuk te vergroten, waardoor je een betere warmteoverdracht hebt.

• Camacha
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Zo, Camacha gaat ook aan het solderen. Het lange verhaal kort is dat ik bezig ben een 3D-printer te bouwen en probeer daar zoveel mogelijk van te leren. Niet easy peasy een kitje bestellen dus, maar pijnlijk en moeizaam zelf samenstellen en sourcen :) Dat betekent ook dat ik mijn electronica (deels) in elkaar wil gaan zetten. Mocht ik het grandioos verprutsen is dat op zich niet eens zo erg, liever niet, maar daar leer je ook een hoop van en een betere bestemming dan dat heb ik niet voor mijn geld. Om het een iets minder grote sprong te laten zijn zal ik eerst zo'n electrokitje met een beetje vergelijkbare onderdeeltjes in elkaar prakken en bakken, zodat ik alvast een hoop een keer verkeerd gedaan heb.

Ik heb nu echt zo'n hatsieknatsboutje, maar daar wordt ik stapeldol van. Daarom wil ik nu een station om het mee te leren. Ik verwacht niet ontzettend veel te gaan solderen, daarom hoeft het geen Weller of andere high-end te zijn wat mij betreft. Denk aan zo nu en dan een printje met onderdelen, stekkertjes en andere meuk voor de computer, dat soort werk. Mocht ik toch veel gaan solderen koop ik wel een keer wat echt kwalitatiefs als het ding dat ik nu koop kapot is gegaan. Ik hoor veel goeds over Aoyue (Hakko clones met iets mindere specificaties) en ben met name geïnteresseerd in de 936 en de 937. Ik wil niet te veel geld uitgeven, maar tegelijk wel iets kopen waar ik voorlopig ook iets aan heb. Daarom twijfel ik of het dat extra geld voor die 937 nu wel of niet waard is. Heeft iemand input wat betreft die twee opties of nog handige alternatieven?

Verder vroeg ik me nog af wat een must is om erbij te kopen. Ik wilde sowieso al een antistatische mat kopen (ook in verband met de computer) en heb al zo'n polsbandje en tin, maar verder? Een derde hand, tinzuiger, extra punten? Ik weet het niet zo goed. Tips?

Persuader of bytes.

• larsiano
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Heb je het hele topic al doorgelezen, zitten meestal wel veel bruikbare tips in? Wat is een anastatische mat moet je daar op gaan zitten ofzo? Voor jouw doel kan je denk ik zelf het beste bepalen welke de juiste voor jou is en wat je erbij nodig hebt om de klus te klaren. Maar wie kan er nou leven zonder derde hand? Zoals je zelf zegt heb je genoeg aan een goedkopere versie dan zou ik niet eens meer naar het duurdere model kijken (scheelt ook nogal wat)...Of vraag het aan de leverancier. En aangezien je een 'printer' wil maken zou ik ook z’n tinzuiger erbij halen en zonder tin kom je nergens :) Succes, Ik hoop dat er wel verslag komt over de 'build' van je nieuwe printer!

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Camacha schreef op woensdag 23 november 2011 @ 06:06:
[...]

Verder vroeg ik me nog af wat een must is om erbij te kopen. Ik wilde sowieso al een antistatische mat kopen (ook in verband met de computer) en heb al zo'n polsbandje en tin, maar verder? Een derde hand, tinzuiger, extra punten? Ik weet het niet zo goed. Tips?
Die Aoyue-stationnetjes zijn best fijn. Erg goedkoop, maar wel een goede grip en siliconen snoer. Ik heb er een gehad en met plezier gebruikt maar uiteindelijk voor m'n werk overgestapt op een Metcal MX-500.

Wat een must is om te kopen? Als je met smd aan de slag gaat kan ik een rolletje 0,5mm diameter tin aanraden, samen met een fluxpen en soldeerlitze. Een antistatische mat heb je in eerste instantie niet nodig - met een polsbandje kom je een heel eind. Wat voor dingen wil je vooral gaan solderen?

