Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 11:32
Ik gebruik nu bijna twee jaar een regelbaar Toolcraft station. Het is inderdaad niet erg high end, maar smd componenten vallen er zeer goed mee te solderen en op de kwaliteit valt weinig aan te merken. Ik heb er intussen al meerdere keren het nand geheugen van een xbox mee vervangen.

Voor het grovere soldeerwerk gebruik ik een Weller station dat voor zover ik weet al 50 jaar in de familie zit. :p Zolang je de juiste gereedschappen hebt valt alles eigenlijk wel goed te solderen. Je kan beter bij de aldi voor 5 euro 2 derdehandjes kopen dan de hele tijd je vingers verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Zo, ik heb besteld:

- Aoyue 936
- Litze + tinzuiger (kost niet veel, beide eens proberen)
- Setje punten
- Derde hand (al dan niet met lichtje)

Een fluxpen heb ik vooralsnog niet kunnen vinden, maar dat zie ik nog wel even. Ik ben vanavond al even de stad in geweest en heb een ESD-mat en een electrokitje gekocht. Dat laatste bevat mooi wat onderdelen om mee te oefenen, LED's, capicatoren, een IC en nog wat spul.

Ik ben zeer benieuwd, het setje maakt in ieder geval enthousiast, al zijn die kleine afstanden tussen sommige zaken wel wat intimiderend :p Ik moet mijzelf weerhouden er nu niet te veel mee te pielen, anders is het alweer stuk.
cable-one schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:15:
Ik heb geen verstand van types ed, maar volgens mij loopt er op samenkopen nu een actie met apparatuur me oa bouten

Edit:
http://www.samenkopen.net/action/677633
Het scheelde niet veel, maar 7, 20 euro in de zak is toch weer 7, 20 euro in de zak :p Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
Als fluxpen kan ik deze zeker aanbevelen! : http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=360408557636
Op m'n werk gebruiken we hem ook, ideaal. Zit een kwastje aan om het netjes aan te brengen. Je kunt m ook zelf bijvullen (wordt leeg geleverd). Ideaal ding!

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Zo, Hier een enorm Weller Fan!

Ik gebruik nu al een aantal jaren een 80 Watt Soldeerstation.

Standaard krijg je die geleverd met een +- 3mm tipje, maar aangezien ik dit niet vind werken heb ik begin van t jaar een nieuw tipje gekocht, lijkt nog kleiner dan 1 mm te zijn. Werkt heerlijk!

Ik heb begin van het jaar een radiostudio aan elkaar gesoldeerd, Dwz. tegen de 600 Neutrik connectoren gesoldeerd ( Gelukkig nieuwe!!! )

Dit zijn per connector 3 contacten, De tip is nogsteeds als nieuw. Het soldeerin wat ik gebruik heeft al flux in zich, Ik ben helemaal vrolijk met dit setje. Wel heb ik voor de zekerheid maar meteen 2 tipjes besteld begin van het jaar. De tweede ligt voorlopig gewoon erg goed in mijn electronica doos.

Mijn soldeertemperatuur is altijd 350 Graden, voor zowel printplaten als draadjes aan elkaar solderen. Mocht ik hele oude pluggen tegenkomen die ik moet desolderen, dan wil ik wel eens naar de 380 gaan en soms ietsje hoger. Meestal zijn deze pluggen ook niet meer goed te gebruiken omdat het oude tin teveel troep nalaat.

Vooralsnog ben ik dus een overtuigd Weller gebruiker. ik heb nog wel wat andere soldeerbouten, maar dat is echt voor in noodgevallen ( zonder station, snel in te pakken ) deze zijn volgens mij van een of ander habby wabby merk maar doen het wel.

Een goede soldeerder, kan met alles solderen ;) haha... ( kom er maar in met uw kritiek! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:41
de soldeerflux van dickbest bevalt mij ook goed!

http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=2127

Ik heb zelf ook een weller maar helaas een magnesat. Een punt met tin/recevoirtje past daar helaas niet op. Voor wie echt een goedkope bout wil is dit ook een behoorlijk acceptabele bout:
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=1839

Over de levensduur daarvan durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Helaas een magnastat? Niets mis mee hoor, en een reservoir ... dat heb je niet nodig voor solderen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 21:05
bazzzzzz: als je een Gullwing punt (zo een met een resevoir voor het solderen van tqfp e.d.) bedoelt: je kunt ook een PT-LT adapter gebruiken, bijvoorbeeld deze voor 370 graden en dan kun je alle LT puntjes gebruiken, dus ook de LT-GW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:41
@Springuin: bedankt voor de tip! Voor smd-ic's is zo'n holle punt gewoon ideaal.

Ik moet nog even zoeken bij farnell naar het juistje type want de gewone versie van de LT-GW verkopen ze alleen per 10. De loodvrije kan je wel per stuk kopen. Maar goed zelfs conrad verkoopt beide punten zag ik dus ik kan altijd daar nog bestellen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-07 12:56
fijn topic dit hulde :7

ik zoek zelf nog draad voor het solderen van zeer klein smd electronica. ik had er eerst een klosje van maar ben het kwijt. het is super dun en heeft een coating die verdwijnd als je er met soldeer tin op komt

dunner dan awg30 en zeer flexibel en zonder kunstof isolatie, hiermee kan op een smd board in 2 mm wel 4 draadjes zetten b.v.

iemand enig idee waar je dit kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 21:05
Roadrunner heet dat. Kun je bij farnell kopen. Ze gaan per vier spoeltjes. Ze hebben ook een setje met vier verschillende kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranny
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik gebruikte de Velleman Vtssc50Nal jaren voor diverse soorten van soldeerwerk .
Tot grote tevredenheid , de enige opmerking die ik zou kunnen maken is over de houder van de stiften en het element deze komen nogal snel los , je raakt er aan gewend , maar verder prima bout !!
Totdat afgelopen week hij mij elektronisch in de steek liet met andere woorden componenten stuk op de printplaat , sindsdien ben ik bezig erachter te komen waar zo een printplaat te krijgen is of een schema .
Kijk en daar schort het nu een beetje bij Velleman , zij zeggen "leveren we niet " !! schema heb ik ook niet en de componenten zijn bijna niet te lezen .
Wie heeft er zo een print of schema ?????????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ranny schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:18:
Ik gebruikte de Velleman Vtssc50Nal jaren voor diverse soorten van soldeerwerk .
Tot grote tevredenheid , de enige opmerking die ik zou kunnen maken is over de houder van de stiften en het element deze komen nogal snel los , je raakt er aan gewend , maar verder prima bout !!
Totdat afgelopen week hij mij elektronisch in de steek liet met andere woorden componenten stuk op de printplaat , sindsdien ben ik bezig erachter te komen waar zo een printplaat te krijgen is of een schema .
Kijk en daar schort het nu een beetje bij Velleman , zij zeggen "leveren we niet " !! schema heb ik ook niet en de componenten zijn bijna niet te lezen .
Wie heeft er zo een print of schema ?????????????
Ik heb ook naar dat dat ding zitten kijken als vervanger voor mijn Weller WECP20, ben uiteindelijk voor een Weller WE1010 gegaan, gewoon wat meer vermogen en Weller kwaliteit. Maar ook de zekerheid van het verkrijgen van de punten, zelfs vandaag de dag kan ik voor de LR20 bout van de WECP20 punten kopen. Sterker nog, de punten van mijn nieuwe weller zouden ook op de LR20 bout passen.

Die Velleman lijkt gewoon heel veel op de Weller WECP20 waarvan veel schema's online te vinden zijn. Google er eens naar en vergelijk die met wat je hebt, zou mij niet verbazen dat het gewoon hetzelfde is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1 2 Laatste