• micheldekn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-03-2025
Ik zit met een eenvoudige vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Hopelijk kan iemand mij in dit forum hiermee verder helpen.

Op een geleende DV camera (JVC GR-D240E) heb ik een aantal DV bandjes volgeschoten. Nu wil ik deze naar mijn pc kopiëren en gaan bewerken. Bij deze camera zat een kabel die op de camera in de poort AV past en aan de andere kant 4 kleuren (geel, rood, wit en zwart). Volgens mij composite, audio en s-video. Een andere kabel zit niet bij de camera.

Ik heb een Dazzle Video Creator liggen waar deze stekkers prima op passen en met Pinnacle Studio 11 lukt het me ook om AVI opnamen te maken in de beste kwaliteit (M-JPEG, breedte 720, hoogte 576 en beeldsnelheid 25). Deze methode noem ik voor het gemak maar de AV koppeling.

Overigens kan ik ook met Studio 11 opnemen in DVD kwaliteit, maar kan deze opname vervolgens niet daarmee bewerken. Dit laat ik daarom maar even zitten.

Op de camera zit echter ook een DV poortje, maar ik heb dus geen kabel die daar op past. Ik heb begrepen dat er kabels bestaan die ik daarop kan aansluiten en ook direct op de pc kan prikken (usb). Dit noem ik de DV koppeling.

Voordat ik zo'n kabel ga kopen (weet nog niet precies welke, hoor!) zou ik graag eerst willen weten is of ik met de DV koppeling een betere kwaliteit kan opnemen dan via de AV koppeling (zoals hierboven beschreven).

Zo niet, dan lijkt het me een beetje zonde om deze kabel te kopen. Zeker omdat het mijn camera niet is. Of zijn er misschien nog andere redenen om de camera toch op DV manier aan te willen sluiten?

Hopelijk is de vraag een beetje duidelijk, maar anders lees ik wel welke informatie nog meer nodig is.

• hypnos
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het betreft een firewire-aansluiting (IEEE 1394). Dus de beelden van de camera worden zonder kwaliteitsverlies overgezet naar je PC. Dit is wat dat betreft dan de beste keuze. Uiteraard heb je dan wel een firewire-aansluiting op je PC nodig. Als je gelukt hebt zit deze al op je moederbord, anders moet je een PCI-kaart met zo'n aansluiting aanschaffen.

Verwijderd

Heel goed gezocht heb je niet ;)

Het grote digitale video camera topic deel II

• micheldekn
hypnos schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:10:
Het betreft een firewire-aansluiting (IEEE 1394). Dus de beelden van de camera worden zonder kwaliteitsverlies overgezet naar je PC. Dit is wat dat betreft dan de beste keuze. Uiteraard heb je dan wel een firewire-aansluiting op je PC nodig. Als je gelukt hebt zit deze al op je moederbord, anders moet je een PCI-kaart met zo'n aansluiting aanschaffen.
Helaas een firewire aansluiting heb ik niet. Zie net dat zo'n PCI kaart rond de 15 euro moet kosten en met een kabeltje erbij ben ik dan rond de 25 euro kwijt. Valt me mee...

Kwaliteit digitaal overzetten klinkt beter dan analoog overzetten. Maar wat is nu het verschil in kwaliteit?

Na bewerking ga ik de films waarschijnlijk opslaan in avi (divx), maar daar ben ik nog niet uit. Studio 11 heeft ook zoveel mogelijkheden :?

Het gaat mij niet om professioneel gebruik of zo, maar om vakantiefilms op de HDD af te kunnen spelen. Is opnemen in digitale kwaliteit en vervolgens verwerken naar avi formaat dan misschien niet net zo goed als bij opnemen in analoge kwaliteit. Of ga ik nu te kort door de bocht?
Wat het zoeken betreft ben ik inderdaad niet bij topic deel II terecht gekomen. 8)7
Had ik deze informatie maar eerder gevonden, dan was alles al direct een stuk duidelijker geweest. Andere vragen waar ik nog mee zat zijn na het lezen ervan ook beantwoord (bedankt voor de tip). _/-\o_

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik raad aan je workflow in een zo hoog mogelijke kwaliteit te houden tot je het uiteindelijke filmpje af gaat renderen. Dus de video capturen via IEEE 1394 en dat verwerken i.p.v. 'afspelen + opnemen'. Ook voor niet-professioneel gebruik is kwaliteit nooit weg. En capturen via FireWire duurt net zo lang als opnemen maar je krijgt wel het meest optimale resultaat.
Ik verwerk video voor mijn werk en ik moet er niet aan denken dat ik met van die halffabrikaten (M-Jpeg? brr) aan de slag zou moeten, alles wat er bij het analoge overzetten verloren is gegaan is immers voor altijd verloren, en je verliest al genoeg bij je uiteindelijke render.

• micheldekn
Bedankt voor alle antwoorden. Heb de PCI-kaart en een andere kabel aangeschaft (samen 30 euro) en ben begonnen met overzetten van de films via de DV-koppeling. Kwaliteit is inderdaad stukken beter.

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 17:49
Na bewerking ga ik de films waarschijnlijk opslaan in avi (divx), maar daar ben ik nog niet uit.
Bewaar van iedere film die je maakt in ieder geval een in DV AVI formaat, dezelfde kwaliteit dus als het origineel. Eventueel kun je daarnaast versies bewaren in een lagere resolutie of met divx compressie.

Zelf bewaar ik ook al het ruwe materiaal, zowel op tape als in AVI formaat. Harde schijven kosten niet zoveel meer tegenwoordig. Als je een tijdje bezig bent zul je kritischer worden op je werk en misschien wel je eerdere films opnieuw willen editen.

• micheldekn
Ok, bedankt voor de tip. Inderdaad kosten harde schijven geen drol meer. Blijf me verbazen hoe snel deze prijzen zakken....
Pagina: 1