Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn een ICT dienstverlener die serversystemen (veelal SBS servers) van klanten willen gaan monitoren op:
- services (Exchange, SQL, Backup Exec)
- ping (netwerkconnectie)
- diskspace
- mem
- cpu

Denk aan een LCD scherm aan de muur waarop statusinformatie wordt weergegeven van de te monitoren serversystemen. Er zijn al diverse topics op GoT geweest over server/netwerk monitoring software. Namen zoals Nagios, Cacti, WhatsUp, Orion, Kaseya, Pandora FMS, ServerSentinel, Opmanager etc... hebben we al voorbij zien komen echter zitten wij met een uitdaging.

Veel pakketten werken op basis van SNMP. Echter als twee klanten hetzelfde subnet hebben levert dit een probleem op. Iedere klant gaan omnummeren is nou niet echt een optie. Daarnaast moeten er een hoeveelheid VPN tunnels worden opgetuigd wat we eigenlijk ook niet willen. Het mooiste zou zijn als we met een agent kunnen werken die op de te monitoren server wordt geïnstalleerd en vervolgens z'n status informatie upload via (secure) internet. Soort van master-slave oplossing.

We zijn benieuwd in hoeverre dat jullie hier ervaring mee hebben en dit technisch hebben opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij gebruiken hier LANdesk (Avocent). De core-server staat in je LAN en je kunt in je DMZ een gateway-device plaatsen. Alle systemen met een agent maken contact met de core-server en als die niet beschikbaar is met het gateway-device over internet. Wij hebben het gateway-device nog niet, maar zijn zeker geinteresseerd voor het monitoren en supporten van onze mobiele gebruikers en thuiswerkers. Het enige wat de PC (of server) nodig heeft is een internetverbinding waarmee verbinding kan worden gemaakt met het gateway-device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Zabbix?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze werk met een Windows Agent lees ik op de website, maar hoe verloopt de communicatie? Gaat dit gewoon over het (secure) internet of moet er een VPN tunnel aanwezig zijn naar de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 13:18
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 17:02:
[...]

Deze werk met een Windows Agent lees ik op de website, maar hoe verloopt de communicatie? Gaat dit gewoon over het (secure) internet of moet er een VPN tunnel aanwezig zijn naar de klant?
Ik ken Zabbix helemaal niet, maar ben eigenlijk voor ons kantoor ook naar zoiets op zoek.

Als ik het goed begrijp in de documentatie zou je bij de klant een Zabbix proxy kunnen installeren met een unieke naam (waar de agents op de machines naartoe connecten) die de data verzameld bij de klant en kan je die proxy laten connecten naar een Zabbix server die je op kantoor draait en de data heengezet wordt.

Je zou aan jouw kant een poort open kunnen zetten naar keuze waar de data op binnenkomt en ik zou dat beveiligen aan de kantoorkant op ipadres van de klant ? Of je zet in je eigen router of die van de klant een tunnel op naar kantoor, waarover de data loopt, want ik zie in de documentatie zo snel niet iets over encryptie van data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 11:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook op zoek naar monitoring software, het liefst met agents zodat er geen tunnels nodig zijn.
Die software is prima te vinden maar wat ik nergens tegen kom (behalve bij hounddog) is de status van de back-ups. We gebruiken verschillende systemen: symantec backup exec/ system recovery en een online oplossing. Symantec kan wel via SNMP berichten sturen maar de online opties niet.

De meeste systemen sturen gewoon een e-mail bericht met de status. Die krijgen we allemaal wel binnen in een support box maar ik zou zo graag een systeem hebben waarin een server gewoon rood kleurt als de back-up niet gelukt is. Nou leek me dat vrij simpel (wie wil dat nou niet??) maar een systeem om een scherm te hebben aan de hand van mail berichten die binnen komen heb ik nog niet kunnen vinden.

Dus iemand een idee voor een monitoring systeem voor de backups (het liefst wel met de andere functies zoals cpu's/ geheugen/ hdd ruimte enz enz.) ???

Aan de ts: hounddogiseasy.com ? Heb je ook gelijk geen server meer nodig. Werkt perfect en je betaald alleen voor wat je installeerd, je hoeft geen 50 probes o.i.d. te kopen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Big Sister, is doorgeborduurd op big brother
Kun je zelf ook nog dingen voor schrijven omdat er een executable bijzit.
wel handig.

Kan zover ik weet gewoon ook over internet etc.
En het is open source.....

