• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 10:39

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Zoals jullie misschien hebben gezien een eindje terug, ben ik overgehaald om een Mugen 2 te kopen (ik wordt altijd veel te makkelijk overgehaald maar goed.
Ik heb hier wat plaatjes waarop de case flow in mijn kast is te zien.
Waar het blauw is wordt lucht mijn kast ingezogen, waar het rood is gaat het eruit.
Eigenlijk zijn al mijn casefans op dit moment rood, en mijn voedings fan, waardoor een vacuüm ontstaat die dus wordt opgevuld door de lucht rond de blauwe plekken. De caseflow lijkt mij redelijk in orde.
Nu wil ik dus een Mugen 2 kopen. Deze komt precies voor het grote gat boven mijn CPU te zitten (dit gat heeft een speciale kap, zodat er met een kleine standaard koeler speciaal voor de CPU door de kap verse lucht wordt aangezogen, maar dit gaat natuurlijk niet met een grote Mugen). De afstand tot gat in sidewindow en Mugen wordt waarschijnlijk ongeveer 1 centimeter, misschien zelfs iets minder.
Dit gat zal dus flink minder gaan aanzuigen dan het nu doet. Verder heb ik nog 1 losse 80 mm fan liggen, niet veel bijzonders, gewoon een simpele fan. Helemaal voorin mijn kast en ook helemaal onderaan kunnen er nog 2 80mm fans worden geplaatst. Verder kan ik eventueel die 80 mm nog met een kleine casemod wel ergens waar dan ook in mijn kast stoppen. Ik hoef hem niet per se te gebruiken, maar als het mijn airflow drastisch verbeterd, dan graag.

Mijn grote vraag is, hoe kan ik het beste die Mugen plaatsen (dan moet je die fan op het onderste plaatje wegdenken en er een Mugen voor in de plaats denken. Dat onderste plaatje is natuurlijk niet mijn eigen case, maar ik was vergeten goed van de zijkant een foto te nemen), en waar komt dus de fan van die Mugen?
Hoe moet die de lucht aanzuigen.

En natuurlijk is het leuk als je een manier weet om mijn airflow een stuk te verbeteren, daarom geef ik ook zoveel extra info.

Afbeeldingslocatie: http://img200.imageshack.us/img200/5625/herenfiets001th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/2883/herenfiets002th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/1854/herenfiets004th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img44.imageshack.us/img44/2412/herenfiets007th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/7999/herenfiets009th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/5725/a180am5640out4lath.jpg

offtopic:
Om een of andere reden zegt hij "Plaatje op Imageshack (popup)" in plaats van een thumbnail te laten zien

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Pff..

Zitten er fans voor in ? dus voor je hdd's, dvdrom, enz? Ik zou daar eerder iets aan doen dan meteen een nieuwe cpu koeler kopen, die zo fucking huge is. En er zijn ook kleinere oplossingen dan de mugen2...

Get Airflow, save the world.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Zoals ik al zei, voorin alleen ruimte, ik heb alle fans aangegeven (behalve CPU en graka).
Voor wat ik wil verwacht ik niet dat ik er met alleen airflow kom.
Ik wil een stevige overclock zien te regelen, en ik heb als ik hulp nodig heb genoeg mensen in de buurt om me te helpen.
Alleen is goede airflow altijd mooi meegenomen, niet?
Het gaat me eigenlijk vooral om de CPU die koeler moet in ieder geval, en als ik de kast open maak, kan ik ook de airflow verbeteren, maar dat is bijzaak (ik verwacht niet echt dat van een paar extra fans en wat betere airflow meteen mijn CPU op de stock koeler 20 graden koeler wordt).

[ Voor 38% gewijzigd door Amanoo op 17-06-2009 20:18 ]

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Hoeveel plaats heb je eigenlijk nog bove het moederbord uit? Want op het voorlaatste plaatje lijkt het wel alsof de onderkant van je voeding al tegen het moederbord zit, of is dit gezichtsbedro?

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik zou voorin ook een casefan plaatsen. Dat is ook beter als je toch die Mugen 2 gaat kopen.
Want blaast juist koude lucht naar binnen en die gaat weer richting de Mugen 2.

