Sony en Logitech laten bluetooth-muizen los

Pagina: 1
Acties:

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Topicstarter
Dear mr. Dimitri Reijerman,
dat de nauwkeurigheid van zijn nieuwkomer 1000dpi bedraagt
Zijn dit de letterlijke woorden van Logitech of is dit een interpretatie van de auteur (Dimitri Reijerman)?

Dpi's bij muizen (i.t.t. printers) heeft niets met nauwkeurigheid te maken maar met de snelheid waarmee de muispointer over het scherm beweegt. 1000 dpi wil zeggen dat als ik mijn muis 1 inch verschuif ik 1000 pixels op het scherm verschuif.

Als hiervoor nog referenties nodig zijn, dan hoor ik het wel en zal ik die geven.

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
In de praktijk betekent dat dus dat hoe hoger de DPI hoe nauwkeuriger je je muisaanwijzer op een specifieke plek kunt zetten of deze kunt 'bewegen' (probeer in Paint je naam maar eens te schrijven met een 400DPI muis :))

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Topicstarter
Nou dan niet.....

Maar je hebt echt ongelijk.

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Nou, eigenlijk niet dus.

Jij wil het woord 'resolutie' zien maar nauwkeurigheid is een omschrijving van een grootheid, geen grootheid zelf. Die grootheid - resolutie dus - ligt in de term 'dpi' besloten. De link tussen 1 inch en 1000 pixels verplaatsing is een softwarematig getrokken consequentie en heeft niets met de fysieke eigenschappen van de muis te maken.

Waar we vertellen is hoe accuraat de muis zijn fysieke beweging kan meten. De belangrijkste factor bij optische en lasermuizen is dan de resolutie. Hoe hoger de resolutie, hoe nauwkeuriger de bewegingsmeting is. Zo'n beetje de enige factor die verder van belang is, is de samplefrequentie. Die samplerate wordt echter doorgaans bepaald door de usb-drivers in Windows (125Hz), kan je zelf ook tweaken, al is dat niet zonder nadelen. We geven de nauwkeurigheid van de (bewegingsregistratie van de) muis dus per het enige cijfer dat er in dit verband significante invloed op uitoefent.

A propos, we hebben het dus over nieuws: Sony en Logitech laten bluetooth-muizen los.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.