[ Voor 7% gewijzigd door TeH_oNe op 10-06-2009 11:54 ]

what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
wij hebben nu Hostmonitor, met zelfgebouwde schil en dat wordt vervangen door Microsoft System Center Operations Manager (Essentials is een alternatief)

Vooral wat System Center betreft, we zijn nu bezig met een oplossing te bedenken die gebaseerd is voor onze Remote Services afdeling met meer dan 30 klanten waarvan servers beheerd moeten worden... de SCOM Server heeft geen moeite met meerdere domeinen, elke agent rapporteerd terug aan de management server.

Je kan zelf dashboard's instellen met wat je wilt zien, en anders is er nog een Visio Plug-in waarin je je eigen overzicht kan bouwen met health-status.

Nadeel van system center is wel, dat je alles maar dan ook echt alles van triggers moet configureren, objecten, classes, entiteiten en dan nog natuurlijk het licentie/doekoe verhaaltje

Het fijne van System Center is ook, dat er diverse management packs te vinden zijn voor diverse producten, denk hierbij aan: SQL, Exchange maar ook VMWare, Backup-exec, Brightstor etc.

[ Voor 92% gewijzigd door loewie1984 op 10-06-2009 12:03 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb big sister wel bekeken, mooi product maar lijkt wat op de functies van de rest.
Hoe doen jullie het met het checken van de backups dan? Natuurlijk vind ik de rest belangrijk maar die backup vind ik juist zo belangrijk.

Ik heb niet echt trek om alles na te laten lopen aan de hand van excel sheets elke dag. We hebben hier een gigantisch scherm in de hal hangen..... als een klant een tape is vergeten zou een rood lampje voldoende moeten zijn toch? Het vervelende is dat alle systemen voor mij eigenlijk verkeerd om werken (of OOK andersom zouden moeten werken om het makkelijk te maken). Dus in plaats van "alarm -> e-mail" wil ik "e-mail -> alert".

Ik heb ook al zitten zoeken of er niet iets is wat aan de hand van mail berichten snmp of syslog berichten af kan geven maar dat kan ik ook niet vinden. Denk ik nou zo gek? Zoiets zou toch erg makkelijk zijn?

Dus dan maar de vraag hoe checken jullie de backups van klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:09:
Ik heb niet echt trek om alles na te laten lopen aan de hand van excel sheets elke dag. We hebben hier een gigantisch scherm in de hal hangen..... als een klant een tape is vergeten zou een rood lampje voldoende moeten zijn toch? Het vervelende is dat alle systemen voor mij eigenlijk verkeerd om werken (of OOK andersom zouden moeten werken om het makkelijk te maken). Dus in plaats van "alarm -> e-mail" wil ik "e-mail -> alert".

Dus dan maar de vraag hoe checken jullie de backups van klanten?
Ook dat kan dus met SCOM, zoals ik al zei wat betreft het monitoring gedeelte kan je allerlei management packs installeren. Het werkt als volgende:

je hebt een agent-client geïnstalleerd op je server v.d. klant, vervolgens importeer je een ArcServe management pack in je operator console en creeer je een nieuwe monitoring voor backup-servers.

Het enige wat er dan gebeurt is dat de SCOM server bij de agent gaat aankloppen en zeggen: "Ja hallo, SCOM hier, ken je me ff vertellen wat de status is van de backup? Ik wil ook weten wat er goed en niet goed gegaan is", vervolgens krijg je hier een overzicht van wat je makkelijk kan omzetten naar een rapportage voor die geile sla-manager

Wat betreft notificatie kun je met SCOM ook veel kanten uit, je kan e-mail, sms (via sms modem of via die sms-website/portals), instant messaging en ga zo maar door..

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er wel even naar gekeken toen je dat zei natuurlijk maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me door onderstaande nogal uit het veld heb laten slaan:

Operations Manager 2007 Component Recommended Hardware Requirements
Operations Manager Operations database
2.8 GHz or faster
4 GB of RAM or higher
50 GB of available hard disk space
Root management server
2.8 GHz or faster
4 GB of RAM or more
20 GB of available hard disk space
Management server
2.8 GHz or faster
2 GB of RAM or more
Operations console
2.8 GHz or faster
2 GB of RAM or more
Authoring console
2.8 GHz or faster
2 GB of RAM or more
Reporting data warehouse
2.8 GHz or faster
4 GB of RAM or more
100 GB of available hard disk space
Reporting server
2.8 GHz or faster
2 GB or more
gateway server
2.8 GHz or faster
2 GB of RAM or more
Web console server
2.8 GHz or faster
2 GB of RAM or more
Audit database
2.8 GHz or faster
4 GB of RAM or more
100 GB of available hard disk space
Management server with audit collector
2.8 GHz or faster
2 GB of RAM or more
50 GB of available hard disk space
Management server with Agentless Exception Monitoring file share
2.8 GHz or faster
2 GB of RAM or more
30 GB of available hard disk space
Agent
Please refer to the recommended hardware requirement required by the operating system.