Dato DUO synth voor twee

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Nog een alternatief gespot dat er goed uitziet. Dit keer een Weller clone: de Velleman VTSSC50N.
larsiano schreef op woensdag 23 november 2011 @ 06:30:
Heb je het hele topic al doorgelezen, zitten meestal wel veel bruikbare tips in?
Uiteraard heb ik alles doorgelezen.
Succes, Ik hoop dat er wel verslag komt over de 'build' van je nieuwe printer!
Er staat al het nodige in het 3D-printertopic en momenteel ben ik bezig met een online ruimte voor dat en veel meer van mijn werk, ook creatief.
David schreef op woensdag 23 november 2011 @ 08:08:
Een antistatische mat heb je in eerste instantie niet nodig - met een polsbandje kom je een heel eind. Wat voor dingen wil je vooral gaan solderen?
De mat is deels ook voor de computeronderdelen waar ik regelmatig mee in de weer ben. Door het relatief beperkte budget bij het inrichten van mijn kamer is er veel plastic en in combinatie met de winter knettert dat soms lekker. Gezien hier een tijd terug een videokaart is overleden om onduidelijke redenen tijdens het er aan werken neem ik graag het zekere voor het onzekere.

Wat ik wil gaan solderen? Nu vooral mijn 3D-printerelectronica. Verder kleine reparaties aan de computer, stekkertjes en dat soort werk. Ik bedenk me nu dat het misschien ook wel handig is om af en toe wat 'mechanisch' te kunnen solderen (blik, ijzer- en lasdraad). Ik kan lassen, maar voor het fijnere werk is solderen soms nog wel praktisch.

Persuader of bytes.

• David
Camacha schreef op woensdag 23 november 2011 @ 18:26:

[...]

Wat ik wil gaan solderen? Nu vooral mijn 3D-printerelectronica. Verder kleine reparaties aan de computer, stekkertjes en dat soort werk. Ik bedenk me nu dat het misschien ook wel handig is om af en toe wat 'mechanisch' te kunnen solderen (blik, ijzer- en lasdraad). Ik kan lassen, maar voor het fijnere werk is solderen soms nog wel praktisch.
Vergeet dat blik en ijzerdraad; daarvoor kun je het best een grote dikke bout gebruiken die rechtstreeks in het stopcontact gaat. De meeste aanbevelingen in dit topic zijn prima voor wat jij met je soldeerstation wilt doen.

Wat betreft de Velleman: voordat ik de Aoyue 936 kocht had ik een Velleman soldeerstationnetje. Stug pvc snoer, onduidelijke temperatuurregeling en gammele bouwkwaliteit. De Aoyue was echt een verademing.

Nog even iets over punten: in plaats van een klein rond puntje gebruik ik zelf liever een platte punt. Daarmee is het veel makkelijker een groot oppervlak te creëren voor warmteoverdracht.

Dato DUO synth voor twee

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

David schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:04:
Vergeet dat blik en ijzerdraad; daarvoor kun je het best een grote dikke bout gebruiken die rechtstreeks in het stopcontact gaat.
Okay. Ik heb een redelijk lompe bout liggen, maar die heeft weer niet genoeg vermogen voor dat soort werk, maar dan kan ik er nog wel een keer zo'n ding bijkopen. Die zijn niet zo duur.
De meeste aanbevelingen in dit topic zijn prima voor wat jij met je soldeerstation wilt doen.
True, misschien kan ik ook gewoon beter zeggen dat ik zelf nog even wat input wilde.
Wat betreft de Velleman: voordat ik de Aoyue 936 kocht had ik een Velleman soldeerstationnetje. Stug pvc snoer, onduidelijke temperatuurregeling en gammele bouwkwaliteit. De Aoyue was echt een verademing.
Duidelijk. Ik neig dan vrij sterk naar die 936, ik zie de meerwaarde van de 937 voor dat geld niet zo.
Nog even iets over punten: in plaats van een klein rond puntje gebruik ik zelf liever een platte punt. Daarmee is het veel makkelijker een groot oppervlak te creëren voor warmteoverdracht.
Wat vind jij van de Eleshopsetje? Is dat een leuke combinatie of kan ik beter zelf één of twee extra losse punten kopen?

