Fuzzillogic schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:45:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: waaruit blijkt het kwaliteitsverschil? Is het zo dat je als kenner het verschil al vanaf het eerste gebruik merkt? Of merk je het dat pas na een tijdje, omdat de goedkopere punten eerder verslijten? Dus stel je gaat toch niet dagelijks uren solderen, is het dan een waste of money om een weller-punt te kopen, of is de betere kwaliteit dan toch ook wel zo prettig/nuttig?
Weller punten gaan gewoon niet stuk als je er normaal mee omgaat. Althans dat is mijn ervaring, tenzij je domme dingen doet (zeikantte sponsen, schroevendraaier-gebruik, wrikken, met schuurpapier bewerken etc).
Sowieso, wat zijn de gewenste features van een goede punt en bout? Van een bout lees je dat het prettig is als-ie snel op temperatuur komt, en dat-ie die temp ook goed vast weet te houden. Van een punt lees ik over "plakken" van tin, maar als übern00b vraag ik me dan af: is dat nou fijn of juist niet fijn? Ik kan hooguit wat hardly educated guesses maken.

Mijn prioriteiten:
Snel op temp komen (vind ik minder relevant)
Voldende warmte capaciteit (hij blijft warm, ook als je blik soldeert), maar dat is meer vermogen van je station.
Goede soepele stevige snoer (hij mag je bout niet 'omlaag trekken').
Handgreep moet lekker in de hand liggen en niet te dik\zwaar zijn.
Goede temperatuurregeling (bij de weller magnastat serie regelt de punt dat).
Stevige behuizing
Zelf makkelijk aan kunnen modden als er iets stuk is.
Veelvoud aan punten beschikbaar
Prijs vind ik minder belangrijk, als het maar goed spul is dat blijft werken.
Tin moet een beetje blijven kleven aan je hete bout ja. Als je je werkstuk opwarmt, dan blijft springt het daar automagisch op over. Sowieso: Als je soldeert maak je met je bout het werkstuk warm, en voer je de tin op het werkstuk toe. Niet op je bout ,dat doen veel mensen die beginnen nog fout.
Anoniem: 289736 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:39:
[...]
Ik soldeer anders al sinds mijn tiende, maar jarenlang niet meer gedaan. Dus na een tijd mijn oude bout gebruikt te hebben heeft die het begeven, vandaar.
Ik heb het niet over een heel Weller station, ik heb het er gewoon over of een Weller punt op het Aoyue station past, (hoe je dat toch uitspreekt,,,)
Voor mijn gebruik waar ik weer mee wil beginnen, van eens in de zoveel tijd en zeker niet eens maandelijks heb ik geen Weller station nodig nee.
De gewone punten mischien, maar de magnastats zeker niet

.
[
Voor 24% gewijzigd door
Boudewijn op 22-06-2009 16:54
]