[ Voor 11% gewijzigd door Plakjekaas op 17-06-2009 21:23 ]

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-01 22:43
marco.meijer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:21:
offtopic:
Om een of andere reden zegt hij "Plaatje op Imageshack (popup)" in plaats van een thumbnail te laten zien
Om hier even een antwoord op te geven:
Dan moet je deze tag gebruiken:
[img][/img]

Voorbeeld (van google):
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/3264/a180am5640out4la.jpg

Edit:
Vreemd, je plaatjes werken niet :/
Dan maar een van google :P

Nu wel :9

[ Voor 28% gewijzigd door AlexV op 17-06-2009 21:29 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
glennvho schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:16:
Hoeveel plaats heb je eigenlijk nog bove het moederbord uit? Want op het voorlaatste plaatje lijkt het wel alsof de onderkant van je voeding al tegen het moederbord zit, of is dit gezichtsbedro?
Er zit een rand in van ik schat 1 centimeter breed. Die heeft alleen dezelfde kleur als de voeding, dus is het moeilijk te zien. Tussen voeding en huidige koeler zit (uitgemeten) 2,5-3 centimeter. In principe moet het geheel gaan passen, alhoewel het wel krap wordt en de Mugen misschien voor een klein stukje wel dicht bij de koeler komt. Maar in de vorige topic waarin je reageerde had ik het al uitgemeten. BGB4rn zei trouwens dat je voeding ook meehielp?
Dan zou het volgens mij haast geen gevaar moeten zijn voor de voeding, als ik hem goed begrijp.
Plakjekaas schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:23:
Ik zou voorin ook een casefan plaatsen. Dat is ook beter als je toch die Mugen 2 gaat kopen.
Want blaast juist koude lucht naar binnen en die gaat weer richting de Mugen 2.
Ik zat al met het idee te spelen, dus daarom zei ik er maar bij dat ik die extra koeler had.

@AlexV, die image tags willen niet samen werken met linkjes. En wat jij hebt is niet echt een thumbnail.

Mijn idee is dus om aan de rechterkant de fan van de Mugen te plaatsen (zie voorbeeld van google), en het zo te regelen dat die aan de rechterkant zuigt, en naar links toe blaast.
Dat lijkt mij zelf het beste, wat denken jullie?

[ Voor 46% gewijzigd door Amanoo op 17-06-2009 21:33 ]

• AlexV
marco.meijer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:28:
@AlexV, die image tags willen niet samen werken met linkjes. En wat jij hebt is niet echt een thumbnail.
Klopt, om het werkend te krijg moet je bij het plaatje klikken op full size, en die link die doet het wel icm de img tags, en voor de tumbnails quote ik even de faq ;)
Over plaatjes
Zorg er voor dat je niet al te grote plaatjes gebruikt, zodat ook mensen met een minder snelle verbinding ernaar kunnen kijken, en de layout goed blijft. Plaatjes resizen doe je bij voorkeur met een programma zoals Paint Shop Pro (shareware), Photoshop (commercieel) of The Gimp (gratis).

Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG (.JPG) bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's. PNG (.PNG) en GIF (.GIF) bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.

Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[url= ][img][/img][/url]
Bij url zet je hier de link naar het grote plaatje, en bij na [img] zet je de link naar het kleine plaatje.

Edit.
Laat maar, heb het ook geprobeerd, krijg hetzelfde als jij, vergeet wat ik heb gezegd :P

[ Voor 19% gewijzigd door AlexV op 17-06-2009 21:42 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik geloof dat het forum gewoon een beetje vaag doet...
:P

[ Voor 79% gewijzigd door Amanoo op 17-06-2009 21:42 ]

• AlexV
marco.meijer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:42:
Ik geloof dat het forum gewoon een beetje vaag doet...
:P
Het zal wel aan ons liggen :+ ;)

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Maar wat denken jullie, ik kan dus aan de voorkant onderaan nog mijn spare 80mm zetten om naar binnen te zuigen en verder lijk thet me een goed idee om dus aan de rechterkant van de Mugen een fan te plaatsen die aanzuigt van rechts naar links.
Die plaatsing van de Mugen-fan, is dat een goed idee?
En zijn er verder nog wat kleine maar toch wel redelijk effectieve verbeteringen die ik aan mijn airflow kan doen?
Zou het heel erg zijn als de koeler voor een deel een beetje voor mijn voeding komt?
Ik vermoed dat de voeding alleen wat lucht zou aanzuigen uit de ribben van de Mugen, en ik verwacht dat er een centimeter ongeveer tussen zal zitten

[ Voor 22% gewijzigd door Amanoo op 17-06-2009 22:39 ]

• glennvho
marco.meijer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:28:
Er zit een rand in van ik schat 1 centimeter breed. Die heeft alleen dezelfde kleur als de voeding, dus is het moeilijk te zien. Tussen voeding en huidige koeler zit (uitgemeten) 2,5-3 centimeter. In principe moet het geheel gaan passen, alhoewel het wel krap wordt en de Mugen misschien voor een klein stukje wel dicht bij de koeler komt. Maar in de vorige topic waarin je reageerde had ik het al uitgemeten. BGB4rn zei trouwens dat je voeding ook meehielp?
Dan zou het volgens mij haast geen gevaar moeten zijn voor de voeding, als ik hem goed begrijp.
Ook het is dus gewoon gezichtsbedrog.

En inderdaad je voeding zal ook een handje helpen bij het afvoeren van de warme lucht naar buiten. In mijn oude kast zat mijn z600 ook op een centimeter van mijn voeding en aangezien je voeding naar buiten blaast, zuigt hij dus de lucht een beetje weg. Al word je voeding dan wel een beetje warmer maar dit kan volgens mij toch geen kwaad.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

glennvho schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:14:
[...]

Ook het is dus gewoon gezichtsbedrog.

En inderdaad je voeding zal ook een handje helpen bij het afvoeren van de warme lucht naar buiten. In mijn oude kast zat mijn z600 ook op een centimeter van mijn voeding en aangezien je voeding naar buiten blaast, zuigt hij dus de lucht een beetje weg. Al word je voeding dan wel een beetje warmer maar dit kan volgens mij toch geen kwaad.
Nee dat kan in de meeste gevallen niet echt kwaad, zeker niet als je een wat modernere voeding hebt met een temperatuur geregelde fan, die gaat dan gewoon wat sneller draaien dan anders als het m te warm word.

Signature

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:18:
[...]

Nee dat kan in de meeste gevallen niet echt kwaad, zeker niet als je een wat modernere voeding hebt met een temperatuur geregelde fan, die gaat dan gewoon wat sneller draaien dan anders als het m te warm word.
Volgens de foto is het een Antec Earthwatts. Het is een 650 Watt model. Gelukkig zijn die foto's scherp genoeg om dat af te lezen. Het enige wat ik me nog kon herinneren was dat het een A-merk was }:O
Ik weet niet of die zijn fan afstelt aan de hitte.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

marco.meijer schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:47:
[...]

Volgens de foto is het een Antec Earthwatts. Het is een 650 Watt model. Gelukkig zijn die foto's scherp genoeg om dat af te lezen. Het enige wat ik me nog kon herinneren was dat het een A-merk was }:O
Ik weet niet of die zijn fan afstelt aan de hitte.
Lijkt mij wel dat die temperatuur geregeld is. Als je het echt zeker wil weten kun je het op de website van antec vast wel vinden.

Signature

• glennvho
Die zal wel geregeld worden naar gelang de temps.

BGB4rn was me voor :+

[ Voor 25% gewijzigd door glennvho op 18-06-2009 12:59 ]

• Denniz69
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06-2024
Ik heb hem ook, is inderdaad temperatuur gestuurd.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Weet er verder nog iemand een paar dingen/casemods die ik zou kunnen toepassen voor mijn airflow?
Gewoon simpele dingen van huis tuin en keuken spullen.
Karton, hot Lego, whatever, als het mijn airflow maar wat efficienter maakt, of is dat hier meer moeite dan winst?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Nou, de boel is binnen (dat ding is in het echt nóg groter dan op het plaatje). We gaan zometeen eens aan de slag.

• glennvho
Succes met de installatie, kijk anders ook eens naar deze review van shameete. Er staat duidelijk in uitgelegd (met veel foto's) hoe je hem moet installeren.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Dat ding scheelt echt veel. Mijn temps zijn gehalveerd.
Zet ik de fan op via mijn Fox ONE op automatisch afstellen, dan gaat de fan rond de 970 rpm draaien, en als ik dan mijn CPU ga stressen met Orthos komt ie absoluut niet boven de 35oC uit.
Pagina: 1