Dit klinkt een beetje alsof ik straks een tweede monitoring systeem nodig heb om dit te laten draaien :)

Hebben jullie het al draaien? wellicht heb ik niet alles nodig, maar dit lijkt me nogal veel voor wat ik wil doen.
Is het echt allemaal zo lomp en zwaar als dat het lijkt in de specs?

Het klinkt zo alsof ik straks meer servers en zwaardere servers nodig heb dan dat er bij klanten staan om die in de gaten te houden :O zou wel typisch microsoft zijn natuurlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hey, 't is een enterprise-level oplossing voor omgevingen met 2000+ servers.
Wat had je dan verwacht? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
wat alt-92 zegt :)

Maar we hebben tijdens de evaluatie periode gewoon een ml110 besteld voor 400 euro en daar werkte het ook op, tevens kun je de verschillende taken van servers gewoon op één server combineren. SQL, SCOM-Database, Management Server

Verder kun je mocht je zelfs werkplekken gaan monitoren bij de klant, gateway servers aanwijzen op de locatie van de klant. agents rapporteren dan aan de gateway server die het op zijn beurt terugstuurd naar de scom-server.

Tevens is al veel hardware natuurlijk aanwezig binnen de organisatie, tis echt niet dat je een nieuw serverpark moet aanschaffen.

Je kan het zo simpel/uitgebreid maken als je wilt, en of je op dit moment een voorstander van microsoft bent of niet, het zit eraan te komen dat dit voorlopig het beste pakket wordt, is en blijft voor de komende paar jaren.

Microsoft's taking over....
(En dat is geen loze opmerking, ze hebben hun system center suite zo uitgebreid, dat je zelfs esx omgevingen kunt beheren met bijv. Virtual Machine Manager. WSUS wordt vervangen door SystemCenterEssentials, en ga zo maar door.. alles werkt met elkaar en houdt verband met alles)

Ik geef ze nog een paar jaar, en dan krijgt zelfs VMWare het benauwd...

[ Voor 9% gewijzigd door loewie1984 op 10-06-2009 15:19 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
loewie-643- schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:16:

Maar we hebben tijdens de evaluatie periode gewoon een ml110 besteld voor 400 euro en daar werkte het ook op, tevens kun je de verschillende taken van servers gewoon op één server combineren. SQL, SCOM-Database, Management Server

Verder kun je mocht je zelfs werkplekken gaan monitoren bij de klant, gateway servers aanwijzen op de locatie van de klant. agents rapporteren dan aan de gateway server die het op zijn beurt terugstuurd naar de scom-server.

Tevens is al veel hardware natuurlijk aanwezig binnen de organisatie, tis echt niet dat je een nieuw serverpark moet aanschaffen.

Je kan het zo simpel/uitgebreid maken als je wilt, en of je op dit moment een voorstander van microsoft bent of niet, het zit eraan te komen dat dit voorlopig het beste pakket wordt, is en blijft voor de komende paar jaren.

Microsoft's taking over....
(En dat is geen loze opmerking, ze hebben hun system center suite zo uitgebreid, dat je zelfs esx omgevingen kunt beheren met bijv. Virtual Machine Manager. WSUS wordt vervangen door SystemCenterEssentials, en ga zo maar door.. alles werkt met elkaar en houdt verband met alles)

Ik geef ze nog een paar jaar, en dan krijgt zelfs VMWare het benauwd...
Alleen jammer dat SCOM prima op 1 server draait voor een evaluatieperiode maar dat zodra je in productie gaat je minstens 3 servers nodig hebt (1. datawarehouse database, 1 database server, 1 root management server). En dan is je redundantie 0,0.

Daarnaast kom je voor 1.000 te monitoren servers op ongeveer 30.000 Euro maandelijkse kosten uit (incl. alle benodige licenties, server housing, aantal uur beheer) en 70.000 Euro eenmalige kosten (aanschaf benodigde redundante servers, software, uren setup van omgeving + 1000 clients, en opleidingskosten voor 1 persoon). En dan heb ik de kosten voor alle extra's zoals VM manager, SCE enz. nog niet genoemd.

(bron: eigen afstudeeronderzoek)

Daarnaast is SCOM een monitoring platform, iets wat VMWare (producten) niet is/zijn.

