4x2GB OCZ Reaper: koelribben liggen tegen elkaar aan

Pagina: 1
Acties:

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb 4x2GB reepjes OCZ Reaper. Deze reepjes hebben een heatpipe met een blok voor extra koeling. Nu is mijn mobo (Gigabyte EP45-DS3R) zo ingericht dat je eigenlijk 2x2reepjes kunt plaatsen, waarbij tussen reepje 1 en 2 nauwelijks ruimte is, tussen 2 en 3 wel, en tussen 3 en 4 weer niet.

Kortom: de koelblokken van reepjes 1&2 liggen tegen elkaar aan, evenals de reepjes van 3&4.

Voor een optimale koeling zou hier toch ruimte tussen moeten zitten.

Heeft iemand een mooie oplossing c.q. ervaring?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zag laatst een leuke koeler die alle 4 reepjes goed kan koeler zonder gezeik.
Weet alleen het merk niet meer :/
Hij is zeg maar gewoon 4 reepjes wijd en dan mag je zelf weten op hoeveel reepjes je hem plaatst.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SVMartin
  • Niet online
Dus je stelt voor om de koel-blokken van de geheugenmodules te halen en er een aparte koeler op te zetten?

Ik heb de modules kant-en-klaar gekocht met koelblok erop, geen idee of die eraf kunnen. Ik ben echter op zoek naar een manier om iets tussen de tegen elkaar aan liggende koelblokken te zetten. Karton, aluminium, andere ideeen?

• SVMartin
  • Niet online
(als ik er een aparte koeler op ga zetten, dan wordt de airflox in m'n kast daar niet beter op)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01 12:38
Ik vermoed dat het weinig uitmaakt voor hitte hoor.

Als je er toch schrik voor hebt zoals hierboven gezegd wordt een 'koeler' op installeren.

Het geheugen is Dual channel, wat betekend dat beide geheugenmodules (in 1&2) 'evenveel' aangesproken worden en door logische beredenering even warm worden (opgelet ik heb dit nooit in praktijk getest dus ik kan me vergissen..)

Het enigste negatieve effect wat ik me kan inbeelden is omdat de modules met hun koelblokken tegen elkaar komen dat er geen luchtstroom tussendoor kan. Waardoor het niet 'optimaal' gekoeld kan worden.

Karton, aluminium,... er tussen doen heeft dus geen zin.
Je zou al bijna van beide modules een stuk moeten afvijlen/slijpen. Zodat er meer ruimte tussen is.

Ik moet wel even zeggen dat enkel de bovenkanten tegen elkaar zullen zitten als ik uw uitleg zo lees. Dus er 'tussendoor' is er nog altijd een lucht doorstroming

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• SVMartin
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:00:
Het enigste negatieve effect wat ik me kan inbeelden is omdat de modules met hun koelblokken tegen elkaar komen dat er geen luchtstroom tussendoor kan. Waardoor het niet 'optimaal' gekoeld kan worden.

Karton, aluminium,... er tussen doen heeft dus geen zin.
Je zou al bijna van beide modules een stuk moeten afvijlen/slijpen. Zodat er meer ruimte tussen is.

Ik moet wel even zeggen dat enkel de bovenkanten tegen elkaar zullen zitten als ik uw uitleg zo lees. Dus er 'tussendoor' is er nog altijd een lucht doorstroming
Klopt helemaal!

Ik dacht echter niet aan een grote aluminium plaat ertussen, maar aan twee kleine stukjes, zodat de oppervlakken voor het grootste deel los van elkaar zijn.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01 12:38
Aluminium geleidt ook warmte dus het nut?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Ik zou me er helemaal geen zorgen over maken. Normale reepjes geheugen doen ook hun werk goed zonder zo'n fancy extra heatpipe met ribjes. Het is meer voor de looks van de echte koeling en dat beetje dat het minder koelt maakt echt helemaal niks uit.

www.ping-win.nl

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22
Mijn CPU koeler hangt ook gewoon in de chipsetcooler, beide koelen gewoon goed. Ik denk dat je je niet al teveel zorgen moet maken. Zo'n koelrib heeft een zee van contactoppervlak met lucht, als je daar een 2e module tegenaandrukt maakt dat niet veel uit.
Pagina: 1