Keuze subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:29
Goedendag,

ik ben in het bezit van een Harman Kardon AVR 145 versterker, met daaraan aangesloten
2- front speakers:

* DALI AXS 3000 met de volgende specs":
* Frequency Response 56Hz - 24kHz
* Crossover Frequencies (Hz) 3.5kHz
* Sensitivity 90dB
* Nominal Impedance 8 ohm
* Maximum SPL 109dB
* Recommend Amplifier Power 25-100W
* Tweeter 3/4"
* Woofer 8"
* Finish Cherry

Mijn rear en center speakers:
JBL FLix-1 met de volgende specs:

* Surround System Adjacent Channel Separation
* Recommended Power Amplifier Range 10 - 35 watts
* Nominal Impedance 8 ohms
* Woofer 4.5" high polymer laminate
* Frequency Response 12Hz - 16kHz
* Sensitivity 87dB (1 watt/1 meter)
* Center Channel
* Recommended Power Amplifier Range 10 - 70 watts
* Nominal Impedance 8 ohms
* Woofer TWO (2) - 4.5" high polymer laminate
* Tweeter 2" paper cone
* Frequency Response 100Hz - 20kHz
* Crossover Frequency(ies) 9kHz
* Sensitivity 89dB (1 watt/1 meter)

Nu zou ik graag een Subwoofer op deze set willen aansluiten, mijn oog is gevallen op de subwoofer in een andere post beschreven:
MIVOC SW1100 - AII, met de volgende specs:

* Afm.: (bxhxd) 294 x 440 x 348 mm
* Kleur: Zwart
* Muziekvermogen (max.): 300 W
* RMS-vermogen: 120 W
* Frequentiebereik: 20 – 180 Hz
* Aansluiting: cinch
* Voedingsspanning: 230 V
* Massa: 18 kg

Kan deze sub een goede aanvulling zijn op mijn systeem om betere lage tonen weer te geven, ik wil niet een sub die "overheerst",

Als jullie alternatieven hebben hoor ik het graag

Alvast bedankt voor de reacties.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
kijk eens op htforum.nl daar staan erg veel topics over subwoofers. Daarnaast is het een kwesti van luisteren, vraag de hifi zaak een demo model. Bepaal dan of hij te veel overheerst.

[ Voor 46% gewijzigd door Lumics op 15-06-2009 18:33 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Iedere sub kan een aanvulling zijn, daar is vooraf geen pijl op te trekken. Maar wil je toch iets meer zekerheid van tevoren: ik zou er een nemen met een variabele crossover, waarbij je dus zelf aangeeft tot waar in het frequentiegebied de sub z'n werk doet zodat het niet teveel overlapt met de fronts.

Wellicht is dit ook in te stellen in je versterker, dat is nog beter, dan heeft het geen effect op je LFE kanaal bij films (die is van zichzelf al gefilterd, en is ook fijn om anders te behandelen). Met andere woorden, de boel zo instellen dat het het LFE kanaal van 20-120Hz weergeeft, maar van de frontkanalen enkel het gebied van 20-50Hz overneemt (of dubbelt of wat je wilt). Geen idee hoor wat deze sub heeft aan instellingen.

Maar om een lang verhaal kort te maken: je moet het zelf uitproberen. Mivoc subs zijn nou niet bepaald de duurste dus het kan nooit een miskoop zijn. Anders spreek je van tevoren wat af dat je 'm terugbrengt als het niet bevalt. De specs vergelijken heeft in ieder geval geen zin, het gaat om de klank/smaak/akoestiek, die is niet terug te lezen of uit te drukken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Boomster
Bedankt zover,

begrijp ik dan goed dat de range van de woofer best mag overlappen in de voorspeakers?

ik kan op mijn versterker instellen dat ik kleine voor speakers heb, hij filtert dan d elage tonene eruit, en stuurt alles over de sub, als ik de front speakers dan op large laat staan (dus met woofer eenheid actief), kan ik dan concluderen dat een sub geen meerwaarde heeft?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Je moet gewoon naar de winkel gaan en luisteren. En bij voorkeur vraag je de winkel of je de sub een paar dagen thuis mag testen. Iedere serieuze winkel zal daar geen probleem van maken.

Specs die er staan zijn ten eerste vrijwel altijd natte vingerwerk, en daarnaast zijn er altijd nog een aantal dingen die je kan instellen op een actieve sub. Integratie met je systeem is dus in de meeste gevallen geen probleem. Het is echter wel belangrijk dat jij het ding goed vindt klinken. En de enige manier om dat uit te vinden is door het zelf te ervaren. En de eerste stap is dan altijd naar de winkel :)

Wat betreft meerwaarde van een sub: dat is niet zomaar vast te stellen. Een dikke subwoofer heeft vaak kwalitatief een veel mooier laag dan de fronts ooit zouden kunnen. Het klinkt gewoon anders als je een goede sub hebt. Ook hier geldt weer: zelf ervaren en uitproberen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Boomster
Ok,

Begrepen en bedankt!

De reden dat ik nl deze vragen stel is dat ik compleet nieuw ben op het gebied van SUB's en dus een beetje voorbereid naar de winkel wil.

Jullie hebben mij zeer geholpen!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1