Toon posts:

Mysterieuze notebook crash - zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Enkele weken geleden heb ik de accu, het geheugen en de HDD van mijn laptop vervangen, waarmee 'ie weer aan al mijn eisen voldeed. Alle nieuwe onderdelen gelijk aan de originele types. Echter, toen ik (na weken lang probleemloos draaien) gisteren mijn 2,5" externe USB HDD aansloot (vaker gebruikt op het systeem, nu leeg, geformatteerd op desktop) hield na een flits van het beruchte blauwe scherm alles ermee op.

De symptomen:
- Zwart scherm bij opstarten; het lijkt alsof het scherm uit is.
- Geen BIOS-scherm, geen WinXP bootscreen, niets van dat alles.
- HDD draait wel, maar wordt niet aangesproken als opstartschijf.
- DVD-speler tikt een aantal keren, op zoek naar een opstartschijf.

Al geprobeerd, zonder enig resultaat:
- Windows CD in drive, dan opnieuw starten.
- HDD verwijderd en teruggeplaatst.
- HDD getest in ander systeem, no problem.
- Geheugen verwijderd en teruggeplaatst.
- Accu verwijderd en teruggeplaatst.
- Opstarten op accu, accu+netstroom, alleen netstroom.
- Connector van LCD scherm gecontroleerd.
- Extern beeldscherm geprobeerd.

Ik lees op het forum hier en daar wat over de zwarte ziekte, maar dat ziet er nog rooskleurig uit vergeleken bij het kwaaltje van mijn systeem. Wie herkent de symptomen en weet wat het reddingsplan is?

Keywords: winxp, zwart scherm, blauw scherm, bootscreen

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2009 10:18 . Reden: uitbreiding ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:18
Wel merk/type? Misschien dat Asus Zwarte Scherm Probleem aka "Zwarte Ziekte" relevant is voor je ;) Als dat zo is wordt het opsturen naar de fabrikant...

[ Voor 18% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-06-2009 10:13 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Thnx. Het is geen Asus. Het gaat op een Compal ACL05, ook wel bekend als Micropoint Pacer.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:18
Je kunt Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doornemen of er nog delen zijn die je kunt testen, echter het klinkt alsof er een probleem is met je moederbord/grafische kaart, wat bij laptops erg moeilijk te testen valt.

Het uitvallen kan nog verklaard worden door brakke (usb/chipset) drivers, maar niet booten, en geen bios, in combinatie met getest geheugen etc. lijkt een hardware probleem...

[ Voor 26% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-06-2009 10:27 ]

Specs

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Het is wel makkelijk om aan te geven wat de specificaties van de laptop zijn.

Maar je krijgt helemaal niets te zien, ook niet op extern? Ik weet niet of het een kapotte BIOS kan zijn en eventueel een blindflash kan worden uitgevoerd. Verder neem ik aan dat je geen garantie meer hebt? Verder, gaan er nog lichtjes branden en/of een fan draaien?

Doorgaans is een verhaal zoals jij dat omschrijft vrij kansloos helaas. Ik heb er nog nooit één weer tot leven zien komen en wat dat betreft is de zwarte ziekte, waar mijn laptop ook onder heeft geleden, heel erg rooskleurig.
Sjaakmeister schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 10:28:
[...]
Kortsluiting door USB schijf?
Zit ik zelf ook aan te denken idd.

Je zou nog even je USB poorten kunnen checken.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 19-06-2009 10:30 ]

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 10:01:
....gisteren mijn 2,5" externe USB HDD aansloot (vaker gebruikt op het systeem, nu leeg, geformatteerd op desktop) hield na een flits van het beruchte blauwe scherm alles ermee op.
...
Kortsluiting door USB schijf?

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 10:27:
Het is wel makkelijk om aan te geven wat de specificaties van de laptop zijn.

Maar je krijgt helemaal niets te zien, ook niet op extern? Ik weet niet of het een kapotte BIOS kan zijn en eventueel een blindflash kan worden uitgevoerd. Verder neem ik aan dat je geen garantie meer hebt? Verder, gaan er nog lichtjes branden en/of een fan draaien?
Bij dezen een copy paste van de specificaties:
Intel Celeron processor 1,13 Ghz, 32 Mb variabele Shared Video, 14,1" XGA TFT, 1024 MB SDRAM, 160 GB HDD Samsung, Crystal 4299 AC97 Audio Codec, PS/2 touchpad, DVD-ROM, Li-Ion battery, VGA-out, 3 x USB 1.0, ethernet, modem, firewire, parallel, WiFi 802.11b

Krijg totaal niets te zien, inderdaad ook niet op extern. Fan draait nog naar behoren en slaat aan wanneer nodig. Wat me nu pas opvalt zijn de lampjes; Power brandt, Battery knippert (charging), Netstroom brandt. Maar.. ik heb op 't moment helemaal geen netstroom aangesloten. Garantie is al wel een tijdje verlopen; systeempje uit 2004.