Persuader of bytes.

• cable-one
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:55
Ik heb geen verstand van types ed, maar volgens mij loopt er op samenkopen nu een actie met apparatuur me oa bouten

Edit:
http://www.samenkopen.net/action/677633

[Voor 17% gewijzigd door cable-one op 23-11-2011 19:15]

• David
Camacha schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:10:
[...]

Wat vind jij van de Eleshopsetje? Is dat een leuke combinatie of kan ik beter zelf één of twee extra losse punten kopen?
Het fijne puntje dat ze erbij doen is volgens mij een conische. Als je zes euro kan missen kun je deze meteen meebestellen. Ze hebben daar trouwens ook tin, litze en pincetten (geen fluxpen helaas).

Dato DUO synth voor twee

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

cable-one schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:15:
Ik heb geen verstand van types ed, maar volgens mij loopt er op samenkopen nu een actie met apparatuur me oa bouten

Edit:
Bedankt voor de tip :) Die actie is volgens mij nog van Eleshop ook. Ik ga eens even kijken wat handig is wat betreft verzendkosten en levertijd.
David schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:15:
Het fijne puntje dat ze erbij doen is volgens mij een conische. Als je zes euro kan missen kun je deze meteen meebestellen. Ze hebben daar trouwens ook tin, litze en pincetten (geen fluxpen helaas).
Bedoel je die er bovenop dat setje bij kopen of gewoon alleen die er bij?

Persuader of bytes.

• David
Welk setje bedoel je - die set van vijf puntjes op de website van Eleshop? Zo'n setje puntjes kost bijna net zoveel als het hele soldeerstation. Die vijf heb je denk ik niet nodig. Ik soldeer veel en heb bijna altijd genoeg aan de ene platte punt.

Dato DUO synth voor twee

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

David schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:25:
Welk setje bedoel je - die set van vijf puntjes op de website van Eleshop? Zo'n setje puntjes kost bijna net zoveel als het hele soldeerstation. Die vijf heb je denk ik niet nodig. Ik soldeer veel en heb bijna altijd genoeg aan de ene platte punt.
Die bedoelde ik inderdaad. Op zich heb je wel een punt (no pun intended :D :'( ), maar het station is natuurlijk ook te goedkoop voor woorden. Als ik naar de verzendkosten kijk kan ik gelijk beter meebestellen wat ik misschien nodig heb.

Maar goed, niet te veel dus. Check.

Persuader of bytes.

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:23
Ik gebruik nu bijna twee jaar een regelbaar Toolcraft station. Het is inderdaad niet erg high end, maar smd componenten vallen er zeer goed mee te solderen en op de kwaliteit valt weinig aan te merken. Ik heb er intussen al meerdere keren het nand geheugen van een xbox mee vervangen.

Voor het grovere soldeerwerk gebruik ik een Weller station dat voor zover ik weet al 50 jaar in de familie zit. :p Zolang je de juiste gereedschappen hebt valt alles eigenlijk wel goed te solderen. Je kan beter bij de aldi voor 5 euro 2 derdehandjes kopen dan de hele tijd je vingers verbranden.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Zo, ik heb besteld:

- Aoyue 936
- Litze + tinzuiger (kost niet veel, beide eens proberen)
- Setje punten
- Derde hand (al dan niet met lichtje)

Een fluxpen heb ik vooralsnog niet kunnen vinden, maar dat zie ik nog wel even. Ik ben vanavond al even de stad in geweest en heb een ESD-mat en een electrokitje gekocht. Dat laatste bevat mooi wat onderdelen om mee te oefenen, LED's, capicatoren, een IC en nog wat spul.

Ik ben zeer benieuwd, het setje maakt in ieder geval enthousiast, al zijn die kleine afstanden tussen sommige zaken wel wat intimiderend :p Ik moet mijzelf weerhouden er nu niet te veel mee te pielen, anders is het alweer stuk.
cable-one schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:15:

Edit:
Het scheelde niet veel, maar 7, 20 euro in de zak is toch weer 7, 20 euro in de zak :p Bedankt!

