Toon posts:

[EL-Contest / Juni] Tray Fight

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas nog geen foto's of filmpjes, foto's ga ik morgen toevoegen ik weet nog even niet hoe ik een filmpje ga maken ...

Zoals ik al in de originele topic heb aangegeven heb ik eerst een hoop zooi bij elkaar geraapt. Een inventarisatie leverde mij het volgende op;
  • Een oude PLC
  • Een tas vol 24V 4-voudige relais
  • 2 CD-Rom drives
  • Resten van een printer
  • 3.5" floppy drives
  • Een print met 13 tuimelschakelaars (op rij)
  • Een voeding die 2x12 en 5 volt geeft
Ik heb de meest wilde ideeen met die tuimelschakelaars, de printerkop-besturing en de resten van tenminste 1 floppydrive maar dat gaat, gezien de tijd, helaas niet lukken ;(

Wat mij wel aantrok was het tray mechanisme van de CD-rom spelers, een klein testje toonde aan dat een led die rechtstreeks op de contacten van de tray motor wordt aangesloten aardig oplicht als je vervolgens de tray handmatig beweegt. Handmatig bewegen is natuurlijk niks, maar ik heb nog een CD-rom speler - die is prima te gebruiken om beide trays te bewegen. De twee heen en weer schuivende trays die een led laten branden leek mij een mooi eindpunt van de machine.

Vervolgens ben ik floppydrives gaan bekijken - ik had al eens ergens gelezen dat het vrij eenvoudig is de bestaande print te gebruiken om de stappenmotor waarmee de kop wordt bestuurd aan te sturen. Dat is inderdaad heel eenvoudig, op de connector zit een pin waarmee je de richting van de kop bepaalt en een pin waarop je een blokgolf kunt zetten voor de stappen (1 puls per stap). Wat verder zoekwerk wees uit dat er zo'n 60 stappen nodig zijn om de kop ongeveer een centimeter te laten bewegen.

Het leek me wel aardig die blokgolf met relais te genereren, ik heb een testje gedaan met 2 relais en 220uF elco's. Hoewel een beetje traag wel positief resultaat, eenmaal ingeschakeld schakelen de relais elkaar om en om. Het werd wel duidelijk dat het bijna onmogelijk is deze opstelling voor de floppydrives te gebruiken. Ik vraag me wel af wat het resultaat zou zijn bij 2,2uF condensatoren?

Nu begint de tijd echter te dringen en heb ik besloten aan het eind te beginnen. Ik gebruik nu de relais schakeling als H-bridge voor de sturende CD-rom speler. Beide CD-roms spelers zijn tegenover elkaar op een plank gemonteerd en de tray motor van van de ene is aangesloten op de relais, iedere keer als zij switchen wordt de polariteit van de motor omgedraaid en veranderd de tray van richting. De tray van de andere CD-rom speler is vastgelijmd aan de eerste en op de terminals van het tray-motortje is een led gesoldeerd. Iedere keer als de eerste speler uitschuift licht de led even op.

Het zou mooi zijn als ik nog wat extra stappen kan toevoegen ... wie weet ... morgen eerst foto's.

-- UPDATE --

Eindelijk, foto's!!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=228838&FotoID=4068

Hierboven is (in het midden van de foto, de led te zien waar het om gaat, vastgesoldeerd op het motortje. De flinke krassen die je eronder ziet zijn doorgekraste printsporen. Bij nader inzien had ik de motor ook los kunnen halen (de print wordt niet gebruikt) maar goed ...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=228838&FotoID=4069

Van boven gezien, links, in de zwarte hoek CD-speler "light a led", rechts in de witte hoek "I've got the power". Bovenin de voeding die 5 en 24 volt levert, rechts van de voeding kan je het tuimelschakelaartje zien liggen. Verder twee relais die tesamen een schakelende h-brug vormen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=228838&FotoID=4071

Tenslotte nog het aanzicht van de twee drives, ze zijn aan de kopse kant aan elkaar gelijmd, midden op de foto zie je een aluminium hoekje waarop een SD/HD schakelaartje zit (twee maak contactjes onder elkaar) op de linker lade is een zwart stuk plastic gelijmd dat de bovenste van die twee induwd, op de rechter lade een aluminium beugeltje dat de onderste bedient.

De gebruikte voeding had ik liggen en geeft precies spanningen waar ik wat aan heb ;)

Ik wil dus nog verder met de tuimelschakelaar, ik ben bezig geweest met de carriage van een printer en lichtelijk geschrokken van de snelheid waarmee dat ding heen en weer schiet ... Ook daar heb ik een relays met schakelaars gebruikt als h-brug en het relais naast het motortje gelijmd ... de schakeling werkt, behalve als ik het motortje daadwerkelijk aansluit. Volgens mij klapt de printkop-houder zo hard in de hoeken dat het relais er van afvalt .... 8)7 Morgen overdag nog maar eens proberen ... (maakt redelijk wat lawaai nu ;) )

Ik heb ook een filmpje (beetje donker):

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 02:02 . Reden: Update en video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon uitwerken die handel zoals de idee nu is. Ik vind het een supergoed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie topic start

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 01:30 . Reden: Topic start aangepast, deze tekst werd daardoor overbodig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grrr, ik kom er zojuist achter dat een 3.5" floppy drive stepper motortje helemaal niet in staat is een tuimelschakelaartje om te zetten ... damn ... dat had mij juist wel aardig geleken :(

Ik moet even gaan bedenken wat nu, ik vind de huidige opzet nog (veel) te simpel maar weet even niet hoe ik 'm uit moet breiden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel ik in de afgelopen dagen met van alles en nog wat aan het prutsen ben geweest heb ik helaas niet echt iets kunnen vinden waarmee mijn inzending nog een waardige tegenstander kon worden voor de inzending van Anthor, als ik in de jury had gezeten ging mijn stem naar hem! Ik heb hoe dan ook weer een en ander geleerd, dat is nooit weg natuurlijk :) Ik heb nu wel een berg electro/mechanische zooi liggen dus ik zou het niet erg vinden als de volgende contest ook in die richting is ;)