Ik dacht zelf eerst aan een probleem met de videokaart, wat inderdaad moeilijk te testen is. Maar dit gaat toch steeds meer lijken op kortsluiting. Vreemd, want de externe USB schijf die het dan eventueel veroorzaakt zou kunnen hebben heb ik nog steeds probleemloos in gebruik.

Hoe check ik de USB poorten?

• GENETX
Gewoon even schoonmaken en kijken of ze normaal lijken. Echt checken kun je het toch niet verder.

• Sjaakmeister
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 10:51:
[...]
...

Hoe check ik de USB poorten?
Je moet even goed kijken naar de poort. Er zitten 4 'streepjes', zijn deze goudkleurig of zwart?
Even bij zowel de poorten van de laptop als de stekker van je externe hdd.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

volgens mij is je mobo overleden, je USB HDD zal waarschijnlijk te veel stroom gevraagd hebben aan het moederbord.

In het begin merk je hier niks van, maar na een tijd begint het circuit door te branden en dan opeens flits gedaan.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
Sjaakmeister schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:38:
[...]

Je moet even goed kijken naar de poort. Er zitten 4 'streepjes', zijn deze goudkleurig of zwart?
Even bij zowel de poorten van de laptop als de stekker van je externe hdd.
Alles ziet er onbeschadigd uit.. goudkleurig. Is het overigens normaal dat een externe schijf je laptop zo kan slopen?

Verwijderd

Topicstarter
"Looks like it's broken.. really really broken. Recycle!"

Heb nog even touchpad en keyboard losgekoppeld van het mainboard, om te checken of de BIOS dan nog een teken van leven geeft, maar helaas geen piep! In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

• GENETX
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 13:39:
[...]

Alles ziet er onbeschadigd uit.. goudkleurig. Is het overigens normaal dat een externe schijf je laptop zo kan slopen?
Normaal? Nee. Kunnen? Ja... Hardware werkt op rook en als de rook er uit is dan doet ie t niet meer...

Zoals pm1 al aangeeft kan het zijn dat de harde schijf te veel stroom trok en daardoor wat chips heeft gesloopt. er is zoveel mogelijk. Het kan overigens ook gewoon ouderdom zijn en/of een combinatie.

Maar er kan altijd iets kapot gaan, ook door de USB. Zo heb ik ook een verhaal gehoord waarbij een student op de opleiding (elektro) zijn laptop wel weg kon gooien toen er idd, op een zelfgemaakt printje met USB, kortsluiting werd veroorzaakt

• FortezzA_64
  • Laatst online: 23:54
Uit het forumbericht blijkt dat je Compal notobook defect is. Ik kwam dit bericht tegen tijdens zoektocht naar het type geheugen voor een kleine upgrade. Inmiddels is dat bekent; PC-133 144pin SDR SO-DIMM. Onlangs bedacht ik me dat wanneer je van plan bent, mits nog inbezit, je de defecte notebook in onderdelen te verkopen, ik belang heb om de twee DIMM's over te nemen.
Beetje omslachtige manier dit, maar zou niet weten hoe je anders te bereiken.
Ik hoor graag van je.

• FortezzA_64
  • Laatst online: 23:54
Heb dus dezelfde notebook. En daar heb ik het geheugen van ge-upgrade. Vorige post vervalt daarmee dan ook een beetje, maar.... Wel goed nieuws;

Heb 2x256MB gekocht als vervanging van de 2x128MB. Geheugen geïnstalleerd. Blijkt dat de notebook dezelfde symptomen heeft gekregen als de notebook uit de topicstart. Notebook liep het bios zelfs niet in. Wat nu?

Ik heb één oude module terug geplaatst. Dus 1x128 + 1x256. Opstarten ging toen prima. Windows herkende beide modules. Vervolgens afgesloten, de oude module ook vervangen door die van 256MB. Opgestart met 2x256MB en geen problemen. Liep direct door het bios, in windows taakbeheer stonden ze ook keurig als 512MB.

Zelf snap ik er helemaal niet van. Maar het resultaat is dat het werkt! Alle handelingen net uitgevoerd, dus ik kan niets zeggen over eventuele problemen naar bijvoorbeeld 10x booten.

Oftewel, volgens mij liggen al je problemen met de notebook aan het geheugen. Dus zou zeggen één oude module terug stoppen, opstarten, afsluiten, andere module vervangen en weer opstarten.

Als je de oude modules niet meer hebt, heb ik hier de 2x128MB nog liggen.
Pagina: 1