Persuader of bytes.

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07-12 08:43
Als fluxpen kan ik deze zeker aanbevelen! : http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=360408557636
Op m'n werk gebruiken we hem ook, ideaal. Zit een kwastje aan om het netjes aan te brengen. Je kunt m ook zelf bijvullen (wordt leeg geleverd). Ideaal ding!

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Miepermans
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Zo, Hier een enorm Weller Fan!

Ik gebruik nu al een aantal jaren een 80 Watt Soldeerstation.

Standaard krijg je die geleverd met een +- 3mm tipje, maar aangezien ik dit niet vind werken heb ik begin van t jaar een nieuw tipje gekocht, lijkt nog kleiner dan 1 mm te zijn. Werkt heerlijk!

Ik heb begin van het jaar een radiostudio aan elkaar gesoldeerd, Dwz. tegen de 600 Neutrik connectoren gesoldeerd ( Gelukkig nieuwe!!! )

Dit zijn per connector 3 contacten, De tip is nogsteeds als nieuw. Het soldeerin wat ik gebruik heeft al flux in zich, Ik ben helemaal vrolijk met dit setje. Wel heb ik voor de zekerheid maar meteen 2 tipjes besteld begin van het jaar. De tweede ligt voorlopig gewoon erg goed in mijn electronica doos.

Mijn soldeertemperatuur is altijd 350 Graden, voor zowel printplaten als draadjes aan elkaar solderen. Mocht ik hele oude pluggen tegenkomen die ik moet desolderen, dan wil ik wel eens naar de 380 gaan en soms ietsje hoger. Meestal zijn deze pluggen ook niet meer goed te gebruiken omdat het oude tin teveel troep nalaat.

Vooralsnog ben ik dus een overtuigd Weller gebruiker. ik heb nog wel wat andere soldeerbouten, maar dat is echt voor in noodgevallen ( zonder station, snel in te pakken ) deze zijn volgens mij van een of ander habby wabby merk maar doen het wel.

Een goede soldeerder, kan met alles solderen ;) haha... ( kom er maar in met uw kritiek! )

• bazzzzzz
  • Laatst online: 19:56
(jarig!)
de soldeerflux van dickbest bevalt mij ook goed!

http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=2127

Ik heb zelf ook een weller maar helaas een magnesat. Een punt met tin/recevoirtje past daar helaas niet op. Voor wie echt een goedkope bout wil is dit ook een behoorlijk acceptabele bout:
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=1839

Over de levensduur daarvan durf ik niet te zeggen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Helaas een magnastat? Niets mis mee hoor, en een reservoir ... dat heb je niet nodig voor solderen?

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
bazzzzzz: als je een Gullwing punt (zo een met een resevoir voor het solderen van tqfp e.d.) bedoelt: je kunt ook een PT-LT adapter gebruiken, bijvoorbeeld deze voor 370 graden en dan kun je alle LT puntjes gebruiken, dus ook de LT-GW.

• bazzzzzz
  • Laatst online: 19:56
(jarig!)
@Springuin: bedankt voor de tip! Voor smd-ic's is zo'n holle punt gewoon ideaal.

Ik moet nog even zoeken bij farnell naar het juistje type want de gewone versie van de LT-GW verkopen ze alleen per 10. De loodvrije kan je wel per stuk kopen. Maar goed zelfs conrad verkoopt beide punten zag ik dus ik kan altijd daar nog bestellen:)

• I_am_akira
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:41
fijn topic dit hulde :7

ik zoek zelf nog draad voor het solderen van zeer klein smd electronica. ik had er eerst een klosje van maar ben het kwijt. het is super dun en heeft een coating die verdwijnd als je er met soldeer tin op komt

dunner dan awg30 en zeer flexibel en zonder kunstof isolatie, hiermee kan op een smd board in 2 mm wel 4 draadjes zetten b.v.

iemand enig idee waar je dit kan kopen?

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
Roadrunner heet dat. Kun je bij farnell kopen. Ze gaan per vier spoeltjes. Ze hebben ook een setje met vier verschillende kleuren.
Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee