Binnen ons CRM heb ik met een collega een module gemaakt die de statussen van onze servers checkt. Wij zijn een kleine ICT dienstverlener met o.a. voip diensten, dus het is vrij cruciaal dat wij snel op de hoogte zijn als er een server down is.
De module werkt als volgt. Elke server heeft een aantal services (het gaat hier om alleen Linux servers), zoals bijvoorbeeld mysqld, httpd, asterisk, hylafax, etc.....
Er draait elke 10 minuten een cronjob die via SSH2 inlogt op al deze servers.
Deze cronjob doet het volgende:
Het probleem. Ik heb max_execution_time op 300 staan
, en nog exceed hij dit af en toe (dus niet elke keer).
Wat kan ik hier nou aan doen? Simpelweg max_execution_time nog hoger zetten? Het is een dedicated server voor ons CRM systeem, dus in principe zou dit geen kwaad moeten kunnen? Is er wellicht nog een andere manier om de performance van dit script te optimaliseren?
Alvast bedankt voor het meedenken.
De module werkt als volgt. Elke server heeft een aantal services (het gaat hier om alleen Linux servers), zoals bijvoorbeeld mysqld, httpd, asterisk, hylafax, etc.....
Er draait elke 10 minuten een cronjob die via SSH2 inlogt op al deze servers.
Deze cronjob doet het volgende:
- Hij vraagt de gegevens van al onze servers op (ip, port, username, password, alias, etc), die in een mysql tabel staan
- Vervolgens word er verbinding gemaakt via SSH2
- Vervolgens worden alle services opgevraagd die bij deze server horen
- Het commando /etc/init.d/$service status wordt uitgevoerd, aan de hand van de return waarde wordt de database geupdate
- Per service die niet (meer) draait, zal er een SMS gestuurd worden. De tabel wordt geupdate zodat we niet elke keer als de cronjob draait weer een SMS zullen ontvangen, anders worden we dood gespamt
(cron draait elke 10 min)
Het probleem. Ik heb max_execution_time op 300 staan
Wat kan ik hier nou aan doen? Simpelweg max_execution_time nog hoger zetten? Het is een dedicated server voor ons CRM systeem, dus in principe zou dit geen kwaad moeten kunnen? Is er wellicht nog een andere manier om de performance van dit script te optimaliseren?
Alvast bedankt voor het meedenken.