Voor de doeleinden van TS kan Nagios volstaan op basis van deze info. Voor Linux kun je NRPE als client gebruiken, communicatie tussen client en Nagios server is versleuteld. Voor Windows heb je nsclient++ als mogelijke client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
DutchTSE schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:30:
[...]
Alleen jammer dat SCOM prima op 1 server draait voor een evaluatieperiode maar dat zodra je in productie gaat je minstens 3 servers nodig hebt (1. datawarehouse database, 1 database server, 1 root management server). En dan is je redundantie 0,0.

Daarnaast kom je voor 1.000 te monitoren servers op ongeveer 30.000 Euro maandelijkse kosten uit (incl. alle benodige licenties, server housing, aantal uur beheer) en 70.000 Euro eenmalige kosten (aanschaf benodigde redundante servers, software, uren setup van omgeving + 1000 clients, en opleidingskosten voor 1 persoon). En dan heb ik de kosten voor alle extra's zoals VM manager, SCE enz. nog niet genoemd.

(bron: eigen afstudeeronderzoek)
Daar moet ik je gelijk in geven alhoewel ik de kosten wel erg hoog vind (volume licensing zal het stuk toch goedkoper maken denk ik imho), het is wel interessant dat je het hebt uitgezocht. Ik had er zelf geen hoogte van in hoeverre die bedragen oplopen. Ook ik werk bij een IT dienstverlener met een monitor afdeling en ook wij gaan het inzetten voor onze remote klanten, ik zal eens kijken of ik in kaart krijg gebracht hoeveel de kosten bedragen.

En SCOM is dan uitermate geschikt als enterprise oplossing, maar System Center Essentials kan wellicht nog een optie zijn, deze is relatief veel goedkoper maar dan ook een stuk minder uitgebreid.
Daarnaast is SCOM een monitoring platform, iets wat VMWare (producten) niet is/zijn.
Ik had het over de hele system center suite i.c.m. hyper-v / app-v, system center is daar al klaar voor en maakt de beheerbaarheid alleen maar efficienter

Ten slotte is het ook zo dat als je een bedrijf hebt met 1000 servers, dan hebben we het over formaat DSM/Sabic/Shell/Philips bedrijf, en dan is dat bedrag peanuts natuurlijk...

En als je 1000 klanten hebt met 1 server ook...

[ Voor 9% gewijzigd door loewie1984 op 10-06-2009 16:05 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
loewie-643- schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:45:
[...]

Daar moet ik je gelijk in geven, het is wel interessant dat je het hebt uitgezocht. Ik had er zelf geen hoogte van in hoeverre die bedragen oplopen. Ook ik werk bij een IT dienstverlener met een monitor afdeling en ook wij gaan het inzetten voor onze remote klanten, ik zal eens kijken of ik in kaart krijg gebracht hoeveel de kosten bedragen.
Case was: huidige monitoring met Nagios en wat andere tooling, bied het voordelen om over te stappen naar SCOM als monitoring/beheer platform op gebied van TOC, extra mogelijkheden (uit faseren van andere tooling), beveiliging, performance etc. Interessant onderzoek geweest maar mag het (helaas) (nog) niet publiceren, iets wat wel gewenst is.

Ben zelf al ruim 2 jaar bezig met Nagios dus goed op de hoogte van de mogelijkheden. Mocht je specifieke vragen hebben over Nagios/SCOM kun je altijd even DM-en

[ Voor 13% gewijzigd door DutchTSE op 10-06-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:10
Ik heb Zabbix geïmplementeerd binnen diverse omgevingen en het werkt best aardig. Zoals men ook al aangaf: je hebt gewoon agents.

Deze agents kennen zowel passive als active communicatie.

Voor Server -> Agent heb je natuurlijk wel een verbinding nodig, voor Agent -> Server voldoet een standaard internetverbinding gewoon.

Heb er wel zelf een schil omheen gebakken zodat de enduser de actuele status kan zien, zonder hiervoor in Zabbix te moeten zijn. De interface zelf is prima, maar endusers hebben daar niets te zoeken. Die geven niet om hoeveel schijfruimte je vrij hebt maar of dienst X het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, het microsoft systeem valt voor ons echt af. We zijn een klein IT bedrijf, en dan is 100.000 euro echt teveel. Althans dat zou niet hoeven, maar dat gaan we gewoon niet terug verdienen.

We willen ook wel betalen voor software. Het hoeft niet gratis. Maar mijn vraag is nog steeds onbeantwoord:

Hoe doen jullie het met verschillende Back-up oplossingen?

Ik krijg hier ook bij opmanager/ hounddog/ orion geen antwoord op.

(ik baal een beetje dat ik niet kan programeren :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intermapper? http://www.intermapper.com/products

Weet niet of dit aan al je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Bij ons op de zaak hebben we nu Kaseya, na wat finetuning schijnt het nu wel lekker te draaien..

-

Pagina: 1